PDA

View Full Version : Open E akkoord klinkt op de G snaar iets vals?.



muziekfreak
5 augustus 2011, 19:13
Hallo,
Mischien is dit wel een vreemdde vraag? maar ik probeer het toch even.
Ik heb een Fender Stratocaster AM Special en ben er zeer tevreden over klinkt heel goed.Maar toch als ik een open E akkoord aanslaat dan klinkt dat toch ietsje vals teminsten als ik ook de G snaar erbij doe?.
Wat kan dat zijn,ik heb hem altijd goed gestemd met zo'n kasje.
Een tijd terug merkte ik opeens op dat het zomaar een stuk beter klonk de open E en later was het weer zoals gewonelijk??.
Toch vreemd of niet.
William.

alias
5 augustus 2011, 19:31
Ter geruststelling: je bent niet gek en je gehoor is in orde.
Veel gitaristen stemmen daarom hun G-snaar (en soms hun B-snaar ook) altijd ietsje lager.
Er bestaan voor deze moeilijkheid zelfs speciale "wave" frets met een bochtje er in ter plaatse van de G-snaar.

muziekfreak
5 augustus 2011, 19:56
Ja ik had al zo'n voorgevoel mischien moet ik dan bepaalde snaren iets hoger of lager stemmen!.
Ik moet maar eens uitproberen dan he?.Bedankt.
William.

bass blom
5 augustus 2011, 20:02
ja is een bitch die G snaar
er zijn ook speciale topkammen, buzz feiten en earvana

muziekfreak
6 augustus 2011, 20:17
Ik heb nu de g snaar via het stemapparaat zeg maar als je goed hebt gestemd staat die op het midden(440)nu heb ik hem een streepje lager gestemd,het is niet veel meer volgens mij kan ik het verschil horen dat het beter klink??.
Waarom is de G snaar zo moelijk te stemmen dan???.
William.

bass blom
6 augustus 2011, 20:19
ik weet er ook het fijne niet van maar een piano is ook nooit exact octaaf op octaaf gestemd.
zou je dat wel doen dan klinkt hij niet lekker.

fastfolkert
6 augustus 2011, 22:02
ik heb dit fenomeen alleen met electrische gitaren waarbij de G-snaar onomwonden is. Bij mijn acoustics heb ik het niet; die hebben een omwonden G-snaar.
Vlgs. mij zit het probleem erin dat de onomwonden G-snaar relatief veel dunner is dan z'n D-snaar buurman. Druk je de G-snaar te hard in (tot op de toets) dan klinkt hij iets te hoog. Een omwonden G is dikker en kun je dus minder ver indrukken.
Dus subtieler spelen (op de G-snaar) kan ook helpen.


YMMV, FF

aaronstonebeat
6 augustus 2011, 22:16
ik heb dit fenomeen alleen met electrische gitaren waarbij de G-snaar onomwonden is. Bij mijn acoustics heb ik het niet; die hebben een omwonden G-snaar.
Vlgs. mij zit het probleem erin dat de onomwonden G-snaar relatief veel dunner is dan z'n D-snaar buurman. Druk je de G-snaar te hard in (tot op de toets) dan klinkt hij iets te hoog. Een omwonden G is dikker en kun je dus minder ver indrukken.
Dus subtieler spelen (op de G-snaar) kan ook helpen.


YMMV, FF

Het kan inderdaad zomaar in te hard drukken zitten.

Maar in feite is een kale G-snaar dikker dan een omwonden D-snaar, althans de kern, het gedeelte waarop spanning staat; de windingen zitten er alleen om massa toe te voegen. Daarom moet je bij het intoneren het zadel van de D-snaar verder naar achter zetten dan dat van de G-snaar, als die laatste onomwonden is; en daarom kom je op veel akoestische gitaren wel dit idee tegen bij het brugzadel (dan is de G weer dunner dan de B):

http://dreamguitars.com/products/lowden/lowden_010x_15546/images/bridge.jpg

muziekfreak
7 augustus 2011, 10:38
Ik heb ook nog een acoustische gitaar een Simon & Patrick maar daar hoor je het ook niet op de open E?.
William.

e!
7 augustus 2011, 12:54
Iedere gitarist loopt hier tegenaan, ten eerste omdat de G snaar idd. wat oprekt als je em te hard indrukt. Dit kun je voorkomen door de snaar zo dicht mogelijk bij de fret in te drukken. Zet je vinger maar eens midden in het eerste vakje op de G snaar en sla em herhaaldelijk aan, terwijl je de kracht verandert van zacht naar steeds harder drukken. Je hoort de toonhoogte dan behoorlijk veranderen. Doe nu hetzelfde, maar dan tegen de fret aan. Enorm verschil dus.

Verder maak ik er een gewoonte van om alleen de A snaar met het stemapparaat en de rest op gehoor op elkaar te stemmen. Stemmen doe ik dan m.b.v. boventonen, omdat je dan de snaren niet indrukt, wat afwijking veroorzaakt. Check je de stemming met je stemapparaat, dan zul je een afwijking zien, maar toch is je gitaar zuiver.

Die twee dingen samen lossen de stemissues wel op.