PDA

View Full Version : Nieuwe FCHA nummer ideeen



Dribbel_
5 augustus 2011, 18:13
Omdat jullie hulp altijd weer goed van pas komt ben ik nieuwsgierig wat jullie toe te voegen hebben.

Deze zomer zitten we met de band niet stil en zijn hard aan het werk om onze set goed uit te breiden met wat nieuwe nummers. Hieronder een 3tal nummers waarin we qua stijl wat meer van de Grungerock afgedwaald zijn maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Alle tips zijn welkom, behalve die op de opname kwaliteit aangezien het geen serieuze demo opnames zijn maar puur om de ideeen op "papier" te zetten. (En het computer drumding ghehe)

Find it in me:
http://picosong.com/hHH/

Get her:
http://picosong.com/8sn/

Lies:
http://picosong.com/87w/

Alvast heel erg bedankt :)!

proguitar89
5 augustus 2011, 19:54
het klinkt goed, maar ik hoorde bij het derde nummer in het gitaar spel een paar foutjes dus het geluid dat je langs de hals of met het bespelen van de snaren. maar verder kan het er wel mee door maar hoe nemen jullie het gitaarspel zo goed op ik krijg echt steeds slechte geluids kwaliteit.

Duhsjaak
9 augustus 2011, 03:29
Hi Dribbeltje
Ik vind dat je sterk bezig bent de laatste tijd. In heel korte tijd gegroeid van een redelijk talentvolle, redelijk anoniem klinkende gitarist en ploeg, tot iets met een heel eigen smoel/geluid.

Het leuke hier is dat de ontwikkeling van jou en de ontwikkelking van de band zich min of meer gelijk voltrekt.

Dat je/jullie in pak hem beet een maand of 6 of 8 een persoonlijker geluid neerzetten is zonder meer een prestatie. Je laatste (als in: meest recente) posts laten dat duidelijk zien.

Het geluid is ietsje lichtvoetiger en pop-achtiger (in de zin van pakkender) geworden, zonder Middle of the Road trekjes.

Leuke overgangetjes rond 2.30 bij de eerste. De drummer ingeruild voor een drumcompu? Heerlijk hè? Geen tegenspraak meer. Toch mis ik jullie drummert. Da's duidelijk. Het hele geluid lijkt donkerder. Andere stemming? Of zit dat in mijn hoofd?

Tweede en derde nummer zijn mijn favorieten.
Ik betrap mij er op dat ik Get her opzet en dan verder rondkijk. Goede baspartijen zijn daar gemaakt. Petje af. Best ondergewaardeerd instrument.

En moet ik nog wat zeggen over de walsjes? Nou vooruit: Lang leve de walsjes!!! Ik persoonlijk ben errug singlecoil fan, maar veel minder van die dunne Stratgeluidjes. En ondanks dat staat ie alweer op.

Je had je al voorgenomen in de zomer aan het repertoire te werken en het niveau is super! Luister toch eens naar dat dubbelen van het tempo. Super leuke vondst vriend!

Eerst dacht ik nog dat je Lies van The Knickerbockers had gecovered (echt al weet ik veel hoe lang in mijn LP kast). Dat blijkt niet zo te zijn.
En daar ben ik niet eens verdrietig over! Nog even en jij komt ook tussen de 'Nuggets' met je werk!

Vandaag ga ik het echt teringdruk hebben, maar morgen ga ik weer lekker luisteren!
Ik blijf fan.

Vriendelijke groet, Gus

Pepe
9 augustus 2011, 03:46
De post van Duhsjaak bevat zoveel positivismo dat ik gelijk doorkan naar de kritiek.
Ik zou er meer dynamiek in willen horen, zowel in de produktie als in de arrangementen. In het eerste nummer bijvoorbeeld geen gitaar in het eerste deel van een couplet, des te meer kracht krijgt het wanneer ie erbij komt. Of in het tweede nummer de solo op het niveau van de zang ipv hetzelfde level houden.

Je kent de band waarschijnlijk niet maar het deed me denken aan dit. Luister naar de dynamiek van arrangeren.


http://www.youtube.com/watch?v=fLhOijA1PUY

Dribbel_
9 augustus 2011, 19:13
Bedankt mannen voor de reacties!

Om er stap voor stap even op in te gaan.

Het persoonlijke geluid is wel iets wat we inderdaad neer proberen te zetten en daarbij hoort inderdaad ook het zoeken naar een stijl. Het is begonnen als Grunge, ging door naar GrungeRock achtige muziek en we zijn er nu samen op uit gekomen dat het steeds meer naar de "gewone" rock toegaat haha. We willen het graag ook toegankelijk houden en qua stijl uit kunnen schieten naar poprock/grungerock dus dat we wel in een bepaald gebied blijven.

Ja we schrijven nu zonder drummer aangezien die voor een maand in het buitenland zit, vandaar ook het eentonige computerdrumloopje steeds onder de nummers waardoor qua dynamiek behoorlijk in elkaar storten. Deze nummers zijn daarvoor puur voor onszelf om de ideetjes op een rijtje te krijgen en uiteraard hoort daarbij kijken hoe mensen het oppikken vandaar dat ook alle tips heel erg welkom zijn. De uiteindelijke vorm krijgt het nummer toch weer in de oefenruimte pas.

Wat betreft de dynamiek in productie is zoals in de openingspost al aangegeven dat het daar nu niet om gaat. Zoals hierboven staat gaat het puur eignelijk om het nummer grofweg op een rijtje te zetten, vandaar de drumcomputer loopjes ook waardoor zo'n nummer alle dynamiek verliest gelijk.
En wat betreft waar wel en niet een tweede gitaar daar gaat we in de oefenruimte mee aan de slag :) Dan zijn we in combinatie met een levende drummer wat beter in staat om di dingen uit te testen.

Bedankt voor het commentaari n ieder geval.

Hieronder nog een opzet van een nummer waarvan ik denk dat het een erg sterk nummer kan worden :)

http://picosong.com/AY5/

Duhsjaak
10 augustus 2011, 08:26
Hi
Als ik mijn eerdere post overlees, met de opmerking van Pepe in het achterhoofd, dan snap ik behoorlijk goed wat hij heeft gelezen.
En dat hij toch ietsje geërgerd is geraakt.

Als je nou geen vierde liedjehad gepost, had ik dat lekker gelaten voor wat het was.

Maar nu is die vierde er wel gekomen, en dan is het handig dat ik mijn uitgangspunten even uitleg:
Ik heb jouw post helemaal vanuit mijn eigen praktijk beluisterd en van commentaar voorzien. Mijn eigen praktijk van het 'noteren' van een nieuw lied is dat ik op de rode knop druk en zang en gitaar (en drum compu) tegelijk opneem. Dan pruts ik er nog een paar gitaartjes bij en een bas. Dat wordt ruw gemixt en gemasterd en dan is dat af. Dat dat hier en daar telaat invalt, onzuiver is, of andere gebreken vertoont, soit.

Vriendjes die schilderen maken zonder uitzondering een schets voordat ze echt met het serieuze werk beginnen. Dit zijn mijn schetsen.

Zo'n schets meen ik te hebben gehoord in de eerste drie (en nu vier) liedjes, vandaar dat ik hierop ook anders reageer dan op de oefenhok/live opnames die je hebt gepost.

Het is niet dat ik alleen postivo wil doen. Ik ben tot het inzicht gekomen dat je bij behoorlijk slimme mensen best de pluspunten kunt noemen (dat gebeurt zowiezo te weinig in NL) (en misschien ook in B) en dat die persoon dan zelf wel ziet dat er aan andere punten misschien nog wat werk is.

In het geval van zo'n schets als deze hebben nuance, arrangementen, franje, en dingen die je pas ontdekt in een nummer nadat je hem een paar keer hebt gespeeld nog niet de ruimte gehad. En dus ben je daaraan nog niet toegekomen. Hoeft ook niet.

Met zo'n schets kun je je afwezige bandleden prima vertellen wat je voor ogen heeft gestaan en zo'n lied wordt vervolgens samen verder uitgewerkt.

Ik heb oktober 2010 'Linker oog' gepost en, hoewel de muziek die ik nu schrijf al weer beduidend anders is dan dat lied (dat ik april 2010 heb opgenomen) is dat een aardige illustratie van zo'n eerste schets.

In een poging te laten zien/horen dat je wel degelijk dynamischer kunt spelen post je nu nummer 4, of sla ik de plank mis? Met de band is dynamiek nooit een probleem, en ik weet dat je dat weet, dus ik heb daar verder geen aandacht aan gegeven.

Ook nummer 4 ga ik nog eens naar luisteren en kom er dan nog wel op terug.

@Pepe
En dank je wel Pepe dat je mij een positivo noemt in plaats van een oude zeikert. En vooral ook dat je The Sound hebt gepost. Die was langzaam maar zeker bij mij volledig weggezakt. Wat is er toch veel leuke muziek.
Vriendelijke groet,
Gus

Dribbel_
16 augustus 2011, 12:43
Hey Gus,

Nouja je omschrijft eigenlijk precies wat ik bedoel met een grove versie van een nummer (schets zoals jij het noemt) inderdaad op deze manier is het in elkaar gezet om de bandleden te laten horen hoe het ongeveer moet gaan worden.

Ik ben wel benieuwd hoe die 2 versies van jou dan naast elkaar klinken en hoe het uiteindelijk resultaat is. :)

Dat 4e nummer was niet gepost met de intentie van "kijk dit is dynamisch" maar die was in het begin van het topic nog niet opgenomen maar ik was wel benieuwd naar reacties ernaar :)

Toch waardeer ik je reacties altijd heel erg!

Qua muziek proberen we ook uitschieters te maken naar stijlen die ons ook liggen maar dan wel een draai eraan geven dat het wel in ons "straatje" blijft.

Zoals dit wat meer funk achtig is. (nog geen zang)
http://picosong.com/hpE/

Beetje Pearl Jam achtig
http://picosong.com/A7H/

Een wat meer rustig pop liedje
http://picosong.com/hGb/

pasqual
17 augustus 2011, 23:48
"Find it in me" vind ik tot nu een uitschieter. Zit goed in elkaar. jullie beginnen een herkenbaar ( eigen ) geluid te krijgen.
"Signs": Ook een goed idee. Op gegeven moment gaan jullie van clean naar vervormd ( refrein: G-A-F-C ). Mijn gevoel ( of misschien mijn verwachtingspatroon? ) zegt daar dat je in plaats van een A majeur een A mineur zou moeten spelen. Daar moet ik ff aan wennen;).
Funk2: die sla ik ff over: zonder zang vind ik er nog niet zo veel aan...
PearlJam achtig ding: eerst verder uitwerken, zie Funk2 maar klinkt veelbelovend.
Changes: Ook een leuk idee. Ik ben alleen aan het wachten op het moment dat jullie los gaan maar helaas...mag best wel iets pittiger hoor.

Maar desalniettemin, jullie zijn erg productief. Goed bezig!

Dribbel_
19 augustus 2011, 19:15
"Find it in me" vind ik tot nu een uitschieter. Zit goed in elkaar. jullie beginnen een herkenbaar ( eigen ) geluid te krijgen.
"Signs": Ook een goed idee. Op gegeven moment gaan jullie van clean naar vervormd ( refrein: G-A-F-C ). Mijn gevoel ( of misschien mijn verwachtingspatroon? ) zegt daar dat je in plaats van een A majeur een A mineur zou moeten spelen. Daar moet ik ff aan wennen;).
Funk2: die sla ik ff over: zonder zang vind ik er nog niet zo veel aan...
PearlJam achtig ding: eerst verder uitwerken, zie Funk2 maar klinkt veelbelovend.
Changes: Ook een leuk idee. Ik ben alleen aan het wachten op het moment dat jullie los gaan maar helaas...mag best wel iets pittiger hoor.

Maar desalniettemin, jullie zijn erg productief. Goed bezig!


Bedankt voor de reactie :)
Find it in me vind ik zelf nog voor verbetering vatbaar, het chorus zit goed in elkaar vind ik. Het verse is qua zang nog redelijk nietszeggend dus daar wordt nog aan gesleuteld :)

Ik pak zo m'n gitaar er eens bij en dan naar Signs kijken wat je zei :)

We zijn weer compleet als band (iedereen terug van vakantie enz) dus we gaan nu de oefenruimte in alles uitwerken. En dan plannen maken voor een goeie opname dus ik ben benieuwd :)