PDA

View Full Version : neck



john.3001
26 mei 2003, 13:59
Even een heel simpel vraagje over de nek van gitaren:

Welke voor- maar vooral nadelen zitten verbonden aan een nek die uit meerdere delen is opgebouwd?

Stabiliteit?, Klank?, Bespeelbaarheid?, etc...

john.3001
26 mei 2003, 15:02
Okee, ik weet wat jullie denken;

'Doe eerst es ff je best om zelf informatie te verzamelen, voordat je vragen gaat stellen waar pagina's lange antwoorden bij kunnen worden gegeven!!!'

Snap ik ook wel...

Maar laat ik nu als voorbeeld Fenders nemen.
De Amerikaanse worden volgens mij met een 1 pc. maple neck uitgerust, terwijl de mexicaanse meestal een nek hebben die uit 3 delen bestaat.
Dit is (volgens mij en vele anderen) 1 van de redenen waarom de mexicaanse fenders goedkoper zijn => conclusie: fenders met een 3 pc. nek zijn slechter dan fenders met een 1 pc. nek...

Kijk, zover kom ik ook nog wel...
Maar hoe vertaalt dat verschil in kwaliteit zich in de praktijk? Hoe hoor ik dat?

michielv
26 mei 2003, 15:33
Tsja, de meeste Gibson halzen worden ook uit meerdere delen gemaakt. Het ligt er ook aan op welke manier een hals uit meerdere soorten hout gemaakt is.

Een 1 piece neck is niet noodzakelijkerwijs beter dan een neck die uit meerdere delen bestaat.

Vaak worden halzen/bodies van goedkopere modellen uit meerdere stukken hout aan elkaar gelijmd. Dat is dan weer goedkoper omdat er dan kleinere stukken hout gebruikt kunnen worden die anders niet gebruikt zouden kunnen worden. Is dat slecht? Veel topmodellen met een doorlopende hals zijn ook gemaakt van een laminaat van verschillende houtsoorten.

srv-man
26 mei 2003, 22:29
Hamer maakt zijn necks meestal uit 3 stukken om een veel stabieler geheel te krijgen en dat zijn bepaald top gitaren (ik heb het over de USA modellen). Het gaat dan wel meestal om mahonie.

Volgens mij is maple van zichzelf al wat stabieler (minder flexibel) en zijn die necks daarom bij voorkeur uit 1 stuk.

PeArLjAm
26 mei 2003, 22:39
Ik heb een 3delige nek op mijn usa kramer en dit is omdat de gitaar dan beter in stemming blijft heb ik me laten vertellen en het is steviger.

Neals
27 mei 2003, 00:06
Ik ben vooral een liefhebber van Rosewood/Maple, vooral omdat ik het lekkerder vind spelen, maar is dus uiteindelijk deels je eigen smaak.

Nash
28 mei 2003, 00:03
Een gitaar volledig uit korina limba lijkt me anders ook wel wat :razz:

maestro_nl
30 mei 2003, 21:28
FretKing heeft in de UK serie all Korina gitaren. bv de Elan serie.
(zoek op gitaarnet.nl)

Negative K3 fan
30 mei 2003, 23:20
Gibson maakt nekken uit 5 stukken (!), twee stukken voor ded hals zelf en dan nog twee vluegeltjes bij de headstock.