PDA

View Full Version : Mahonie boom



haakman123
5 augustus 2011, 01:00
Heeey mensen!

Ik heb een vraag over mahonie zaden

Waar kan ik die krijgen?
Ik zou graag een boom willen planten zodat ik als die gegroeidis een gitaar er uit kan maken.

Of kunnen mahonie bomen hier niet groeien of mag het niet?

Greetz

-Martijn-
5 augustus 2011, 01:57
Mahoniebomen groeien niet in Nederland.

Het is een leuk idee om zelf een boom te planten waarvan je een gitaar wilt maken, maar je moet wel een jaar of dertig geduld hebben.

haakman123
5 augustus 2011, 09:01
maar je moet wel een jaar of dertig geduld hebben.

Dat was wel het plan ja ;-)
Ben 16 dus is mooi voor als ik 50 wordt ofzow :p

Welke boom kunnen jullie anders aanraden?

Greetz

Ike57
5 augustus 2011, 09:08
Dat was wel het plan ja ;-)
Ben 16 dus is mooi voor als ik 50 wordt ofzow :p


Weet je zeker dat je nog minstens 34 jaar in hetzelfde huis blijft wonen? Een boom verhuis je niet zo gemakkelijk .... ;)

haakman123
5 augustus 2011, 09:23
Weet je zeker dat je nog minstens 34 jaar in hetzelfde huis blijft wonen? Een boom verhuis je niet zo gemakkelijk .... ;)

Mn ouders hebben het huis van mijn opa en oma gekocht en die zijn van plan daar later te gaan wonen

en anders is hier ook altijd genoeg bos XD

maar welke andere boom(geschikt voor gitaarbouw)?

Dirk_Hendrik
5 augustus 2011, 09:29
Mahonie is tropisch hardhoud en groeit niet hier.
Mahonie groeit in bossen en heeft de vervelende eigenschap niet "los" te willen groeien.

Zat er eergisteren een bijzonder interessant artikel uit ongeveer '94 over te lezen.

Ike57
5 augustus 2011, 09:39
maar welke andere boom(geschikt voor gitaarbouw)?

Kers. Kersenhout is mooi hout en ook geschikt voor gitaarbouw

Dootch
5 augustus 2011, 09:43
Welke boom geschikt is hangt af van welke gitaar je wil bouwen.

Voor een klassieke gitaar bovenblad is vurenhout het ideale. Ook Cederhout
De zijkanten en rug zijn dan dikwijls in palisander
De nek wordt in mahonie gemaakt.

Dit is zowat de "oer-combinatie". Er zijn natuurlijk nog andere geschikte soorten

Wil je een elektrische? Dan zijn er andere soorten te kweken
Alweer vb mahonie voor de nek.

Maar in deze link staan veel mogelijke soorten:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?36918-Diverse-houtsoorten-met-uitleg-(vraag-amp-antwoord).

Eens je je houtsoort(en) hebt gekozen moet je ook rekening houden met het feit of de boom hier wel groeit of soms ook niet te snel groeit.
Het vurenhout bvb voor gitaren wordt geoogst van bomen die in barre omstandigheden groeien omdat het hout dan "dichter" is.

Het is alleszins een tof plan.

muziekschuur
5 augustus 2011, 09:44
Linde hout en Essen. Beiden redelijke snelgroeiers. Maar het blijft wel zacht hout. Klinkt alsof je hardhout wenst. Dan kun je een eik planten. Veel gebruikt hout. Maar wel een langzame groeier. Ik vermoed dat eiken pas na 200 jaar worden geoogst.

jan jansen
5 augustus 2011, 09:50
Linde hout en Essen. Beiden redelijke snelgroeiers. Maar het blijft wel zacht hout. Klinkt alsof je hardhout wenst. Dan kun je een eik planten. Veel gebruikt hout. Maar wel een langzame groeier. Ik vermoed dat eiken pas na 200 jaar worden geoogst.

Nou essen is geen zacht hout...hoe kom je r bij?wel eens mee gewerkt...?

ernieman
5 augustus 2011, 10:37
Mahoniebomen groeien niet in Nederland.

Het is een leuk idee om zelf een boom te planten waarvan je een gitaar wilt maken, maar je moet wel een jaar of dertig geduld hebben.

Een jaar of dertig?

Tel er maar ettelijke tientallen jaren bij. En dan nog laten drogen enzo... Nee hoor vergeet het maar.


-----

Zo , dat was weer eens een zinnige bijdrage van mijn kant :seriousf:
Nee, maar als je het echt leuk vind om van nul af aan je eigen gitaar te maken, Zoek dan nu gewoon een mooie boom uit. Bewaar wat van haar zaden (zodat je deze kunt planten en de boom kunt laten verder leven ook in het echt...) Zaag de boom om, lverzaag hem en dan lekker laten drogen een paar jaar.
In principe kun je van elke boom een mooie gitaar maken (kijk maar eens naar de projecten hier).

Thiez
5 augustus 2011, 10:39
Esdoorn groeit toch ook gewoon hier in nederland? misschien is dat wat?

st.robot
5 augustus 2011, 10:47
ik heb 4 jaar geleden een esdoorn gekapt in onze tuin en ik ben daar nu mijn eerste hals mee aan het maken, prima hout lijkt het zo. esdoorn groeit heel goed in onze gebieden (wel niet de harde variant, hard maple?)

bedenk dat buiten de tijd dat de boom moet groeien, het hout ook nog een flink aantal jaar moet drogen voor dat het gebruikt kan worden

grtz

Zjef
5 augustus 2011, 10:54
Voor een akoestische gitaar zou voor een fruitboom gaan (kers, appel, peer). Op kers na, niet alledaagse gitaar-houtsoorten, maar zeker bruikbaar.

Een spar (vuren) zou ik niet zelf zetten. Om een goed bovenblad te krijgen met smalle jaarringen moet de boom zo traag mogelijk groeien. Lukt bijna enkel op 'slechte' grond, hoog in de bergen of op plaatsen met een koud klimaat. Rond de boom worden veel andere bomen geplant om de vorming van zijtakken te vermijden. Kortom: gewoon onmogelijk in Nederland of België.

Voor een elektrische gitaar zijn er wel veel mogelijkheden: esdoorn, essen, iep (olm)...

aaronstonebeat
5 augustus 2011, 12:48
Even zout op slakken: volgens mij bestaat de mahonieboom als zodanig niet. Mahonie is een verzamelnaam voor een hele reeks houtsoorten met vergelijkbare eigenschappen.

"Ruwweg is de volgende onderverdeling te maken

Afkomstig van bomen uit het genus Swietenia (familie Meliaceae): dit heet dan Amerikaans mahonie, Swietenia mahonie, etc.
Afkomstig van bomen uit de genera Swietenia of Khaya (beide horend tot de familie Meliaceae). Hout van dit tweede genus heet dan Afrikaans mahonie, Khaya mahonie, etc
Het meervoud "mahonies" wordt gebruikt als verzamelnaam voor hout afkomstig van bomen uit de genera Entandrophragma, Khaya, Swietenia (alle drie horend tot de familie Meliaceae).
Fantasienamen, als Birma mahonie, Filipijns mahonie, etc, etc, etc."

(Uit Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Mahonie_%28hout%29))

snaarplukker
5 augustus 2011, 14:33
Dat was wel het plan ja ;-)
Ben 16 dus is mooi voor als ik 50 wordt ofzow :p

Welke boom kunnen jullie anders aanraden?

Greetz
Zolang ga ik hier niet op jouw bouwverslag wachten.;)

barno
5 augustus 2011, 14:45
Ik heb 10 jaar geleden een kersenboom geplant. Daar kwam later een kippenren rond; Mss mede daardoor is die boom ondertussen al een behoorlijke kanjer. Kersenhout is mooi en prima te gebruiken voor een body.

haakman123
5 augustus 2011, 17:04
Woow wat veel reacties nu al :seriousf:

Ik wil het gewoon doen ;)

Het gaat om een elektrische gitaar.
Welk soort weet ik nog niet maar wil gewoon weten wat mijn opties zijn.

Ik zie ook wel eens in verslagen dat ze drie stukken hout naast elkaar lijmen dus zo dik zou hij toch geneens hoeven zijn(heel groot voorbeeld is een gibson firebird).

De gemeente heeft ook hier voor ons huis 35 jaar geleden essen bomen geplaatst en die zijn nu 40 cm in diameter en dat moet toch wel eens genoeg zijn

Maar bedankt

Greetz

Ukeloeder
5 augustus 2011, 17:52
Es is een snelle groeier. Ook els is er zo een. Beide worden door Amerikaanse bouwers gebruikt voor o.a. strats en tele's.
Voor els wordt naar ik meen meest de 'rode els' gebruikt. Of onze Alnus rubra de zelfde 'rode els' is als die de Amerikanen gebruiken kan ik je niet zeggen.
Fraxinus excelsior is de wetenschappelijke naam voor de meest (in laanverband) geplante es in Nederland (Madinter verkoopt F. exc. als hout voor bodies, kan niet helemaal verkeerd zijn dunkt mij).
Koop een boompje of steek er een uit het bosplantsoen om de hoek en zie hem binnen 30 jaar slachtrijp worden. Tijd zat om met een motorzaag te leren omgaan.
Plant er een paar meter vandaan een suikeresdoorn (Acer saccharum), hier niet inheems maar doet het formidabel, om halshout uit te oogsten. Met pakweg 30 jaar is de esdoorn wel dik genoeg om er wat halsjes uit te halen.
Bedenk wel dat wanneer een es zo dik is dat je er een 'onepiece' body uit kunt zagen, je genoeg hout hebt om er ofwel nog 'tig van te maken of een winter lang voor een weeshuis van te stoken.
Voordeel? Nadeel? Afhankelijk van of je nog recht bent van lijf en leden.

alias
5 augustus 2011, 19:56
Alnus rubra is de els die gebruikt wordt voor Fenders, maar die is in Nederland wat moeilijk verkrijgbaar en ik weet niet of die hier wel zo goed groeit.
De gewone zwarte els (Alnus glutinosa) die je overal langs veensloten ziet, heeft meestal ook in tuinen geen mooie rechte stam en wordt maar langzaam dik.
Alnus cordata (hartvormige bladeren) en vooral Alnus spaethii (langbladige es) groeien snel (10 m in 10 jaar) en hebben mooie rechte dikke stammen.

Dootch
5 augustus 2011, 23:51
http://www.passieflora.be/artikelen/andere/LIRIODENDRON%20TULIPIFERA.htm

http://www.unofficialwarmoth.com/index.php?topic=9951.20;wap2

probeer deze eens: de liriodendron tulipifera.
Een prachtige boom die in amerika gebruikt wordt onder de naam "poplar" voor gitaren.

Ik had er eentje in mijn stadstuin en heb hem helaas na 10 jaar moeten omzagen wegens te groot. Stam was toen ongeveer 25-30 cm. (toen bouwde ik nog geen gitaren tedjuu)
Deze worden zeer hoog zonder zijvertakkingen. Daarom werd hij door de Indianen van N-Am gebruikt om kano's uit te hakken. (20 meter stam zonder zijtak is geen uitzondering) Hier worden ze misschien niet zo hoog. Maar in mijn dorp staat er eentje in het park die toch 30-40 meter hoog is.

Een nadeel aan deze boom vond ik dat hij "broos" is. Een armdikke tak kon ik met beide handen breken. (Ja ik ben groot en sterk, maar toch, zou je eens met een beuk of zo moeten proberen:soinnocent:)

Hij heeft zeer mooie grote bladeren die mooi geel worden. Als je het hout stroopt heeft het ook een zeer mooie natte kleur.

haakman123
6 augustus 2011, 00:21
Heey nog een keer bedankt voor de reacties.

Ukeloeder bedankt voor je advies.

Het wordt Fraxinus excelsior(Ash)
Ze staan hier in de gemeentetuinen heel veel en je moet ze volgens wikipedia de eerste helft van augustus planten dus ga dat maandag doen(eerst in een pot zodat hij op mn dakteras kan staan)

Ik heb de zaden al geplukt.

En nu nog een vraag, waar kan ik suikeresdoorn zaden vandaan krijgen

Een goede nacht iedereen,

Nick Haakman

Mattia
6 augustus 2011, 18:34
Nou, good luck. En zorg dat ie verticaal groet zonder al teveel aftakkingen.

Zoek gewoon europees esdoorn, is toch 'beter' dan sugar maple (IMO). Acer Pseudoplatanus.

muziekschuur
6 augustus 2011, 18:50
Leuk onderwerp. Doet me denken aan de bomenplant dag op de lagere school. Wat zou er van m'n boom geworden zijn....

haakman123
6 augustus 2011, 19:34
En zorg dat ie verticaal groet zonder al teveel aftakkingen.

En hoe kan ik daar voor zorgen?

bass blom
6 augustus 2011, 19:37
En hoe kan ik daar voor zorgen?

zorgen dat hij niet teveel wind krijgt en niet ergens schaduw van krijgt.
ideaal zou zijn hem met een stuk grond en al te laten draaien :D
ik heb een *kuch* plant die op een draaischijf staat, perfect kaarsrecht.

haakman123
6 augustus 2011, 19:38
Leuk onderwerp. Doet me denken aan de bomenplant dag op de lagere school. Wat zou er van m'n boom geworden zijn....

Ga kijken op de plaats waar je hem heb geplant :p

Ukeloeder
6 augustus 2011, 21:02
Nou, good luck. En zorg dat ie verticaal groet zonder al teveel aftakkingen.

Zoek gewoon europees esdoorn, is toch 'beter' dan sugar maple (IMO). Acer Pseudoplatanus.

Goeie suggestie. A. pseudoplatanus (Amerikanen noemen het Sycamore) schiet ongeveer net zo hard uit de grond als F. excelsior. Spijkerhard als ie op de 'juiste' plaats heeft gegroeid (lees; langzaam) maar wel veel vatbaarder voor schimmelziekten. En dat is tijdens leven niet zo'n probleem, maar na vellen en verzagen blijft A. pseudoplatanus vatbaar voor schimmels.
In het kader van 'zelf een zaadje oprapen, laten kiemen en opkweken' is Mattia's suggestie wel vele malen beter dan mijn eerdere. Ik sluit me er graag bij aan.
Zo herken je A. pseudoplatanus 'in het wild';
http://www.bomengids.nl/pics/Gewone_esdoorn__Acer_pseudoplatanus__Sycamore_mapl e@esdoorngewone@1@bladleaf@img_2260.jpg
Let op de rode bladsteel die andere esdoorns niet (hoewel je dat met de vele bastaardsoorten niet meer zo stellig kunt zeggen...) hebben.

De meer voorkomende variant 'Atropurpureum' herken je aan de rode onderzijde van het blad;
http://fotobabij2.blox.pl/resource/IMGP0956.JPG

haakman123
7 augustus 2011, 00:05
zorgen dat hij niet teveel wind krijgt en niet ergens schaduw van krijgt.
ideaal zou zijn hem met een stuk grond en al te laten draaien :D
ik heb een *kuch* plant die op een draaischijf staat, perfect kaarsrecht.

Hem draaien zou wel kunnen zolang hij nog in de pot zit maar niet meer als ik hem in de grond heb gezet XD

Hedge
9 augustus 2011, 12:23
Een notenboom. Schiet uit de grond, je hebt 30 jaar lang lekkere noten en daarna (met veel geduld) een paar stukjes hout.

kassie
9 augustus 2011, 19:05
Voor een akoestische gitaar zou voor een fruitboom gaan (kers, appel, peer). Op kers na, niet alledaagse gitaar-houtsoorten, maar zeker bruikbaar.

Een spar (vuren) zou ik niet zelf zetten. Om een goed bovenblad te krijgen met smalle jaarringen moet de boom zo traag mogelijk groeien. Lukt bijna enkel op 'slechte' grond, hoog in de bergen of op plaatsen met een koud klimaat. Rond de boom worden veel andere bomen geplant om de vorming van zijtakken te vermijden. Kortom: gewoon onmogelijk in Nederland of België.

Voor een elektrische gitaar zijn er wel veel mogelijkheden: esdoorn, essen, iep (olm)...

Ik heb dat verhaal eens gehoord ivm Stradivarius violen. Het schijnt dat meneer hout gebruikte uit scandinavie uit een koude streek en hoog in de bergen.

denblommme
22 augustus 2011, 17:48
Misschien heb je zaden van Mahonia, niet mahonie hout (welke Swietenia mahogoni is).

=)