PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar, 2000EUR budget



BartBlackMagic
5 augustus 2011, 00:00
Op dit moment in bezit: Epiphone Les Paul & Vox Valvetronix VT30
Tijd voor iets serieuzers want dit is een hobby voor het leven.
Wat mij stoort aan de Epiphone:
- pickups: het gaat nog, echt geweldig zijn ze niet (zou 'k nog kunnen vervangen)
- nek: plakt, dat heb je nu eenmaal met polyurethane
- bodyvorm: hoge frets bereiken is niet zo makkelijk

Favoriete muziekstijlen: alles buiten (death, black,..) metal; met als favoriete artiesten: David Gilmour, SRV, Hendrix, Malmsteen, Gutrie Govan, Jimmy Page

Na een 6-tal maanden intensief youtuben, gitaarnet en diverse reviewsites doornemen was het na men eindexamens tijd voor te gaan testen. Ik was vastberaden wat het ging worden: een strat! Ik speel slechts een jaar gitaar, dus ik heb geen geoefend oor wat betreft deze instrumenten (daarvoor 9 jaar klassiek piano gedaan). Mijn initieel budget was 1500 EUR maar als het écht de moeite is, wil 'k er gerust 2000 EUR aan spenderen. Hieronder een overzicht van de testresultaten:

MusicStore Keulen
Amps die 'k heb bespeeld: Fender Bassman, Marshall MG, Fender Deluxe Reverb, Fender SuperSonic, Egnater Rebel 30, Roland Cube 80XL
Ben begonnen met een Charvel So-Cal, gewoon omdat 'k hier had gelezen dat ze zo geweldig zijn voor het geld en de nek zo makkelijk bespeelbaar is. In de praktijk bleek dit ook zo te zijn. Doch is het wennen aan een nek zonder binding. De pickups hebben een hoge output waardoor het clean mij niet zo kon smaken. Doch, aangename kennismaking!
Fender American Standard Stratocaster: Eindelijk testen (dacht dat dit em ging worden)! nee.... toch niet wat 'k zoek, het klonk wat dun.
Fender American Stratocaster Deluxe: de N3 noiseless pickups vielen mij tegen (vond de pickups in de American Standard beter), de S1 switch is een leuke aanvulling.
Heb eveneens kort met een American Special Stratocaster gespeeld maar dat was met koptelefoon (moest wachten tot een oefenruimte vrijkwam).
Gibson SG Special (Faded): klinkt scheller als een Les Paul, nek is niet zo comfortabel.
Gibson Les Paul Standard: wat mij op viel was hoe licht deze was itt mijn Epiphone. Het geluid: WOW! Het is dat 'k eens iets anders wil als een Les Paul, anders was deze gekocht. Hij voelde heel comfortabel aan (nogal logisch als je quasi enkel op een Epi Les Paul hebt gespeeld), was prima afgesteld en zat nét binnen men budget: 1999 EUR.

Claes, Genk
Op amps: VOX VT40+ (vind de VT van de vorige serie die ik heb, beter) & BlackStar HT60 Soloist
Ibanez Andy Timmons: voor het high-gain spul een hele leuk gitaar, heel gemakkelijke nek, misschien net iets te dun voor mij, ondanks dat dit niet was waar 'k naar heb gezocht heb 'k er lang op zitten tokkelen, speelde leuk, klank is niet wat 'k zoek (prijs was onder de 1500 EUR)
Gibson Les Paul Standard: prima, maar minder goed als het exemplaar in Keulen.
Gibson Les Paul Traditional: meer punch als de Gibson hierboven, deze zou mijn voorkeur hebben tussen de twee.
Fender 2011 Custom Shop: birds-eye maple nek met rosewood fretboard, klonk ongelofelijk goed, een enorm verschil met de American Standard. De nek vond 'k te dik en soms stroef waardoor 'k men twijfels had. Toch denk 'k nog dagelijks aan haar :mmmm:

JNR, Hasselt
Amps: Valvetronix & Orange RockerVerb 50 (zalige versterker!)
Mayones Setius: ongelofelijke deal voor die prijs aangezien het een handgemaakte gitaar is! (1300 EUR), speelde heel makkelijk, mooi afgewerkt, snaren liepen door de body die wat aan de lichte kant was en dat was dan ook te horen toen ik daarna op een Gibson Les Paul Studio speelde.

LLC, Maaseik
Op amps: Fender Bassman
Fender Stratocaster American Standard maple en ook eentje met rosewood: ik vraag mij nu af of het verschil in tone kwam door het rosewood of maple of door de gitaar in zijn geheel, maar het verschil was goed te horen, de rosewood klonk warmer, de strat met maple toets had meer die vaak genoemde "knek" als je hem aansloeg.
Fender Custom Shop 2010: geen birds-eye maple en de verkoper had mij aan de telefoon gezegd dat hij oranje-rood was, maar ik vond het toch roos hoor :p
Prs (weet helaas niet welk model, op de site staat: Standard Satin, 24, trem, birds, 3w sw, charcoal): eerste indruk: lelijker tov de andere PRSen die er hingen maar oh wat een geweldige gitaar! Hij was gebruikt voor "een demo" maar het was duidelijk te zien dat er al meer op gespeeld was, spijtig, want anders had 'k 'm gelijk meegenomen! Geweldige sound, makkelijk bespeelbaar.

Morgen ga 'k wat info vragen omtrent PRS, graag zou 'k een McCarty 58 willen proberen. Ik zie door het bos de bomen niet meer dus tips zijn welkom!

EDIT: een nieuwe amp komt er ook aan :) maar eerst een nieuwe gitaar...

Jasper.
5 augustus 2011, 00:05
Heb niet alles heel aandachtig gelezen, ik wil op bed.
Maar is het ook niet een idee om de helft aan een amp te besteden en de andere aan een gitaar? Het is gewoon een idee, maar een amp bepaalt je geluid ook voor een groot gedeelte.

allochthomas
5 augustus 2011, 00:05
Misschien een domme vraag voordat ik inhoudelijk ga reageren maar blijf je over die vox spelen of ga je ook een nieuwe versterker halen van dat budget?

TimS
5 augustus 2011, 01:58
Je hebt aardig wat goede gitaren van Fender in die prijsklasse, bijvoorbeeld de American Vintage Reissue, John Mayer signature, Jeff Beck signature, American Vintage Hot Rod 62 (!), SRV sig, Knopfler sig. Ik zou kijken of je die ergens kunt proberen ipv al die standards.

BartBlackMagic
5 augustus 2011, 17:34
Je hebt aardig wat goede gitaren van Fender in die prijsklasse, bijvoorbeeld de American Vintage Reissue, John Mayer signature, Jeff Beck signature, American Vintage Hot Rod 62 (!), SRV sig, Knopfler sig. Ik zou kijken of je die ergens kunt proberen ipv al die standards.
Ben daarstraks bij twee gitaarwinkels geweest maar geen van deze gitaren waren daar te bespeuren.
Ik heb de prijs laten vragen van twee PRS gitaren die 'k op een (bekende) webwinkel had gevonden, namelijk een PRS McCarty 2011 met V12 finish maar blijkbaar betrof dit een limited run (1800 pond) en een McCarty II (1849 pond). Ik vind de prijzen vreemd aangezien een McCarty 58 4800EUR kost. De rest van de prijzen in deze shop kwamen wel overeen met die van de rest van de shops. Er ging nog contact met mij opgenomen worden... Als er iemand weet waar 'k deze kan vinden aan diezelfde prijs, laat mij gerust iets weten ;)

Wat betreft de versterker moet 'k niet meer nadenken: daarstraks een Laboga Alligator beluisterd, zowel clean als gain ongelofelijk goed! (waar dit bij de meeste versterkers toch een of-of situatie is)

BartBlackMagic
6 september 2011, 14:11
Ik heb vandaag van de laatste winkel het slechte nieuws gekregen dat de McCarty niet leverbaar is. Ik baal echt hard, ze hadden er nog 1 in voorraad bij de importeur, die was met P90's en dat is niet wat 'k zoek. Ik had gehoopt op deze modellen:
McCarty II (http://www.worldguitars.co.uk/mccarty-ii-in-mccarty-sunburst/)
McCarty 2011 spec (http://www.worldguitars.co.uk/mccarty-2011-spec-sunset-burst-172651/)
Ik woon in Limburg (BE), is er soms iemand die deze ergens heeft zien hangen?

kapepper
6 september 2011, 16:34
Tweedehands een AVRI kopen (57 of 62, moet je maar eens zien) zou ik zeggen en met de andere 900 euro die je dan rest een deluxe reverb kopen
voila, 2000 euro zijn al op maar je hebt goei materiaal

toch eens 2dehands.be checken voor bovenstaande

cheers!

euroboy
6 september 2011, 17:05
Koop die PRS waar er al op gespeeld was.... Je zou ze meenemen naar huis al er niet op gespeeld was? Je gaat er toch ook op spelen. Dan moet je niet de hele tijd vrezen voor de eerste krasje deukje,.... Het komt er toch ooit van hoe voorzichtig je ook bent. En als het duidelijk een demo was gaat er ook nog wat van de prijs af toch? Als die gitaar het had moet je niet verder kijken (vind ik).

Kijk dit is mijn mening... een goede gitaar is een goede gitaar. Of daar nu al op gespeeld is of niet ze blijft gewoon goed :mmmm:

Pepe
6 september 2011, 17:17
Da's mooi, iemand die eerst gaat testen en dan pas gaat vragen. Maar volgens mij heb je geen advies nodig, het gaat je lekker af.

terrasbeest
6 september 2011, 17:44
Ik heb vandaag van de laatste winkel het slechte nieuws gekregen dat de McCarty niet leverbaar is. Ik baal echt hard, ze hadden er nog 1 in voorraad bij de importeur, die was met P90's en dat is niet wat 'k zoek. Ik had gehoopt op deze modellen:
McCarty II (http://www.worldguitars.co.uk/mccarty-ii-in-mccarty-sunburst/)
McCarty 2011 spec (http://www.worldguitars.co.uk/mccarty-2011-spec-sunset-burst-172651/)
Ik woon in Limburg (BE), is er soms iemand die deze ergens heeft zien hangen?

En waarom geen P90's ? Ik heb er geen gezien in jouw lijstje van geteste gitaren. Ik zou zeker testen...

Ik zelf heb een '66 ES-330 met die dingen,en dat is mijn favoriet.

Ik zou je ook aanraden om eens naar Antwerpen te gaan, beste gitaarwinkel die ik ken :

http://www.milestonesmusic.eu/

jutter
6 september 2011, 19:01
@ BartBlackMagic,

U heeft een PM!

BartBlackMagic
6 september 2011, 19:11
Tweedehands een AVRI kopen (57 of 62, moet je maar eens zien) zou ik zeggen en met de andere 900 euro die je dan rest een deluxe reverb kopen
voila, 2000 euro zijn al op maar je hebt goei materiaal
cheers!
PRS is echt wat 'k zoek. De nek lag onmiddelijk goed in de hand, klank is fantastisch en ze zijn oh-zo-mooi ;). Had toch graag een humbucker erop gehad. €2000 is wat 'k wil geven voor de gitaar alleen dus de versterker moet daar nog niet bijzitten.


Kijk dit is mijn mening... een goede gitaar is een goede gitaar. Of daar nu al op gespeeld is of niet ze blijft gewoon goed
Ik geef je helemaal gelijk maar als 'k zoveel geld uit geef heb 'k 't liefst een gitaar die helemaal inorde is, ik vond de wear op de frets al ietsje teveel van het goede.

Ik vind de McCarty wel, net nog even gezocht en hier (http://www.peachguitars.com/guitars/electric-guitars/prs-mccarty-2011-spec-sunsetburst.htm) kwam ze weer tevoorschijn. Maar om nou zo een duur stuk blind te kopen, is me iets te riskant. Een andere mogelijkheid is om uit te kijken naar Studio of Custom 24 modellen, maar die zijn Europa véél duurder (3300 EUR voor de Studio vs 2000 EUR (http://www.sweetwater.com/store/detail/StuPRsFABK) in de US :???:)

BobvanKempen
6 september 2011, 19:13
Koop deze http://link.marktplaats.nl/480579028 en voor de overige 500 een Fender Blues DeVille ofzo en klaar is Kees.