PDA

View Full Version : waarschijnlijk eindmix van demootje



pasqual
4 augustus 2011, 23:56
Het volgende lied is de waarschijnlijk uiteindelijk versie zoals ie op ons demootje terecht gaat komen. De sporen moeten nog een beetje opgeschoond worden en er zal nog gemasterd worden. Niet teveel trouwens, er moet nog wel een beetje dynamiek overblijven:). Deze demo ( uiteindelijk 9 nummers ) heeft nogal wat voeten in aarde gehad voordat we überhaupt aan mixen toekwamen: De eerste 6 nummers die we opnamen zijn verloren gegaan door de eigenaar van de studio, dus dat moest allemaal opnieuw. Achteraf blijkt ook nog eens dat deze pipo niet eens in staat is met zijn opname methode en gebruikte apparatuur om een fatsoenlijke mix af te leveren. Waarom ga je dan met zo iemand in zee? Tja, afgaande op de informatie en opnames die wij van hem hoorden, leek het ons wel in orde. Achteraf waren de getoonde eindmixen niet eens van hem....
Maar okee, we waren er zelf bij, toch?
Na de opnames zijn we met iemand anders in zee gegaan die wél de apparatuur en software heeft om een mix én mastering te maken. Het overzetten van Fostex ( opnames ) naar ProTools ( Mix ) kostte ook nogal de nodige uurtjes...
Verder moest deze nieuwe studio meneer het doen met andermans opnames met de nodige gebreken ( zoals een snare die opgenomen was met zoveel hihat overspraak dat het hihat-spoor bijna niet aanstaat in de mix en ook de plaatsing van de microfoon voor de gitaarversterker kon veel beter ) en heeft naar mijn mening toch een acceptabele mix weten neer te zetten.

Ik wil in deze niet van te voren een excuus verzinnen voor een slecht product maar wil hiermee even schetsen dat het allemaal niet van een leien dakje is gegaan. Ook wil ik hiermee aangeven dat je moet uitkijken voor te mooi voorgestelde verhalen van studio eigenaren of halve waarheden. Ook wij zelf hebben hier een aandeel in: wij hadden beter kunnen weten, zeker gezien onze ervaring met eerdere opnames en we hadden ons beter kunnen voorbereiden d.m.v. research. M.a.w.: eigen schuld, dikke....

Anyway, luister eens ff of jullie dit ook acceptabel vinden. Bij voorbaat dank!!!

Link: http://www.soundclick.com/player/single_player.cfm?songid=10919676&q=hi

proguitar89
5 augustus 2011, 00:12
mooi, heb een paar seconden geluisterd. en het klonk all goed je had mij opnames moeten horen die ik maakte op mijn mobiel dat is pas vreselijk ga zo door jullie kunnen het goed.:lp:

Duhsjaak
5 augustus 2011, 01:48
Hi
De wordingsgeschiedenis van deze tracks heb je al eens uitgelegd. En ik heb je slechte gesternte eh..... nou ja, je weet wel.

Als ik al die tekst nou niet had geweten, had ik misschien op een andere manier naar deze track geluisterd en misschien ook minder bevooroordeeld.

Laat het geluid nou zoveel te wensen over voor een demo? Voor een full blooded studio opname wel degelijk. En ik begrijp je verdriet over de problemen waarmee een en ander tot stand is gekomen.

Ik vind het geheel heel behoorlijk klinken. Ik vind dat (vooral tijden de refreinen) de toetsenist een ADHD aanval krijgt en mijn linkeroor (kan aan mij koptelefoon liggen, misschien juist rechts) volplettert met riedeltjes die niks te maken lijken te hebben met het verhaal dat de rest van de muziek mij vertelt.

In de loop van de jaren hebben mensen mij demo's gezonden, waarop koppen thee in de micro liepen, joints de gordijnen spontaan in de fik zetten en de plee werd doorgetrokken. Inclusief mams die 'oh, sorry hoor' hoorbaar roept. Dus waarover praten wij?

Juist als het zo vreselijk tegen zit, loop je de akelige kans je teveel vast te bijten in details, met als gevolg dat de muziek en de lol die je ervan hoort te hebben op de achtergrond raakt.

Niet teveel 'opschonen' of andere akelige dingen, want het gaat steeds meer plastic klinken. Laat maar lekker zoals het is. En ga lekker werken aan nieuw materiaal. Het is helemaal niet leuk tegen de wind in te behangen en ook nog een half jaar met 5 minuten muziek bezig te blijven.

Lekker iets nieuws beginnen en dat, net voor je piekt als band, proberen op te nemen. Bijvoorbeeld bij een studio (eigenaar) uit dit forum.
Of neem anders eens contact op met
Maarit van Zalk/Earforce Amsterdam, die doet aan de lopende band niet anders dan eenvoudige en prachtig klinkende bandjes opnemen. Demo of voor het echie.
Of Han S. Luister eens naar wat Harald heeft gepost en je gaat jankend door de knieën voor zo'n geluid.

Wat zou ik over hebben voor een demo als die, die je nu hebt gepost? Mijn rechterhand? Eh...... beter van niet. Mijn linkerhand? Nee, nodig voor mijn gitaar. Nou ja, je weet wel wat ik bedoel.

Stoppen met griepen en lekker genieten met iets nieuws.
Vriendelijke groet, Gus

muziekschuur
5 augustus 2011, 08:13
Ben nu aan het luisteren;

Het pakt me. Ik ga em uitluisteren.

BAS geluid klopt. Mooi.
Zang kan tijdens de drukke stukken meer naar beneden. (Meer in de mix)
Zang is goed. Ik heb het eerst gelet op de engelse uitspraak. Die is goed.
Ik hoor nu Hammond.
De solo kan iets uitgewerkter met de gitaar.
De synth is lekker. (Valt wel op dat ie de gitaar helpt/vervangt tijdens het soleren)
De zang ligt er toch bovenop.

Ik vind het een lekkere demo. Een mastering engineer zou hier wel wat mee kunnen.
Nu ik deze demo heb gehoord wil ik de band live zien....

GOED GEDAAN JOCHIE!!!!

Het uitwerken van de solo, of met de synth of met de gitaar zou deze song helpen.
Maar al met al, gewoon veel live spelen en dan vertelt het lied wel welke noten daar echt horen.

Gert-Jan
5 augustus 2011, 09:01
Tja best wel balen zo'n ervaring....

Je doet er alles aan om zo goed mogelijk te partijen erop te knallen en dan heb je zo'n wannabe engineer te pakken.

Wat Gus al zei; je kunt er nu niets meer aan doen en het is belangrijk om vooruit te blijven kijken. Een goede master engineer kan er heus nog wel wat meer ballen aan geven. Het is heel simpel als de bron ontoereikend is (fostex???) dan kan geen enkele producer er nog iets 'geweldigs' van maken. Garbage in garbage out heet dat geloof ik.

Maar ondanks al dat gepruts van die klootviool denk ik dat jullie talent en potentie wel in deze demo doorkomt! En dat is niet onbelangrijk natuurlijk.

Wat nog wel helpt is om de naam van die fake studio/producer hier neer te knallen.........dat voorkomt nieuwe teleurstellingen ;-)

Luc-O
5 augustus 2011, 09:57
Wat nog wel helpt is om de naam van die fake studio/producer hier neer te knallen.........dat voorkomt nieuwe teleurstellingen ;-)

+1! En verder klinkt het gewoon goed, ik heb althans regelmatig veel beroerder klinkende opnames gehoord (incluis sommige van mezelf ;) ) Jullie zijn een lekkere band, drums en gitaar klinken heel overtuigend. Ik ben alleen niet kapot van de zanger.

Harald
5 augustus 2011, 10:22
Voor een demo is het geluid goed genoeg. Geen dingen die ik anders zou doen... tuurlijk wel, maar dat houd je altijd. Dat heb ik ook bij mijn eigen (solo of band maakt niet uit) cd's en opnames. Leuke 70ies vibe in de muziek, doet me vooral aan Thin Lizzy denken, maar dan wel net wat liever.

Duhsjaak
5 augustus 2011, 10:27
Voor een demo is het geluid goed genoeg. Geen dingen die ik anders zou doen... tuurlijk wel, maar dat houd je altijd. Dat heb ik ook bij mijn eigen (solo of band maakt niet uit) cd's en opnames. Leuke 70ies vibe in de muziek, doet me vooral aan Thin Lizzy denken, maar dan wel net wat liever.

Hi
Da's een fijn voorbeeld. Talent genoeg.
Als jullie zo vfriendelijk willen zijn de chemische hulpmiddelen tot een aanvaardbaar niveau te beperken, dan zit er geheid toekomst in deze club.

Gefeli!!! Dus.... aan het werk met nieuw materiaal????
Vriendelijke groet, Gus

pasqual
5 augustus 2011, 10:31
Bedankt allen voor het luisteren en commentaar. Ik mag niet klagen in ieder geval. Om misverstanden te voorkomen heb ik dit verhaal NIET opgesteld om mij van te voren in te dekken om een eventueel slecht product te verantwoorden. Als ik het slecht vond had ik het niet gepost. Het gaat mij er om om het verhaal achter de opnames te vertellen en ondanks de tegenslagen en ergernis tóch een goed ( genoeg ) klinkende opname te kunnen laten horen. Als het hier overkomt als een klaagzang: mijn excuses daar voor! Is absoluut niet mijn bedoeling geweest.

Quote van Gus:
Juist als het zo vreselijk tegen zit, loop je de akelige kans je teveel vast te bijten in details, met als gevolg dat de muziek en de lol die je ervan hoort te hebben op de achtergrond raakt.

Dit is ook bijna gebeurt. Op gegeven moment vergaat de zin van het samen een mooi product neer te zetten.

Ik ga trouwens niet de naam van de studio hier neer zetten: We hebben uitgebreid met hem gepraat en hij heeft echt wel zijn excuses aangeboden.
Als ik hem hier ga noemen is dat regelrecht natrappen. Hij weet dat hij geprutst heeft op bepaalde vlakken. En zoals eerder vermeld: ook wij zelf zijn niet alert geweest. We hadden ons gevoel meer moeten volgen.

Enfin, over een week of 2 zal ik weer een aantal nummers hebben die klaar zijn en zal ik nog eens iets posten, zonder drama inleiding.:cooler:

Duhsjaak
7 augustus 2011, 08:58
Hi
Je hoeft je niet te verontschuldigen voor zo'n inleiding. Ik zou ook balen als een gek. Je houdt het netjes, dus da's alleen meegenomen.

Maar de opmerking, dat jullie in de startblokken staan maakt mij errug blij. Voorpret voor leuke nieuwe muziekjes en dat je het hoofd er niet bij laat hangen.

Hals en beenbreuk (Hals und Beinbruch) toi toi toi, break a leg etc.

Vriendelijke groet, Gus

Riky
16 augustus 2011, 17:55
Nou prima geluid op zich! Vind het wel vervelend dat de synthesizer in de coupletten zoveel naar rechts staan en dan ineens weer links in het refrein.

Al met al wel lekkere demo!

pasqual
16 augustus 2011, 18:36
Hey Riky, bedankt voor het luisteren. Viel mij ook al op nadat ik de koptelefoon op zette. Hoe dan ook blijven er altijd punten die beter kunnen. Ook mijn gitaargeluid is niet helemaal naar wens, daar wil ik nog wel verandering in. Maar grootste probleem is dat als je te veel met je geluid gaat klooien dat dat ook invloed kan hebben op de gehele mix. Ik kan dat niet altijd beoordelen omdat ik als gitarist niet altijd het grote geheel kan "bewaken" zoals iemand dat achter de knoppen kan. Wordt ongetwijfeld vervolgd....

Han S
16 augustus 2011, 19:12
Ik had dit topic gemist, dus ik ben maar even gaan luisteren. Punt 1: wat die studiobaas voor fouten maakt is niet interessant, iedereen maakt fouten. Dat de hi hat te hard op de snare terechtkomt heeft vaak ook te maken met de drummer.

De muziek dan: prima demo en waar het om gaat is het bandje. Ik vind dit een erg lekkere band, mooie drive, prettige zanger, prima bassist en eigenlijk is alles dik in orde. Dat het beter kan klinken doet er niet toe, het is een demo en ik heb veel CD's gehoord die een stuk minder klonken dan dit.

Ik zeg: DOORGAAN !!!

pasqual
16 augustus 2011, 23:44
Bedankt Han, mooie woorden! Vanavond nog ff wat mixjes gehoord van een aantal andere nummers. Ik werd er alweer wat blijer van. Ik krijg deze week nog 1 of 2 MP3tjes gemaild en dan post ik dat hier wel.

Triggy
17 augustus 2011, 07:11
Prima demo hoor. Lekkere gitaarsound. Passende zang.
Persoonlijk (bij classic rock) hoor ik liever de echte hammondsound met leslie, de verschillende keyboardsounds (en diverse plaatsing) vond ik verstorend werken.
Compositietechnisch boeide het me echt tot 2:30.
Vervolgens vervalt het nummer in een naar het lijkt ander 2e deel wat de scherpte van het eerste deel weghaalt. Wat mij betreft het nummer gewoon doorknallen met een messcherpe solo.