PDA

View Full Version : fuzz on top of marshall overdrive



thekid
4 augustus 2011, 19:26
Hey

Ik heb een vraagje

Een fuzz boven op het geluid van een overstuurde marshall is dit iets of trekt het op niets. wordt het gedaan?

Ik zoek namelijk naar het "geflipte" (achtige) sologeluid van oa jack white en dacht misshien een fuzz over een overdrive of is fuzz over clean mischien beter?

josan
4 augustus 2011, 20:44
Op mijn multi-effect klinkt het prima. Heeft ook te maken met hoeveel gain je op beide instelt. Fuzz voegt een mooi rauw randje toe.

langun
4 augustus 2011, 21:18
Jimi Hendrix was er alleszins fan van :hippie:

thekid
4 augustus 2011, 21:33
Jimi Hendrix was er alleszins fan van :hippie:

En dan effectief met de gain van de marshall zelf al open?
Moet ik dus wel eens proberen.

robert-gitarist
4 augustus 2011, 21:56
Nja gain van de Marshall zelf...hij had gewoon zijn Marshalls loeihard staan waardoor ze gaan oversturen. En met een fuzz kun je dan mooi een duw geven :D

Terminus
4 augustus 2011, 22:54
Hendrix en White doen ook maar wat, probeer het gewoon.

Als je het korte antwoord wilt weten: Fuzz op een al overstuurde versterker (liefst een goede buizenversterker) zorgt voor meer distortion (duh) en maakt de fuzz iets minder prikkend en onnatuurlijk. Het kan precies zijn wat je zoekt.

SoloGoof
4 augustus 2011, 22:58
Ik heb zelf een fuzz gemaakt die op een cleane versterker, echt scherp klinkt, echt een scherp fuzzy geluid (komt waarschijnlijk door slechte Hfe waarden)

Op mijn marshall SLP die redelijk overdriven ingesteld staat, à la Jimi...
daar mijn zelfgemaakte fuzz over!... Die combinatie geeft me echt de kriebels, het lijkt net dat Jimi naast mij staat...

probeer maar eens, je geluid wordt niet modderig, maar sterker afgerond, vooral de bassen:rockon:

DemolitionColorScheme
5 augustus 2011, 11:42
Ik ben zelf ook niet zo'n fan van fuzz op een cleane versterker. Een licht overdriven amp en daar een fuzz tegenaan is een stuk interessanter. Maar goed, dat is maar een smaakkwestie.

HaroldA
5 augustus 2011, 12:03
De ene fuzz is de andere niet. Fuzz loopt van overdrive tot distortion tot zaagtand fuzz.

Welke fuzz er voor een oversturende Marshall kan weet ik niet, ik ben er nog geen tegengekomen die niet als een kapotte amp klinkt, al ben ik nu wel geïnteresseerd in de Lunar Module...

muziekschuur
5 augustus 2011, 12:48
Fuzzen die ik ken;

Octave up fuzz; Voorbeeld Octavio of French toast
Fuzz als randje voor achter een tubescreamer of overstuurde versterker; Fuzz face en knockoffs
Fuzz als eigen overstuur pedaal. O.a. een paar MXR pedalen. M.n. zijn die wat bassiger. De Electro Harmonix Big Muff is geloof ik zo'n pedaal.

Dit zijn 3 heel verschillende soorten pedalen die dan ook weer heel andere schakelingen bevatten en daar zijn dan ook weer een berg variaties op gemaakt. Maar bovenstaand is een beetje de indeling die ik voor mezelf gevonden heb. Misschien is er meer, maar dan ken ik die niet.

DemolitionColorScheme
5 augustus 2011, 17:03
Fuzzen die ik ken;

Octave up fuzz; Voorbeeld Octavio of French toast
Fuzz als randje voor achter een tubescreamer of overstuurde versterker; Fuzz face en knockoffs
Fuzz als eigen overstuur pedaal. O.a. een paar MXR pedalen. M.n. zijn die wat bassiger. De Electro Harmonix Big Muff is geloof ik zo'n pedaal.

Dit zijn 3 heel verschillende soorten pedalen die dan ook weer heel andere schakelingen bevatten en daar zijn dan ook weer een berg variaties op gemaakt. Maar bovenstaand is een beetje de indeling die ik voor mezelf gevonden heb. Misschien is er meer, maar dan ken ik die niet.
Vergeet niet de bit-fuzzes of beter gezegd:
- Gewoon weird-ass fuzzes!
Kapotte gear geluiden en 8-bit! :D