PDA

View Full Version : Betere converters (ik zoek)



skabouter
4 augustus 2011, 19:23
Beste heren!

Ik ben op zoek naar professionele converters voor in mijn studio. Ik neem veel op met 1 band in het bijzonder (Balloon) die deels de studio financieren, en we willen gaan upgraden, zodat hun opnames misschien ook beter worden (zie het als een 5 jaren plan!). Goeie converters zou waarschijnlijk een leuk idee zijn! Het is zeer mogelijk dat ik het verschil niet eens ga horen, maar dan ga ik er maar sublimaal vanuit dat beter moet zijn. Kwaad kan het sowieso vast niet?!

Momenteel nemen we op met 3 M-audio kaarten (Delta 1010), aan elkaar gelinkt via wordclock. Zo is 24 sporen opnemen mogelijk en daar ben ik heel blij mee!

Er kan zo`n 3000 euro besteed worden aan nieuwe de converters...

We spelen met 2 scenario`s:

A: De band speelt vaak een guide in (met click), en daarna alle muzikanten los. Afgezien van de drums, zou 2 sporen per muzikant genoeg kunnen zijn.
Is het dan mogelijk om bijvoorbeeld een 2-sporen converter te kopen (3000 euro, dus verdeeld over 2 kanalen), en dan met hele hoge instellingen hun partijen hiermee in te dubben?
Hoe zit het met samplerate conflicten? Ik neem aan dat je niet binnen één project kan werken met verschillende waardes? Als dat zo is is plan A waarschijnlijk al geen goed idee. Het lijkt me sowieso niet zo`n goed idee, maar het plan is geopperd, en ik moet toch nagaan of dat kan. Hier heeft de rest van de bands in de studio dan weinig aan, het zou alleen voor Balloon zijn, en die betalen dan ook!

B: Een heleboel kanalen, met betere kwaliteit dan nu, budget blijft hetzelfde. 16 kanalen is een optie, maar liefst 24, dat blijkt bij 6 koppige bands toch wel handig, je kan beter overhouden dan tekort komen.
Dit is echter een nieuw wereldje voor me, en als ik zo naar SSL, RME, Apogee en dergelijke apparatuur kijk dan snap ik weinig van de hardware. Alles werkt met protocollen die ik niet ken (alleen van lezen over...) en extra kaarten, en meer lastig gedoe. Ik heb vrijwel niets qua ADAT, Madi, Toslink, Smux etc etc momenteel, ik heb alleen een (goedkope) wordclock die tot 4 apparaten kan synchroniseren.

We nemen op via een Soundcraft of Mackie mixer met direct-outs/tape-sends, en het is dus de bedoeling dat we 16 of 24 sporen zo de DAW in krijgen, met goede conversie.

Kunnen jullie misschien meedenken of tips geven over wat voor betere converters we zouden kunnen kopen voor zo`n 3000 euro, liefst 24 sporen. Het moet dan wel klaar zijn voor dat geld, 3000 is de max.

Is dit uberhaupt verstandig? Of wachten/doorsparen.

Dit hele verhaal geldt sws voor het A->D verhaal. Voor D->A heb ik maar 2 sporen nodig denk ik. Bovendien heb ik begrepen dat AD converters het belangrijkst zijn, DA hoeft het niet high-end toch?

bass blom
4 augustus 2011, 19:29
ja A-D is voor je input.
24 sporen..
oeps, 12 x stereo dan dus.
D-A gebeurt bij de gebruiker thuis/op de zaak/in de kroeg etc.
tenzij je iets over die ouwe akai wilt laten lopen maar dan zou ik het onzin vinden om retedure A-D's te kopen :D

bass blom
4 augustus 2011, 19:30
DA hoeft het niet high-end toch?
nouja, als je goed wilt afluisteren..

skabouter
4 augustus 2011, 21:07
tenzij je iets over die ouwe akai wilt laten lopen maar dan zou ik het onzin vinden om retedure A-D's te kopen :D

Haha :D En nu bedoel je vast D-A... ;)


nouja, als je goed wilt afluisteren..

En idd, dat wil ik! Maar ik ga er ook nog even vanuit dat mijn afluister ruimte toch nog niet goed is!! Ook weer een upgrade voor op de langere termijn. Dus dat is nu nog niet het belangrijkste, in elk geval zonde om vast 3000 euro in een D-A conv te stoppen nu. Maar A-D zal wel zin hebben, dan komt het tenminste goed binnen.

bass blom
4 augustus 2011, 21:24
ik bedoelde wel degelijk A-D
als je dat wat je opneemt eerst duur digitaal gaat maken en vervolgens goedkoop of niet weer analoog en het dan door een 'consumenten' tape recorder jaagt en het vervolgens weer duur digitaal maakt.. dat vind ik dus onzin.
en ik heb nog nooit iets gehoord wat me niet aanstaat aan de converters van de 1010 ja ik heb er ook 3 :D
ik vraag me af of dat zinnig is, dure A-D's gaan halen, inderdaad als je over je afluistering nog niet tevreden bent..
gebruik ze gewoon lekker op de hoogste bitrate en investeer in meer/beter afluisteren.
en meer/betere micfrofoons?

een enkele goeie D-A voor je afluisteren zou ik nu zo te zien het meest zinnig vinden.

Jimi Hendrix
5 augustus 2011, 09:11
Wat mij betreft geldt min of meer hoe dichter bij de bron, hoe meer verschil het maakt.
Je zou ook kunnen denken aan één echt goeie zangmic, een goede preamp en een goede compressor en een goede 2kanaals adconverter, hoewel je dan voor 3000 lang niet klaar bent haha.

Wat te denken van 8 kanalen goede conversie? Je zou dan een maudio kaart met adat moeten hebben (voor de sync met je huidige systeem) en een converter die naar adat converteert (Lynx ofzo). Je kunt dan de drums 'mooi' opnemen, de overige (guide)tracks doe je via de set die je nu hebt en de overdubs weer via de 'mooie' converter.

En als je eens wat geld overhebt zou ik een Benchmark DAC1 of iets dergelijks aanraden voor de afluistering. Zie een DA als een investering in je oren.

skabouter
6 augustus 2011, 09:56
ik bedoelde wel degelijk A-D
als je dat wat je opneemt eerst duur digitaal gaat maken en vervolgens goedkoop of niet weer analoog en het dan door een 'consumenten' tape recorder jaagt en het vervolgens weer duur digitaal maakt.. dat vind ik dus onzin.
en ik heb nog nooit iets gehoord wat me niet aanstaat aan de converters van de 1010 ja ik heb er ook 3 :D
ik vraag me af of dat zinnig is, dure A-D's gaan halen, inderdaad als je over je afluistering nog niet tevreden bent..
gebruik ze gewoon lekker op de hoogste bitrate en investeer in meer/beter afluisteren.
en meer/betere micfrofoons?

een enkele goeie D-A voor je afluisteren zou ik nu zo te zien het meest zinnig vinden.

Ah ik begrijp het :) Maar dat van dat consumenten tape deck was slechts even een testje. Je hebt natuurlijk dat filmpje gezien, dat had ik gemaakt voor de lol en om te kijken wat de audio zou doen door dat deck. Verder gebruik ik dat deck in de woonkamer, en is er nog nooit iets naar een klant gegaan wat door dat ding ging.

Eerlijk gezegd vind ik tot nu toe ook weinig mis met de converters van de 1010. Ik ben er blij mee!
Maar ik hoorde van een ander die ook goedkope converters had, dat er echt een wereld open ging, toen hij 24 sporen SSL kocht (niet eens gek duur). Zelf heb ik dit nooit ervaren, maar ik wil graag eens naar hem toe om te luisteren, of het verschil via opnames horen.
Je bent blij met wat je hebt totdat je wat beters hebt toch? Nu denk ik dat het goed is, maar als je bedenkt wat er op de Hi-end markt is moét dit toch wel goed verschil maken, niet?

bass blom
6 augustus 2011, 13:58
het grootste verschil kun je nu maken door 96K 24bit of kunnen de 1010's ook op 32 bit op te nemen.
drama is dan weer dat het daarna toch naar 44.1K 16bit moet :chicken:
ik ervaar dat als een mega domper als ik die 16bit hoor.

skabouter
6 augustus 2011, 14:57
het grootste verschil kun je nu maken door 96K 24bit of kunnen de 1010's ook op 32 bit op te nemen.
drama is dan weer dat het daarna toch naar 44.1K 16bit moet :chicken:
ik ervaar dat als een mega domper als ik die 16bit hoor.

Het gaat natuurlijk allemaal terug naar 16/44.1, maar toch nemen pro`s vast niet voor niets op op 192.


Wat mij betreft geldt min of meer hoe dichter bij de bron, hoe meer verschil het maakt.
Je zou ook kunnen denken aan één echt goeie zangmic, een goede preamp en een goede compressor en een goede 2kanaals adconverter, hoewel je dan voor 3000 lang niet klaar bent haha.

Wat te denken van 8 kanalen goede conversie? Je zou dan een maudio kaart met adat moeten hebben (voor de sync met je huidige systeem) en een converter die naar adat converteert (Lynx ofzo). Je kunt dan de drums 'mooi' opnemen, de overige (guide)tracks doe je via de set die je nu hebt en de overdubs weer via de 'mooie' converter.

En als je eens wat geld overhebt zou ik een Benchmark DAC1 of iets dergelijks aanraden voor de afluistering. Zie een DA als een investering in je oren.

Dat eerste begrijp ik. Maar wij (ik en Balloon) zien het als een kwestie van elimineren. We steken gewoonweg 5 jaar lang geld en energie in de studio, zodat er steeds iets beters ontstaat. Zelf denk ik dat het mic assortiment niet geheel slecht is. Natuurlijk komen daar ook upgrades voor, maar dat kan altijd volgend jaar nog. Ik wil er even vanuit gaan, dat áls we een set goeie converters kopen, dat dat gewoon ook beter klinkt, alles gaat er tenslotte doorheen, en dan is dát gedeelte van de studio tenminste goed. Later volgen weer andere upgrades op andere gebieden.

8 kanalen goede conversie zou idd ook een optie zijn, leuk idee! MAar dan kom ik vervolgens in een gebied van ADAT, linken, protocollen, kaarten, synchronisaties etc etc, waar ik tot nu toe niets van snap. Kan men uitleggen hoe die systemen met elkaar werken?

"de overige (guide)tracks doe je via de set die je nu hebt en de overdubs weer via de 'mooie' converter."
Als ik de overdubs dan via de goede converter doe (die bijvoorbeeld op 192khz opneemt), hoe combineer ik dit dan met de andere kaarten, die tot 96khz gaan? Ik had begrepen dat je samplerates binnen één project gelijk moet houden?

guhlenn
7 augustus 2011, 11:17
. Ik wil er even vanuit gaan, dat áls we een set goeie converters kopen, dat dat gewoon ook beter klinkt, alles gaat er tenslotte doorheen, en dan is dát gedeelte van de studio tenminste goed. Later volgen weer andere upgrades op andere gebieden.

Dat is nogal een aanname. Zeker als je op verschillende fronten nog wil upgraden zou ik eerder gaan voor upgrades waarvan ik heb geconstateerd dat ze een verbetering opleveren, vs een upgrade waarvan ik aanneem dat ze een verbetering opleveren. De redenatie 'het is duur en de grote studios doen het ook dus het zal er wle beter van worden' is een beetje een vreemde, volgens die redenatie ga je door coke te gebruiken opeens fantastische opnames maken (in de gorte studios werd (wordt?) volgens de legendes massa's drugs erdoor heen gejaagd, natuurlijk alleen voor de creativuiteit en betere resultaten he ;) ).

Dat gezegd hebbende, je akn toch gewoon een peperdure 2 kanaals AD interface testen thuis? Moet vast iets te rgeelen zijn met een dealer als je sereuis bent. Maak je twee opnames en dan kan je voor jezelf kosten en baten afwegen.

Han S
7 augustus 2011, 11:48
Het bizarre is dat als we gaan testen in de studio, dat we dan enorme verschillen denken te horen. Maar als we dan blind gaan vergelijken zijn die verschillen verdwenen en ik heb het over een stuk of twintig audiofielen die aan die testen deelnemen.

Ik denk dat een hoge geluidskwaliteit niet per definitie afhankelijk is van de apparatuur, maar meer van de man achter de knoppen. Ik hoor opnamen van 50 jaar geleden die subliem klinken en opnamen van nu, met hi end convertors gemaakt en die klinken volkomen kut. Natuurlijk kan ook dat subliem klinken, maar het is een heel complex gebeuren, zo'n opname.

paulusdeBKB
8 augustus 2011, 01:24
Ik heb totaal geen verstand van converters maar doe toch een duit in het zakje: denk goed na over je upgradebeleid. 3000 euro is kennelijk niet heel veel als je goede converters wilt kopen voor 24AD-2DA. Als het dan niet een eindstap is, is het dan wel een nuttige tussenstap?

Verder lijkt me het advies van Jimi Hendrix zeer nuttig.

Arvoitus
8 augustus 2011, 04:04
Een leuke optie is ook een RME Fireface 800 (http://www.rme-audio.de/en_products_fireface_800.php). Daar betaal je ongeveer 1200 euro voor. Dan heb je 4 mic pre-amps, 10x analoog input/output en enorm veel routing opties. Vrij compact ding en handig om mee te nemen.

Voordeel is ook dat ie enorm makkelijk uit te breiden is hoe jij het wilt.
Doormiddel van ADAT kan je twee extra 8 kanaals preamps aansluiten. Bijvoorbeeld de Focusrite Octopre's (400e p/s) zijn vrij goede dingen, dan heb je voor 800 euro 16 kanalen erbij (totaal dus 26 kanalen).
Ipv de duurdere focusrite kan je ook een Behringer Ultragain preamp erbij kopen voor (160e p/s). Het is behringer spul, maar het zijn leuke dingen als je 8 extra kanalen nodig hebt die niet zo belangrijk zijn.

Geen behoefte aan veel kanalen? Dan kan je ook een leuke neve/api/etc preamp erop aansluiten. Leuk voor je vocals.

Dus, een FF800 + twee Focus Octopre's = 2000 euro en 26 kanalen. Heb je (bijvoorbeeld) 1000 euro over voor een leuke preamp voor je vocals. En het mooie is dat je alles tegelijkertijd kan gebruiken.

Jimi Hendrix
8 augustus 2011, 11:11
8 kanalen goede conversie zou idd ook een optie zijn, leuk idee! MAar dan kom ik vervolgens in een gebied van ADAT, linken, protocollen, kaarten, synchronisaties etc etc, waar ik tot nu toe niets van snap. Kan men uitleggen hoe die systemen met elkaar werken?

"de overige (guide)tracks doe je via de set die je nu hebt en de overdubs weer via de 'mooie' converter."
Als ik de overdubs dan via de goede converter doe (die bijvoorbeeld op 192khz opneemt), hoe combineer ik dit dan met de andere kaarten, die tot 96khz gaan? Ik had begrepen dat je samplerates binnen één project gelijk moet houden?

192 zou ik nooit aan beginnen, kost zeer veel processor- en hardeschijfvermogen. Maar 't kan ja. Ik zou de converters testen op hoe ze klinken op 44.1khz en 48khz, evt 88.2 en 96. Een belangrijk deel van het ontwerp van een converter is het filter dat de frequenties boven de nyquistfrequentie wegfiltert. Bij 44 en 48 zit dat filter nog zo'n beetje in 't hoorbare sprectrum. Bij betere converters is het filter minder hoorbaar tot onhoorbaar. Resultaat: beter ('mooier'?) hoog.

ADAT is eigenlijk een digitale multikabel met 8 sporen (tot 48khz) of 4 (op 88 en 96). Aangezien wordclock ook met ADAT meereist, is het een kwestie van de partij die de adat ontvangt 'slaven'/synchroon laten lopen aan de partij die de adat stuurt. dan heb je geen ingewikkelde clocksetup nodig. Als je het andersom wilt doen, moet de ontvangende partij (die je dan wordclock master wilt laten zijn), via wordclock uitgang naar de adat zendende partij zijn clock sturen.

Octopre's zou ik niet aan beginnen. Je hebt 't over hi-end toch? Het aardige van 'hi-end' is wat mij betreft dat je dan 'klaar' bent. Dus spaar ik liever door voor iets waar ik over 10 jaar nog geen spijt van heb dan dat ik half ontevreden iets goedkopers koop, maar mensen verschillen natuurlijk.

Voor de mac heb je mooie interfaces van metric halo, ikzelf heb alweer een paar jaar de prismsound orpheus (overigens gekocht in Alkmaar bij Studio De Dijk), daar ben ik zeer tevreden mee. Aangesloten op een i7 pc met XP. Klinkt erg goed, duidelijk beter dan de RME adi8-AE die ik eerst had.

Zodra je gaat luisteren wordt veel je duidelijk, converters maken wel degelijk een verschil, maar als jij goed kunt opnemen en mixen zul je ook uit mindere apparatuur een goed geluid kunnen halen. Bij klassieke opnames ga je't echt merken, maar ik weet niet of jij die doet.

Ik zou denk ik toch eerder naar mics en een paar kanalen goede micpre's kijken (daking of api bijvoorbeeld?).
(ik ben in elk geval pas aan de prisms begonnen toen ik al een stel mooie mics, voorversterkers en wat andere outboard had).

skabouter
9 augustus 2011, 16:44
Allereerst hartelijk dank dat jullie zo intensief meedenken! Ik vind tot nu toe voor alles wat te zeggen, en jullie allemaal wel gelijk en goeie ideeen denk ik! Dat maakt het het lastige, want zelf had ik deze dingen ook wel bedacht, en daarom zou ik niet weten wat voor keuzes ik moet maken. Zelf heb ik ook al tegen Balloon gezegd dat ik liever investeer in iets anders dan converters, maar ze zitten nu eenmaal op dat idee. We gaan heus niet over 1 nacht eis. Persoonlijk zou ik het liefst mijn eigen afluistering upgraden, ik merk gewoon dat ik veel nog niet hoor, en geef daar (deels) mijn speakers en luisterkamer de schuld van.

Ik lees al jullie info zeer zorgvuldig door, en zoek gelijk veel op internet. Maar ga gerust door met goeie ideeen spuien:)
Dit helpt mij veel! Dank!

Epic
10 augustus 2011, 15:15
Ik heb ook maar eens gegoogled op al die termen en kwam dit document tegen:
http://www.soundonsound.com/sos/feb07/articles/interfacing.htm

Hier wordt een en ander qua interfacing een beetje uitgelegd.

fivelastwords
11 augustus 2011, 11:38
Dit is wel nice en betaalbaar spul. Moet je maar eens bekijken:

http://www.thomann.de/nl/motu_hd_192_mit_pci424_pciexpress.htm
http://www.thomann.de/nl/motu_hd_192_unit.htm

Met die twee aankopen heb je 24 kanalen erg nice conversie. Binnen je budget van 3000 euro zelfs. Moet je alleen een computer hebben staan waar je een PCI-express slot in vrij hebt. Het Motu systeem werkt vervolgens met een soort ADAT kabels die in de PCI kaart gaan. Ziet er hetzelfde uit als ADAT, maar werkt dus ff wat anders. Meer info op de MOTU site uiteraard.

fivelastwords
11 augustus 2011, 11:39
Moet je wel iets van een monitor controller erbij nemen uiteraard, want dit zijn puur converters, zit geen volume knop of dergelijke zaken op.