PDA

View Full Version : Gitaar lessen volgen via het NTI of NHA



Nicole
26 mei 2003, 13:02
Hoi,

Ik wil graag gitaar lessen gaan volgen via het NTI of NHA maar vraag me af of het wel op die manier te leren is.Wie heeft ook op die manier gitaar leren spelen?

Groetjes Nicole

willem1940
4 juni 2003, 13:11
Eigenlijk maakt het niet uit op welke manier (vanuit welk beginpunt) je begint iets van muziek en van een instrument te leren, zolang je ermaar PLEZIER in houdt.

Lukt dat niet, dan ogenblikkelijk switchen naar een andere aanpak anders maak je het je TEGEN en dat is Heel Erg.

Hoe de info precies zich in je denkwerk nestelt en vooral: in welke VOLGORDE, is voor veel mensen erg verschillend.

Er bestaan sommige begenadigde leraren die kans zien van een leerling te peilen wat DIE nodig heeft om snel te vorderen.

Vraag vooral een of enige PROEFLESSEN, het moet METEEEN aanvoelen als Ja of Nee.

gerjo1980
11 juni 2003, 15:11
Kan je alleen vertellen hoe ik heb leren spelen.

Eerst natuurlijk klooien op een oude gitaar en binnen een week zo'n boekje "mijn eerste gitaar" gekocht. Gewoon om de beginselen te leren zoals waar welke noot zit en hoe akoorden in elkaar steken.

De rest heb ik geleerd door naar liedjes te luisteren en proberen na te spelen m.b.v. tablatuur van het internet.
Heb daar zelf een hele site van als je wilt zien hoe dat in elkaar steekt
http://www.angelfire.com/music3/gerjo/pagina/frame.html

Ik ben uiteraard begonnen met hele simpele liedjes zoals enkele nirvana, greenday etc liedjes. En dat bouw je steeds verder op.

Enne gewoon met bekenden meespelen, die al kunnen spelen. Daar leer je een hoop van.

Ik raad je af om zo'n NTI LOI of wat dan ook voor cursus aan te schaffen. Is erg duur en hetzelfde staat ook allemaal op internet. Staan zat cursussen. Daarbij wordt je bij die cursussen liedjes geleerd, die je misschien helemaal niet wilt spelen, maar omdat het ff niet lukt om te spelen wat NTI (bijv) aanbied, kan je niet verder met de cursus en verlies je misschien wel de lol in het gitaarspelen. Het is een scenario dat mogelijk is. Je moet spelen, wat JIJ leuk vindt en op die manier leer je ook een hele hoop. Dan kan je altijd nog les nemen bij een muziekleraar om de fijne kneepjes van het vak bij te leren. Dat ben ik nu van plan na 5 jaar zelf alles aan te leren.

Dit is mijn verhaal. misschien heb je er wat aan. :-D

bassman410
11 juni 2003, 17:20
Nicole,

Ik zou gewoon naar een gitaar leraar (+/-15 Euro per uur) of muziek school stappen. Ik geloof niet in een LOI cursus, je kan natuurlijk wel via deze weg wat basis kennis opdoen maar wil je het echt leren dan heb je naar mijn mening meer aan iemand die je het in levende lijven voordoet.

Veel succes en leuk dat je gaat beginnen met gitaar spelen!

Greets.

Alfred Jodokus
12 juni 2003, 11:06
En zoek wel een leraar uit die je gitaar leert spelen en niet toonladders, noten ed. dat kan later altijd nog. Ik ben het eens met de hierboven vermelde berichten dat je met zo'n NTI cursus niet echt geholpen wordt.
Bij een leraar zie je tenminste het voorbeeld "live"voor je neus en kan goed zien en horen hoe het moet klinken.
Suc6 Fred

reteketet
19 juni 2003, 19:42
Hai nicole,

Ik heb wel zo'n NTI gitaarcursus gevolgt. Ik ben er vorig jaar oktober mee begonnen en ben er zeer tevreden over. Het kost wel veel geld, maar ik heb ´t hierdoor sneller onder de knie gekregen dan verschillende vrienden van mij. Je leert in het begin welliswaar dingen die je niet leuk lijken (zoals notenblak lezen enz.) maar daar heb je later weer meer aan. Gitaarlessen vanaf internet heb ik ook geprobeert maar vielen mij tegen in de uitleg (gaan gewoon te snel naar moeilijke akkoorden enzo).
Als je weinig tijd hebt voor gitaar te leren is zo´n NTI cursus best te doen. Ok, een muziekleraar kan je sneller gitaar leren spelen, maar die kost nog wat meer :wink: .

SomeDude
23 juni 2003, 09:49
Ik heb ook ooit zo'n cursus gedaan en qua basisvaardigheden vond ik hem oké. Maar het was daarentegen geen inspirerende cursus; misschien is dat nu verbeterd (15 jaar later). Ik begon gemotiveerd, maar na een les of 15-20 hield ik er mee op. Ik kon simpele melodieën spelen en kende een handvol akkoorden, zonder dat ik ze feilloos op redelijk tempo kon 'overpakken'. En dat na 20 lessen. Een echte leraar zou dat tien keer sneller en tien keer beter hebben gedaan. Bij mij is het dus helemaal mis gegaan. En nu vijftien jaar ben ik nog steeds niet veel meer dan een beginneling. De laatste jaren probeer ik materiaal via Inet op te pikken en het wat gedegener te leren met inspiratievoller materiaal (lees: liederkes die ik mooi vind). Na een week kon ik jingle bells spelen ofzo. Na een week had ik ook een riff van bijvoorbeeld Enter Sandman (Metallica) kunnen spelen. Als ik dat toen had geweten...
Wellicht heb je iets aan deze info.
greetz Somedude

Michelle
12 augustus 2003, 12:11
Ik ben ook van plan om een cursus bij NTI of NHA te volgen, ik ben er alleen nog niet uit welke van de 2.
Ben jij er ondertussen al aan begonnen nicole?
Ik zou graag op les gaan bij een leraar, maar omdat ik ook op school zit en een paar (onregelmatige) dagen in de week werk, is het voor mij moeilijk om op een vaste tijd naar een leraar te gaan.
Ik ken nog een paar mensen die gitaar spelen, dus daar zou ik dan altijd nog dringende vragen aan kunnen stellen.

Ik heb ook een paar lessen via internet gedaan, maar ik vond ze onduidelijk en overal waar ik die lessen vandaan haalde zeiden ze iets anders, over hoe je bijv. een bepaald akkoord moet spelen.

telecastermaster
12 augustus 2003, 16:40
Ik heb ook een paar lessen via internet gedaan, maar ik vond ze onduidelijk en overal waar ik die lessen vandaan haalde zeiden ze iets anders, over hoe je bijv. een bepaald akkoord moet spelen.

Het grappige van gitaarspelen is dat er niet zoiets bestaat als de juiste manier van spelen. Vaak kun je dingen op verschillende manieren spelen, met verschillende vingerzettingen of op verschillende snaren of verschillende aanslagtechnieken. Er zijn ook geen vaststaande regels over hoe je een akkoord moet spelen. Alleen over hoe een akkoord moet klinken. Verschillende leraren zullen je ook verschillende dingen leren.

Michelle
12 augustus 2003, 17:27
Ja, ik weet dat je akkoorden op verschillende manieren kan spelen.
Maar dan klinken de akkoorden tog ook anders :-?
Als je bij de een bijv. wel een snaar aan moet slaan en de ander zegt van niet??
Majah ik als beginneling....t zal wel weer aan mij liggen :wink:

Groenteman
24 augustus 2003, 13:59
http://www.nha.nl/Cursusaanbod/Muziek/Gitaar/Gitaar.htm

Als ik de cursus bij NHA volg, is het de moeite waard om deze gitaar erbij aan te schaffen? Ik heb nergens iets kunnen vinden over het merk 'Jason' kan iemand mij hier meer over vertellen? Het lijkt me erg aantrekkelijk om een studie bij NTI of NHA te volgen, aangezien ik dan m'n eigen rooster kan inplannen...

Alvast bedankt, Cornelis

bert k
24 augustus 2003, 16:14
Ik heb nog nooit van het merk gehoord; maar hij zal zonder twijfel afkomstig zijn uit China of Indonesië. Verwacht er niet te veel van, maar voor dat geld kan je je nooit een buil vallen. Normaal beginnen de prijzen voor een beetje speelbare gitaar bij €100, dus dit is lekker goedkoop.

angorawol
24 augustus 2003, 17:32
God nu bestaan die advertenties op het internet. Dat soort advertenties kwam ik vroeger ook al tegen in de jaren zestig, naast de advertenties hoe je spierballen moest kweken :razz:

Stringkiller
25 augustus 2003, 07:54
Ik ben zelf begonnen met een vergelijkbare cursus en heb denk een boekje van de zes die ik kreeg voor ik het stopzette echt doorgewerkt. Daarna heb ik van internet liedjes met akkoorden geplukt en die leren spelen.
Toch is het een laagdrempelige manier om te beginnen. Je zit nog niet vast aan een leraar en je leert er best van. Zelf ben ik na een tijdje wel les gaan nemen omdat ik vast liep met slagritmes enzo, en van die lessen heb ik veel geleerd. Als je mijn mening wil weten: om te beginnen wel goed, maar zorg ervoor dat je er niet voor de hele cursus duur aan vast zit. Die boekjes die je krijgt zijn altijd handig als je eens wat op wilt zoeken.

De gitaar die ze erbij leveren: op zich leuk, maar verwacht er niet te veel van. Ik ben van mening dat je beter een 2e handsje kunt kopen of een goedkope middenklasser als je er echt mee aan de slag wil. Als je moderne liedjes wil spelen zul je toch waarschijnlijk op een staalsnarige western uitkomen en meestal zit er bij zo'n cursus een spaanse met nylon snaren. Om het op te leren wel goed: brede hals en minder pijlijke vingers in het begin door de nylon snaren, maar later wil je waarschijnlijk wat anders, tenzij je gaat voor spaanse melodien of klassiek.

Groeten. 8-)

Michelle
27 augustus 2003, 10:59
Ik ben ondertussen begonnen met de cursus via het NHA en eigenlijk bevalt het me wel...tot nu toe dan.
Heb pas 4 lessen gehad dus :wink:
Ik vind nog steeds dat het wel beter zou zijn om op les te gaan hoor!
Zo heb je tenminste regelrecht contact met je leraar en kan je ook makkelijker iets vragen en je krijgt kritiek als je iets niet goed doet.
Toch vind ik deze cursus wel aan te raden hoor..
En over die gitaar: ik heb hem er niet bij genomen, maar dat was ook maar omdat mijn vader vond dat het niet nodig was omdat ik al een gitaar had, anders had ik het wel gedaan.

bert
27 augustus 2003, 11:44
Veel succes met je cursus. Hou ons op de hoogte hoe het verdere verloop is en , . . . . dat je maar een :) "grote" :) gitarist mag worden.

Bert.

deweerdtmarc
23 januari 2015, 15:28
hey beste mensen , ik heb me juist geregistreerd om op enkele mensen te kunnen reageren en zeker op de vraag over de nha cursus
ik ben al enkele maanden bezig met de gitaar cursus en ik moet zeggen dat het tot nu toe de juiste beslissing is geweest,
ik ben al enkele jaren gestart met lessen te volgen ,prive' en op groepsles maar daar heb ik nooit iets nieuws van kunnen leren sinds enkele maanden ben ik dus gestart met de lessen bij nha en nu weet ik tenminste waarover het gaat betreffende de gitaar noten en al het andere dat erbij komt te zien, ik kan dus zeker deze cursus aan iedere beginnende gitaarspeler aanraden

deweerdtmarc
23 januari 2015, 15:31
wat betreft de gitaar die je mee kan aanschaffen bij de cursus , dat heb ik ook niet gedaan daar ik al in bezit was van een goede gitaar die me rond de 400€ gekost heeft , een hudson en een sigma guitars

arcane
23 januari 2015, 16:18
Kuch, je weet wel dat dit topic meer dan 11 jaar oud is?

freekick
26 januari 2015, 15:59
En Nicole is een flinke meid geworden?
Heeft ze doorgezet?
Zou ik wel willen weten.

showband
4 februari 2015, 12:09
http://www.pageofreviews.com/wp-content/uploads/spam.jpg

vederlicht
4 februari 2015, 16:08
Hoi,

Ik heb zelf de online cursus gitaarles van Koen gevolgd. Om te proberen kan je eerst de gratis cursus nemen.
Zelf ben ik er zeer tevreden over, het gaat per week en heel duidelijk. De lessen blijven altijd beschikbaar en er is een facebookgroep speciaal voor de leden.
In deze groep vind je ook veel tips etc.
Van mij uit een echte aanrader. www.gitaarlesvankoen.nl

Succes

Leon,
Je reageerde op een vraag van Nicole. Maar haar vraag was gesteld in Mei 2003. Het zou goed kunnen dat zij , na 12 jaar, inmiddels op de bekendste podia staat of het gitaarspelen heeft opgegeven. Maakt niet uit want jou tip over Koen is zeker up to date!
vederlicht

Tunes
5 februari 2015, 08:15
Vederlicht, jij reageerde op een spam bericht van LeonH (ik zou zweren dat je Koen toch heel anders schrijft).

Maakt wel uit want dit soort berichten dienen niet serieus genomen te worden, maar moeten keihard geweerd worden.

LaurentB
5 februari 2015, 13:10
Link naar gitaarlessite verwijderd, ik sluit deze thread af