PDA

View Full Version : Een gitaar als investering



Milagro
4 augustus 2011, 15:08
Heeft iemand hier ervaring met het aanschaffen van een gitaar als investering? Ik zit er namelijk aan te denken om een echt goede gitaar aan te schaffen, die ook zijn waarde behoud en het liefst in waarde stijgt.
Nu ben ik benieuwd wie hiermee ervaring heeft.

Epiphoneee
4 augustus 2011, 15:10
Sorry, maar meestal worden gitaren pas meer waard na een paar tientallen jaren... Alhoewel limited edition runs nog wel eens zeldzaam worden na een paar jaartjes. Daarmee bedoel ik uitzonderlijke modellen (reverse Flying V etcetera.)

barno
4 augustus 2011, 15:14
Als je deze dagen gaat moeten wachten tot iets nog spectaculair in waarde stijgt... those days are gone, vrees ik

bass blom
4 augustus 2011, 15:15
zou mijn gun koelcaster al in waarde gestegen zijn? :D

Rembull1980
4 augustus 2011, 15:25
Een gitaar koop je om op te spelen, niet als investering.

Hotpepper01
4 augustus 2011, 15:35
Dat zullen er in Nederland niet veel zijn, denk ik zo. Ik kan me zo voorstellen dat er onder de mensen die een echte 1959'er Gibson LP burst bezitten, niet alleen beroepsmuzikanten te vinden zijn, maar waarschijnlijk ook wat investeerders die niet eens weten hoe ze hem moeten vasthouden. En het is dat de kredietcrisis was gekomen, anders kon je je afvragen wanneer de gemiddelde prijs de 1 Mio USD zou overstijgen...

jze
4 augustus 2011, 15:37
Altijd een leuke gedachte, maar lijkt mij vrij lastig:
- Hoe weet je op dit moment welke gitaar over 30 jaar (want je zult sowieso op de lange termijn moeten denken) in waarde is gestegen ten opzichte van nu?
- Het moet dan een zeldzame gitaar zijn die nu niet héél veel kost, dat is eigenlijk al een paradox. Echte verzamelobjecten worden nu niet echt meer gemaakt, als dat wel zo is kosten ze nu al de hoofdprijs..

En inderdaad, gitaren zijn om op te spelen! Ik denk overigens wel dat er gitaren zijn die minder in waarde dalen dan anderen, maar een waardestijging waar je meer winst op haalt dan een paar honderd euro zie ik niet snel gebeuren.

nickofzo
4 augustus 2011, 15:43
word een gitaarlegende;) dan kan je al je gitaren met winst verkopen.

Nobler
4 augustus 2011, 16:51
Volgens mij is investeren in gitaren inderdaad voor de meesten van ons niet weggelegd en overigens ook erg risicovol.

Als je het toch wilt doen zul je eerst aanmerkelijke bedragen moeten investeren, want 'zomaar' en gitaartje zal nooit spectaculair in prijs stijgen. Je zult het óf moeten zoeken in gitaren die nu al vrij duur zijn, of je zult het in grote aantallen moeten zoeken. In beide gevallen moet je dus over grote bedragen moeten kunnen beschikken die je lange tijd kunt missen. Ondertussen moet je natuurlijk ook berekenen wat je op andere wijze voor rendement met dat geld had kunnen behalen.

Als ik je er nog niet van af heb kunnen praten zie ik de volgende mogelijkheden:

1. Wacht tot de dollar spectaculair laag en de euro spectaculair hoog staat. Koop vervolgens een flinke hoeveelheid goede kwaliteit Amerikaanse gitaren (i.e. Gibson, Fender etc.) in de VS. Wacht vervolgens tot de dollar spectaculair hoog staat en de euro spectaculair laag (kan een hele tijd duren!). Verkoop vervolgens je gitaren. Met één of twee gitaren zul je zelfs dan nog geen spectaculaire winst maken, dus moet je denken aan tientallen gitaren, dus aan tienduizenden euro's die je moet investeren.

2. Koop nu enkele honderden bruikbare nieuwe gitaren, dus van middenklasse kwaliteit voor 500-1000 euro. Sla ze 20 jaar op onder goede omstandigheden. Verkoop ze dan. Ongetwijfeld zal een vergelijkbare gitaar dan meerdere keren zo duur zijn als waarvoor jij ze gekocht hebt. Bovendien zijn ze dan meteen vintage, maar wel NOS (new old stock). Het risico is echter groot dat in de tussentijd alle prijzen evenveel gestegen zijn, dus dat je er in feite niets op verdiend hebt.

3. Koop een van die peperdure limited edition modellen van Gibson of zo. Zo'n perfecte nabouw van bijvoorbeeld de ES335 van Eric Clapton, zo een waarvan er maar 10 gebouwd worden en die dan ook $ 100.000,- moet kosten of zo. Geheid dat er dan een paar Amerikaanse miljonairs zijn die dan alsnog zo'n ding moeten hebben en bereid zijn er enkele tienduizenden meer voor te betalen. Vraag is alleen of jij er in zult slagen om zo'n gitaar überhaupt te pakken te krijgen.

4. Koop op een veiling (meestal voor liefdadige doelen) een van de bekendste gitaren, zoals de meest bekende gitaren van Eric Clapton, Stevie Ray Vaughn etc. Hou er rekening dat je daar een paar ton tot misschien zelfs een paar miljoen voor moet neer tellen. Geheid dat je daar een paar jaar later 50-100% meer voor krijgt als jij hem dan weer laat veilen. Alleen, als jij een dergelijke gitaar kon kopen, zou je je niet druk maken over wat je aan investeren in een gitaar zou kunnen verdienen.

En nu weer even serieus ... wat je volgens mij moet doen is niet op zoek gaan naar een investeringsmogelijkheid, maar van de mogelijk gebruik maken als je hem tegen komt. Als je een particulier tegenkomt die een goede Fender of Gibson te koop heeft van 30 jaar of ouder, moet je niet gaan twijfelen, maar meteen kopen. Je loopt dan natuurlijk altijd risico, maar je hebt ook goede kans dat je daarop kunt verdienen. Je moet zoiets natuurlijk niet van een handelaar kopen, want die zal de hoofdprijs vragen. Je moet je vondst ook niet verkopen aan een handelaar (want hij moet zoveel mogelijk winst maken, dus zal je echt niet de werkelijke waarde geven), maar aan een vermogende particulier (zo'n man van 45 met een goede baan in zijn midlifecrisis die zijn jongensdroom wil laten uitkomen).

Een gitaar met historie is dan natuurlijk altijd een pré, als bewijs voorhanden is dat die gitaar van een beroemde gitarist geweest is zal dat altijd bijdragen aan de waarde. Zelf begreep ik niet goed dat, toen een gerenomeerde en gelauwerde gitarist een geweldig instrument aanbood, weliswaar geen koopje, maar niet voor een hogere prijs dan waarvoor een onbekende persoon hem zou hebben aangeboden, andere geinteresseerden over de prijs moesten nadenken en probeerden af te dingen. Daarom kon ik hem kopen :-). Ik kocht de gitaar op het instrument. De historie was een pré, en de káns dat de gitaar ooit veel meer waard wordt dan ik er voor betaald heb krijg ik er gratis bij. Overigens ben ik niet van plan hem te verkopen, dus van die waardestijging zullen alleen mijn erfgenamen profiteren ...

kapepper
4 augustus 2011, 17:06
als investering, en voor mij is investeren knn doorverkopen tegen een grotere waarde na x aantal jaren, niet noodzakelijk 20 jaar en ook niet in de zin dat waarde verdubbeld

- de niet strat en tele modellen van fender uit de jaren zestig: musicmaster, duo sonic, mustang, coronado, XII....
- strats uit de jaren zeventig

bovenstaande zijn nog redelijk betaalbaar maar verwacht toch dat ze gaan stijgen


en steeds: alles zo origineel mogelijk

G.G.
4 augustus 2011, 20:40
ga gewoon hard werken man. Lijkt mij een stuk zinvoller en levert meer op.

wietse
4 augustus 2011, 20:52
2. Koop nu enkele honderden bruikbare nieuwe gitaren, dus van middenklasse kwaliteit voor 500-1000 euro. Sla ze 20 jaar op onder goede omstandigheden. Verkoop ze dan. Ongetwijfeld zal een vergelijkbare gitaar dan meerdere keren zo duur zijn als waarvoor jij ze gekocht hebt.


de gitaren zijn nog nooit zo goed en zo goedkoop geweest als nu, als die trend doorzet dan zal dat niet werken.

Tunes
5 augustus 2011, 14:27
Beste manier:

Koop een gitaar van een bekende gitarist.
Hoop of zorg dat hij, liefst dramatische manier, komt te overlijden.

BasHermus
5 augustus 2011, 17:09
Een gitaar als investering lijkt me tegenwoordig kansloos (of je moet echt heel veel geluk hebben).

De kans dat een nieuwe gitaar (bouwjaar 2011) in waarde stijgt is vrijwel nihil.
Teveel goed aanbod. En dat blijft voorlopig zo.
En zelfs van die speciale limited run modellen doen het niet zo goed. Er zijn teveel limited runs tegenwoordig, en bovendien zijn meestal overpriced (als in "een andere inlay + de handtekening van de één of andere gitarist die 20 jaar geleden voor het laatst iets boeiends deed" moet 1000 euro meer opbrengen).
Bovendien investeer je voor de langere termijn, en over nog eens 20 jaar zijn alle oude fans van die mijnheer overleden :soinnocent: en weet niemand meer van wie die handtekening is de jouw standaard gitaar ontsiert.

Dan maar een tweedehands exemplaar.
Het klopt dat men tegen woordig voor oude gitaren best veel geld neerlegd (zelfs voor 70's Fenders en Gibsons), maar als je die prijs vergelijkt met wat hij destijds gekost heeft, had je het geld echt beter op de bank kunnen zetten (zelfs met de huidige lage rente stand).
Heb zelf een paar wat oudere Gibsons gehad (eind jaren 70) en deze inderdaad verkocht met winst... na 10 jaar bespeeld te hebben. Maar ik zou dat geen investering willen noemen, omdat het rendenment nou niet echt bijzonder was.

Echte waardevolle gitaren, zoals 50's Les Pauls, zijn nu al onbetaalbaar en ik (persoonlijke mening) betwijfel of die heel hard gaan stijgen in prijs.


Als je tegenwoordig wilt investeren kun je dat beter doen in schaars wordende grondstoffen (zoals ijzer ofzo)

Milagro
6 augustus 2011, 18:01
Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik voor mijzelf een gitaar koop die lekker klinkt en waar ik fijn op kan spellen en dan zie ik wel of die zijn waarde behoud.

pff
8 augustus 2011, 11:57
Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik voor mijzelf een gitaar koop die lekker klinkt en waar ik fijn op kan spellen en dan zie ik wel of die zijn waarde behoud.

Je vraag is simpel dus simpel antwoord ,Koop gewoon jaren 70 Gibson of Fender niet de eerste de beste ,liefst in goede staat en orgineel inkl orginele case ,met een prijs die onder de marktwaarde ligt ,kwestie van zoeken,maar kijk vooral bij de Fenders naar de afwerking hals/bodyverbinding dat de hals mooi strak in de neckpocket ligt ,deze oudjes zullen hun waarde wel houden ,Maar zou niet echt spreken over een investering dan kom je meer in de buurt van de jaren 50/60 Gibsons en Fenders die je dan ook voor goedkoop moet kunnen bemachtigen

oigun
8 augustus 2011, 12:29
zou mijn gun koelcaster al in waarde gestegen zijn? :D

Vast wel! :D

Koop een compleet spongebob assortiment en leg dat een jaar of 40 op zolder... Ik weet zeker dat tegen die tijd de waarde flink gestegen zal zijn.

Oranjeaap
8 augustus 2011, 12:42
Wat is je budget?
Er is voor relatief 'weinig' geld wel wat te koop.
Denk aan jaren '60 Fender Stratocasters, Jaren 50 Gibson Les Paul Juniors / Specials, of jaren '60 normale Gibson Les Paul.

Een mooie afgeragde Les Paul Junior uit bijvoorbeeld 1957 kun je wel krijgen voor onder de 8.000 euro. Die gitaren gaan flink in prijs stijgen, en als je een afgeragde hebt, kun je er rustig op spelen zonder de waarde naar beneden te halen.

http://cgi.ebay.com/290596018471#ht_21637wt_1163

Zoiets bijvoorbeeld. Erg goeie gitaren. Goede investering op de lange duur. Zonder breuk kost ie misschien wel 3x zoveel.

Als je echt een investering zoekt om goed geld aan te verdienen, zou ik ergens anders kijken dan bij gitaren.
Als je een goede gitaar zoekt om op te spelen, en die nog een beetje gaat stijgen, kijk dan naar vintage Gibson of Fender. Jaren 1952- 1969. Kost wel een flinke duit, maar dan heb ook gelijk een kei goede gitaar.

bass blom
8 augustus 2011, 12:52
Vast wel! :D

Koop een compleet spongebob assortiment en leg dat een jaar of 40 op zolder... Ik weet zeker dat tegen die tijd de waarde flink gestegen zal zijn.

ha, ik heb al een sponsbob tostieapparaat :seriousf:
alleen geen zolder :dontgeti:

bat
8 augustus 2011, 13:12
Bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik voor mijzelf een gitaar koop die lekker klinkt en waar ik fijn op kan spellen en dan zie ik wel of die zijn waarde behoud.
Een tweedehands aangeschaft gangbaar model van Fender of Gibson behoudt over het algemeen het best zijn waarde.

Oh: en als je een gitaar vindt die precies is wat je zoekt, doet de restwaarde er waarschijnlijk ook niet meer zo toe. Een echt lekker spelende gitaar doe je niet zomaar meer weg, immers...