PDA

View Full Version : Ik heb mijn versterker op 10 gezet en...



MjS
4 augustus 2011, 14:32
Een goede maat van mij woont in the middle of nowhere, dus hij vond 't een strak plan als ik mijn gitaarzooi mee nam toen ik daar een nachtje bleef. Schijnbaar had iemand anders al een keer een Plexi voluit gehad daar, maar het leek mij ook wel een leuke ervaring. Dus mijn Blackstar topje (HT20) met K&E 112 V30 kast meegenomen.

Eerst maar eens lekker gespeeld op een flink volume, zeg maar stukje luider dan podiumvolume. Toen stond ie pas op de helft (zowel master als channel vol). Daarna even geprobeerd op vol vermogen. Master vol open, channel vol ook. Allejezus wat is dat hard zeg. Iedereen die zegt dat een Blackstar 20watter niet hard genoeg gaat voor een band speelt in Mötörhead of heeft de verkeerde speaker(s). Bleef behoorlijk lang clean ook. Pas rond 9 a 10 op de channel vol (clean kanaal ,mind jou) kwam er wat breakup.

Wat me opviel en wat ik me afvraag: ik vond de versterker half open, dus ongeveer flink podiumvolume, het lekkerst klinken. Daar krijg je lekker die feedback en doet het nog geen pijn aan je oren. Ik vond op max volume echter het geluid minder worden. Het werd snel aan de 'schelle' kant. Is dat speaker breakup, is dat veranderende karakteristiek van de versterker onder invloed van volume/oversturing of is dat puur de perceptie van het toegenomen volume? Moet zeggen dat in die ruimte een galmpje zat, redelijk veel hoge reflecties. Misschien dat dat er mee te maken had.

Ik vond het in ieder geval leuk om even op vol volume te spelen, maar eigenlijk klinkt en speelt het beter op lager volume. Bovendien word je dan niet zo snel moe van het geluid en hoef je niet achter de versterker te staan met bloedende oren. Maar even is gewoon lachen, komt het kind in je weer even naar boven icm met zo'n grimas die zich afvraagt hoe dit legaal kan zijn.

bass blom
4 augustus 2011, 14:37
ja reflecties kunnen heel gemeen zijn.
had je ook piepende oren achteraf?

allochthomas
4 augustus 2011, 14:47
Heb de mark III ook wel eens vol open gehad bij m'n ouders. Ik had wel oordoppen in want na 2.5 op de master is het echt niet meer te harden. Stof kwam van het plafond afzetten, mijn broekspijpen waren aan het wapperen en volgens mij konden mensen 6 straten verder op nog meegenieten. Na master 6 kwam er nauwelijks meer volume bij maar begon de gain verzadigd te raken. Moet zeggen dat het wel lekker klonk maar de feedback was echt verschrikkelijk en met de mark III is de master op 10 een beetje overbodig gezien de hoeveelheid gain on tap. Mijn 30 watt JTM45 kloon veranderde wel echt in een beest met de master op 10.

LemmyNL
4 augustus 2011, 14:52
Dat zouden meer mensen moeten doen. Wil het met de mijne ook ooit nog eens. Geen idee hoe hard 'ie kan, maar in de oefenruimte is 'nog geen 2' al hard zat om mee te komen, en dan spelen we al hard.

Dat is dan ook nog eens op een eenvoudige 4x12 cab, hier thuis staat nog een 14 en een 18.....

bass blom
4 augustus 2011, 15:18
Mijn 30 watt JTM45 kloon veranderde wel echt in een beest met de master op 10.

precies, dat is goddelijk en dat kan, zonder bloeden enzo :seriousf:

allochthomas
4 augustus 2011, 15:24
Kreng was luid voor een 30 watter. Ik zal het hoofd van de koper nooit meer vergeten toen hij de master vol open deed. Kerel had zijn twijfels of hij wel hard genoeg kon maar sloeg strak achterover toen hij de master open trok:seriousf:

guitarnijboer
4 augustus 2011, 15:47
Vergis je niet hoor, op een groot buitenpodium vliegt je geluid zo weg en blijft er met twintig watt alleen een iel geluid over. Voor meer body heb je dan toch echt meer vermogen nodig.

caliban
4 augustus 2011, 15:58
Ik herinner me eigenlijk niet meer hoe hard ik mijn mark III coliseum ooit heb gezet, ik denk nooit over de 4. Dat spul ging zo vreselijk hard... Enkel mijn Bugera is ooit over de 5 gezet geweest denk ik. Ik repeteer daarmee op 6.5 ofzo. Klinkt super.

the sure thing
4 augustus 2011, 22:14
Een echte Marshall Plexi 1959 model uit 1968.... met een 4x12 cabinet met pre rola greenbacks.... Op vol vermogen... Was in een schuur in Noordwijkerhout.... Zal ik nooit meer vergeten :) Met dank aan Tom van de Ploeg!

Terminus
4 augustus 2011, 22:57
Ik herinner me eigenlijk niet meer hoe hard ik mijn mark III coliseum ooit heb gezet, ik denk nooit over de 4. Dat spul ging zo vreselijk hard... Enkel mijn Bugera is ooit over de 5 gezet geweest denk ik. Ik repeteer daarmee op 6.5 ofzo. Klinkt super.

De Coliseum is toch de 300 watt versie, of is dat alleen bij bepaalde modellen zo?

Duane
5 augustus 2011, 13:20
Had mn 1970 100 watt Marshall Superbass met oude G12H's op 10 gezet.....klonk erg lekker.
Je moet alleen een beetje naast je speakerkast gaan staan....zooo hard.

Nu nog hetzelfde geluid op de zolderkamer weten te simuleren....zucht.

caliban
5 augustus 2011, 14:06
De Coliseum is toch de 300 watt versie, of is dat alleen bij bepaalde modellen zo?

Nee hoor, maar 150 watt :seriousf:

LemmyNL
5 augustus 2011, 15:59
Ik wil nog wel eens een Fender 400 PS....

Rooker
5 augustus 2011, 16:15
Vergis je niet hoor, op een groot buitenpodium vliegt je geluid zo weg en blijft er met twintig watt alleen een iel geluid over. Voor meer body heb je dan toch echt meer vermogen nodig.

Buiten op een groot posium wordt je toch altijd uitversterkt en hoor je jezelf terug op de monitor:???:
Dan kun je toch zelfs af met je cube 15. Of zie ik dat niet goed?

kidrock
5 augustus 2011, 16:39
Buiten op een groot posium wordt je toch altijd uitversterkt en hoor je jezelf terug op de monitor:???:
Dan kun je toch zelfs af met je cube 15. Of zie ik dat niet goed?

Theoretisch wel, maar in de praktijk vaak niet. Heb al een aantal X buiten op een groot podia gespeeld en ik had een keer een 30W buizentopje met 2x12 cabinet en had moeite om mijzelf te horen. Het geluid is idd heel snel weg en monitors kun je niet altijd op vertrouwen. 50W of meer voor buiten is toch wel prettiger.

jim__
5 augustus 2011, 17:10
Had laatst een buitenoptreden, en heb voor de grap m'n Marshall Class 5 gepakt. Deze schuin naast me neergezet als monitor voor mezelf, ging prima en zeker hard zat met z'n 5 watt. Je kunt het niet vergelijken met een grote stack achter je, maar het werkt wel en uitversterkt klonk ie lekker old school Marshall over de PA (leuk als je de opnames achteraf hoort, klinkt toch weer anders dan op het podium).

Hangt wel heel erg van de setting en je geluid af, dit was dan wel buiten maar met een relatief stille omgeving. Daarnaast speel ik zelden helemaal clean, normaal zet ik m'n versterker altijd op een randje zodat ik wat met m'n volume op de gitaar kan spelen. In een volle feesttent ga ik het met die Class 5 nooit redden, en ben ik erg blij met m'n 40 watt combo eventueel in combinatie met een weber attenuator.

On topic: die 40 watt combo (Marshall Haze) heb ik laatst ook op 10 gehad op het cleane kanaal zonder effecten of andere dingen, en da's toch wel errug kicken. Klonk zeker niet schel, eerder wat smoother en veel dynamischer in z'n geluid en feel ondanks de oversturing. Ben dan ook benieuwd hoe die over een 4x12 klinkt, maar heb nooit zin om zo'n ding te slepen en ergens te stallen. Ooit komt die er nog, of een wellicht een 1962 Bluesbreaker....

DaveItUp
5 augustus 2011, 17:16
- M'n 76 superlead voluit. Mwoah wel hard, maar niet heel verschrikkelijk zoals men weleens zegt.
- Sound City B100 voluit. Gruwelijk hard.
- 70's Ampeg SVT voluit. Monsterlijk.
- Sunn 100w transistor top voluit. Weet niet hoe 't kan, maar dat ding gaat zo allejezus hard....damn.

Mr. Dynamite
5 augustus 2011, 18:10
Ik woon zelf buitenaf dus af en toe draai ik dat knopje wel eens een stukkie meer naar rechts..

Ervaringen:

Randall RH50 buizentopje, viel vies tegen qua volume
Marshall TSL60, gruwelijk hard, een vintage modern 50 komt nog niet eens tot de helft..
Mesa stiletto, mama :dontgeti:
Op gegeven moment denk je echt, die speakerkast komt nog een keer uit mekaar zetten

Wel zit je dan in een redelijk grote, maar gesloten, ruimte dus het geluid kan nog niet echt weg. Buiten is het wel weer een stuk minder.. Ohja, goede oordoppen zijn wel een must dan. :soinnocent:

bass blom
5 augustus 2011, 18:11
clean, met P90's heb ik die TSL ook wel eens vol open gehad, heerlijk :p

Mr. Dynamite
5 augustus 2011, 18:13
clean, met P90's heb ik die TSL ook wel eens vol open gehad, heerlijk :p

Inderdaad, clean of met lichte oversturing op het 2e kanaal was het heerlijk op hoog vermogen :satisfie:

bass blom
5 augustus 2011, 18:52
Inderdaad, clean of met lichte oversturing op het 2e kanaal was het heerlijk op hoog vermogen :satisfie:

ja ik was er toen mee daar in emmen bij het spoor en toen was crunch/lead totaal niet bruikbaar.
clean dus dan.. en een ongelofeloos harde drummer, dus vol open dat ding, hmmmmm :p

Rooker
5 augustus 2011, 20:41
Theoretisch wel, maar in de praktijk vaak niet. Heb al een aantal X buiten op een groot podia gespeeld en ik had een keer een 30W buizentopje met 2x12 cabinet en had moeite om mijzelf te horen. Het geluid is idd heel snel weg en monitors kun je niet altijd op vertrouwen. 50W of meer voor buiten is toch wel prettiger.

Mijn "beetje" ervaring met geluidsmannen heeft me geleerd dat ze erg gaan zeuren als je je amp te hard zet. Dan wordt je slecht te regelen voor de geluidsman. Bij binnen optredens is mij wel gebleken (tot mijn verbazing van wat ik hier soms lees) dat je bij wijze met je 5watt buizenampje het best af kunt. met een 100watter wordt het podium geluid zo snel zo hard dat PA geen enkele zin meer heeft want daar dendert je podiumvolume mega overeen. Ook komt daar bij dat ik al een keer of wat meegemaakt heb dat we niet boven de 80dB uit mogen komen. Ja.... dan houd alles op:mad:. 100wat lekker op vluistervolume instellen en het hele optreden met de pest in je lijf van je sound balen! Nee.... voor 9 van de 10 gigs is 5 watt buizen meer dan voldoende. En natuurlijk boedoel ik dan niet als je in een band speelt die op dorpsfestivals optreed, maar puur de kroegtijgers:seriousf:

Triggy
5 augustus 2011, 20:52
Heel veel vroeger op een London City top met 2 cabineten 4x12.
100 watt Klasse A. Niet verder dan ongeveer 1/3 open tijdens spelen met de band. Wel eens in een oefenplek (oude boerderij in de polder) voluit gehad, wat ging dat gruwelijk hard....en lang clean.

DaveItUp
5 augustus 2011, 20:53
80dB is wel heel triest. Geluidsmannen die alles op fluisterniveau willen, kunnen er gewoon geen zak van. Het hoeft idd niet verschrikkelijk hard allemaal, maar er word vaak enorm overdreven.

guitarnijboer
5 augustus 2011, 21:23
80 db is inderdaad wel erg weinig, een klassiek orkest gaat al een stuk harder.

Op zich maakt veel vermogen niet zo'n punt is mijn ervaring. Op beschaafd volume klinken mijn versterkers ook prima. In een kleine kroeg vind ik het belangrijker de juiste luidspreker mee te nemen. 1 x 12 open back is dan voldoende, een 4 x 12 kast wordt dan snel erg zompig. Ook met top 40 coverbandjes gaat een open back combo prima, de mijne is 85 watt, maar hoeft niet voluit. Het voordeel van wat meer vermogen is dat je meer body in je geluid houdt. Ik speel ook in een AC/DC coverband waar wel een 4 x 12 (soms zelfs 2) meegaat die ook goed aan het werk wordt gezet, maar zeg nou zelf, AC/DC en zacht gaat echt niet samen! Niemand boekt deze band ook voor zachte sfeermuziek, dus is er ook nooit gezeik.

Rooker
5 augustus 2011, 21:51
80dB is wel heel triest. Geluidsmannen die alles op fluisterniveau willen, kunnen er gewoon geen zak van. Het hoeft idd niet verschrikkelijk hard allemaal, maar er word vaak enorm overdreven.

Nee.... De geluidsman wil altijd wel. Liefst op oorlogsterkte. Maar de kaffee's waar dan toevallig een paar zeikerds boven wonen willen het niet hard. Zelfs al een keer afgewezen bij een partycentrum omdat ze de bandjes veel te hard vonden spelen.

En wat ik bedoel met podium geluid.. Wanneer je in een kleine zaal het geluid op het podium te hard hebt overstijgd dat de pa, wat er dus in resulteerd dat er voor de geluidsman niets meer te regellen valt. Ja.. dan kan hij er niks meer van. Met mijn peavey is dat al met volume op iets over de 2.

En daarom ben ik van mening dat je dan beter een kleine 5watter op 8 kunt hebben staan, dat ie al wat mooi natuurlijk opbreekt.
Dit heb ik overigens zelf nog nooit uitgeprobeert hoor, maar dat zou ik wel is willen:)

Ronald.ZaZ
6 augustus 2011, 02:04
Ik heb een Orange Rockerverb 50 top in combinatie met een 4*12 Orange kast en het is net genoeg.
Zelf zou ik niet minder willen. Je blaast als je wilt nog wel een stevige onversterkte drummer weg en met groter podium moet je dan toch aan de PA ivm verspreiding geluid enzo.
Maar veel minder dan dat zou ik niet willen. Op volume breekt ie toch al een beetje op enzo en wil je echt clean blijven moet je toch naar de 100 watt.
Ga je echt vollop scheuren zit er nog wat extra in het blik.