PDA

View Full Version : magnet swap; drastisch effect!



Orpheo
4 augustus 2011, 13:19
Ik heb een les paul met een tigereye finish, beetje ala joe perry's signature LP, alleen dan (imho) mooier ;) ik had er een setje dean-pickups in. de mountain of tone (leslie west signature pickup) in de brug en een dimetime in de hals (dimebag darrel). Ik vond het écht een topset. beetje losjes, vintage style, beetje strak en compressed, modern.

tot ik de pearly gates/59 en de jazz/jazz8 set ontdekte. sindsdien is eigenlijk ieder setje te los of te warm of te compressed. de mountain of tone was echt te vet. alle kleine beetjes, zoals een 1megaohm pot, brass nut en geen tonepot (en middenpickup verwijderen) hielp marginaal om 'm die 'scream' te geven die ik/je verwacht bij Leslie West!

de dimetime was wel aardig. Niet te warm, niet te fel, niet te hot, niet te soft, maar zeker niet bijzonder.

Tot ik het in m'n hoofd haalde om eens de magneten van beide elementen voor elkaar te wisselen. De dimetime schijnt een ceramische magneet te hebben, en de mountain of tone heeft een alnico5. En dat was precies wat de ander nodig had. de mountain of tone moest die 'scream' van het ceramische hebben, en de dimetime juist de midscoop, iets minder output en 'organic' tone van de alnico5 hebben.

zo gezegd, zo gedaan. Magneetje gewisseld, en hup. 2 compleet nieuwe elementen, en op de koop toe; een bruikbare gitaar.

Mijn punt? een magneetwissel kan van een redelijk bruikbaar element een geweldig, grandioos of volledig bruikbaar element maken.

Nog een voorbeeld. de gibson 496R. die heeft een ceramische magneet; veel te fel voor die wind, en dat hoor je. compressie van jewelste, te krasserig, te schel voor de brug en te schreeuwend en hard voor de hals. zingende leadtones? no way.

maar verander 'm voor een alnico5 (polished oriented) dan is het plots een geweldig element. bijna een pearly gates+. (de 49x serie heb ik altijd al te gek gevonden; enige gibsonpickups die ik tof vind :P de 500 is ook gaaf, maar die is wel heel, heel hot!).

nog een laatste voorbeeld.

de duncan custom-serie. alle pickups waar 'custom' in de naam staat, hebben dezelfde spoelen, zelfde baseplate, zelfde polepieces. enig verschil: de magneten!

je kan niet zomaar zeggen 'alnico2 geeft weinig output, minder dan ceramisch'. of 'alnico2 is vetter dan huppeldepup en dus onbruikbaar in de brug'. ik wijs dan alleen maar naar de pearly gates. dat ding is fel, strak, scheurend, en is te gek in de brugpositie van een LP of strat. en heeft een alnico2. moet wel zeggen dat ie met een unoriented alnino5 beter is. de uoa5 geeft 'm wat meer warmte (ietsjes, niet veel) iets meer power, en iets meer mids. Tristan beschreef een pickup ongeveer als volgt 'het hoog staat los van de rest' (ongeveer, niet een letterlijke quote) en de pearly heeft daar soms last van. een 300k volumepot en een tonepot erin gesoldeerd helpt al enorm om het verloop egaler te krijgen, maar de magneetwissel maakt het laatste verschil.

ik ben benieuwd naar wie hier al een magnetswap geprobeerd heeft, en wat de ervaringen zijn!

Daan_B
4 augustus 2011, 16:01
Ik had eens een Warmoth magneet op mijn koelkast, bleef maar niet zitten. Bleek dat ik hem zelf nog in elkaar moest zetten. Nu hangt er een Beatles magneet en die doet het prima!

Mr.Fingers
4 augustus 2011, 18:04
:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:




:hide:

mesaman
4 augustus 2011, 22:23
ik zelf gebruik altijd van die vierkantige ronde driehoekjes magneetjes,werken prima! maar niet alle appels en bananen blijven aan de koelkast hangen,en ananassen en kokosnoten hebben er 2 nodig!
orpheo ik wissel regelmatig magneten!

Terminus
4 augustus 2011, 23:51
:seriousf:

Maar even serieus. Je zegt regelmatig dat de Full Shred ook bij de Custom familie hoort, is het dan een Custom met inbusschroeven en een Alnico 5 magneet?

Orpheo
5 augustus 2011, 00:10
:seriousf:

Maar even serieus. Je zegt regelmatig dat de Full Shred ook bij de Custom familie hoort, is het dan een Custom met inbusschroeven en een Alnico 5 magneet?

fullshred is inderdad een custom5 met hexschroeven.

@de rest: volwassen! poeh poeh poeh...

robert-gitarist
5 augustus 2011, 00:21
@de rest: volwassen! poeh poeh poeh...

Kom op joh, just a joke. En ook nog een leuke ook :seriousf::seriousf:

Ik vind het wel boeiend om te lezen allemaal. Vind het wel cool hoe je bezig bent met elementen etc :ok:

soup
5 augustus 2011, 00:42
Ik vind het wel interessant, je maakt me nieuwsgierig naar verschil.

Tunes
5 augustus 2011, 11:09
Ik vind het ongeveer het zelfde geneuzel als van audiofielen, alleen interessant voor het hele kleine groepje die het ook denkt te horen.

Bovendien is er zo'n verhaal van gemaakt dat het al niet interessant is, voor mij.

Orpheo
5 augustus 2011, 11:11
Het verschil is dusdanig groot,dan seymour duncan 3 iteraties heeft van de custom,die alleen verschillen in magneet.

Orpheo
5 augustus 2011, 11:15
Ik vind het ongeveer het zelfde geneuzel als van audiofielen, alleen interessant voor het hele kleine groepje die het ook denkt te horen.

Bovendien is er zo'n verhaal van gemaakt dat het al niet interessant is, voor mij.

Denkt? Zie mijn post hierboven. Het verschil is enorm. Een Magnetswap kan van n schelp element een modderboel maken, en vice versa.

Terminus
5 augustus 2011, 11:27
Ik vind het ongeveer het zelfde geneuzel als van audiofielen, alleen interessant voor het hele kleine groepje die het ook denkt te horen.

Bovendien is er zo'n verhaal van gemaakt dat het al niet interessant is, voor mij.

Je kunt naar de Seymour Duncan website gaan en alle verschillende Customs vergelijken qua geluid met de sound clips.
http://www.seymourduncan.com/support/audio-samples/humbuckers_and/
De Custom 5 kun je niet goed vergelijken want bij die opname staat de microfoon anders (compleet ander geluid) maar de Custom Custom, Custom en Full Shred klinken wel degelijk anders.

jze
5 augustus 2011, 11:27
Ik vind het ongeveer het zelfde geneuzel als van audiofielen, alleen interessant voor het hele kleine groepje die het ook denkt te horen.

Bovendien is er zo'n verhaal van gemaakt dat het al niet interessant is, voor mij.

Verschil tussen ceramische magneet en alnico magneet lijkt me toch wel duidelijk hoorbaar ook voor niet audiofielen.

Lijkt me trouwens veel werk om alles te lezen wat je niet interessant vind en er ook nog op te reageren..

Tristan
5 augustus 2011, 14:01
Ik heb het nog niet gedaan, grappig dat die Full Shred eigenlijk een Custom is maar dan met Alnico 5 en hex schroeven.
Dat unoriented Alnico 5 klinkt wel interessant, maar voorlopig komt er in mijn ES335 een RS Fralin set met Alnico 4 magneten, eerst maar eens kijken hoe dat bevalt.
Orpheo, weet jij dan welke fabrikanten unoriented Alnico 5 in hun pickups gebruiken?

Orpheo
5 augustus 2011, 14:13
Ik heb het nog niet gedaan, grappig dat die Full Shred eigenlijk een Custom is maar dan met Alnico 5 en hex schroeven.
Dat unoriented Alnico 5 klinkt wel interessant, maar voorlopig komt er in mijn ES335 een RS Fralin set met Alnico 4 magneten, eerst maar eens kijken hoe dat bevalt.
Orpheo, weet jij dan welke fabrikanten unoriented Alnico 5 in hun pickups gebruiken?

Oh,das ook n leuke set.redelijk neutraal,naar wat ik begrepen heb.

De uoa5 is niet heel oud, fabrikanten zijn nog op zoek naar ideale winds.niet Alles is er tof mee, maar naar ik begrepen heb hebben hele oude jb's alnico5's die te vergelijken zijn met de uoa5 van nu. Het is echt een tweakmiddel, net zoals dat je een 500k pot zou vervangen voor een 250k.

Het is dus nog meer toneshaping zeg maar. Balans tussen magneet,spoelen, pots,condensator,en de rest.

bass blom
5 augustus 2011, 14:19
je moet echt je hele pup zowat slopen om dit te doen hè?
op zich best machtig interessant.

Orpheo
5 augustus 2011, 14:27
je moet echt je hele pup zowat slopen om dit te doen hè?
op zich best machtig interessant.

Nee joh.bij n hybrid haal je m compleet uit elkaar. Nu haal je 4 schroefjes los, wip jede magneet eruit,nieuwe erin, hoppa klaar. 5 minuten werk.max.

bass blom
5 augustus 2011, 14:57
Nee joh.bij n hybrid haal je m compleet uit elkaar. Nu haal je 4 schroefjes los, wip jede magneet eruit,nieuwe erin, hoppa klaar. 5 minuten werk.max.

ja maar ik denk dan natuurlijk aan mijn P94's :D

Orpheo
5 augustus 2011, 15:07
ja maar ik denk dan natuurlijk aan mijn P94's :D

bij p90's is het effect nog dramatischer omdat je natuurlijk 2 magneten hebt. met die pups kan t ook,hoewel t iets meer werk is.

macwilliams
5 augustus 2011, 15:30
Ik heb een dimarzio megadrive uitelkaar gehaald en de spoel met inbus schroeven verwijderd en de spoel met de blade van twee magneten voorzien die van een mexicaanse telecaster komen. Dit element zit nu in de nek positie van een gekamerde Gibson WB LP. Het resultaat is een hele ouderwetse tone met veel mid. Net alsof je naar een hele oude blues opname luisterd. Hoe het komt weet ik niet maar hij heeft een hoge output gekregen en laat een versterker makkelijk een heerlijk randje aan het geluid geven. En hij klinkt meer hol dan m'n sheraton.

jimihattricks
5 augustus 2011, 15:52
http://img37.imageshack.us/img37/3661/mgnt.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/37/mgnt.jpg/)

mesaman
6 augustus 2011, 17:56
prachtig!mn weekend kan niet meer stuk!

Mr.Fingers
6 augustus 2011, 19:28
Ik blijft trouwens nog altijd een beetje sceptisch over de magnetswap zolang ik niets opgenomen heb gehoord. Beetje lame ook, niet, dat je een zillioen Les Pauls hebt (en niet van de goedkoopste), dure amps,... maar geneens een interface of een microfoon om iets op te nemen. Een beetje condensatormicrofoon zoals een Sennheiser of Shure kost echt niet zoveel hoor, en geeft zeer goede resultaten!

macwilliams
6 augustus 2011, 19:41
Ik blijft trouwens nog altijd een beetje sceptisch over de magnetswap zolang ik niets opgenomen heb gehoord. Beetje lame ook, niet, dat je een zillioen Les Pauls hebt (en niet van de goedkoopste), dure amps,... maar geneens een interface of een microfoon om iets op te nemen. Een beetje condensatormicrofoon zoals een Sennheiser of Shure kost echt niet zoveel hoor, en geeft zeer goede resultaten!



Ik heb een dimarzio megadrive uitelkaar gehaald en de spoel met inbus schroeven verwijderd en de spoel met de blade van twee magneten voorzien die van een mexicaanse telecaster komen. Dit element zit nu in de nek positie van een gekamerde Gibson WB LP. Het resultaat is een hele ouderwetse tone met veel mid. Net alsof je naar een hele oude blues opname luisterd. Hoe het komt weet ik niet maar hij heeft een hoge output gekregen en laat een versterker makkelijk een heerlijk randje aan het geluid geven. En hij klinkt meer hol dan m'n sheraton.

Dit is dus mijn eigen ervaring en ik heb geen absoluut gehoor maar door deze ervaring twijfel ik geen moment aan wat hij zegt over het verschil dat een magneet kan maken. Ik heb dan geen luxe opname mogelijkheden maar als ik terug ben van vakantie zal ik proberen een opname te maken met deze gitaar. Al zal ook dat geen echt bewijs zijn. Er zijn al wel andere gitaristen geweest die mijn gitaar geprobeerd hebben en ook zei vonden het geluid opvallend voor een LP.

Orpheo
6 augustus 2011, 20:44
Ik blijft trouwens nog altijd een beetje sceptisch over de magnetswap zolang ik niets opgenomen heb gehoord. Beetje lame ook, niet, dat je een zillioen Les Pauls hebt (en niet van de goedkoopste), dure amps,... maar geneens een interface of een microfoon om iets op te nemen. Een beetje condensatormicrofoon zoals een Sennheiser of Shure kost echt niet zoveel hoor, en geeft zeer goede resultaten!
Mijn beste mr.Schurft, luister maar naar de clips van de duncan custom, custom5 en custom custom, en je hoort 3 verschillende pickup.

Ik ga mijn zuurverdiende geld niet uitgeven aan iets wat ik niet nodig heb, en wat er alleen toe zou dienen om Jou te plezieren met clips.

Dus naai je vingers aan elkaar, en òf laat me met rust of doe t zelf,en post zelf je heilige clips.


En ja, ik vind je een irritante eikel; je topic is compleet in t verkeerde keelgat geschoten.


En om je nog een versie van 'factory magnetswap' te geven: jb en duncan distortion.verschillen alleen in magneet.

Mr.Fingers
6 augustus 2011, 20:56
en 17 lp's heb je wel nodig? heb je dan 34 handen, oh shiva?



:D

N.D.
6 augustus 2011, 21:10
en 17 lp's heb je wel nodig? heb je dan 34 handen, oh shiva?



:D
http://theleafsnation.com/uploads/Image/ohnoyoudidnt.gif

geert1976
6 augustus 2011, 21:55
Ik ga zometeen eens op het Warmothforum kijken, kijken of het azijnpissen al is begonnen.

mesaman
6 augustus 2011, 22:18
Ik zit al uren op het MARMOTforum en heb nog niemand bekends gezien!
IN de franse alpen heb ik er genoeg bespeeld maar met weinig resultaat.

Tunes
7 augustus 2011, 15:06
Mijn beste mr.Schurft, luister maar naar de clips van de duncan custom, custom5 en custom custom, en je hoort 3 verschillende pickup.

Ik ga mijn zuurverdiende geld niet uitgeven aan iets wat ik niet nodig heb, en wat er alleen toe zou dienen om Jou te plezieren met clips.

Dus naai je vingers aan elkaar, en òf laat me met rust of doe t zelf,en post zelf je heilige clips.


En ja, ik vind je een irritante eikel; je topic is compleet in t verkeerde keelgat geschoten.


En om je nog een versie van 'factory magnetswap' te geven: jb en duncan distortion.verschillen alleen in magneet.


Ik moet zeggen dat Mr fingers nu wel mag/moet stoppen (de grap was leuk nu is het echt irritant) maar ik vond deze "Ik ga mijn zuurverdiende geld niet uitgeven aan iets wat ik niet nodig heb" echt te grappig. :seriousf:

Mr.Fingers
7 augustus 2011, 15:11
Dit was geen grap, ik was (en ben nog steeds) echt oprecht geïnteresseerd in audio-materiaal om te luisteren.

grayfink
7 augustus 2011, 15:33
Ja, maar Orpheo gaat geen zuurverdiend geld uitgeven aan iets dat hij niet nodig heeft. Een grootmembraan condensator microfoon kost minimaal 29€
Dat is gewoon niet realistisch.:confused:

FNaRK
7 augustus 2011, 16:54
voor die €29 koop je ook een aantal linksdraaiende t0ne-verhogende nonscrew potmeters !!

Daan_B
8 augustus 2011, 12:42
Als we nou met heel gitaarnet een mic kado doen?
Kan 'ie er niet meer onderuit, ik heb wel een paar euro over om die mega t000oone te horen:sssh:.

Orpheo
8 augustus 2011, 14:34
voor die €29 koop je ook een aantal linksdraaiende t0ne-verhogende nonscrew potmeters !!

12x 500k cts pots vind ik goed genoeg.

En ik maak geen opnames.geen zin in.als je t wilt horen, koop je lekker een paar magneten, en leef je je volledig uit. Waarom zou ik iemand anders een LOL moeten doen, iemand die ik niks verschuldigd ben.

Die 30 euro geef ik dan liever uit aan een nieuwe soldeerbout, of tbone steaks, of een paar nieuwe dvds.

17 gitaren? Ere die ere toekomt,graag. 29 gitaren. En dat handen-argument; zeg je dat Tegen je vrouw/vriendin ook? nee schat, 10 potjes nagellak is genoeg,je hebt maar 10 vingers.2 kleuren oogschaduw is zat,je hebt maar 2 ogen.

Of Tegen een filmliefhebber, nee joh, 1 dvdtje is zat,je kan er toch maar 1 tegelijk bekijken.

Jullie leren het nooit. ik ga geen clipjes maken. De verschillen zijn alleen te voelen en horen als je zelf dat element bespeeld,niet te horen op opnames,omdat t zo niet werkt. En dat weten jullie dondersgoed. Als de verschillen zo duidelijk zouden zijn,hoefden massa's gitaristen niet uit te pluizen,jagen en zoeken op welke gitaar of Amp of pickup slash of evh heeft gebruikt.

Ik hoor nauwelijks verschil tussen de opnames van yngwie met zijn oude dimarzio's en zijn nieuwe duncans.maar hij hoort t,voelt het. En als je zelf dat ab-t, hoor en voel je t ook.

Daarom verwijs ik naar de clips van de site van duncan; je hoort wat verschillen,maar je voelt t niet, je voelt niet hoe t element reageert op je spel. En die clips zijn met goed spul opgenomen,daar kom je thuis niet aan.ik zeker niet,en ik zou die investering ook niet willen maken.

Een pickup en dus een Magnetswap of hybrid is alleen te beoordelen op je eigen gitaar,eigen amp, eigen spel.

Dus, leer het eens, ik maak geen clips, zal het nooit doen.

jimihattricks
8 augustus 2011, 15:18
[MY HUMBLE OPINION:]

wat gebeurt er nu telkens toch... waarom komen we niet op 1 lijn..?

9 vd 10 keer wanneer Oprheo een topic opent ontstaat er na 3 posts een discussie die inhoudelijk niets met het topic heeft te maken.. jammer

Maar waarom toch?

Nou, een groot deel komt voort uit jaloezie als je het mij vraagt. Ja, Orpheo heeft blijkbaar genoeg geld om allerlei snoepgoed te kopen maar - dat moet ook gezegd worden - loopt er ook graag mee te koop / is er trots op. Dat veroorzaakt jaloezie, logisch.
Wat doe je met iemand waar je jaloers op bent? Je gaat 'ja, maar'-redeneren. Bv: "ja, maar hij kan niet gitaar spelen"; "ja, maar ik besteed mijn tijd ten minste aan spelen op die gitaar"; "ja, maar ik woon niet meer bij mijn ouders" etc. - in principe dus ter compensatie (erken het of niet, I didn't make the rules)

Daarnaast, hoe stelliger een mens dingen beweert, hoe groter de genoegdoening als iemand zijn tegendeel kan bewijzen.. je graaft zo wel een beetje een val voor jezelf.. voor sommigen lijkt het daarentegen weer disproportioneel uitdagend om iemand in die val te laten lopen..

Tel daarbij op een gebrek aan nuance (niet alleen van Orph's kant), het hoge testosteron-gehalte op een (grotendeels) mannelijk forum, en je hebt een aardig recept voor een verhitte 'discussie'.

Kan dit worden voorkomen? Waarschijnlijk niet. Toch een aantal tips:
Gebruik genuanceerde taal. Een mening is een mening, maak er geen feit van. Accepteer je fouten, het maakt je menselijk. Nederigheid duurt het langst. “He who is humble is confident and wise. He who brags is insecure and lacking.” (Lisa Edmondson) Niet om te zeggen dat dit per se zo is, maar wel dat het zo over kan komen.
Van de andere kant; probeer vooroordelen naast je neer te leggen. Geef iemand anders de ruimte om zijn mening/kennis/ervaringen te delen. Geef mensen een tweede kans, je zou hem zelf ook graag krijgen.

Zoals gezegd, slechts mijn mening ;)

Overigens generaliseerbaar, niet bedoeld als personal assault naar wie dan ook..!

kassie
8 augustus 2011, 15:19
je kan niet zomaar zeggen 'alnico2 geeft weinig output, minder dan ceramisch'. of 'alnico2 is vetter dan huppeldepup en dus onbruikbaar in de brug'. ik wijs dan alleen maar naar de pearly gates. dat ding is fel, strak, scheurend, en is te gek in de brugpositie van een LP of strat. en heeft een alnico2. moet wel zeggen dat ie met een unoriented alnino5 beter is. de uoa5 geeft 'm wat meer warmte (ietsjes, niet veel) iets meer power, en iets meer mids. Tristan beschreef een pickup ongeveer als volgt 'het hoog staat los van de rest' (ongeveer, niet een letterlijke quote) en de pearly heeft daar soms last van. een 300k volumepot en een tonepot erin gesoldeerd helpt al enorm om het verloop egaler te krijgen, maar de magneetwissel maakt het laatste verschil.

ik ben benieuwd naar wie hier al een magnetswap geprobeerd heeft, en wat de ervaringen zijn!

Hey orph, nog een korte aanvulling van mijn kant als fervente Alnico 2 pro gebruiker. De gitaar maakt ook een enorm verschil in hoe de elementen reageren en tot uiting komen. Check dit filmpje tussen de Slash Les paul van Epiphone en van Gibson. Bij de Epi zou je de elementen als veel te compressed en modderig kunnen ervaren, maar bij de Gibson wordt het een heel ander verhaal. http://www.youtube.com/watch?v=IrZpxgz7Dwk

Fiendish
8 augustus 2011, 15:36
Hey orph, nog een korte aanvulling van mijn kant als fervente Alnico 2 pro gebruiker. De gitaar maakt ook een enorm verschil in hoe de elementen reageren en tot uiting komen. Check dit filmpje tussen de Slash Les paul van Epiphone en van Gibson. Bij de Epi zou je de elementen als veel te compressed en modderig kunnen ervaren, maar bij de Gibson wordt het een heel ander verhaal. http://www.youtube.com/watch?v=IrZpxgz7Dwk

Blech, weer zo'n kut verkoop praatje van Chapman.
Krijg tegenwoordig meteen braakneigingen als ik die rotkop van die gast zie.

kassie
8 augustus 2011, 15:44
haha tja, ik heb het niet gepost als spam, maar als verduidelijking van de sound van dezelfde elementen in verschillende gitaren.

Tunes
8 augustus 2011, 15:47
Yep het pure jaloezie. :seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:


Neuh ik heb helemaal niets te klagen.

Daan_B
8 augustus 2011, 15:47
Mijn vriendin durft tenminste in het openbaar te verschijnen met d'r 100en euro's aan make-up:sssh:.

Fiendish
8 augustus 2011, 15:50
haha tja, ik heb het niet gepost als spam, maar als verduidelijking van de sound van dezelfde elementen in verschillende gitaren.

Was ook niet lullig bedoeld t.o. jou, ik heb gewoon een hekel aan Chapman ;)

rpl
8 augustus 2011, 16:54
Mijn vriendin durft tenminste in het openbaar te verschijnen met d'r 100en euro's aan make-up:sssh:.

Danheddehetveurmekaar,oniedan :D

muziekschuur
8 augustus 2011, 17:17
het kan ook, pickup eruit, spijker erbij, pickup erin en voila iets potentere pickups.

benwave
8 augustus 2011, 17:33
Ik denk dat een berg mensen ( waaronder ik zelf ) benieuwd zijn naar het spel van Orpheo. Niet zozeer naar de verschillen in zijn gitaren.
Zoals iedereen hier wel weet is dat een berg tone uit je vingers komt. Daar begint het gewoon mee.
Als meneer Orpheo niet of nauwelijks kan spelen, wat zijn zijn commentaren dan waard als het om klank gaat.

Ik hecht meer waarde aan de mening van Michael Schumacher als hij mijn auto technisch bekijkt en in rijd, dan wanneer mijn schoonmoeder dat doet. Een beetje zo bedoel dus

Mr.Fingers
8 augustus 2011, 17:44
Met een beetje kennis van de zoektermen die je in youtube moet ingeven kom je er wel hoor... Ik hoor direct de superioriteit van de Alnico II tegenover de Alnico V.


http://www.youtube.com/watch?v=Se_CTiJAWW4

crapton
8 augustus 2011, 17:55
Prachtige opname, ik hoor het ook meteen. Net Neil Young.

Durf te wedden dat het spuugscherm voor de zang mic vertikaal gepolariseerde gaatjes heeft om het belletjeshoog goed uit te laten komen.

Of zij (het) de vintage schroefwissel heeft gedaan om nog meer twang te krijgen en wat subtielere smeuige bassen (maar alleen tussen de 3e en de 7e frets) kan ik niet helemaal goed horen, maar is gezien de perfectie en gevoelige nuances van de subtiel gespeelde uitvoering wel te verwachten.

steph
8 augustus 2011, 19:22
Of zij (het) de vintage schroefwissel heeft gedaan om nog meer twang te krijgen en wat subtielere smeuige bassen (maar alleen tussen de 3e en de 7e frets) kan ik niet helemaal goed horen, maar is gezien de perfectie en gevoelige nuances van de subtiel gespeelde uitvoering wel te verwachten.
:cheerup:Ik heb het 29 seconden volgehouden te luisteren:cheerup:
Zij kan ook wel een headswap gebruiken:crazyhappy:
Btw. dit is een instinkertje, het ligt aan die custom slagplaat... toch hé???

steph
8 augustus 2011, 19:27
Oja, ge goat nie fucke met hoar, ech nie

grayfink
8 augustus 2011, 19:46
Wel professioneel, dat plopfilter. Dat helpt echt.

Fiendish
8 augustus 2011, 20:06
Godskolere wat een herrie.
Kan iemand die trollop een kopietje van Reaper en een cursus 'home recording for dummies' geven ?

mesaman
8 augustus 2011, 22:06
Ja maar hij speeld op een telecaster! Dat kan nooit goed gaan!

irrelevant

Tunes
8 augustus 2011, 22:26
Ja maar hij speeld op een telecaster! Dat kan nooit goed gaan!

irrelevant

Hij ??

Okee ik geef toe het is een soort "wietse met tiet'n" maar het is toch geen hij.

Terminus
8 augustus 2011, 22:43
Godskolere wat een herrie.
Kan iemand die trollop een kopietje van Reaper en een cursus 'home recording for dummies' geven ?

De hoop is gewoon compleet verloren, je kunt mixen wat je wilt maar boven niveau Rebecca Black gaat het niet uitkomen.

Ik snap eigenlijk niet dat iets wat merkbaar het geluid beïnvloed (magnet swap) voor sommige mensen aanleiding is grappen te maken over hoe Orpheo een corksniffer is (los van of dat zo is). Dat de klankbeschrijvingen van Orpheo af en toe op kaas slaan snap ik, maar ik vind het een beetje een rare overgang op het forum waar vorige week nog Epiphone's véééél minder klonken dan Gibson's, de ene Dumble clone véél beter klonk dan de ander en Texas Special's het SRV nóóit benaderden. Double standard much?

big dooley
4 februari 2012, 21:53
Nee joh.bij n hybrid haal je m compleet uit elkaar. Nu haal je 4 schroefjes los, wip jede magneet eruit,nieuwe erin, hoppa klaar. 5 minuten werk.max.

ff flink necroposten:

orph, ff een paar vragen:
al eens geëxperimenteerd met de magneten van de P-rails?
ergens mis ik de sustain en interactie tussen gitaar en speaker die de APH1's gaven die ik hiervoor had... zit te denken aan een combinatie van A2 en A5, of welllicht misschien wel volledig A2...
dus als ik het goed begrijp:
4 schroefjes los, magneten eruit, magneten erin, 4 schroefjes vast, klaar?
en niet opnieuw waxpotten?

macwilliams
4 februari 2012, 22:20
ff flink necroposten:

orph, ff een paar vragen:
al eens geëxperimenteerd met de magneten van de P-rails?
ergens mis ik de sustain en interactie tussen gitaar en speaker die de APH1's gaven die ik hiervoor had... zit te denken aan een combinatie van A2 en A5, of welllicht misschien wel volledig A2...
dus als ik het goed begrijp:
4 schroefjes los, magneten eruit, magneten erin, 4 schroefjes vast, klaar?
en niet opnieuw waxpotten?

Er zit maar één magneet in een humbucker

Orpheo
4 februari 2012, 23:00
prails hebben twee magneten, for a change. en niet iedere humbucker heeft maar een magneet. de gibson 500T heeft er drie, net als de invader.

Verder, verander magneten als je iets aan de tone wilt veranderen. als je 'de interactie' wilt veranderen zou ik 't zoeken in dunnere snaren in jou geval ;)

big dooley
4 februari 2012, 23:32
prails hebben twee magneten, for a change. en niet iedere humbucker heeft maar een magneet. de gibson 500T heeft er drie, net als de invader.

Verder, verander magneten als je iets aan de tone wilt veranderen. als je 'de interactie' wilt veranderen zou ik 't zoeken in dunnere snaren in jou geval ;)

dat is simpelweg uitgesloten :D hahahaha
dat een P-rail 2 magneten had, die dezelfde afmetingen hebben als die van een humbucker, begreep ik al

ging mij er meer om, dat een A2 minder aan de snaren "trekt" dan een A5 en dus in mijn bartjes theorie meer ruimte overblijft voor interactie en sustain

Orpheo
4 februari 2012, 23:34
nee dat is echt onzin. de stringpul gaat alleen op als het element superhoog staat. dus, nee het zou niet werken.

macwilliams
4 februari 2012, 23:46
liggen die magneten dan tussen de spoelen naast elkaar?
Ik heb nog een set prails liggen om mee te experimenteren,wat zouden goede magneten zijn en waar zijn deze te vinden?

big dooley
5 februari 2012, 07:45
nee dat is echt onzin. de stringpul gaat alleen op als het element superhoog staat...

tja, eh... dat is het hem nou net...:roll:

big dooley
5 februari 2012, 07:46
liggen die magneten dan tussen de spoelen naast elkaar?
Ik heb nog een set prails liggen om mee te experimenteren,wat zouden goede magneten zijn en waar zijn deze te vinden?

hier ben ik dus ook benieuwd naar... zou je foto's kunnen maken als je bezig bent, mac?

Orpheo
5 februari 2012, 08:09
De magneten liggen links en rechts van de polepieces van de p90 kant

@b.g. Ik bedoel met hoog zo hoog dat de snaar aanloopt op de pickup. De prail is hoger dan n normale hbucker met meer lucht erin ivm hoogteverschillen p90 en bladekant. De alnico2 zou t juist logger, chewy maken met een overdosis aan mids.

In prails is magswappen lastig ivm de constructie. De magneten zitten er anders in. Lastig uit te leggen.

big dooley
5 februari 2012, 08:17
De magneten liggen links en rechts van de polepieces van de p90 kant

@b.g. Ik bedoel met hoog zo hoog dat de snaar aanloopt op de pickup. De prail is hoger dan n normale hbucker met meer lucht erin ivm hoogteverschillen p90 en bladekant. De alnico2 zou t juist logger, chewy maken met een overdosis aan mids.

In prails is magswappen lastig ivm de constructie. De magneten zitten er anders in. Lastig uit te leggen.

heb er al het een en ander over gelezen op het SD forum... de magneet die aan de buitenkant van de P90 coil ligt is het makkelijkst te vervangen...

tja, gezien eerdere discussies tussen ons, zijn we wat geluid betreft vrij tegenpolig aan mekaar (om ff het magnetisme erin te houden :D:D:D) het enige wat we beiden mooi vinden is de AFD100 ;)

Orpheo
5 februari 2012, 08:50
Meh, dat denk ik niet. Ik heb je clips gehoord, en dat is zeker wel wat ik kan waarderen. Klinkt misschien wat 'vlak' van mijn kant, is 't niet.

Ik denk echt dat 't is omdat je te dikke snaren gebruikt voor die 'respons'. Die prails zijn van zichzelf al enorm 'stug' omdat ze zwaar gepot zijn om feedback en squeels te voorkomen en omdat ze een 'stug' klinkende winding hebben, imho. Een alnico2 zal het echt nog meer chewy maken en taaier, en dus nog minder die soepele respons die je zoekt. Stringpul is vooral een stratprobleem omdat het magneetveld van die ronde magnetische slugs rare dingen doet met de snaar.De snaar kan bij een strat minder vrij trillen dan bij een humbucker, omdat als de uitslag maar breed genoeg is, hij gedempt wordt tussen de polepieces in (soort omgekeerde sustainer/ebow) omdat die polepieces daar een tegenstrijdig magneetveld hebben (grof gezegd). bij humbuckers is dat veel, veel minder.

big dooley
5 februari 2012, 09:09
Meh, dat denk ik niet. Ik heb je clips gehoord, en dat is zeker wel wat ik kan waarderen. Klinkt misschien wat 'vlak' van mijn kant, is 't niet.

Ik denk echt dat 't is omdat je te dikke snaren gebruikt voor die 'respons'. Die prails zijn van zichzelf al enorm 'stug' omdat ze zwaar gepot zijn om feedback en squeels te voorkomen en omdat ze een 'stug' klinkende winding hebben, imho. Een alnico2 zal het echt nog meer chewy maken en taaier, en dus nog minder die soepele respons die je zoekt. Stringpul is vooral een stratprobleem omdat het magneetveld van die ronde magnetische slugs rare dingen doet met de snaar.De snaar kan bij een strat minder vrij trillen dan bij een humbucker, omdat als de uitslag maar breed genoeg is, hij gedempt wordt tussen de polepieces in (soort omgekeerde sustainer/ebow) omdat die polepieces daar een tegenstrijdig magneetveld hebben (grof gezegd). bij humbuckers is dat veel, veel minder.

vreemd, met de APH1's had ik die feel wel wat meer, alleen vond ik de split coil sounds niks... heeft wellicht niks met de magneten te maken, maar goed.. ik speel nu 6 jaar op 12's en dat vind ik gewoon het lekkerst... laatst nog op 9's of 10's gespeeld en das echt niks meer voor mij... ik wil snaren voelen, geen elastiekjes... dynamiek was weg en moest mezelf heel erg afremmen om die dingen niet te slopen

Orpheo
5 februari 2012, 10:15
ghehe tja. wat 't ook is bij die prails is dat die volledig assymetrische spoelen zo gewonden zijn dat ze toch stil zijn in serie en parallel, mar als effect ze dat 'stugge' en licht-nasale hebben. daarom heb ik ze niet meer.

012, ik kan er niet over uit. ik heb zelf 009 tegenwoordig, en dat vind ik top. kan helemaal niks met dikkere snaren. veel te log, te lomp, kan er 0 nuance in stoppen :p

macwilliams
5 februari 2012, 11:07
hier ben ik dus ook benieuwd naar... zou je foto's kunnen maken als je bezig bent, mac?

Dat is bij deze beloofd.

Als iemand nog alnic 2 heeft liggen dan graag even melden. Worden gewoon betaald!

big dooley
5 februari 2012, 12:47
zijn er ergens magneten hier te krijgen?
zat ff rond te kijken op tonefactory, maar die geven alleen maten door... niet het materiaal

Orpheo
5 februari 2012, 15:11
zijn er ergens magneten hier te krijgen?
zat ff rond te kijken op tonefactory, maar die geven alleen maten door... niet het materiaal

ik heb nog een a2, maar wil 'm eigenlijk niet kwijt :dontgeti:

Ik zeg:

www.addiction-fx.com

hoppa! die site is online, en die gasten leveren topspul. Leuke baseplates, voor 't geval dat. echt van alles hebben ze.