PDA

View Full Version : interresant stuk over wattage



schizo910
4 augustus 2011, 10:58
http://proguitarshop.com/andyscorner/2011/08/03/appropriate-wattage/#8206;

vinni
4 augustus 2011, 11:39
hmm ja.....

Typisch een onderwerp waar je altijd heel veel discussie over hebt.

Heb al eens eerder geschreven dat het in mijn beleving meer de tijdgeest en
de politieke correctheid is om maar niet te hard te spelen.

Persoonlijk heb ik daar niet zoveel meer. Ik speel rock....en rock moet je beleven,
voelen. Volume is onderdeel van je geluid. Het moet natuurlijk niet zo hard zijn dat het pijn doet. Maar soms hoor ik coverbandjes Motorhead spelen op beschaaft volume...."tja....jammer"....

Daarnaast klinkt een 100watter gewoon anders...directer, opener.
Het liefst speel ik dus met een 100watter...ongeacht het volume waar ik op speel. Mijn TOL100 klinkt ook op laag volume erg goed. Maar kan ook hard als het moet. Met name de cleane headroom is fijn.

Dat gezegd hebbende ben ik ook erg in mijn nopjes met mijn JTM45.
"Slechts" 30watt....maar klinkt ook te gek.

Zie daar....het is weer als vanouds....niet wit....niet zwart.

Vinni

bass blom
4 augustus 2011, 11:44
yeah, JTM45 rulez :cheerup:

Wabbie
4 augustus 2011, 11:59
Hmmm, opzich een interessant stuk maar als ik het zo even snel scan berekent onze Andy de dB's van de Power ratings van de versterkers. Wat natuurlijk prima kan als je inderdaad een 30 Watter met een 100 Watter wilt vergelijken op hun vermogen.

De geluidsdruk (of Sound Pressure Level) die je als muzikant hoort wordt ook in dB's uitgedrukt, maar dan met een net iets andere formule. Dus om nu de dB's berekend vanuit het vermogen te gaan linken met de daadwerkelijke geluidsdruk is net even iets te snel. Het tabelletje wat hij verder in zijn artikel geeft met dB's is een tabel met Sound Pressure Levels, en dus niet de Power levels (of ratios) die hij eerder berekent met zijn vergelijking tussen de Deluxe en de Super lead.

Tenminste, dat is wat er zo snel even uit opmaak (en ik ben net wakker, brak en heb nog geen koffie gehad ;) )



owhjah en JTM45 rules indeed!

iWishmaster
4 augustus 2011, 12:34
Het berekend het verschil, niet het aantal dB's. Ofwel hij zegt niet dat een 30 watter in xx dB resulteerd, maar dat het verschil tussen een 30 watter en 100 watter bij gelijke impedantie en speaker xx dB meer produceerd. De formule die hij daarvoor gebruikt is volgens mij gewoon correct. Iets vereenvoudigd is het overigens wel, want een speaker is niet bepaald linear, maargoed, dat zij hem vergeven, het is geen wetenschappelijk artikel :)

Verder wel interessant om te lezen, niks nieuws, maar ik ben het er grotendeels wel mee eens.

Wabbie
4 augustus 2011, 12:43
Hij berekent inderdaad het verschil in dB gebaseerd op de twee vermogens van de versterkers. Dat mag, en dat doet hij ook op de goede manier, echter dat zegt nog niks over de geluidsdruk (het Sound Pressure Level dus). Dat wordt ook in dB's uitgedrukt maar daarbij gebruik je traditioneel een andere referentie.

vinni
4 augustus 2011, 12:45
Het zegt ook niets over het geluid van een versterker.

En dat is toch waar het om draait.....

Vinni

iWishmaster
4 augustus 2011, 12:52
Hij berekent inderdaad het verschil in dB gebaseerd op de twee vermogens van de versterkers. Dat mag, en dat doet hij ook op de goede manier, echter dat zegt nog niks over de geluidsdruk (het Sound Pressure Level dus). Dat wordt ook in dB's uitgedrukt maar daarbij gebruik je traditioneel een andere referentie.

Het tweede tabelletje (mbt de SPL's in verschillende situatie) kun je inderdaad niet zomaar langs de eerste berekening leggen, daar moet je nog even voor doorrekenen, heb je gelijk in. Is alleen niet echt relevant voor zijn verhaal vind ik (wat vinni ookal zegt).

Wabbie
4 augustus 2011, 13:08
Ah, hij gaat dus niet zijn berekende Power Levels vergelijken met de SPL's? Ik heb het stukje even snel gescand namelijk. In dat geval gaat het wel goed inderdaad.

iWishmaster
5 augustus 2011, 11:27
Ah, hij gaat dus niet zijn berekende Power Levels vergelijken met de SPL's? Ik heb het stukje even snel gescand namelijk. In dat geval gaat het wel goed inderdaad.

Zo heb ik het niet geïntrepeteerd in ieder geval, maar ik heb het stukje ook niet grondig vanuit een technisch oogpunt gelezen, dus ik kan wat gemist hebben. Volgens mij wil de schrijver ook niet zo zeer technische kennis overbrengen, maar vooral met eenvoudige berekeningen en 'boerenverstand' beredeneren waarom wattage en volume icm grote en kleine cabinetten wel / niet belangrijk is voor je geluid.

Rick trodat
5 augustus 2011, 11:50
hmm ja.....

Typisch een onderwerp waar je altijd heel veel discussie over hebt.

Heb al eens eerder geschreven dat het in mijn beleving meer de tijdgeest en
de politieke correctheid is om maar niet te hard te spelen.

Persoonlijk heb ik daar niet zoveel meer. Ik speel rock....en rock moet je beleven,
voelen. Volume is onderdeel van je geluid. Het moet natuurlijk niet zo hard zijn dat het pijn doet. Maar soms hoor ik coverbandjes Motorhead spelen op beschaaft volume...."tja....jammer"....

Daarnaast klinkt een 100watter gewoon anders...directer, opener.
Het liefst speel ik dus met een 100watter...ongeacht het volume waar ik op speel. Mijn TOL100 klinkt ook op laag volume erg goed. Maar kan ook hard als het moet. Met name de cleane headroom is fijn.

Dat gezegd hebbende ben ik ook erg in mijn nopjes met mijn JTM45.
"Slechts" 30watt....maar klinkt ook te gek.

Zie daar....het is weer als vanouds....niet wit....niet zwart.

Vinni

Even hier op inhaken offtopic. Tja een 100 watter geeft meer bas dan een 50 watt. Vandaar dat ze zo geliefd zijn onder de metal fans. En als je hard clean wilt spelen ook. Bijna iedereen gebruikt in de rock of blues altijd een randje, dus een 100 wattis dan bijna altijd overkill.

Een jtm45 blijft een van de allerbeste versterkers ooit gemaakt. En persoonlijk speel ik liever op een jtm45 half open, dan een 100 watt op standje 2. Tegenwoordig speel ik vaak live op een 15 watter helemaal open en mijn geluid is nog nooit zo goed geweest.