PDA

View Full Version : zomaar een projectje...



bassmastersteve
3 augustus 2011, 18:50
Hey Allemaal,

Aangezien ik het idee heb opgevat een oude gitaar op te gaan knappen, leek het me handig om me hier maar eens wat te posten...ik heb het idee dat, als ik ergens vragen over heb, dit toch wel de plek moet zijn waar ik antwoorden kan vinden/vragen...

Ik heb onlangs gratis via marktplaats een gitaar weten te bemachtigen...het is een oude Vester stage series, dus niet echt een super gitaar, maar aangezien het mijn eerste poging tot verbouwen wordt, is dat ook wel fijn...

Ik ben eigenlijk bassist, en speel alleen thuis maar gitaar, om nummers te schrijven voor mijn band, dus het hoeft allemaal niet perfect te worden ook niet.

Het idee is om de body en headstock te schuren en te lakken met Zwart metallic lak, met een blauwe gloed...de nek ga ik niet teveel aan doen, alleen frets oppoetsen en goed schoonmakenn + olieën. De hardware (a.k.a. alle schroefjes en eigenlijk al het andere, wordt goud, inclusief de snaren!) En ik hoop dat ik de Floyd Rose die er op zit ook een beetje mooi kan kleuren zonder het te verkloten...Er zitten momenteel 3 elementen in (2 singles, 1 HB) waarvan ik 1 single weg ga halen en in die sleuf wil ik ledjes inbouwen. Er zitten 2 knoppen op (1 volume, 1 tone)...de Tone wil ik op een stand vastzetten en dan in de body verbergen zodat ik de opening in de slagplaat kan gebruiken voor een on-board tuner...
tot slot de slagplaat zelf: dat wordt een spiegel...

het grootste struikelblok zal worden de elementen...ik wil wel goede, maar niet teveel betalen, dus het zal een kwestie van ebay afspeuren worden...en goed nadenken over welk geluid ik wil en wat daar qua elementen bij past...

al met al hoop ik hier alle antwoorden te vinden die ik straks nodig ga hebben...
alle tips zijn van harte welkom, maar onthoudt dat het allemaal voor de lol is...

grtz
stevo

Ike57
3 augustus 2011, 19:10
het grootste struikelblok zal worden de elementen...ik wil wel goede, maar niet teveel betalen, dus het zal een kwestie van ebay afspeuren worden...en goed nadenken over welk geluid ik wil en wat daar qua elementen bij past...


Welkom en veel succes met de grote verbouwing.

Als je elementen zoekt is het misschien de moeite waard om eens op de site van GuitarFetish (http://www.guitarfetish.com/GFS-Guitar-Pickups_c_7.html)te kijken. Grote keuze aan elementen tegen een schappelijke prijs en van redelijk goede kwaliteit.

bassmastersteve
3 augustus 2011, 19:21
SChappelijke prijzen zijn misschien nog wel belangrijker dan super kwaliteit in dit geval :) De Seymour Duncan's bewaar ik wel voor mn bas, waar ik daadwerkelijk écht mee speel!

Ik las laatst ergens dat je de nek heel mooi kon poetsen met olijfolie...iemand daar input over?

crazycow
3 augustus 2011, 21:04
ik koop voor m'n cigarbox guitars vaak hele goedkope pickups (single coil, humbucker,p90) op ebay (ca 2 tot 8 dollar per stuk) en het valt mij absoluut niet tegen. Ze hebben allemaal 6 magneetjes, wat koperdraad, net als de dure, en ze werken tot nu toe ook nog allemaal.
Niet dat je deze moet kopen, maar de prijs zegt lang niet alles.

Geldt overigens ook voor de andere hardware die ik koop. Alleen voor een nieuw stemmechaniek zou ik wat meer uitgeven. Uit ervaring weet ik dat goedkope soms niet lekker draaien en er slecht mee te stemmen valt (maar dat wisselt ook, heb ook stemmechanieken voor ca. 7 dollar gekocht die echt goed werken).

Succes met je project.

bassmastersteve
3 augustus 2011, 22:02
Er zit een floyd rose op, dus het mechaniek is denk ik meer voor de mooi, dan voor het nut...aangezien je ze dan 1x stemt en lockt...ben toch niet van plan vaak om te stemmen... zal iig die elementen eens checken, thanx!