PDA

View Full Version : straplocks bevestigen op draagriem



Nobler
3 augustus 2011, 12:05
Ik gebruikte zelf eigenlijk nooit straplocks, maar ik kocht een tijd geleden een gitaar tweedehands die ze had. Ik wilde daar een andere riem bij gaan gebruiken, dus moest ik die riem van de straplockbevestigingen voorzien. Daarvoor moet het gat in de riem echter groter zijn. Hebben jullie daar ervaring mee? Hoe maak ik dat gat in de riem iets groter? Ik heb wat zitten klungelen met schaar. Ik heb wel een gaatjestang voor leer, maar die kan geen groot genoege gaatjes maken.

FruscianteFan
3 augustus 2011, 12:09
Tot nu toe heeft hard drukken altijd gewerkt, maar als je echt stevig leer hebt werkt dat misschien niet.

Ik heb weleens gezien dat gitaristen de straplock niet aan de strap hadden bevestigd. Dan hebben ze de strap gewoon op de gitaar gezet (zoals normaal) en daar overheen nog de straplock vastgeklikt.

edit: als je geen behoefte hebt aan straplocks kun je de huidige knoppen natuurlijk ook gewoon gebruiken zonder van de locks gebruik te maken. Hangt wel af van het precieze model - bij de standaard Dunlops zou ik het niet doen.

D3nnis
3 augustus 2011, 12:11
Met schaar / stanleymes is inderdaad een heel geklungel.

Ik heb al een paar keer een goed resultaat behaald met een boormachine (bij leren draagband), door de draagband te klemmen tussen twee houten blokjes, en dan door het houten blokje + de band heen te boren. Doordat de riem geklemd zit tussen het hout, hapt de boor niet, en krijg je een redelijk fatsoenlijk gat.

jahallozeg
3 augustus 2011, 12:38
de ultieme straplock is nog altijd het Grolsch rubbertje van de beugelflessen.

jannest
3 augustus 2011, 14:51
de ultieme straplock is nog altijd het Grolsch rubbertje van de beugelflessen.

yup
geniaal die dingen

heb er nog wat te koop

slechts 5 euro per paar !!

Beginnertjekb
3 augustus 2011, 15:19
Misschien kan je bij de lidl kijken, soms hebben ze van die apparaatjes, om een extra gaatje in je riem te maken.

Rooker
3 augustus 2011, 15:34
Ik denk dat je echt gewoon hard moet doordrukken. Probeer een heel klein beetje schroefdraat tepakken te krijgen en draai hem vervolgens met 2 steeksleutels vast. Gaat ie nooit meer los (Behalve als je dat wilt:)).

Nog een tip, als je de nieuwe bevestigingen op je gitaar gaat schroeven doe dan eerst een paar splinters van een lucifer in het gat.

Ohja, heb je wel echte schallers? Die Bostons zijn kut dingen:stop:

Succes!

FruscianteFan
3 augustus 2011, 15:40
Ik denk dat je echt gewoon hard moet doordrukken. Probeer een heel klein beetje schroefdraat tepakken te krijgen en draai hem vervolgens met 2 steeksleutels vast. Gaat ie nooit meer los (Behalve als je dat wilt:)).

Nog een tip, als je de nieuwe bevestigingen op je gitaar gaat schroeven doe dan eerst een paar splinters van een lucifer in het gat.

Ohja, heb je wel echte schallers? Die Bostons zijn kut dingen:stop:

Succes!
Ik vond die bostons anders net iets minder kutdingen dan schallers.

Hiro
3 augustus 2011, 15:47
ik druk ze altijd heel goed aan, t leer past zich na een tijdje vanzelf aan.
En dan gewoon een paar keer extra aandraaien.

anders als je t gat echt even groot wilt hebben zou ik niet snijden, dan krijg je een inconsistente cirkel die kan gaan scheuren, maar met een pons apperaat of zon ding waarmee je een groter gat erin slaat weet neit meer hoe zon ding heet, maar is t zelfde principe alleen dan handmatig

The Unforgiven
3 augustus 2011, 15:50
Het uiteinde even in heet water leggen? Door de hitte zal het leer uitzetten, en heb je even de tijd om hem erop te zetten. Vervolgens zal het leer weer krimpen, en er dus perfect omheen zitten.

Rooker
3 augustus 2011, 20:01
Ik vond die bostons anders net iets minder kutdingen dan schallers.

Bij mij had ik het idee dat de schallers van harder metaal zijn. De Bostons gingen bij mij van binnen krassen waardoor ze in loop van tijd zo stroef liepen waardoor elke keer de schroef er half uitdraaide (nu vast gedraaid en geen last meer van). De schallers mooit problemen mee. Zijn ook wel iets duurder.

FruscianteFan
3 augustus 2011, 20:14
Bij mij gingen de schallers dan weer helemaal los hangen. Maar goed, ik heb inmiddels Dunlops op 1 gitaar, en die vind ik erg fijn. Then again, sinds ik mijn gitaren veel hoger heb hangen, heb ik eigenlijk nauwelijks nog straplocks nodig. Als ik een keer optreed, voorzie ik de Jaguar wel van Grolschjes.