PDA

View Full Version : Welke gitaar het beste te kiezen?



obiwan
3 augustus 2011, 11:54
Ik wil dus gitaar leren spelen.
Mijn muziekvoorkeur is rock en pop. Welke gitaar is volgens jullie een goede keus:

Yamaha Pacifica 112 BL (229,--)
Yamaha RGX 121 ZL (239,--)
Epiphone SG-400 CH (279,--)

Nobler
3 augustus 2011, 11:56
De gitaar die jij er het coolste uit vind zien en die je het lekkers vindt spelen. Als je nog helemaal niet kunt spelen zou ik iemand meenemen die al wel behoorlijk kan spelen en die je kan adviseren. Waarschijnlijk maakt het niet zo veel uit. Het moeten alle drie redelijk goede gitaren zijn. De kans dat, als gitaarspelen je bevalt, je over een paar jaar toch een andere zult kopen is erg groot, dus ook om die reden loop je geen groot risico.

Venlonaer
3 augustus 2011, 13:25
Je moet mij toch even iets uitleggen.

Je bent al sinds 2008 lid van dit forum zo te zien, waarom heb je nog nooit de zoekfuntie gebruikt om info over deze gitaren te vinden?:dontgeti: In 3 jaar tijd kun je het hele forum wel doorgenomen hebben lijkt mij zo.

Bas_pierik
3 augustus 2011, 13:44
Als je voor een sg gaat, kun je beter die epiphone sg-400 vergeten en een vintage vs6b gaan. De vs6b klinkt lekkerder vind ik, en is ongeveer even duur (ik heb er 280 voor betaald)

obiwan
3 augustus 2011, 15:29
Je moet mij toch even iets uitleggen.

Je bent al sinds 2008 lid van dit forum zo te zien, waarom heb je nog nooit de zoekfuntie gebruikt om info over deze gitaren te vinden?:dontgeti: In 3 jaar tijd kun je het hele forum wel doorgenomen hebben lijkt mij zo.

Zoals elders al verwoord; door zware privé-omstandigheden laatste jaren nergens aan toe gekomen.

Maar was vanmiddag in een zaak en daar werd mij de Yamaha Pacifica beetje afgeraden en de volgende aangeraden:

FENDER SQUIER STD RW AB LH

Is dat wat?

Fiendish
3 augustus 2011, 18:21
FENDER SQUIER STD RW AB LH

Is dat wat?

Nee.
vintage vs6b lijkt me een beter idee.

Bas_pierik
3 augustus 2011, 18:38
Mhwa, gewoon de vs6 serie van vintage, de B staat voor Black :P

De site, even naar beneden scrollen, en dan kom je ze vanzelf tegen, de vs6 serie :)
http://www.jhs.co.uk/vintageelectric.html

BobvanKempen
3 augustus 2011, 19:53
Deze gitaren zijn toch al zeker 2 weken niet meer besproken dus dan wordt het idd wel weer tijd.

Fiendish
3 augustus 2011, 20:23
Mhwa, gewoon de vs6 serie van vintage, de B staat voor Black :P

De site, even naar beneden scrollen, en dan kom je ze vanzelf tegen, de vs6 serie :)
http://www.jhs.co.uk/vintageelectric.html

Nee, de VS6B, want rood is naar mijn mening niet een kleur voor een instrument voor een volwasssen vent.
Al die sufkutten met van candy apple red strats enzo... Brrrr..

Bas_pierik
3 augustus 2011, 20:31
Toch vind ik een gitaar met gewoon de houtkleur(bijts en dan blanke lak er op) toch wel een hele mooie kleur voor een gitaar <3

Bijl
3 augustus 2011, 21:56
Ik ga het even niet over merken hebben, maar als je net begint met gitaarspelen is een gitaar met een stratocaster vorm (zoals de Yamaha's) het prettigst om te bespelen, zowel zittend als staand.

obiwan
3 augustus 2011, 22:08
Maar ook tips voor merken en types?
OOk voor mijn muziekkeus.

Epiphoneee
3 augustus 2011, 22:44
Ik hoor altijd veel goeds over die Epiphone!

obiwan
3 augustus 2011, 23:05
Maar welke? Er zijn er zoveel.

Epiphoneee
3 augustus 2011, 23:16
Maar welke? Er zijn er zoveel.

Die G-400!

Bas_pierik
4 augustus 2011, 02:00
En ik hoor weer op mijn beurt van mijn gitaarleraar dat mijn vintage beter klinkt dan de g-400, maar zoals ik (volgensmij) al zij, dat het een persoonlijke keuze is, dus ik zou zeggen, probeer alle gitaren in jou rijtje uit, en ook de gitaren die je niet word aangeraden, en ook de gitaren die wel worden aangeraden, en kies dan de gitaar die het best bij jou past.

obiwan
4 augustus 2011, 10:12
Bij Music produktiv, 45 minuten rijden bij mij vandaan, hebben ze geen Vintage VS6 en ook geen Yamaha Pacifica. Wel een Epihone vintage G-400.

Bijl
4 augustus 2011, 10:55
IK zie hier toch een voorradige Pacifica bij Musikdinges:

http://www.musik-produktiv.nl/yamaha-pacifica-112v-100049656.aspx

Wabbie
4 augustus 2011, 11:45
Als musik produktiv maar 45 minuten rijden is, zou je ook kunnen overwegen om naar de American Guitarstore in Enschede te gaan. In mijn ervaring ( en ik kom er al zo'n 10 jaar) een zeer klantvriendelijke winkel. Volgens mij hebben ze standaard wel wat Pacifica's staan daar, maar je kunt altijd even bellen van tevoren.

obiwan
4 augustus 2011, 12:10
Musik prodiktiv heeft geen pacifica of vintage vs6 voor linkshandigen.

Ze raden mij als alternatief volgende Ibanez aan. Jullie mening?

E-Gitarre Lefthand Ibanez Gio GRG170DXL BKN

Venlonaer
4 augustus 2011, 12:20
http://www.ultimate-guitar.com/reviews/electric_guitars/ibanez/grg170dx/index.html


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?112655-Ibanez-Gio-of-Keiper-Strat&

obiwan
4 augustus 2011, 12:25
Hm; dan schat ik een Yamaha Pacifica toch hoger in. Of is dat onterecht?

Venlonaer
4 augustus 2011, 12:34
Tja, dat is helemaal aan jezelf. Ga naar de winkel en test ze beiden...

obiwan
4 augustus 2011, 17:34
Hm; lees nu op internet dat Yamaha gestopt is met het maken van de lefthand pacifica. Verklaart misschien waarom musik produktiv ze niet meer heeft. Erg jammer, want moeten gewoon goede gitaren zijn.

Ze hebben wel de volgende lefthand gitaar van Yamaha die slechts 10,-- duurder is dan de pacifica. Wie wil mij uitleggen wat het verschil is met de pacifica?

Yamaha RGX 121ZL BK, E-Gitarre Lefthand

Terminus
4 augustus 2011, 22:33
Hm; lees nu op internet dat Yamaha gestopt is met het maken van de lefthand pacifica. Verklaart misschien waarom musik produktiv ze niet meer heeft. Erg jammer, want moeten gewoon goede gitaren zijn.

Ze hebben wel de volgende lefthand gitaar van Yamaha die slechts 10,-- duurder is dan de pacifica. Wie wil mij uitleggen wat het verschil is met de pacifica?

Yamaha RGX 121ZL BK, E-Gitarre Lefthand

Bij Thomann hebben ze hem nog wel (http://www.thomann.de/nl/yamaha_pacifica_112l_left_hand.htm). De RGX is meer op rock en metal gericht en heeft naast uiterlijke verschillen twee humbuckers in plaats van één en twee singlecoils. De neck is misschien ook wat anders.

Ik vind het maar raar hoor, volgens mij hebben ze vanaf dag één al linkshandige Pacifica's. Je zult er vast wel een paar op Marktplaats kunnen vinden als ze niet meer in de winkels liggen.

obiwan
4 augustus 2011, 22:35
Mijn muzieksmaak is rock en pop. Zou zo'n rgx van Yamaha dan veel anders zijn dan de pacifica? Ik bedoel, waaraan kun je het verschil merken?

Terminus
4 augustus 2011, 23:46
De RGX is meer op rock en metal gericht en heeft naast uiterlijke verschillen twee humbuckers in plaats van één en twee singlecoils. De neck is misschien ook wat anders.


Je krijgt er andere, wat stevigere geluiden uit en hij speelt misschien anders. En hij ziet er anders uit maar dat had je vast zelf ook wel bedacht.

spriggan
4 augustus 2011, 23:54
Er zijn weinig electrische gitaren die niet geschikt zijn voor een bepaald genre.
Het is vaak de combinatie met een versterker die het verschil maakt.

Maar zoals altijd is de gouden regel: eerst passen die plank! Koop niet van een plaatje, maar laat er zoveel mogelijk door je handen glijden. Het mooie is je hoeft niet te kunnen spelen.
Je kunt het niet uitleggen, 't is een kwestie van gevoel.

obiwan
5 augustus 2011, 10:04
Oké. Ga binnenkort naar Musik produktiv en de genoemde types van Yamaha en Ibanez eens bekijken hoe die voelen. Ben benieuwd of ik als leek een type vindt wat ik het fijnste in de hand vindt liggen.

Overigens; elders kreeg ik het advies erop te letten of de hals voor mij ook prettig aanvoelt. Ik dacht dat die bij iedere gitaar hetzelfde was.

obiwan
5 augustus 2011, 13:31
Wat vinden julliue hiervan? Staat te koop op marktplaats.

Linkshandige gitaar Ibanez GRG 170 DXL linkshandig



* Prijs:115,--


* Conditie:
* Zo goed als nieuw

Beschrijving
Linkshandige ibanez die ik voor mijn verjaardag heb gehad ongeveer 2 jaar terug maar ik gebruik het haast niet meer omdat ik de tijd er niet voor heb ivm. mijn studie. Om diezelfde reden verkoop ik mijn gitaar dus ook, uit nood om mijn studieboeken te kunnen betalen.
De tremolo-arm (op de versterker in foto) en inbussleuteltje zitten er ook nog bij.
Zonodig kunt u ook een paar plectrums van mij erbij krijgen :)

Ik heb het van de feedback, huidige nieuwprijs is €250,-
Mijn vraagprijs voor de gitaar is slechts €115,-
Ik wil de ibanez versterker, gitaarstandaard, gitaarsnoer en het apparaat om de snaren mee te stemmen ook aanbieden, indien u deze er bij wilt kopen komt het totaalbedrag uit op €175,-
(Of alleen de versterker erbij voor totaalbedrag €165)

De tremolo-arm (op de versterker in foto) en inbussleuteltje zitten er ook nog

Weeble
5 augustus 2011, 13:56
Ik zou niet voor linkshandig gaan als je nog moet beginnen met gitaar spelen.
Ik ben ook linkshandig, maar ik heb het mezelf rechtshandig aangeleerd.
Rechtshandige gitaren zijn veelal goedkoper en je hebt een ruimer assortiment (niet elke gitaarmodel/type is zowel links- als rechtshandig verkrijgbaar).

sebashoning
5 augustus 2011, 14:00
Klinkt als een goeie deal.

Maar als je echt heel onzeker over je zaak bent moet je echt langs een aantal zaken om inderdaad gewoon wat gitaren te proberen. Als het lekker voelt of er cool uitziet motiveert dat tot spelen.

Je moet geen 'verstandige keus' maken als je daardoor zit met een gitaar die je eigenlijk te lelijk voor woorden vindt. Dan ga je namelijk minder snel oefenen dan wanneer je helemaal verliefd bent op dat ding!

Serieus, zo werkt het! ;-)

rijsberman
5 augustus 2011, 14:26
Ik zou even goed nadenken over wat weeble zegt. Beide handen hebben vanalles te doen, of je nou links of rechtshandig bent dan wel speelt. Ik zou het ook gewoon op een normale gitaar proberen, daar kan je als linkshandige ook prima mee overweg als je er vanaf het begin op speelt.

Ik vind dat hele linkse/rechtse gitaarverhaal een beetje onzin. Het is niet zoals bij een schaar dat je als linkshandige een rechts exemplaar niet goed vast kunt houden ofzo. Er zijn toch ook geen linkshandige saxofoons? Of toetsenborden? Of piano's?

Als je het vanaf het begin zo oefent, kun je als linkshandige net zo goe overweg met een normale gitaar.

sebashoning
5 augustus 2011, 17:39
En daar ga ik toch even tegenin.

Er zijn namelijk daadwerkelijk linkshandige scharen en andere huiselijke producten omdat linkshandigen gewoon iets moeilijker overweg kunnen met allerdaagse dingen dan rechtshandigen.

Ook als gitaar docent zie ik het wel. Ik zeg niet dat je op een rechtshandige gitaar niks kan bereiken, maar op een linkshandige gaat het wellicht iets gemakkelijker en sneller en op de lange termijn misschien zelfs veel beter.

In mijn ogen is het een keuze tussen gaan voor speelgemak of openstellen voor een grotere gitaarmarkt. Het is natuurlijk wel zo dat er veel meer rechtshandige gitaren verkrijgbaar.