PDA

View Full Version : Over op losse pedalen, wat zijn aanraders?



Gitaar4ever
2 augustus 2011, 23:13
Hoi,

Heb een Orange Rocker 30 en een Gibson SG, heerlijke set maar wil wat effecten.
Had een Boss ME 70 maar was de tonesuck zat en al die ingewikkelde instellingen voor
een zooitje crap geluid.

Nu wil ik losse pedalen hebben, sowieso Overdrive, Chorus en Delay. Wat zijn aanraders?
Had van mijn leraar een Fulltone GT 500 geleend en dat is wel een meesterlijk geluid,
maar zou zelf denk ik eerder voor de Fulldrive 2 gaan, aangezien die iets meer mogelijkheden heeft.

Heb al een Cry Baby wah die erg goed klinkt dus die hou ik ook sowieso.

Maar wil dus Distortion, Chorus en Delay. (evt. nog Flanger)
Wat zijn aanraders en/of ervaringen met jullie pedalen?

Robdop
2 augustus 2011, 23:42
2 geweldige pedalen en niet erg duur:

distortion+overdrive (dual channel):EHX germanium 4 big muff pi

Delay (betaalbaar): ibanez de7

ik denk alleen eerlijk gezegd dat je meer aan een reverb heb dan aan een delay, in ieder geval is dat mijn ervaring.

HaroldA
2 augustus 2011, 23:58
ik denk alleen eerlijk gezegd dat je meer aan een reverb heb dan aan een delay, in ieder geval is dat mijn ervaring.

Reverb is voor surf en blues, delay voor alle andere stijlen.

Met pedalen kom je er niet onderuit eerst het verkeerde te kopen en daarna misschien de juiste. (of daarna pas)

Shop sowieso 2ehands en leer je eigen smaak kennen! :ok:

robert-gitarist
2 augustus 2011, 23:59
Toch vraagt hij specifiek naar een delay... ;) :chicken:

Goede delay's zijn er genoeg. Ligt alleen een beetje aan welke eisen jij steld. Analoog of digitaal, korte of lange delay tijden etc.
Over het algemeen is iedere Boss delay gewoon goed. Van DD-2 t/m DD-7 zijn allemaal goed. En natuurlijk de oudjes DM-2 en DM-3.
Ibanez DE-7 is ook erg goed. Deze is vooral tweedehands goedkoop te scoren dus voor mij is dat absoluut een prijswinnaar.
TC Electronics Flashback vind ik een fantastisch gave delay. Helaas kom je deze tweedehands nog niet tegen maar nieuw zijn ze betaalbaar.
MXR Carbon Copy, mooie delay, vrij donker en diep.
EHX memory toy/boy is geloof ik wel aardig voor het geld maar ik meen dat daar wel wat zaakjes mee waren waar door hij iets minder aantrekkelijk is. Ik heb er geen ervaring mee.
Chorus zelfde verhaal. Daar zijn er ook zoveel van en iedereen heeft een andere smaak. Ik hou van Boss, Ibanez en MXR chorus pedalen. Ik vind de MXR Black Label Chorus een lekker pedaal. Erg breed in zetbaar. Van hele dikke chorus tot een subtiele chorus die je geluid mooi breed laat klinken. Idem dito voor de Boss CE-5.
Overdrive/distortion pedalen blijft moeilijk. Als je ervaring hebt met de GT500 en die bevalt ook goed, dan zou ik die kopen denk ik. Je kunt evt. nog verder rond kijken. Fulldrive schijnt een leuke te zijn. Je hebt verschillende Fulldrives.
Fulltone OCD zou je nog kunnen overwegen. Je zou misschien ook wel prima uit de voeten kunnen met alleen een Tubescreamer? Opzich heb je namelijk al een toffe amp. Ik denk dat als je die eens goed op z'n flikker geeft met een lekkere tubescreamer, dat je heel eind komt icm. de Gibson SG. :punk:

Robdop
3 augustus 2011, 06:53
Reverb is voor surf en blues, delay voor alle andere stijlen.

Met pedalen kom je er niet onderuit eerst het verkeerde te kopen en daarna misschien de juiste. (of daarna pas)

Shop sowieso 2ehands en leer je eigen smaak kennen! :ok:

ik speel (hard) rock, en toch staat er bij mij bijna altijd reverb aan! dikt het geluid lekker heerlijk op!

mijn delay daarentegen is verwaarloosbaar eigenlijk.

Thomk
3 augustus 2011, 09:05
Distortion/Overdrive -- Little Green Wonder of Stone grey Distortion ( iets duurder maar persoonlijk vind ik het waard)

Chorus- Red Witch Medusa of de Chorus ( iets duurder maar zoveel beter)

Ik raad je ook een CAE Line Driver aan geweldig om alles iets meer headroom te geven.

Delay: De ibanez De7 heel goedkoop en echt leuk. Heb laatst ook een Deep Blue delay gekocht.. sommigen zullen mij voor gek verklaren maar ik ben inmiddels verslaafd aan de echo.

Ben vroeger begonnen met goedkope pedaaltjes opzich helemaal niks mis mee. Na flink wat sparen en één voor één mijn pedalboard op te bouwen ben ik erg blij dat ik in een wat duurdere prijs klasse terecht ben gekomen.

DemolitionColorScheme
3 augustus 2011, 09:41
Reverb is voor surf en blues, delay voor alle andere stijlen.
Cool! Effecten zijn tegenwoordig genre-afhankelijk. Wist ik niet! :dontgeti:
Onzin dus. Surf gebruikt net zo goed slapback en bij blues kan dat ook. Reverb en delay worden dus overal gebruikt.

Anyways, @ TS:
Dit is altijd lastig, you know. Volgens mij heb je nog geen ervaring met effecten, althans, wat er ongeveer allemaal op de markt is. Iedereen roept hier zijn persoonlijke preferenties, maar daar schiet je eigenlijk weinig mee op.

Ik adviseer om bij een vriend of bij een winkel (Feedback, bijv.) een shiteload aan verschillende pedalen uit te proberen om te kijken waar je smaak ongeveer ligt. Je kunt bijv. ook bij Feedback of Thomann online kijken wat ze hebben aan delays, als voorbeeld, en kijken wat in je prijsklasse valt. Daarna even op internet kijken naar wat reviews en clips op YouTube en dan kom je al een heel eind dan dat hier een aantal personen zomaar effecten gaan opnoemen zonder dat jij ook maar aangegeven hebt watvoor delay je mooi vindt (analoog, digitaal, tape), watvoor drive je exact zoekt (low gain, veel korrel, smooth, high gain, eventueel zelfs maar een boost of een EQ) en watvoor soort chorus je dan wel niet mooi vindt.

Buzzel
3 augustus 2011, 09:52
Voor delay heb ik nu een malekko ekko 616, vind ik persoonlijk mooier dan de carbon copy van mxr. De malekko is wat helderder en je kan de mod direct bedienen.
Na veel zoeken naar anologe delay's waren dit toch wel de enige in die prijsklasse die me aanspraken. dus als je een anologe delay wil check zeker de ekko 616 en carbon copy, want ze zijn beiden goed.

Voor de overdrive gebruik ik nu zelf een tubescreamer. Klinkt goed, de buffer is minder prettige. En het lampje is amper te zien (keer veranderen)

voor de distortion/overdrive heb ik nu een OCD Is erg goed, maar word erg bassig op hoge gain settings. Dat moet je leuk vinden of niet he :seriousf:

Uiteindelijk ligt de keuze bij je zelf. En kijk ook veel filmpjes op youtube gearmanndude en pgs zijn goeie! En probeer in reallife, das het beste nog wel.

HaroldA
3 augustus 2011, 10:07
En probeer in reallife, das het beste nog wel.

Dat, en op je eigen spullen!