PDA

View Full Version : Linkshandige gitaar?



obiwan
2 augustus 2011, 22:54
Door allerlei oorzaken is het er nog niet van gekomen, maar wil nog steeds gitaar leren spelen.
Ik ben linkshandig. Wat is dan wijsheid; een linkshandige gitaar kopen of niet?
Ik heb in de winkel weleens een gitaar vastgepakt en dan pak ik toch automatisch een linkshandige. Maar is het omdat het afwijkend is ook niet moeilijker om erop te leren?

HaroldA
2 augustus 2011, 23:04
Check de zoekfunctie eens. Daar zul je ontdekken dat veruit de meeste mensen jou het advies zullen geven om rechtshandig te leren spelen.

lefthandstrat
3 augustus 2011, 01:18
Ik heb in de winkel weleens een gitaar vastgepakt en dan pak ik toch automatisch een linkshandige. Maar is het omdat het afwijkend is ook niet moeilijker om erop te leren?

Over dit onderwerp is al veel "gezegd" en geschreven......

Als je de zoekfunctie gebruikt zul je het volgende ontdekken: Degenen die jou adviseren om rechtshandig te gaan spelen zijn rechtshandigen; mensen die min of meer links- en rechtshandig zijn of een enkele linkshandige die het is gelukt maar vervolgens aangeeft toch wel wat moeite te hebben met zijn slaghand (ritme) maar een keuze heeft gemaakt en deze keuze eigenlijk niet meer terug kan/wil draaien (te moeilijk, teveel moeite om het "opnieuw" te leren, reeds enkele dure rechtshandige gitaren aan de muur etc.). Uitzonderingen zijn er altijd, dus er zal vast wel iemand reageren met de mededeling dat hij/zij daar helemaal geen last van heeft gehad. De doorsnee linkshandigen zullen jou echter adviseren te doen wat voor jou het meest natuurlijk aanvoelt. Het feit dat je automatisch een linkshandig model vastpakt zegt al iets :soinnocent:

Verder is het niet "afwijkend" en is het niet moeilijker om gitaar te leren spelen. Ik ga er dan wel vanuit dat je een echte linkshandige gitaar koopt of een rechtshandige die je om laat bouwen naar linkshandig. Als je een rechtshandige gitaar zonder om te bouwen linkshandig wilt bespelen..........ja, dan is het wel afwijkend en dan zal het moeilijker zijn om het te leren (als het je al lukt) en ik denk dat je dan echt op jezelf aangewezen zult zijn. Er is, denk ik, geen leraar te vinden die je op zo'n wijze gitaar kan/wil leren spelen. Maar vermoedelijk is dat je bedoeling niet en wil je, mits je linkshandig gaat spelen, dan ook een echt linkshandig model aanschaffen. Dus........doe wat je gevoel je ingeeft, maar realiseer je wel dat de keuze die je maakt later vrij moeilijk terug te draaien is! Succes ermee! :ok:

snaarplukker
3 augustus 2011, 09:09
Ik ben ook linkshandig en speel ook op rechtshandige gitaren. Net als alle normale dingen moest ik ook rechtshandig leren autorijden, met een rechtshandige schaar knippen en uit een kopje met een rechtshandige oor drinken.;)
Degene die moeite hebben met de slaghand zouden andersom moeite met de frethand hebben.:soinnocent:

heinz3110
3 augustus 2011, 10:23
Ik ben ook linkshandig en speel ook op rechtshandige gitaren. Net als alle normale dingen moest ik ook rechtshandig leren autorijden, met een rechtshandige schaar knippen en uit een kopje met een rechtshandige oor drinken.;)
Degene die moeite hebben met de slaghand zouden andersom moeite met de frethand hebben.:soinnocent:

En je knipt dan met rechts zeker,als linkshandige? Lijkt me sterk. :)
En ik vind autorijden niet echt een voorbeeld van verfijnd gebruik van je motoriek hoor.


Maar Obiwan, gebruik de zoekfunctie maar. Er is zat over te lezen.