PDA

View Full Version : potmeter minder soepel maken?



FruscianteFan
2 augustus 2011, 16:24
Heb zojuist een nieuwe potmeter in m'n gitaar gesoldeerd, want ik wilde een pushpull. Welnu, hij doet het prima. Maar hij is ook érg soepel, zeker in vergelijking met z'n voorganger. Ik wil niet zozeer veel kracht hoeven zetten, maar met een beetje weerstand is niets is.

Is er een manier om dit aan te passen, zonder er nog eens €20 tegenaan te hoeven gooien voor een nieuwe (en goede)?

humbucker
2 augustus 2011, 16:44
kan je de knop niet wat dieper laten 'vallen' zodat ie meer contact maakt met je slagplaat (of body) zodanig dat je daarvan wat weerstand krijgt?

Ik weet dat het bij een strat lukt, bij een prs met verzonken knobs zal het een ander verhaal zijn natuurlijk :)

HaroldA
2 augustus 2011, 16:46
Ik heb hetzelfde probleem gehad en daarna uren gezocht naar goede potmeters met een schakelaar, maar nooit gevonden.

Ben benieuwd wat hier de uitkomst van gaat worden! (en waarom die potmeters niet bestaan:chicken:)

FruscianteFan
2 augustus 2011, 16:52
kan je de knop niet wat dieper laten 'vallen' zodat ie meer contact maakt met je slagplaat (of body) zodanig dat je daarvan wat weerstand krijgt?

Ik weet dat het bij een strat lukt, bij een prs met verzonken knobs zal het een ander verhaal zijn natuurlijk :)
Ik kan het proberen, maar denk dat het een halfslachtige oplossing is als de knop omhoog staat.

piezo
2 augustus 2011, 17:13
Even voor de duidelijkheid, heb je het nu over te weinig draaiweerstand of te weinig schakelweerstand?

FruscianteFan
2 augustus 2011, 17:16
Ik heb te weinig draaiweerstand, de schakelweerstand is prima.

piezo
2 augustus 2011, 17:29
Voor een oplossing voor jou moet je de pot uit elkaar halen en de oude (of misschien ontbrekende) assmering vervangen door een dikkere. De oude smering kun je verwijderen met een doekje met wat benzine.
Sommige pots (maar P/P pots niet?) hebben zowel een druksysteempje voor de draaiweerstand als een verend sleepcontact. Dat laatste kun je beter niet verbuigen voor meer weerstand, omdat het ten koste gaat van de levensduur.


Mag ik trouwens vragen welk merk en type pot je gekocht hebt en waar? Op mijn PRS zitten ook van die lichtlopende pots. Daar moest ik erg aan wennen, maar gaandeweg ben ik het voor het aanzwelgeluid toch wel erg gaan waarderen.

FruscianteFan
2 augustus 2011, 18:04
http://www.tonefactory.nl/shop2/push-pull-potmeter-500kohm-p-1676.html

Er valt best mee te werken, maar het is heel 'kwetsbaar'. Op dit moment kan ik nl niet meteen vanuit de aanslag een volumeswell doen omdat mijn hand dan zeg maar te snel beweegt. Ook het volume terugdraaien - iets wat ik steeds vaker doe, ook clean - moet met deze pot met een stuk meer beleid.

Ik heb nog nooit een pot uit elkaar gehaald maar ik kan er allicht eens mee experimenteren. Door de jaren heen heb ik er nogal wat vervangen en/of geëlimineerd, dus ik heb er nog wel een paar liggen om mee te klooien. Weet alleen niet of ik het meteen al aandurf om de nieuwe pot uit elkaar te halen.

JohnLord
2 augustus 2011, 19:18
Knop er af en stukje vilt of schuim tussen knop en body/slagplaat plaatsen.

bass blom
2 augustus 2011, 19:22
Knop er af en stukje vilt of schuim tussen knop en body/slagplaat plaatsen.

werkt dat wel met een push/pull?

FruscianteFan
2 augustus 2011, 19:24
Dank je, maar het gaat om een pushpull. Ik zoek dus naar een oplossing in de pot zelf, en niet iets wat tegen de knop aandrukt. Immers, als de knop omhoogstaat vervalt die weerstand.

wietse
2 augustus 2011, 21:29
gewoon de schacht waar de as van de potmeter doorloopt effe "knoeien" dwz effe met een tangetje een beetje ovaal knijpen, pas op niet te ver want dan draait de pot wel heel erg zwaar.

FruscianteFan
2 augustus 2011, 22:05
Voor een oplossing voor jou moet je de pot uit elkaar halen en de oude (of misschien ontbrekende) assmering vervangen door een dikkere. De oude smering kun je verwijderen met een doekje met wat benzine.
Sommige pots (maar P/P pots niet?) hebben zowel een druksysteempje voor de draaiweerstand als een verend sleepcontact. Dat laatste kun je beter niet verbuigen voor meer weerstand, omdat het ten koste gaat van de levensduur.
Heb zojuist een willekeurige pot uit elkaar gehaald en ik denk dat dit hem niet gaat worden. Ik heb namelijk geen idee hoe ik hem weer in elkaar kan krijgen (althans zo dat-ie het ook weer doet), en ik heb hem nog niet eens zover uit elkaar gehaald dat ik bij het juiste onderdeel kwam.


gewoon de schacht waar de as van de potmeter doorloopt effe "knoeien" dwz effe met een tangetje een beetje ovaal knijpen, pas op niet te ver want dan draait de pot wel heel erg zwaar.
Klinkt goed, maar krijg ik dan de moer(en) er wel weer omheen?

wietse
3 augustus 2011, 05:36
Klinkt goed, maar krijg ik dan de moer(en) er wel weer omheen?

moet je doen als de pot gemonteerd zit dus de moer er omheen zit, let wel knijp je te hard dan heb je een probleem en later vervangen van de potmeter is dan ook lastig, dus probeer eerst met een oude pot hoe hard je moet knijpen.
anders gewoon wennen aan de nieuwe veel lichter werkende potmeter.

FruscianteFan
3 augustus 2011, 11:44
Ik zal het proberen!

edit: Is vooralsnog niet gelukt... zo'n schacht is toch best stevig. Maar misschien moet ik wel een andere tang gebruiken dan die in mijn zakmes (zelfs al is het een victorinox).