PDA

View Full Version : Versterker doet het niet meer



tommus42
2 augustus 2011, 11:01
Afgelopen zaterdag zette ik m'n versterker aan (Epiphone Blues Custom 30/15W), geen geluid meer.
Helemaal geen uitgangssignaal (ook niet het geringste brommetje). Verschillende gitaarkabels ingeplugd, geen geluid als je met de vinger de tip vastpakt. Alle spanningen meten goed, incl. de spanning over de kathodeweerstand.
De speakers zijn goed, tenminste de ohmse weerstand, de secundaire van de uitgangstrafo meet ook goed (ohmse weerstand).
Iemand een idee wat het kan zijn:???:

iWishmaster
2 augustus 2011, 11:50
Ene meetpen aan het chassis en met de andere meetpen alle grids van de buizen af. Achteraan beginnen (bij de eindbuizen), daarna steeds een buis terug in het circuit. De storing van de aardlus en de meter wordt versterkt door de buis, waardoor je dus meteen hoort of er vanaf dat punt nog geluid doorkomt. Aangezien er niet eens een brommetje doorkomt vermoed ik alleen dat het probleem iets fundamenteler is: Als er op de eindbuizen al geen signaal doorkomt, is er iets mis met je eindbuizen of de eindtrafo ...

Agent_Smith
2 augustus 2011, 15:13
Tsja, ik ken het schema niet, maar ik zou een aantal dingen controleren om te beginnen.
Gloeien alle buizen? Zijn alle zekeringen heel? Best kans dat er binnenin een aantal zekeringen op de print zitten voor bijv. het gloeicircuit en de hoogspanning.

iWishmaster
2 augustus 2011, 16:02
Tsja, ik ken het schema niet, maar ik zou een aantal dingen controleren om te beginnen.
Gloeien alle buizen? Zijn alle zekeringen heel? Best kans dat er binnenin een aantal zekeringen op de print zitten voor bijv. het gloeicircuit en de hoogspanning.

Heb je natuurlijk gelijk in ... Ik was ervan uitgegaan dat Tommus dat wel gecontroleerd zou hebben als hij de amp al open heeft gehad en de buisspanningen gemeten heeft ...

tommus42
2 augustus 2011, 16:05
Heb het gevonden, het buisje van de fasedraaier is lek. Donders, net een nieuwe. Wel blij dat het idd niet de uitgangstransformator is.
Hartelijk dank voor jullie opmerkingen!

Agent_Smith
2 augustus 2011, 16:22
Ah, mooi zo! Gelukkig niks ernstigs :)

tommus42
2 augustus 2011, 18:53
Kost me een tientje:makeup:, was wel de moeite de fabrieksbuizen te vervangen, alleen van de reverb zijn nog origineel.

cluseau
2 augustus 2011, 21:48
In deze "closed case" is toch een gevaarlijke methode gebruikt. Als er voedingsspanning is en je hoort echt helemaal niets denk ik al gauw aan een onderbroken speaker traject. Je moet namelijk altijd een lichte brom waarnemen als je je oor bij de speaker houd, hoe klein ook. Het is niet ongevaarlijk als je aan de roosters gaat klungelen terwijl je wel voeding hebt en de speakerlijn mogelijk onderbroken is. Tis maar een tip........

Frans.

tommus42
2 augustus 2011, 22:06
Kan ik me voorstellen, dat zijn harde tikken die nergens heen kunnen.
De speakers had ik gechecked, alsmede de 4, 8, en 16 ohm aansluitingen, vanaf de speaker de wikkeling gemeten.
Vraag me wel af hoe dat buisje lek komt, waarschijnlijk een barstje ingekomen bij het erin zetten.
Hoe dan ook, weer even plezierig lawaai gemaakt:D.

Dat lichte brommetje had ik ook verwacht, maar ik kon hem niet horen. De versterker is trouwens heel stil, viel me al eerder op.

cluseau
3 augustus 2011, 11:06
Vraag me wel af hoe dat buisje lek komt, waarschijnlijk een barstje ingekomen bij het erin zetten.

Vaak luchtlek rond een pootje door mechanische stress bij het inprikken. Hoef je jezelf niet te verwijten