PDA

View Full Version : Vraagje over boosts!



JIB
1 augustus 2011, 22:19
Hallo iedereen!
Ik speel over een Fender Bassman 59ltd amp, en zoals gekend is deze amp met een single coil gitaar onmogelijk te laten oversturen op een aanhoorbaar volume! Nu gebruik ik dus altijd mijn Ibanez baked keeley mod Tubescreamer voor hem te laten oversturen. Maar als ik nu bijvoorbeeld een solo of een lead ga spelen kom ik meestal toch weer te kort. Dus kan er iemand mij iets aanbevelen? Nog een boost of tubescreamer kopen? Of een deftige overdrive en dan mijn tubescreamer als solo boost gebruiken?

Super bedankt al!

robert-gitarist
1 augustus 2011, 22:24
Er zijn verschillende mogelijkheden ;) Je zou inderdaad de tubescreamer nog een zet kunnen geven met bijv. een MXR microAmp. Sowieso wel een goede booster vind ik zelf.Je kunt ook boosten met een EQ pedaaltje.

Maar wil je alleen een volume boost hebben voor solo's of ook nog extra gain?

JIB
1 augustus 2011, 22:32
Als er wat extra gain bij kan zou dat ook wel tof zijn ja! :)

tomdiedom
1 augustus 2011, 23:08
Misschien volume gebruiken? Met tubescreamer aan het lead geluid instellen en dan met voor je ritme geluid je volume op je gitaar iets terugdraaien.

robert-gitarist
1 augustus 2011, 23:14
Als er wat extra gain bij kan zou dat ook wel tof zijn ja! :)

In dat geval kun je ook een overdrive pedaaltje gebruiken. Een pedaaltje als de Boss SD-1 doet dan prima zijn werk. OD-3 is ook een erg goede.
Of misschien een tweede tubescreamer bij nemen?

Wat is je budget?

HaroldA
1 augustus 2011, 23:23
MI Audio Blues Pro. Meer gain dan een tubescreamer, veel minder mid-boost en behoud van laag.

Liquid_Metal
2 augustus 2011, 10:26
Misschien volume gebruiken? Met tubescreamer aan het lead geluid instellen en dan met voor je ritme geluid je volume op je gitaar iets terugdraaien.

Zou ik niet doen. Dan bereik je nooit precies het ritme-geluid dat je wilt en ik vind persoonlijk het intrappen van pedalen makkelijker dan draaien aan de volumeknop (ik gebruik 'm wel om van overdrive een lichte crunch te maken).
Je kan ook een clean boost voor de preamp zetten, dan werkt 'ie vooral als gain booster. Na de preamp is het een volumeboost.

LemmyNL
2 augustus 2011, 10:34
Greg Covington Fireplace...

EuroCinema
2 augustus 2011, 11:06
Een fulltone fulldrive 2, of een andere transparante overdrive met 2 gain stages?

Ik zou trouwens ook altijd kijken wat je met de volumeknop op je gitaar kunt bereiken. Overal op het podium controle over je volume én niet dat lelijke klik-katsjoeeem pedaaltje aan-effect.

tomdiedom
2 augustus 2011, 11:18
Zou ik niet doen. Dan bereik je nooit precies het ritme-geluid dat je wilt en ik vind persoonlijk het intrappen van pedalen makkelijker dan draaien aan de volumeknop (ik gebruik 'm wel om van overdrive een lichte crunch te maken).
Je kan ook een clean boost voor de preamp zetten, dan werkt 'ie vooral als gain booster. Na de preamp is het een volumeboost.

Dat het voor jou en anderen niet werkt kan ik begrijpen. Maar om het meteen af te schrijven vind ik ook ver gaan. Het is meteen thuis uit te proberen en de goedkoopste oplossing. Misschien vind de ts het fantastisch, misschien niet. Het blijft allemaal een gok, net zoals willekeurige drive/boost pedalen op gaan sommen.

SoloGoof
4 augustus 2011, 23:10
Gebruik je volume op je gitaar..., ik doe het ook.

Volume volledig open op je gitaar, stel je geluid zo in dat je solo's klinken zoals je wil, draai hierna het volume op je gitaar terug tot je een meer rythm sound hebt.

Voor mij werkt het, ik speel met humbuckers, en met single Coils ga je sneller je geluid cleaner maken door je gitaarvolume terug te draaien.

arcane
5 augustus 2011, 10:38
Ik heb hetzelfde probleem (dat ik niet prik door de mix met een solo), en ik heb afgelopen week deze aangeschaft:
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Electro-Harmonix-Nano-LPB-1-Linear-PowerBooster-/art-GIT0009648-000

Ik heb het ding in de band zelf nog niet getest, maar hier thuis op een 5 watt buizenampje werkt het al prima in ieder geval.

steph
5 augustus 2011, 17:12
Een serieus pedaal wat heel goed klinkt: Xotic AC booster, kan clean boosten, maar ook gain geven. Okay, het is prijzig, maar bij mij het enige pedaal dat ik echt nooit weg zou doen (Fulldrive, T-Rexjes enz. zijn gekomen, en allen ook weer gegaan...).

Buzzel
5 augustus 2011, 17:49
Treble booster voor de solo's?

HaroldA
5 augustus 2011, 18:01
Een serieus pedaal wat heel goed klinkt: Xotic AC booster

RC Booster is cleaner ;)

http://diy-layout.com/diyl/35/render
Xotic RC Booster (http://diy-layout.com/35)

arcane
8 augustus 2011, 00:26
zoals gezegd heb ik dus net de Electro Harmonix Nano LPB-1 Linear PowerBooster aangeschaft. Had het ding dus alleen met de 5 watt amp geprobeerd.

Tijdens de repetitie op mijn Fender Hotrod geprobeerd. Op het clean kanaal werkt het prima, echter op het drive kanaal levert het niets op qua volume.

Daarna maar even in de fx-loop geprobeerd: werkt uitermate goed.
naar mijn idee een ideale betaalbare oplossing om de solo te boosten.