PDA

View Full Version : Nieuwe Versterker gezocht



safu
1 augustus 2011, 19:04
Beste forumlieden,

Ik zoek een goede(buizen?)versteker om vooral thuis te spelen. Ik speel meestal metal, en af en toe wat rock(liefst met veel gain). Na een lange zoektocht, heb ik nog altijd niets gevonden. Maar enkele hebben toch mijn aandacht getrokken:
Fender Mustang 3, Marshall DSL 401. Mijn budget is rond de 500euro. Of zou ik verder sparen voor een Marshall Jvm410c?

Alvast bedankt.

The Unforgiven
1 augustus 2011, 19:10
Ik heb een aantal goede demo's gezien van de Bugera 333XL (http://www.thomann.de/nl/bugera_333_xl.htm).
Past precies in je budget, en is voor metal erg goed.

safu
1 augustus 2011, 19:18
Ik denk dat de volume van zo'n ding enorm hard is.

bass blom
1 augustus 2011, 19:21
Ik heb een aantal goede demo's gezien van de Bugera 333XL (http://www.thomann.de/nl/bugera_333_xl.htm).
Past precies in je budget, en is voor metal erg goed.

:sssh: volgens mij zoekt hij een combo

The Unforgiven
1 augustus 2011, 19:38
Ik denk dat de volume van zo'n ding enorm hard is.
Een versterker heeft een volume knop;)

:sssh: volgens mij zoekt hij een combo
Dat lees ik nergens:mmmm:

Bijl
1 augustus 2011, 19:38
Beste forumlieden,

Ik zoek een goede(buizen?)versteker om vooral thuis te spelen. Ik speel meestal metal, en af en toe wat rock(liefst met veel gain). Na een lange zoektocht, heb ik nog altijd niets gevonden. Maar enkele hebben toch mijn aandacht getrokken:
Fender Mustang 3, Marshall DSL 401. Mijn budget is rond de 500euro. Of zou ik verder sparen voor een Marshall Jvm410c?

Alvast bedankt.

Da's een moeilijke combinatie: buizen, thuis en metal. (zonder gebruik van een distortion pedaal).

Ik heb pas met een vriend een paar buizenversterkers voor thuis getest, met instelbaar wattage. Ik moet zeggen dat zelfs een buizenversterker op 1 watt een ongelooflijke bak herrie kan leveren, waardoor ik me afvraag of een buizenversterker voor thuisgebruik zowieso wel verstandig is. Maar mogelijk is het wel.

Orange Thunder 30: Kan op 7, 15 en 30 watt draaien, Doet redelijk metal, is heel goed voor rock. Erg "chunky" en brutaal geluid. Bakken gain, en een eenvoudige gescheiden toonregeling per kanaal. Wel iets buiten je budget, misschien tweedehands een goede optie. Als je van plan was om door te sparen moet je 'm zeker gaan testen.

ENGL gigmaster, 15 watt 1x10: Draait op 1, 5, 10 en 15 watt. Binnen je budget, heeft die typische ENGL scheur die zo goed is voor rock en metal. Met een band heb je minstens een 2x12 cabinet nodig want die 10 inch speaker trekt het echt niet in een metalband. Er is ook een gigmaster 30 watt met 12 inch speaker, die zal ongetwijfeld beter klinken met meer punch.

De DSL 401 heb ik ook eens getest, doet een aardige Slayer impressie :blast: Nadeel is de gedeelde gain met het cleane kanaal. Thuis goed te gebruiken, met een band ook aansluiten op een 2x12 of 4x12 want, zelfde verhaal, geen beste speaker voor in de oefenruimte.

Wat ook binnen je budget past en qua geluid misschien het beste voor rock en metal is de Peavey 6505 1x12 combo, maar die is ERG LUID en dus niet al te geschikt voor thuisgebruik.

Bijl
1 augustus 2011, 19:43
Een versterker heeft een volume knop;

Een Bugera 333 is leverbaar als 2x12 combo en heeft een vermogen van 120 watt. :dontgeti: Wat denk je wat er gebeurt als die volumeknop de drempel tussen "uit" en "net aan" bereikt heeft? Daar heb je thuis geen ene sodemieter aan. Als je die een beetje opentrekt dan valt in de huiskamer je flatscreen van de muur :seriousf:

Hetzelfde geldt denk ik voor die JVM410C...

bass blom
1 augustus 2011, 19:51
Een versterker heeft een volume knop;)

Dat lees ik nergens:mmmm:

*kuch* Fender Mustang 3, Marshall DSL 401. Marshall Jvm410c.
kan toeval zijn hoor, maar dat zijn stuk voor stuk combo's :seriousf:

safu
1 augustus 2011, 19:53
Buizen mag, moet niet. Ik denk dat ik ga sparen voor zo'n Orange Thunder 30H. Of zou ik toch een Fender Mustang 3 kopen? Is er veel verschil tussen combo en head + cab?

Bijl
1 augustus 2011, 20:01
Buizen mag, moet niet. Ik denk dat ik ga sparen voor zo'n Orange Thunder 30H. Of zou ik toch een Fender Mustang 3 kopen? Is er veel verschil tussen combo en head + cab?

De thunder 30c is een combo, 30h de head.

Het voordeel van een top+cab is dat je de keuze hebt wat betreft de luidspreker.

Een mooi voorbeeld is de ENGL gigmaster. De 1x10 combo heeft een leuk geluid, maar die speaker is niet in staat om te laten horen wat die versterker kan, zeker wat metal betreft. Sluit je 'm aan op een ENGL 1x12 closed back, dan lijkt het wel alsof je een totaal andere (betere) versterker hoort.

Bij de Orange Thunder 30C combo daarentegen, doet de speaker het prima in combinatie met de versterker.

bass blom
1 augustus 2011, 20:02
verschil combo en head/cab is voornamelijk prijs, dan ruimte/gewicht.
head/cab is meer flexibel, je kunt er een andere cab onder zetten, of bij.
maar dat kan met veel combo's ook, bij dan..

safu
1 augustus 2011, 20:16
Oké, bedankt voor de informatie, ik ga voor zo'n Orange Thunder 30H. Maar wat voor een cab zou ik dan nemen?

bass blom
1 augustus 2011, 20:24
Oké, bedankt voor de informatie, ik ga voor zo'n Orange Thunder 30H. Maar wat voor een cab zou ik dan nemen?

puur om de looks zou ik deze dan doen

http://www.thomann.de/nl/orange_ppc212cob.htm

arcane
1 augustus 2011, 20:34
Oké, bedankt voor de informatie, ik ga voor zo'n Orange Thunder 30H. Maar wat voor een cab zou ik dan nemen?

Dus je gaat nu die amp kopen op advies van iemand op een forum?
Gewoon een dag/middag voor uittrekken om flink te gaan testen in een winkel. Er zijn zo ontzettend veel amps verkrijgbaar die allemaal geweldig klinken,maar iedereen heeft een andere smaak,dus geweldig is maar relatief.

safu
1 augustus 2011, 20:55
Ik zal zeker eens testen!

Bijl
2 augustus 2011, 08:59
puur om de looks zou ik deze dan doen

http://www.thomann.de/nl/orange_ppc212cob.htm

En voor de sound de closed-back versie, beter voor rock en metal :) Dus zonder de COB toevoeging in de type aanduiding.

Jasper.
2 augustus 2011, 09:36
Orange thunder, erg leuk, maar ik las net dat hij beter rock dan metal doet. Misschien kun je er dan beter ook een overdrive pedaaltje bij kopen. Kun je nog een beetje gain toevoegen en maakt het wat strakker.

Bijl
2 augustus 2011, 12:18
Orange thunder, erg leuk, maar ik las net dat hij beter rock dan metal doet. Misschien kun je er dan beter ook een overdrive pedaaltje bij kopen. Kun je nog een beetje gain toevoegen en maakt het wat strakker.

Gain toevoegen is niet nodig. Misschien mag het ietsje strakker. De distortion is een beetje fizzy maar niet storend. Ik had de combo getest, de head met 2x12 closed back zal ongetwijfeld anders klinken.

Het blijft een kwestie van testen en van smaak. Het lastige met kleine buizenversterkers is dat er zo weinig geschikt zijn voor metal. Het maken van een keuze is dan wel weer makkelijker.

De ENGL gigmaster 15 watt head met 2x12 vertical slant cab zal het ook goed doen. Wel gescheiden gain per kanaal, maar de toonregeling wordt gedeeld. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn.

http://www.thomann.de/nl/engl_e315_gigmaster_head.htm

http://www.thomann.de/nl/engl_e212vb.htm

Tankman
2 augustus 2011, 12:35
Wat ook binnen je budget past en qua geluid misschien het beste voor rock en metal is de Peavey 6505 1x12 combo, maar die is ERG LUID en dus niet al te geschikt voor thuisgebruik.

Ik moet zeggen dat mijn Peavey 6505+ op lagere volumes gewoon prima en strak klinkt en ideaal voor thuis gebruik. Ik heb hem ook zo meer dan een half jaar alleen thuis gebruikt voor ik weer in een band kwam en ik was erg tevreden met het geluid. Het klinkt wel anders dan als je hem voluit hebt staan, maar verder gewoon goed. Een speaker wissel is wel aan te raden.

Rutger Molenberghs
2 augustus 2011, 13:13
Een Bugera 333 is leverbaar als 2x12 combo en heeft een vermogen van 120 watt. :dontgeti: Wat denk je wat er gebeurt als die volumeknop de drempel tussen "uit" en "net aan" bereikt heeft? Daar heb je thuis geen ene sodemieter aan. Als je die een beetje opentrekt dan valt in de huiskamer je flatscreen van de muur :seriousf:

Hetzelfde geldt denk ik voor die JVM410C...

Absoluut niet hoor! Ik gebruik thuis de head en dat gaat perfect. Er zit daar niet voor niets een master volume op.

big dooley
2 augustus 2011, 14:43
Een Bugera 333 is leverbaar als 2x12 combo en heeft een vermogen van 120 watt. :dontgeti: Wat denk je wat er gebeurt als die volumeknop de drempel tussen "uit" en "net aan" bereikt heeft? Daar heb je thuis geen ene sodemieter aan. Als je die een beetje opentrekt dan valt in de huiskamer je flatscreen van de muur :seriousf:

Hetzelfde geldt denk ik voor die JVM410C...


Absoluut niet hoor! Ik gebruik thuis de head en dat gaat perfect. Er zit daar niet voor niets een master volume op.

inderdaad.. de JVM is vooral een versterker die veel met de preamp werkt, de eindtrap is dan ook erg lastig overstuurd te krijgen
achter de preamp zit dan een channelvolume, daartussen een mix-control, die ook als mastervolume fungeert als je niks in de FX-loop plugt maar deze wel aan-switched... en dan nog eens de mastervolume... dus je zet de master op 1... dan ook nog eens channelvolume's op 1 en als dan nog niet genoeg is kan de mix control ook nog eens op 1... virtueel gezien, staat de versterker dan op 0.01... of dat genoeg vermogen is om de speakers ietwat in beweging te zetten betwijfel ik dan weer :D

marco v
2 augustus 2011, 20:57
Ik zou ook gewoon een 50 watt buizen versterker kopen voor thuis en dan de volumeknop op 1/2 zetten, dat geeft wel het allerbeste geluid en haalt het mooiste in de versterker naar boven, want die dingen zijn natuurlijk niet gemaakt om boven de 1 gezet te worden, dan klinkt het nergens meer naar. Misschien dat een 100 watt marshall fullstack zelfs beter is, ik woon bij mijn ouders in een rijtjeshuis en ik zou niet willen dat mijn buren niet kunnen meegenieten van mijn vermoeiende pogingen om elke dag iets beter te worden. Het staat ook wel heel erg cool om dat in mijn kamertje van 3 bij 4 te hebben staan naast mijn eenpersoonsbedje, misschien dat ik er dan ook nog wat mooie posters van mijn favoriete bands bij in de buurt hang.
Als er nu toch eens iets was in de vorm van een 5 watt buizenversterker waar een gain kanaaltje opzit.....maar ja, toekomstmuziek....

Serieus....koop een blackstar ht-5 of iets dergerlijks voor thuis,
daar ga je veel meer plezier van hebben.

Rutger Molenberghs
3 augustus 2011, 09:47
Ik ga ook niet beweren dat een 50/100w versterker het ideale is voor thuis, maar het kan dus wel. Zeker met een Marshall JVM en consorten waarvan de master volume prima werkt.

En ja, Marco, ik speel soms ook met het volume op 50%, maar ik speel dan ook niet in een slaapkamertje van 3 bij 4 en ik woon niet in een rijtjeshuis.

Jasper.
3 augustus 2011, 10:28
Het kán wel hoor. Hele goede geluiden uit een 100 watt buizenversterker halen op laag volume. Mijn versterker klinkt op slaapkamervolume net zo goed als op hoog volume. Alleen hoog volume blaast wat meer dus dat is leuker :D
Je moet gewoon wat creatief zijn met de eq. In mijn geval verandert de eq ook als ik het volume verander.

big dooley
3 augustus 2011, 12:43
Je moet gewoon wat creatief zijn met de eq. In mijn geval verandert de eq ook als ik het volume verander.

de EQ veranderd niet jasper, maar we zijn gevoeliger voor bepaalde frequenties die we dus eerder horen... draai je het hele spectrum omlaag, blijft deze de curve houden die je ingesteld hebt, maar hoor je bepaalde gebieden minder goed en dus stel je die bij... ligt dus aan het gehoor zelf... het menselijk oor is sowieso het slechtste "instrument" ter wereld om geluid te "meten" ;)

FruscianteFan
3 augustus 2011, 13:00
de EQ veranderd niet jasper, maar we zijn gevoeliger voor bepaalde frequenties die we dus eerder horen... draai je het hele spectrum omlaag, blijft deze de curve houden die je ingesteld hebt, maar hoor je bepaalde gebieden minder goed en dus stel je die bij... ligt dus aan het gehoor zelf... het menselijk oor is sowieso het slechtste "instrument" ter wereld om geluid te "meten" ;)
En dus kun je lager volume compenseren door een andere EQ-instelling en dus klopt wat Jasper zei...

marco v
3 augustus 2011, 22:49
[QUOTE=Rutger Molenberghs;2679821
En ja, Marco, ik speel soms ook met het volume op 50%, maar ik speel dan ook niet in een slaapkamertje van 3 bij 4 en ik woon niet in een rijtjeshuis.[/QUOTE]

Niks aan de hand toch
maar het valt mij gewoon op dat er diverse mensen op het forum rondlopen die kost wat t kost een marshall herriebuizenbak van 50+ watt lopen te verdedigen terwijl het een onlogische keuze is voor een slaapkamergitarist(want de topicstarter, althans zo lees ik het, speelt voornamelijk thuis)
Er zijn toch keuzes genoeg tegenwoordig voor uitstekende buizenversterkers met een laag wattage die thuis heerlijk klinken(uiteraard niet geschikt zijn voor podiumgebruik) en ook een prima overstuurd geluid hebben.
Natuurlijk is het vet om een Marshall halfstack te hebben staan, waar je een powerbrake of iets dergerlijks tussenzet voor thuis, maar het is onnodig om zoveel centen uit te geven terwijl er veel goedkopere en betere opties zijn.
Ik speel thuis voornamelijk op mijn Marshall Class 5, zet er een overdrive en een delay voor, dat is zat en vol open krijg ik ook genoeg kwade gezichten.
Mijn Fender blues deluxe en haze 40 klinken helemaal nergens naar onder de 1(al valt het met de deluxe nog wel mee eerlijk gezegd) maar liefst bewaar ik ze voor op het podium.
Maar goed, ik noem enkel op wat naar mijn mening logisch is en hoe ik het zou indelen(wat ik ook heb gedaan) en dat was een lange leerweg van 25 jaar.

Jasper.
3 augustus 2011, 22:50
En dus kun je lager volume compenseren door een andere EQ-instelling en dus klopt wat Jasper zei...

Dit bedoel ik. Maar het werkt wel bij mij.

big dooley
3 augustus 2011, 23:07
En dus kun je lager volume compenseren door een andere EQ-instelling en dus klopt wat Jasper zei...

hm... inderdaad, vatte het ff anders op :)

BobvanKempen
4 augustus 2011, 01:46
Koop een leuke buizenversterker waar je in de oefenruimte mee weg kan en zet er voor thuis een Blackstar HT-dual pedaal op. Dan heb je ook laag volume toch nog een echt buizengeluid (ik doe het met een DeVille 410 en een HT Dual om op "normaal" volume te kunnen spelen).

Joreeen
4 augustus 2011, 09:22
Fender Mustang II gaat hard zat voor thuis! Onze gitarist speelt altijd op de repetities op zijn Mustang II, gaat luid genoeg op repetities en zacht genoeg voor thuis! Heb je superveel keuze!
Ik ga deze binnenkort gebruiken voor bas ook (de Bronco serie die net uitgekomen is!)
Je kan er echt alles op!