PDA

View Full Version : Andere pickups voor mijn De Gier Reflection



ewout
1 augustus 2011, 18:59
Sinds ongeveer een jaar heb ik een Reflection. Ondanks dat ik het een gave, unieke gitaar vind, overweeg ik eigenlijk al tijden om er andere elementen in te doen en daarbij is jullie input meer dan welkom.

In deze specifieke Reflection (swamp ash body, maple neck, strat tremolo) zitten De Gier High Cholesterol pickups. Hoe dat klinkt? In onderstaand filmpje bespeeld Niels van der Steenhoven de gitaar, dat geeft alvast een goed idee:

http://www.youtube.com/watch?v=r2Kx1rSCpvU

Over de klank van de gitaar zelf heb ik niets te klagen, die is goed. De gitaar zelf was mijn favoriet uit meer dan een dozijn Reflections die ik heb getest. Deze gitaar heeft acoustisch qua klank met name een dik middengebied. De gitaar is erg resonant (trilling goed voelbaar in het hout), heeft veel sustain maar voelt relatief ook 'stijf' aan bij het spelen.

De High Cholesterol pickups die erin zitten zijn keramische noiseless single-coils. (vraag me niet hoe ze precies in elkaar zitten) Ik zou niet weten waarmee ze te vergelijken zijn. Ze zijn hard, gebalanceerd en helder.
Deze pickups straffen foutjes in je spel glashard af. Ik krijg het idee alsof mijn spel onder de loep wordt gelegd en ieder minuscuul detail ongewenst wordt uitvergroot. Je hoort, veel meer dan bij andere pickups, je plectrum over de snaren schrapen en je snaren over de frets schuiven. Qua aanslaggevoeligheid vind ik de pickups simpelweg niet prettig; ze voelen erg direct en erg fel, maar dan zonder ergens een randje of een beetje compressie, waardoor ze vooral genadeloos hard klinken wanneer je niet oppast.

Al met al maakt dit de gitaar erg bijzonder en uniek. Je kunt er prachtige kristalheldere geluiden uit halen en qua klank kun je op zich van jazz tot rock prima uit de voeten. Eerlijkheid gebied echter te zeggen dat het gewoon niet lekker speelt voor mij. Dit heeft dus niets met de hals te maken of met afstelling, dat is allemaal dik in orde, het zijn die pickups. Ik heb vanalles geprobeerd, andere plectra, met vingers spelen, anders aanslaan, elementen qua hoogte veranderen, compressor erachter, etc, etc, maar dat maakt op dit punt weinig verschil.

Wat ik zoek qua elementen:
Een poosje geleden heb ik een Seymour Duncan alnico 2 pro humbucker die ik nog had liggen in de brug gezet om te kijken wat er zou gebeuren. Twee dingen vielen op; de A2pro reageert veeeeel fijner op mijn spel dan de High Cholesterol, maar de klank ging er iets op achteruit; minder laag en minder hoog, ineens veel compressie. De High Cholesterol zit er ondertussen weer terug in, dan toch maar liever dat. Sindsdien ben ik wel gaan zoeken naar elementen die wel de helderheid en balans hebben van de High Cholesterol pickups, maar meer met de respons en bespeelbaarheid van die A2pro humbucker. Ik ben niet op zoek naar een dik rock geluid, eerder twang, helder & sprankelend.

Opties die ik heb gevonden:
-tv jones filtertrons. Enige nadeel is wat mij betreft de respons van de lage snaren, daarin lijken ze een beetje muffig, maar misschien waren dat de gitaren, kan ook. Qua klank zijn ze wel meteen heel anders dan de High Cholesterol pickups, waarbij ik vooral het diepe laag mis en het snappy hoog juist weer erg waardeer. Magnatrons vind ik de dun en meer output dan de filtertrons heb ik niet nodig.

-mini humbuckers. Gaaf, maar ik vind ze al snel iets te schreeuwerig & 'rock' klinken.

-firebird pickups. Lijken qua omschrijvingen haast ideaal, maar ik zou niet weten hoe ze gaan klinken in deze gitaar. Ik vraag me erg af hoe deze zich verhouden t.o.v. filtertrons.

-Adeson pickups. (zoals de pickups in Brian May's Red Special).

-Lipstick pickups.

-Lollar Regal (wide range humbuckers)

De P90's en full-size humbuckers die ik heb gehoord in een Reflection waren niet de sound die ik zoek, maar underwound humbuckers zoals die van Lollar zouden ook nog een optie kunnen zijn. Ik ben zeker bereid een nieuwe slagplaat te laten maken, maar niet alles gaat passen, zoals bijv. een strat brug pickup of een dogear p90 in de neck; zie onderstaande foto:

http://www.degierguitars.com/2011/images/gallery/reflection/60.jpg

Ik neig nu het meeste naar filtertrons, lollar regals of firebird pickups. Een combinatie kan ook, maar dat kan ook verkeerd uitvallen doordat het karakter of juist het onderlinge volume teveel uiteenloopt. Hiernaast is de grote vraag in hoeverre deze pickups de helderheid en balans van de High Cholesterol pickups benaderen. Ik zie het nog gebeuren dat wanneer deze pickups niet helder genoeg zijn of misschien en slap laag hebben o.i.d. dat ook dan die High Cholesterols er weer terug in gaan en ik de mindere bespeelbaarheid maar voor lief moeten nemen.

Alle ideeën & suggesties zijn welkom!

Tristan
1 augustus 2011, 21:16
Als ik het clipje zo hoor kan ik me ergens wel voorstellen dat die pickups je niet zo bevallen, er lijkt een aardige rinkel in te zitten maar ook wel een behoorlijke dosis neuzigheid.
Het zingt niet echt heb ik het idee, ik weet niet of dat ook misschien een beetje is wat je in het echt ervaart?

Qua sound lijken die elementen voor mijn gevoel nog het meeste op oude Widerange Humbuckers van Fender.
Had De Gier niet eerst een ander type element voor de Reflection ontwikkeld, in samenwerking met Nordstrand?

Wat zo gauw even in mijn hoofd opborrelt als opties zijn:
Curtis Novak: Charlie Christian, Filtertron, Firebird, Jazzmaster, Lipstick, Mini Humbucker, Widerange
Fender Customshop: NoCaster
Haeussel: P90, Tronebucker
Lindy Fralin: Jazzmaster, P90, P92, Pure PAF, Twangmaster, Unbucker
Lollar: Charlie Christian, Firebird, Jazzmaster, Low-Wind Imperial, Mini Humbucker, P90 ('50s wind), Regal, The Broiler
Nordstrand: AL-SAT, NDC, P90
RS Fralin: PAF
Sheptone: Blue Sky, P90, Tribute
TV Jones: Magnatron, P90, T-Armond, TV Classic (Plus), TV-HT

Orpheo
2 augustus 2011, 09:16
Google Zhangbucker,en mail die man.hij maakt grandioos goede pickups,voor relatief weinig. Een custommade, hand wound (echt met de hand,dus niks machinaals!) is ongeveer 150$. Minder dan n duncan customshop pickup....

Orpheo
2 augustus 2011, 09:27
Of doe de goedkoopste optie eerst. Magnet swap. Kost je 10 euro aan magneetjes, en kan van n naar,krasserig element n te gek element maken. Tis maar 10 euro,je hebt niks te verliezen,toch? De 'wind' van de elementen doen wat je wilt, helder,twang,sprankelend, maar de attack is te hard.

Kortom, alnico2 of unoriented alnico5,afhankelijk van hoeveel output je wilt.

Laat je ervaring met de alnico2pro je niet weerhouden van de alnico2 Magneet. De a2pro is gewonden om superdik te klinken. De pearly gates bijvoorbeeld heeft ook een alnico2 maar is enorm fel en bijtend, jb-style.

Als je t niet aan durft om zelf te doen, maar je t wel wilt proberen ivm kostenplaatje, pm je me maar. Doe t voor nop.vind t wel leuk om te doen,dit soort geintjes.

Oh, en n 250k pot erin zetten helpt ook vaak nèt dat kleine beetje.

ewout
2 augustus 2011, 11:11
@Tristan
Dat van die rinkel klopt en het zingt ook niet. Het is gewoon een heel direct piekerig geluid, niet dat mooie aanzwellen. Het lijkt alsof de noot al door de versterker heen komt voordat je hem hebt aangeslagen, of zoiets. De neuzigheid hoor ik hier niet echt terug (thuis door mijn versterkers bedoel ik dan) dat is toch vooral die greenpoint versterker. Op zich zit er veel midden in de gitaar - acoustisch al - maar dat vind ik juist erg mooi

Wat een lijst aan pickups zeg, bedankt! Na nog een poosje naar Widerange humbuckers geluisterd te hebben denk ik inderdaad dat die inderdaad nog het meest dichtbij komen. Die staan nu op no.1 in mijn lijstje - voor de Firebird & Filtertrons / TV Classics. Wat me tegenhoud om die Lollar Regals te kopen is dat je voor dat bedrag (400 dollar + shipping naar NL + nieuwe slagplaat laten maken + nieuwe wiring) al bijna een nieuwe Fender thinline reissue kan kopen, ook met widerange humbuckers erin. Wat dat betreft zijn nieuwe stratocaster pickups wat beter te betalen... lastig, lastig.

ewout
2 augustus 2011, 11:28
@Orpheo
Magnetswap bij de A2pro bedoel je dan? Dat zou kunnen natuurlijk. En bedankt voor het aanbod! :-)

Ik beschouw 'normale' paf-achtige humbuckers overigens wel als plan B, aangezien dat niet de sound is die ik als eerste zoek. Ik heb een aantal verschillende humbuckers gehoord in Reflections, maar ik vind ze in die combinatie minder bijzonder / eigenzinnig klinken dan bijv. TV Jones pickups. Ik heb andere gitaren met paf achtige humbuckers, ik wil bij deze juist ander karakter behouden, met meer twang, helderheid en sprankeling.

Magnetswap met die High Cholesterols gaat overigens niet werken. Dit zijn compleet custom genouwde keramische singlecoil pickups die echt heel anders in elkaar zitten dan andere elementen. Volgens mij heeft Delano ze gemaakt, maar dat weet ik niet 100% zeker meer. Denk twee spoeltjes met ieder drie magneetjes wat samen weer humcanceling maakt, zoiets.

Zover ik begreep zijn er van dit type ook alnico V prototypen gemaakt, maar die schijnen veel te dof te klinken, mede door het chromen kapje, vandaar dat het uiteindelijke prototype een keramische magneet heeft, om dat doffe weg te halen. Volgens mij zijn er een dozijn verschillende verianten gemaakt, waarvan deze dus het beste klonk. (zover ik weet geen Nordstrand prototypen, maar ik weet ook niet alles)

Orpheo
2 augustus 2011, 11:40
Ah, duidelijk. Ik doelde op n magnetswap bij de cholesterols. niet de a2pro's.die blijven vet maar een alnico5 kan Ze opener maken,minder compressed.

IMHO hebben filtertrons ook iets sprankelends,maar zijn Ze stijf,en voelen en klinken 'plokkerig'. Alsof je op hout klopt en hoort 'plok plok plok' en geen zingende noot.

Iets in mij zegt dat een setje jazz precies zal doen wat jij wilt.zingend,transparant helder twangy...zeker met unoriented alnico5 magneten.

Die uoa5's is wat 'nieuws',maar nu al razend populair. het is het beste van de alnico2 en 5 in 1. Her strakke laag van de 5,maar niet pompend eerder ondersteunend zoals de 2. Zingend hoog als de 2 maar prikt beter door ala de 5 maar niet zo bijtend als de 5. En, mids! Veel mids ala de 2. de 5 is van nature wat midscooped. De uoa5 is iets gorter dan de 2,en minder dan de 5..

Orpheo
2 augustus 2011, 11:42
@Tristan
Dat van die rinkel klopt en het zingt ook niet. Het is gewoon een heel direct piekerig geluid, niet dat mooie aanzwellen. Het lijkt alsof de noot al door de versterker heen komt voordat je hem hebt aangeslagen, of zoiets. De neuzigheid hoor ik hier niet echt terug (thuis door mijn versterkers bedoel ik dan) dat is toch vooral die greenpoint versterker. Op zich zit er veel midden in de gitaar - acoustisch al - maar dat vind ik juist erg mooi

Wat een lijst aan pickups zeg, bedankt! Na nog een poosje naar Widerange humbuckers geluisterd te hebben denk ik inderdaad dat die inderdaad nog het meest dichtbij komen. Die staan nu op no.1 in mijn lijstje - voor de Firebird & Filtertrons / TV Classics. Wat me tegenhoud om die Lollar Regals te kopen is dat je voor dat bedrag (400 dollar + shipping naar NL + nieuwe slagplaat laten maken + nieuwe wiring) al bijna een nieuwe Fender thinline reissue kan kopen, ook met widerange humbuckers erin. Wat dat betreft zijn nieuwe stratocaster pickups wat beter te betalen... lastig, lastig.
fenders wide range pickups zijn gewone,saaie humbuckers in n grotere behuizing met alternate polepieces voor de looks.Ze lijken intern niks op de oude widerange pickups, op niet in tone.

Tristan
2 augustus 2011, 16:59
Dat hoor ik ook overal zeggen inderdaad, hoewel, ik vond de Classic Player Tele Thinline Deluxe wel lekker klinken eerlijk gezegd.

De Widerange, tsja, ik weet het niet, bij die pickups heb ik (evenals bij de De Gier pickups) het idee dat de rinkel in het hoog losstaat van de rest van de sound en dat het middengebied een beetje gescooped en nogal neuzig is.
Het enige voordeel van de Widerange is dat deze wel wat meer lijken te zingen en ademen (zoals mijns inziens elk goed element hoort te doen).

Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wil, wil je een klassieke optie die je de sound geeft die je zoekt, of durf je het aan om moderne opties uit te proberen?
Zelf kom ik door trial and error toch altijd weer terecht bij de klassieke opties zo lijkt het, maar je zou deze nog kunnen overwegen:
Anderson M Series
Nordstrand NDC (waarschijnlijk gewoon een vergissing van mij, maar deze bedoelde ik in het Reflection verhaal)
PRS Narrowfield

Allen feitelijk gewoon Mini Humbuckers, maar dan ontwikkeld voor een wat meer open sound.

De optie van Orpheo om voor Zhangbucker te gaan lijkt me ook niet zo gek, ik heb me nog eens een tijdje zitten verdiepen in humbuckers en deze kwamen wat mij betreft ook als zeer interessant uit de bus.
Mochten de RS Fralins in mijn ES335 niet bevallen dan bestaat er best een kans dat ik voor zo'n setje ga.

ewout
3 augustus 2011, 00:03
Ik kom zelf ook altijd terecht bij de klassieke opties, vrees ik.

Ik vind experimenteren met relatief onbekende en/of moderne elementen op zich leuk, maar het is voor mij dan wat onduidelijker wat het resultaat precies wordt. Ik neig al snel naar elementen waar ook wat reviews over te vinden zijn, zodat je iets meer zekerheid hebt van wat je krijgt. Wanneer het element bekend is bij wat meer mensen is de kans ook groter dat je het kunt doorverkopen als het niet bevalt.

Ik ga in ieder geval alle aangedragen suggestie goed bestuderen! :-)

ewout
4 augustus 2011, 00:44
Ik heb de afgelopen dag veel beluisterd en de Charlie Christian pickups van Lollar komen tot nu toe het dichts bij het geluid wat ik in gedachten heb. Met name in deze YouTube demo vind ik ze zeer mooi:

http://www.youtube.com/watch?v=35sjrBo54Ss

Fiendish
4 augustus 2011, 01:51
Ik zeg, kijk eens naar Bareknuckle Pickups, specifiek naar de Stormy Monday en The Mule humbuckers.
Of leg je vraag eens voor aan Tim Mills van Bareknuckle en kijk wat hij zegt.
Ik heb tot nu toe altijd prima advies gehad van 'm, en altijd exact het geluid gekregen wat ik zocht.

Tristan
4 augustus 2011, 13:18
Ik heb de afgelopen dag veel beluisterd en de Charlie Christian pickups van Lollar komen tot nu toe het dichts bij het geluid wat ik in gedachten heb. Met name in deze YouTube demo vind ik ze zeer mooi:

http://www.youtube.com/watch?v=35sjrBo54Ss

Haha, je weet het wel uit te zoeken he. :D
Tim Lerch, dat was inderdaad precies de reden waarom ik die Charlie Christian pickups noemde. :)
Ik had alleen verwacht dat ze misschien net iets te Jazzy en donker voor je zouden zijn, maar ik vind ze ook erg mooi gebalanceerd en toch natuurlijk klinken (op de clipjes dan weliswaar).

ewout
4 augustus 2011, 13:32
Haha, je weet het wel uit te zoeken he. :D
Tim Lerch, dat was inderdaad precies de reden waarom ik die Charlie Christian pickups noemde. :)
Ik had alleen verwacht dat ze misschien net iets te Jazzy en donker voor je zouden zijn, maar ik vind ze ook erg mooi gebalanceerd en toch natuurlijk klinken (op de clipjes dan weliswaar).

haha, ja, ik zag je Charlie Christian suggestie en ook de SD Jazz suggestie van Orpheo en toen bedacht ik me dat ik misschien inderdaad wel eerder iets jazzy moet zoeken. Ik vind paf-achtige humbuckers en mini humbuckers en filtertrons echt wel gaaf, maar die High Cholesterol pickups die laten iets horen wat ik niet wil verliezen in deze gitaar - die balans en neutralere klank.

Dat donkere van de CC pickups hoor ik ook en ik heb geen idee hoe dat uit zou gaan pakken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe de humbucker sized CC pickups van Lollar zijn, of dat ik echt moet gaan voor een iets langwerperige tele-sized CC pickup. Het probleem met die demo is dat ik nu zit te denken aan 3 van die pickups, maar dat gaat wel snel uit de klauwen lopen qua kosten... maar wat een sound...

Tristan
6 augustus 2011, 05:52
Haha, ik begrijp het, ik vind het ook een toffe sound. :)

Wat betreft solid body sized Charlie Christian elementen ben ik naast Lollars alleen nog de CC Pickups (www.cc-pickups.co.uk) C90 als alternatief tegengekomen, de rest is schreeuwend duur of lijkt in niks op de originelen.
Sommige opener klinkende P90's schijnen overigens redelijk in de buurt te komen qua sound (Fralin en Lollar).

Mocht je nog steeds geinteresseerd zijn in Wideranges dan heb ik nog een optie voor je: Barfuss Pickups (www.barfuss-pickups.de).
Ze maken Wideranges in standaard humbucker formaat voor 80 euro per stuk, de kwaliteit van hun pickups schijnt echt goed te zijn.
Overigens heeft Curtis Novak (www.curtisnovak.com) ook Wideranges in humbucker formaat in zijn assortiment, scheelt toch weer zo'n 100 dollar met Lollars.
Ik heb er nog eentje gevonden: The Creamery (www.at-the-creamery.co.uk).

Wat betreft fullsize humbuckers zijn er nog wel een aantal opties:
Lindy Fralin Pure PAF of Unbucker, Lollar Low Wind Imperial of Imperial, RD Design VR-P Zero, VR-P1 of VR-P2, RS Fralin PAF, Sheptone Blue Sky of Tribute, Voodoo '57s, '59s of '60s, Zhangbucker Slugbucker, Telebucker, Telebucker 2, Woodbucker

ewout
9 augustus 2011, 18:29
Haha, ik begrijp het, ik vind het ook een toffe sound. :)

Wat betreft solid body sized Charlie Christian elementen ben ik naast Lollars alleen nog de CC Pickups (www.cc-pickups.co.uk) C90 als alternatief tegengekomen, de rest is schreeuwend duur of lijkt in niks op de originelen.
Sommige opener klinkende P90's schijnen overigens redelijk in de buurt te komen qua sound (Fralin en Lollar).

Mocht je nog steeds geinteresseerd zijn in Wideranges dan heb ik nog een optie voor je: Barfuss Pickups (www.barfuss-pickups.de).
Ze maken Wideranges in standaard humbucker formaat voor 80 euro per stuk, de kwaliteit van hun pickups schijnt echt goed te zijn.
Overigens heeft Curtis Novak (www.curtisnovak.com) ook Wideranges in humbucker formaat in zijn assortiment, scheelt toch weer zo'n 100 dollar met Lollars.
Ik heb er nog eentje gevonden: The Creamery (www.at-the-creamery.co.uk).

Wat betreft fullsize humbuckers zijn er nog wel een aantal opties:
Lindy Fralin Pure PAF of Unbucker, Lollar Low Wind Imperial of Imperial, RD Design VR-P Zero, VR-P1 of VR-P2, RS Fralin PAF, Sheptone Blue Sky of Tribute, Voodoo '57s, '59s of '60s, Zhangbucker Slugbucker, Telebucker, Telebucker 2, Woodbucker

Bedankt voor al je suggesties! :-)

Afgelopen week twee keer met band gespeeld, beide keren volledig met de Reflection. Ik weet ondertussen zeker dat ik voor single coils wil gaan en dat Humbuckers afvallen. Ik vind het het geluid en de respons van de huidige single coil elementen echt zo dicht bij het voor mij juiste geluid zitten, het zijn slechts die paar kleine details die ik veranderd wil zien. Zo goed als alle humbuckers die ik nu heb beluisterd hebben juist niet die kwaliteiten die ik wil behouden.

Ik wil hiernaast het liefst dat de pickups wel het formaat van een humbucker hebben, zodat de modificaties aan de gitaar & slagplaat minimaal blijven.

Wat ik dus zoek: een single coil in humbucker formaat, met diep strak laag, sprankelend hoog, relatief vlak midden. Liever 'underwound' dan 'overwound'. Veel definitie & helderheid.


Mijn 'herziene' opties:

-Charlie Christian pickups
Wellicht te donker qua klank, maar tot nu toe het dichtst bij het geluid wat ik voor ogen heb.

-Lollar Single Coil for Humbucker
Klinkt goed op papier, maar ik vrees dat deze teveel midden kan hebben, teveel rock karakter.

-Seymour Duncan single coil in humbucker format
Ik weet 100% zeker dat normale stratocaster of telecaster elementen goed zouden klinken, want die heb ik vaak genoeg gehoord in Reflections. Ik denk dat deze pickups zo goed als zeker ook een goed resultaat gaan geven. Het nadeel zou kunnen zijn dat de sound wat minder eigenzinnig is dan bijv. de High Cholesterol pickups.

-Bare Knuckle mississippi queen of Manhattan pickup
ik vrees dat deze teveel midden hebben. Met name de YouTube samples van de Mississippi Queen klinken erg goed.

wat valt dus af:
-humbuckers (& dus ook Widerange, TV Jones, filtertrons, Mini's, Firebird, etc)
-Seymour Duncan Phat Cats. heb ze bespeeld en vond ze niet mooi klinken.

Tristan
9 augustus 2011, 21:42
Ik begrijp je idee, maar ik vermoed dat je ergens toch een denkfout maakt door op de specs te letten in plaats van je te laten leiden door het belangrijkste, de sound (die denkfout maak ik soms ook en het komt het resultaat nooit ten goede).

Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je het liefst geen Strat of Tele achtige pickups wil, maar je wel voor een single coil optie gaat.
Van de P-90's in humbucker formaat wordt toch wel steeds vaker gezegd dat het 't niet is en de Phat Cats bevielen je al niet, dus het lijkt mij een enigszins riskante stap om je daarop te richten.

Een reguliere P-90 zou dat kunnen zijn wat je zoekt, ik ken de Fralin P-90's en hoewel het niet mijn smaak is (ik vind ze te netjes en niet genoeg rocken voor P-90's) denk ik dat ze doen wat je wil.
Lollar P-90's klinken op de clipjes over het algemeen vrij open, en hij maakt een '50s Wind die meer gecalibreerd is op de wat cleanere sounds.

Jazzmaster pickups schijnen een met P-90's vergelijkbaar karakter te hebben, maar net wat minder middengebied, lijkt me ook een interessante optie voor je.
Curtis Novak is hierin de meest genoemde naam, maar er zijn natuurlijk veel meer opties.

Wat vindt je eigenlijk van de TV-HT clips op de TV Jones site?

Nog een lijstje (om het af te leren :D):
Lindy Fralin P-90
Lollar Charlie Christian, P-90 ('50s Wind)
Curtis Novak Jazzmaster, Lipstick
TV Jones T-Armond, TV-HT

Mitch
14 augustus 2011, 19:33
Hmm, lastige. Ik ken de Reflections redelijk goed en ook de High cholesterol. Ik de je mening volledig wat betreft de nadelen. Typisch iets wat voor de één geweldig is, is voor de ander niet handig.
Ik heb overigens nog zo'n setje TV Jones hier liggen, mag je van mij gerust een maandje gebruiken. Komen uit mijn custom. Inderdaad iets tam in het laag, maar dynamiek en helderheid all over the place. Uitproberen kost je niks ;)

ewout
21 mei 2012, 12:26
Gisteren bedacht ik me dat dit topic nog niet geüpdatet is naar de laatste stand van zaken. Ik kan er vrij kort over zijn: na het afgelopen jaar verschillende gitaren en elementen geprobeerd en beluisterd te hebben heb ik onlangs besloten dat de De Gier High Cholesterols toch mogen blijven! :-) In het afgelopen jaar heb ik niets gehoord wat in de buurt komt van de unieke sounds van deze pickups en de karaktereigenschappen die ik eerst maar hinderlijk vond ben ik juist steeds meer gaan waarderen en ik gebruik de gitaar steeds meer.

De suggestie van de TV Jones was dan niet wat ik zocht voor deze Reflection, er is wel een vrij grote kans dat er nog een gitaar komt met TV Jones classics (of Supertrons), wat een fantastisch geluid! Hetzelfde geldt voor de jazzmaster en P90 elementen: veel van geprobeerd en tot de conclusie gekomen dat het echt te afwijkend was van wat ik zocht voor de Reflection, maar dat het op zich wel helemaal in mijn straatje ligt qua sound.

Iedereen die suggesties heeft gedaan: bedankt!

Tristan
21 mei 2012, 12:53
De combinatie met de crunchende JTM en Heritage G12M20 2x12 cab was wat mij betreft in ieder geval magisch, een heerlijke bijna full-hollowbody achtige Buddy Miller sound. :)

Mitch
21 mei 2012, 14:11
Da's dus het enige dat ik gisteren gemist heb, maar dat haal ik later nog wel een keer in :D
Wel leuk hoe uiteindelijk de zoektoch zich oplost door een veranderende smaak. Een goede leer voor velen: als je niet helemaal tevreden bent, maar wel bijna: wacht het gewoon even af. Smaak blijft toch altijd een beetje veranderen en anders het gebruiks doeleind wel. Denk je een gitaar niet meer nodig te hebben, kom je in een ander bandje waar hij juist weer perfect is etc.

Tristan
21 mei 2012, 19:08
Precies, als een gitaar je niet helemaal ligt kan het aan de gitaar zelf liggen, maar ook aan de stijl en manier van spelen die je toepast, of zelfs aan de afstelling of stemming van de gitaar.

Tabula Rasa
21 mei 2012, 21:19
Uhhhh... dat ding is gewoon goed zoals ie is, zelfs linkshandig bespeeld.

ewout
22 mei 2012, 00:01
^^ Klopt allemaal. Het duurt soms echt even voordat ik me een bepaalde sound en feel eigen kan maken, in dit geval dus bijna anderhalf jaar. Achteraf gezien vraag je je soms af wat nu het probleem precies was, maar ik weet me nog goed te herinneren dat ik een marktplaats advertentie aan het tikken was omdat ik er a.s.a.p. vanaf wilde, hahaha... Het hielp ook om een paar maanden geleden de gitaar in de handen van anderen te horen, dat kan een gitaar ineens heel anders doen klinken. Sommigen deden hem klinken als een dikke rockgitaar, anderen als een hi-fi stratocaster, sommigen begonnen spontaan countrylicks te spelen, Tristan deed hem weer klinken als een soort hollowbody... in mijn handen doet het me weer denken aan Brian May. Het is in ieder geval een apart geluid! :-D

tnijland
12 februari 2013, 19:25
Prachtig topic dat ik pas ben gaan lezen omdat ik geïnteresseerd was in meningen van andere De Gier Reflection eigenaren en waarom ze welke elementen hebben gekozen.

De mijne heeft Pearly Gates elementen van Seymour Duncan die ze beschrijven als: "Originally designed as a recreation of the pickups in the '59 Les Paul® Standard that defined the raw, rebellious sound of Texas blues-rock. The Pearly Gates is sweet, but slightly rude, with great sustain and a bright top end that make harmonics jump out of the guitar."

Ik ben er ook erg blij mee en vind dat de Reflection met deze elementen ook erg goed klinkt maar hou me natuurlijk altijd aanbevolen voor verbeteringen...

ewout
17 februari 2013, 21:51
Je kunt Reflections op zoveel verschillende manieren configureren... Ik heb ondertussen een tweede. Maple/Brazilian rosewood neck, alder body, tone pros brug, TV jones classics pickups. Klinkt compleet anders dan de groene met de De Gier pickups. Ze hebben beide een heldere, percussieve sound. Des te meer ik ze speel, des te gaver ik ze vind.

ewout
17 februari 2013, 21:58
Ik zit nog even mijn eerdere posts terug te lezen. De TV jones hebben dus wel veel twang & punch & snap en hoe je het ook wilt noemen op de lage snaren. Dat moet iets met afstelling geweest zijn waardoor dat eerst niet zo klonk. Bij de High Cholesterol pickups bleek afstelling ook de oplossing te zijn voor een minder piekerig en meer sustainend geluid. Zo zie je maar weer... ;-) Ik zal eens een filmpje maken van beide gitaren.

Tristan
18 februari 2013, 00:17
Ik ben benieuwd naar de filmpjes en de sounds die je nu uit de gitaren haalt. :)

tnijland
21 februari 2013, 22:26
Ik moet zeggen dat ik door de enorme kwaliteit van de Reflection ook wel erg nieuwsgierig ben geworden naar de Authority...