PDA

View Full Version : Andere speakers voor Marshall DSL50



MJR
1 augustus 2011, 14:34
Een tijd geleden had ik voor mijn DSL50 head een 1960 kast met vier V30's kunnen kopen voor weinig geld. Nu vind ik ze toch iets te schel en ik overweeg om deze kast weer te verkopen. Welke speakers zijn wél geschikt voor deze versterker? Ik zoek iets warmers namelijk...

big dooley
1 augustus 2011, 14:40
iets te schel of veel te schel?

ikzelf heb de V30's in combinatie met G12H30's en ben daar erg tevreden over...
als je het echt veel te schel vind, kun je voor greenbacks gaan (G12M) of alleen G12H30's

de V30's zijn erg populair en je raakt ze vrij makkelijk kwijt op MP, dus wellicht rondkijken voor andere speakers en het cabinet houden? wat is het precies voor kast?

macwilliams
1 augustus 2011, 14:43
Ik vond de V30 ook te schel en ben voor greenbacks gegaan.
De 75 watters die je veel in 1960 cabs ziet vond ik al veel beter dan de V30.

big dooley
1 augustus 2011, 14:46
Ik vond de V30 ook te schel en ben voor greenbacks gegaan.
De 75 watters die je veel in 1960 cabs ziet vond ik al veel beter dan de V30.

sja over smaak valt niet te twisten :) ik ga nooit meer terug naar T75's in mijn rig

macwilliams
1 augustus 2011, 16:20
sja over smaak valt niet te twisten :) ik ga nooit meer terug naar T75's in mijn rig

Ik hoef ook niet meer "terug" aangezien ik 2 1960BX cabinetten met greenbacks heb.

big dooley
1 augustus 2011, 18:06
Ik hoef ook niet meer "terug" aangezien ik 2 1960BX cabinetten met greenbacks heb.

jammie... :cooler:

Hell's Engl
1 augustus 2011, 18:10
Scumback M75! Pre-Rola greenback kloon

Joost

svdijk
1 augustus 2011, 18:18
Twee van de vier V30's vervangen door twee G12T75 (kruislings), en je hebt een geweldige sound!!
Ik heb alle (celestions) al geprobeert, en deze combi is echt ideaal voor een moderne (en vintage) Marshall.
Is echt de moeite waard om te proberen!

macwilliams
1 augustus 2011, 18:30
jammie...

meer is beter!

http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/Cabinet/DSC03549.jpg
http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/Cabinet/DSC03544.jpg
http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/Cabinet/DSC03543.jpg
http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/Cabinet/DSC03542.jpg
http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/Cabinet/DSC03540.jpg

:D

Hier staat de ENGL niet bij, die moest nieuwe gloei pijpen hebben.

Rinze
1 augustus 2011, 19:01
Twee van de vier V30's vervangen door twee G12T75 (kruislings), en je hebt een geweldige sound!!
Ik heb alle (celestions) al geprobeert, en deze combi is echt ideaal voor een moderne (en vintage) Marshall.
Is echt de moeite waard om te proberen!
Daar hoor je toch hele verschillende dingen over. De V30 heeft 3 dB meer rendement dan de G12T75, wat inhoudt dat je de V30's veel harder zult horen en de 75's in verhouding bijna niet.

big dooley
1 augustus 2011, 19:24
Daar hoor je toch hele verschillende dingen over. De V30 heeft 3 dB meer rendement dan de G12T75, wat inhoudt dat je de V30's veel harder zult horen en de 75's in verhouding bijna niet.

die combinatie wordt vaak beschreven op het marshallforum en daar zijn ze er zeer te spreken over... die 3db meer rendement is alleen op 1kHz gemeten... maar inderdaad komen V30's harder door dan T75's maar ze beinvloeden elkaar wel degelijk

svdijk
2 augustus 2011, 09:41
Klopt van die 3dB, alleen de praktijk is anders.
De G12T75 vullen het laag meer, en gaan dus in 't (mid)laag harder.
Die twee speakers vullen elkaar goed aan, dat is waarschijnlijk ook de reden dat Bogner die combi ook in hun Uberschall kasten gebruikt!
Gewoon proberen! G12T75's kun je meestal via marktplaats goedkoop kopen, en V30's ben je zo kwijt, daar zit altijd wel handel in.

Ik vond Greenbacks altijd erg goed klinken met Marshall, alleen bij hogere volumes raken ze de weg in 't laag een beetje kwijt.
De combi van G12t's en V30's doet een beetje aan een strak klinkende Greenback denken, die op hoge volumes ook strak blijft.

Kamiess
3 augustus 2011, 17:12
Sinds ik G12h30 's getest heb wil ik momenteel niet anders.
Heb ze in een 2x12 van K&E zitten.

Vorige week opnames mee gedaan in studio en de producer was zeer tevreden over het geluid qua mix (ik zelf ook trouwens).

MJR
15 september 2011, 16:23
Sorry voor mijn late reactie, maar ik kon dit draadje gek genoeg niet weer vinden. Zal wel aan mij liggen...

Goed, die kast met 4 V30's geeft echt een veeeeeel te schel geluid. Mijn EQ stel ik als volgt in: Treble: dicht, Mids: 4, bass, 6. Op deze manier is het geluid nog enigzins acceptabel, maar nog veel te dun en te schel. Ook als ik mids bijdraai, wordt het alleen maar scheller. Lijkt wel alsof er helemaal geen mids in die speakers zitten... De DSL50 top is helemaal nieuw, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
Ik denk ook dat ik liever een 2x12 kast heb, want zo'n 4x12 is me net iets te lomp. Is dit dan geen goede kast? http://www.thomann.de/nl/marshall_mr1936_stereo_box.htm Hier zitten die G12T75 in volgens mij...

Alvast bedankt!

Jan Buurman
15 september 2011, 16:33
Ik heb een kruislingse combi van twee V30's en twee Classic Leads. Doet het prima met mijn JCM800 die bekend staat als schel..

Heb je je Wah niet aan staan? Ik heb mij ook een keer scheel gezocht naar de oorzaak van een schel geluid... stond mijn wah aan....

EDIT: zo'n Marshall 1936 heb ik ook ooit eens geprobeerd.... ik was er niet kapot van.. een beetje vlak, alsof het een kartonnen doos was..

iWishmaster
15 september 2011, 16:52
Daar hoor je toch hele verschillende dingen over. De V30 heeft 3 dB meer rendement dan de G12T75, wat inhoudt dat je de V30's veel harder zult horen en de 75's in verhouding bijna niet.

3 dB is vrij weinig, maar net hoorbaar zelfs, dus daar zou ik me niet druk om maken. Ik vind de combi ook goed overigens, heb een Bogner Uberschall cabinet. Heb hier ook een defecte DSL50 staat, als die gerepareerd is zal ik hem eens proefdraaien over het Ubercab.

bass blom
15 september 2011, 16:56
kuch, 3 dB is een heleboel meer hoor :D

Rinze
15 september 2011, 16:58
kuch, 3 dB is een heleboel meer hoor :D
Yup. Dat merk je echt wel.

bass blom
15 september 2011, 17:00
maar net hoorbaar :seriousf:
als ik me niet vergis is het een verdubbeling.

Rinze
15 september 2011, 17:04
Bij mijn Engl kast met V60's (met een rendement van ik dacht 96 dB) moet met dezelfde Marshall JCM 800 het mastervolume in ieder geval flink hoger dan bij een Greenback kast om dezelfde bak herrie te produceren.

MJR
15 september 2011, 17:43
Zijn er mensen die ervaring hebben met de combinatie DSL50/V30's? Of met een DSL50 in combinatie met die 1936 cab?

big dooley
15 september 2011, 19:18
maar net hoorbaar :seriousf:
als ik me niet vergis is het een verdubbeling.

3dB is een verdubbeling van vermogen... en inderdaad maar net waarneembaar...
voor een verdubbeling van de beleving van volume zit je op een vermeerdering van 10dB... en daar heb je het 10 voudige van het vermogen voor nodig
dus 110dB ervaren we als dubbel zo hard als 100dB, terwijl we het verschil van 103dB tov 100dB maar net kunnen waarnemen...

let wel; frequenties spelen hier een heel belangrijke rol in... over het algemeen wordt hier uitgegaan van 1kHz, want daar zijn we nogal gevoelig voor (horen we eerder) een 3dB verhoging op 60Hz bijvoorbeeld merken we dan veel beter... vandaar ook dat 100 watters over het algemeen meer ballen hebben dan 50-watters, terwijl het daadwerelijke volume niet eens zoveel uitmaakt...

het menselijk oor is dan ook het slechtste "meetinstrument" voor geluid, wat dat betreft

jerome
15 september 2011, 19:30
Een tijd geleden had ik voor mijn DSL50 head een 1960 kast met vier V30's kunnen kopen voor weinig geld. Nu vind ik ze toch iets te schel en ik overweeg om deze kast weer te verkopen. Welke speakers zijn wél geschikt voor deze versterker? Ik zoek iets warmers namelijk...

Ik speel met mijn 100 Watt Marshall JMP2203 buizentop over een halfopen 2 x 12 cab met Celestion Alnico Gold Speakers.
Helemaal geweldig! Ik wil echt nooit meer wat anders!
Het is een oude VOX cab waar ik dus de 2 Silver Alnico's van 25 Watt per stuk vervangen heb door 2 Alnico Golds van 50 Watt per stuk.
Heerlijke speakers!
Deze cab is zo dynamisch dat je m warm, vet, redelijk clean, transparant en heavy kan laten klinken alleen al door harder of zachter aan te slaan.
Natuurlijk werkt die beestachtige JMP top ook eraan mee... ;)

Op de 2e plaats komt bij mij een cab met "oude" G12-65 speakers.
Ik heb een Marshall 4 x12 cab gehad met deze speakers en die heb ik toen verstevigd en halfopen gemaakt.
Ook erg fijn geluid. Redelijk warm en dynamisch en minder krasserig als de Greenbacks.
Ik snap sowieso niet waarom Marshall de 4 x 12 cabs niet in een halfopen uitvoering maakt.
Ik heb die cab uiteindelijk toch verkocht omdat ik die 2 x 12" cab compacter en handzamer vind en nóg veel beter vind klinken met de Golds...

bass blom
15 september 2011, 19:32
3dB is een verdubbeling van vermogen... en inderdaad maar net waarneembaar...
voor een verdubbeling van de beleving van volume zit je op een vermeerdering van 10dB... en daar heb je het 10 voudige van het vermogen voor nodig
dus 110dB ervaren we als dubbel zo hard als 100dB, terwijl we het verschil van 103dB tov 100dB maar net kunnen waarnemen...

let wel; frequenties spelen hier een heel belangrijke rol in... over het algemeen wordt hier uitgegaan van 1kHz, want daar zijn we nogal gevoelig voor (horen we eerder) een 3dB verhoging op 60Hz bijvoorbeeld merken we dan veel beter... vandaar ook dat 100 watters over het algemeen meer ballen hebben dan 50-watters, terwijl het daadwerelijke volume niet eens zoveel uitmaakt...

het menselijk oor is dan ook het slechtste "meetinstrument" voor geluid, wat dat betreft

haal jij niet e.e.a. door de war?
voor een verdubbeling van geluidsdruk heb je een factor 10 meer vermogen nodig..
ofwel, voor een keer zoveel herrie als een 30 watt amp kan maken heb je 300 watt nodig..

jerome
15 september 2011, 19:41
Hey Bas, hij heeft niet over de verdubbeling van de geluidsdruk maar over 3 dB meer en daar is volgens hem een verdubbeling van het vermogen voor nodig... ;)

bass blom
15 september 2011, 19:44
:dontgeti: :hide:

jerome
15 september 2011, 20:05
:seriousf:
Dat heb ik nou echt nooit dat ik iets verkeerd lees... :soinnocent: ;)

big dooley
15 september 2011, 20:06
hahaha!!!
kom maar van onder je stoel vandaan bass ;)

WillemdaGuide
15 september 2011, 20:50
Mijn favo speakers voor de DSL50 zijn de G12-65, in een 1936 op 16 ohm.
Ook heb ik een 1936 met een combi van de G12-T75 met een Classic Lead80, erg erg lekker met de DSL50....

Rinze
15 september 2011, 21:55
3dB is een verdubbeling van vermogen... en inderdaad maar net waarneembaar...
voor een verdubbeling van de beleving van volume zit je op een vermeerdering van 10dB... en daar heb je het 10 voudige van het vermogen voor nodig
dus 110dB ervaren we als dubbel zo hard als 100dB, terwijl we het verschil van 103dB tov 100dB maar net kunnen waarnemen...

let wel; frequenties spelen hier een heel belangrijke rol in... over het algemeen wordt hier uitgegaan van 1kHz, want daar zijn we nogal gevoelig voor (horen we eerder) een 3dB verhoging op 60Hz bijvoorbeeld merken we dan veel beter... vandaar ook dat 100 watters over het algemeen meer ballen hebben dan 50-watters, terwijl het daadwerelijke volume niet eens zoveel uitmaakt...

het menselijk oor is dan ook het slechtste "meetinstrument" voor geluid, wat dat betreft

Ik boost mijn solo's met 3 dB in mijn G-Major, is errug duidelijk te horen.

big dooley
15 september 2011, 23:21
Ik boost mijn solo's met 3 dB in mijn G-Major, is errug duidelijk te horen.

logisch, want signaalsterkte is iets anders dan geluidsdruk
je hebt het over 3dB meer preampsignaal wat je eindtrap ingaat, en niet wat de eindtrap meer aan vermogen levert wat zich via de speakers weer uitdrukt in daadwerkelijke geluidsdruk...
ga je dit meten, kom je mischien wel op 5 of 6 dB meer geluidsdruk uit de speakers

kassie
15 september 2011, 23:49
Je zou ook van Celestion af kunnen wijken en voor Eminence kunnen kiezen.

Delta Pro 12A wel te verstaan.

Agent_Smith
16 september 2011, 12:23
Ik heb vele jaren over een DSL50 gespeeld (nu een 2205 en een DSL100) en heb 3 speakerkasten: een 1978 kast met greenbacks, een veel jongere kast met T75 (begin jaren 80) en een met ClassicLead80's.
Heb ook meerdere V30's gehad en geprobeerd, maar dat vind ik echt helemaal niks.
De GB's klinken erg lekker en gaan heerlijk over hun nek, maar neigen wel te gaan blubberen in het laag (en dan gebruik ik weinig laag, geen laagboost op de DSL en geen lage stemming ofzo), maar misschien is dat de leeftijd van de speakers.
De CL80's klinken ook erg goed, maar ik gebruik eigenlijk voor 90% de T75.

MJR
16 september 2011, 17:52
Ik heb vele jaren over een DSL50 gespeeld (nu een 2205 en een DSL100) en heb 3 speakerkasten: een 1978 kast met greenbacks, een veel jongere kast met T75 (begin jaren 80) en een met ClassicLead80's.
Heb ook meerdere V30's gehad en geprobeerd, maar dat vind ik echt helemaal niks.
De GB's klinken erg lekker en gaan heerlijk over hun nek, maar neigen wel te gaan blubberen in het laag (en dan gebruik ik weinig laag, geen laagboost op de DSL en geen lage stemming ofzo), maar misschien is dat de leeftijd van de speakers.
De CL80's klinken ook erg goed, maar ik gebruik eigenlijk voor 90% de T75.

Bedankt voor dit zeer volledige antwoord!;) Ik ga dit zeker meenemen in mijn overweging. Bedankt!:D

Agent_Smith
16 september 2011, 18:18
Graag gedaan natuurlijk, maar smaak is wel persoonlijk he ;)

jerome
16 september 2011, 18:21
Ik heb vele jaren over een DSL50 gespeeld (nu een 2205 en een DSL100) en heb 3 speakerkasten: een 1978 kast met greenbacks, een veel jongere kast met T75 (begin jaren 80) en een met ClassicLead80's.
Heb ook meerdere V30's gehad en geprobeerd, maar dat vind ik echt helemaal niks.
De GB's klinken erg lekker en gaan heerlijk over hun nek, maar neigen wel te gaan blubberen in het laag (en dan gebruik ik weinig laag, geen laagboost op de DSL en geen lage stemming ofzo), maar misschien is dat de leeftijd van de speakers.
De CL80's klinken ook erg goed, maar ik gebruik eigenlijk voor 90% de T75.

Nooit de G12-65's geprobeerd of de Alnico Golds?

MJR
17 september 2011, 15:55
Graag gedaan natuurlijk, maar smaak is wel persoonlijk he ;)

Smaak is inderdaad persoonlijk, maar ik weet zeker dat niemand het schelle dunne geluid mooi vindt dat nu uit mijn kast komt...;) Ik zoek iets dikkers, met meer mids en een wat zoeter hoog.

Ik zoek een beetje dat Gary-Moore-plays-strat-geluid, zoals hier: http://www.youtube.com/watch?v=FCxXUVqTybw