PDA

View Full Version : welke marshall amp



spike67
1 augustus 2011, 11:08
Ik heb nu een Engl thunder rev en een peavey classic 30, line6 m13, tubescreamer ts9,
Ik ben wel gek van de marshall sound van gary moore , slash, acdc, maar ook wel van een redelijk clean.
nu kan bovenstaande wel inruilen voor een marshall maar ik weet niet welk typ, mijn voorkeur gaat uit van 30w-tot 50w en dan een combo.
op dit moment heb ik geen band maar dat is wel weer de bedoeling.
Ik heb een gibson les paul faded 2007 en een ibanez roadstar II.

Ik bijv kiezen uit de volgende marshalls:
class5 , haze, dsl 401, jmd 501, vintage modern.
Ik heb zelf nog geen tijd gehad om op pad te gaan.
Wie heeft wat advies of richtlijn voor een type.
alvast bedankt

Ijselrobo 07
1 augustus 2011, 11:40
als je nog geen band hebt, kun je beter die ENGL en Peavey blijven gebruiken.
want mijn ervaring is dat Marshall's gewoon té hard gaan en je buren zullen een Marshall ook niet leuk vinden.
Het enige wat ik je kan aanraden is eens een winkel met veel Marshall spul binnen te lopen en veel te testen.

En ohja, als je voor een Marshall gaat, blijf weg bij de MA en de MG series.

Bas_pierik
1 augustus 2011, 11:47
Miss voor een 2e handse vs100 gaan? Heeft wel veel power, maar ik speel er nu een paar dagen op, en ik vind het een top amp :)

Jasper.
1 augustus 2011, 12:05
Je kan natuurlijk ook voor een tweedehands marshall gaan. JCM800, JCM900, 1959, etc, etc. Zijn ook erg goed. Proberen zou ik zeggen. Misschien wat youtube filmpjes kijken zodat je richtlijnen krijgt van de sound en mogelijkheden van de versterkers.

Agent_Smith
1 augustus 2011, 12:59
De 'EL84'-Marshalls (zeg voor het gemak even <50w) klinken anders dan de Marshalls met EL34 buizen (>50w en de JTM30), hou daar rekening mee.
Zoek je echt het geluid van de mensen die je noemt, dan zou ik persoonlijk niet naar non-EL34 Marshalls kijken.
De juiste gitaar heb je al! Ik zou kijken naar een DSL50, JCM600/JTM60 of Vintage Modern ofzo. Dik Marshall geluid en goed clean. De oudere zijn uiteraard pure R'n'R, maar ze zijn niet voor clean bedoeld.

big dooley
1 augustus 2011, 14:15
voor wat er beschreven wordt, denk ik aan een DSL50, maar de enige combo is de 1923 85th anniversary model en die zijn wellicht lastig te krijgen...
gary moore heeft ook DSL's gebruikt icm een guv'nor pedaal

StevenStrat
1 augustus 2011, 15:02
Jouw peavey lijkt me perfect, goeie cleans, marshallige overdrive in een combo van 30 watt. Je zoekt wat je al hebt ?

Agent_Smith
1 augustus 2011, 15:59
voor wat er beschreven wordt, denk ik aan een DSL50, maar de enige combo is de 1923 85th anniversary model en die zijn wellicht lastig te krijgen...
gary moore heeft ook DSL's gebruikt icm een guv'nor pedaal

Oja, je hebt gelijk. Hij zoekt een combo en een DSL50 is idd een top.

big dooley
1 augustus 2011, 16:41
tja, ieder zijn ding, maar als het om buizen gaat, ben ik meer geneigd naar een top en 2x12 cab als het draagbaar moet zijn... 2x12 buizencombo's zijn allebehalve draagbaar

speel zelf op een stack van een paartje 1936 2x12's met een JVM top.. die 1936 kasten draag ik er 2 mee in 1 keer (in iedere hand eentje, dus ben je in balans) en de top apart

robert-gitarist
1 augustus 2011, 16:55
Absoluut voor de DSL401 gaan in dat geval. Ik heb een DSL50 en pomp makkelijk sounds uit als AC/DC, Gary Moore en Slash. No problem.
Ik heb alleen begrepen dat Marshall combo's over het algemeen wat minder fraai klinken als losse heads maar wat daar exact van waar is...? Kwestie van uitproberen denk ik maar ;)
Je zou evt. ook inderdaad kunnen gaan voor een 2x12'' speakerkast met 50W Marshall head. Ik gebruik mijn DSL50 head ook wel eens in combinatie met een 1x12'' Marshall cab en dat gaat heel erg lekker. Ontzettend compact en handzaam.

Succes met de zoektocht ;)

Brum
1 augustus 2011, 17:20
De Marshall sound bestaat niet, je kunt hooguit van een meer Britse klank spreken. Zoveel Marshalls, zoveel smaken en vrijwel alle smaakjes zijn anders.

Mijn tip; Doe jezelf niet tekort door alleen naar de naam te kijken. Ik heb bijvoorbeeld gister een tweedehands Framus Dragon op de kop getikt. Britse sound all over en naar mijn mening veel beter dan de meeste nieuwere Marshalls.

big dooley
1 augustus 2011, 17:58
De Marshall sound bestaat niet, je kunt hooguit van een meer Britse klank spreken. Zoveel Marshalls, zoveel smaken en vrijwel alle smaakjes zijn anders.

Mijn tip; Doe jezelf niet tekort door alleen naar de naam te kijken. Ik heb bijvoorbeeld gister een tweedehands Framus Dragon op de kop getikt. Britse sound all over en naar mijn mening veel beter dan de meeste nieuwere Marshalls.

marshall sound betaat wel degelijk... je kan het horen in de JTM's JMP's, JCM800's, JCM900's, JCM2000's, 6100's, VM's, JVM's, noem maar op...
speel ik op andere merken dan hoor ik het niet...

Brum
1 augustus 2011, 19:26
En welke van je opgesomde rijtje vind jij het echte Marshall geluid? Ik vind persoonlijk een JMP en een JCM900 in de verste verte niet lijken op elkaar, jij wel?:chicken:

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar dat zogenaamde geluid is eerder Brits in mijn optiek en dat hoor je ook wel degelijk bij andere merken. Het voorbeeld wat ik eerder noemde bijvoorbeeld.

big dooley
1 augustus 2011, 21:09
En welke van je opgesomde rijtje vind jij het echte Marshall geluid? Ik vind persoonlijk een JMP en een JCM900 in de verste verte niet lijken op elkaar, jij wel?:chicken:

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar dat zogenaamde geluid is eerder Brits in mijn optiek en dat hoor je ook wel degelijk bij andere merken. Het voorbeeld wat ik eerder noemde bijvoorbeeld.

er zijn meerdere 900's dan alleen de DR, waar jij op doelt

Agent_Smith
1 augustus 2011, 21:22
En welke van je opgesomde rijtje vind jij het echte Marshall geluid? Ik vind persoonlijk een JMP en een JCM900 in de verste verte niet lijken op elkaar, jij wel?:chicken:

Ik begrijp wel wat je bedoelt, maar dat zogenaamde geluid is eerder Brits in mijn optiek en dat hoor je ook wel degelijk bij andere merken. Het voorbeeld wat ik eerder noemde bijvoorbeeld.

En toch hoor bij allemaal dat het een Marshall is. Dat is de Marshall sound. En alleen een Marshall klinkt als een Marshall imo. Niet dat de rest minder klinkt; helemaal niet. Maar anders.

btw: een DSL401 die geopperd werd klinkt niet als een DSL50.

Brum
1 augustus 2011, 21:30
Ik doel nergens op, het is om het even welke JCM900, het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld een JMP. Het geluid is Brits, niet perse Marshall.

Het EL34 buizen verhaal is ook zo'n mooie, is voor de vele Marshall fans de buis waar het Marshall geluid om draait, terwijl in de verpersoonlijking van het Marshall geluid, de Bluesbreaker van Clapton volgens velen, heul geen EL34's in zitten.

Maakt ook niet uit verder, is de discussie ook niet echt waard, ik wilde er vooral mee zeggen, of de tip meegeven, verder te kijken dan alleen Marshall. Er is zoveel meer te koop dat het zelfde trucje doet, zo niet, beter. Niks ten nadele van Marshall verder. Ik denk dat er hier veel rondlopen die daar ook goeie tips voor hebben.

robert-gitarist
1 augustus 2011, 21:54
Marshall heeft gewoon een heel eigen karakter. Hoe je het ook bekijkt. Geen enkele andere amp heeft dat. Zijn allemaal Britse amps maar allemaal wel hun eigen karakter. Zo heb je wel degelijk dé Marshall sound en hét Vox geluid...

Als nog denk ik dat de topicstarter prima af is met een JCM2000 DSL. Hier kun je alle kanten mee op kan. Clean doet ie het erg goed en natuurlijk de oversturing maar grote voordeel van de DSL serie is dat je hem niet idioot hard (;) )hoeft te zetten voor een lekkere sound. Tuurlijk, een Marshall klinkt het lekkerst op hoge volumes, maar een DSL klinkt IMO op lage volumes bijv. voor thuis al heerlijk genoeg.

Agent_Smith: wat klinkt er dan precies minder aan? Tell us please ;) Ik heb van anderen vernomen (en geloof eens gelezen hier op het forum) dat de amp wat ballen mist?

Jasper.
1 augustus 2011, 22:00
er zijn meerdere 900's dan alleen de DR, waar jij op doelt

En zelfs de DR kan die typische britse sound produceren. Als je weet hoe je hem in moet stellen.

Agent_Smith
1 augustus 2011, 22:28
Agent_Smith: wat klinkt er dan precies minder aan? Tell us please ;) Ik heb van anderen vernomen (en geloof eens gelezen hier op het forum) dat de amp wat ballen mist?


Hoho, ik zei niet 'minder' :)
EL84's klinken anders dan EL34's. Ik hou persoonlijk niet erg van de EL84 sound. Ik vind het idd een stuk minder ballen, maar de buizen zijn dan ook behoorlijk verschillend.
Het enige dat ik bedoel is dat de TS oppast. Stel hij vindt het geluid van een DSL50/100 helemaal geweldig en koopt blind een DSL401 (omdat die ook 'DSL' heet). Dan zou het jammer zijn als hij teleurgesteld is omdat het geluid wat *anders* is.
Desalniettemin kan hij natuurlijk een ontzettend coole versterker hebben aan de 401 en er helemaal gelukkig mee zijn. Proberen dus.
Maar ik zou voor een DSL50 met kleine cab gaan. Heel goed mee te nemen. :)

robert-gitarist
1 augustus 2011, 22:37
Ah zo okee :) Ik heb een poosje nog gekeken naar een DSL401 voor dat ik mijn DSL50 kocht, maar uiteindelijk had ik toch liever een losse head en cab. Maar eigelijk was ik me toen helemaal niet van bewust dat er in die DSL401, EL84 buizen zitten. Ik dacht namelijk ook het zelfde namelijk 'gewoon' de combo versie van de DSL reeks dus.
Bedankt voor je uitleg mbt. de DSL401 ;) :)
Overigens kunnen EL84's wel erg lekker klinken. Ik mag graag bijv. spelen op een Blues Junior van Fender :D

*edit, nee sorry, jij hebt inderdaad niet gezegt dat de DSL401 minder klinkt. Dat las ik elders op het forum. En ik dacht een beetje dat jij daar ook op doelde omdat het tussen haakjes stond ;)

spike67
2 augustus 2011, 00:04
heeft het ook zin om de humbuckers van mijn lp te wisselen ik heb nu burstbuckers is de Slash Alnico II Pro Humbucker beter?

big dooley
2 augustus 2011, 00:27
heeft het ook zin om de humbuckers van mijn lp te wisselen ik heb nu burstbuckers is de Slash Alnico II Pro Humbucker beter?
is puur persoonlijk... ik vond ze erg goed, maar ik wilde meer mogelijkheden op mijn les paul en gebruikte triple shot's zodat ik ze als serie, parallel en single coil schakelbaar had gemaakt... heb nu P-rails en das duidelijk de betere keus voor dat soort schakelingen :)

big dooley
2 augustus 2011, 00:31
Hoho, ik zei niet 'minder' :)
EL84's klinken anders dan EL34's. Ik hou persoonlijk niet erg van de EL84 sound. Ik vind het idd een stuk minder ballen, maar de buizen zijn dan ook behoorlijk verschillend.
Het enige dat ik bedoel is dat de TS oppast. Stel hij vindt het geluid van een DSL50/100 helemaal geweldig en koopt blind een DSL401 (omdat die ook 'DSL' heet). Dan zou het jammer zijn als hij teleurgesteld is omdat het geluid wat *anders* is.
Desalniettemin kan hij natuurlijk een ontzettend coole versterker hebben aan de 401 en er helemaal gelukkig mee zijn. Proberen dus.
Maar ik zou voor een DSL50 met kleine cab gaan. Heel goed mee te nemen. :)

eigenlijk hebben de reguliere DSL-combo's erg weinig gemeen met de DSL tops... en niet alleen qua buizen... bij de TSL combo's is dat weer anders
ook met de JVM en VM series, zijn de combo's identiek aan de tops

Kamiess
3 augustus 2011, 17:17
Zoals de rest zegt, kijk ook eens naar andere britse amps > bv Laney.
Daar redt je dat geluid ook wel mee.