PDA

View Full Version : Afstelling bij Sander de Gier (WoW!!!!)



wireman
1 augustus 2011, 06:04
Eigenlijk sinds de aanschaf van mijn AVRI '57 strat begon ik me steeds meer te irriteren aan wat fretbuzz en die 'net niet' feel.. Er klopte iets niet.. Fokking irritant, want het is een waanzinnige gitaar.. waarom dan dat onderbuikgevoel?.. Recentelijk nog een discussie gestart met daarin het 3-way 5-way switch verhaal.. Toen eigenlijk al besloten dat die meegeleverde 5 way erin zou gaan.. Tijd voor een beurtje! Kijken wat dat doet...

Vorige week toch mn trots maar naar Sander de Gier gebracht voor een propere afstelling en monteren 5 -way switch.. Afgelopen woensdag werd ik gebeld.. 'hij is klaar'. Dus.. Ik naar Schiedam. Gitaar opgepikt bij een opgelaten medewerker.. men had bij het aandraaien van de schroeven een crack in de 1ply slagplaat veroorzaakt. (erg veelvoorkomend euvel bij strats met 1ply plaat) Was behoorlijk goed gemaakt (men is tenslotte bouwer). Nu kreeg men het met de lijmen die men daar had niet helemaal goed meer en de crack niet helemaal goed weggewerkt.. het is echt minimaal hoor... ach.. kniesoor die dat ziet.. Jammer en ik baal ook.. maar komop.. Kan gebeuren hoor zullen we maar zeggen.. Waarschijnlijk had het bij een ieder gebeurd en is het dus een ongelukje wat niets zegt over de kwaliteit van het geleverde werk.. en dat blijkt... want nu komt het.. Dit crackje was deze pik snel vergeten... Bovendien kwam men me netjes tegemoet..

Afstelling was volgens de Gier echt belabberd.. Hals stond veel te bol, snaren stonden niet op gelijke hoogte, pickups op goede hoogte gezet, Topkam was ingevijld op 09, terwijl ik 010 speel.. Lagere actie, intoneren.. kortom.. veel eer te behalen.. En dat voor een nieuwe gitaar!..

Ik thuis al een beetje zitten rommelen en het viel al meteen op dat de gitaar resonanter lijkt.. De feel en bespeelbaarheid zijn in ieder geval waanzinnig toegenomen.. Vanavond op volle sterkte geknald in de oefenruimte.. Damn.. wat een verschil!! Zeker met de nieuwe Fulltone OCD echt vreselijk gaaf! Ik snap niet dat Fender zo haar gitaren af durft te leveren. Eigenlijk is het zelfs schandalig.. Koop je een gitaar van 1700 euro en dan nog moet je er geld tegenaan flikkeren om het maximale eruit te halen.. Overigens gaan die gitaren de hele wereld over, dus heeft het voor Fender niet heel veel zin om een prof afgestelde gitaar te verzenden.. daarna hoogstwaarschijnlijk volgt er op locatie toch weer een afstelling mbt temperatuur, luchtvochtigheid enz enz.. Eigenlijk ligt dit punt dus bij de dealer die de gitaar aflevert.. however.. Daar ga ik mn vingers niet meer aan branden.. Buiten de looks ben ik nu ZEKER verliefd op mn sound en mn bespeelbaarheid.. Wat een gitaar!! Ikke is helemaal blij! Hulde aan Sander (en diens medewerker) TOP VAKWERK GELEVERD!!

Tip van de dag!

zo nu en dan goed af laten stellen door een goeie bouwer! Kost ff een tientje of 6, maar dan heb je wel wat waar geen pedaal tegenop kan!

Schrevel
1 augustus 2011, 07:00
Topkam was ingevijld op 09, terwijl ik 010 speel

Die 009 lijkt me gewoon de fabrieksmaat. En voor éen trapje dikker hoef je de sleuven toch niet bij te vijlen?

iWishmaster
1 augustus 2011, 09:40
Topkam was ingevijld op 09, terwijl ik 010 speel

Die 009 lijkt me gewoon de fabrieksmaat. En voor éen trapje dikker hoef je de sleuven toch niet bij te vijlen?

Als de topkam voor een krappe 09 gemaakt is kan 010 wel eens wat klemmen hoor. Ik ging van een setje 011 naar een ander setje 011 met een iets dikkere lage E-snaar (voor drop D tuning) en daar moest ook voor geveild worden ...

Dat terzijde: ik heb precies dezelfde ervaring met een goede afstelbeurt! Eens per jaar ofzo gaan mijn gitaren voor een grondige beurt weg en als ze terugkomen sta ik elke keer weer versteld van het verschil. Ik kan een slechte bespeelbare gitaar best weer bespeelbaar maken (actie zonder buzz, intonatie), maar echt 'helemaal top' afstellen laat ik aan een pro over.

Buzzel
1 augustus 2011, 09:49
Nog iets bijzonders laten doen bij de installatie van de 5 way switch. Of gewoon de ouderwetse methode van 1-12-3-34-5 ?

Zo zie je maar weer hoeveel een goeie afstelbeurt doet.

barno
1 augustus 2011, 10:13
Zoals ik nog al gezegd heb: afstelling moet altijd gebeuren bij een nieuwe gitaar een tijdje nadat hij verkocht is en een nieuwe thuis heeft. temparatuur, vochtigheid van de omgeving enz... hebben allemaal invloed. En liefst door iemand met kennis van zaken, zoals hier nu is gebeurd blijkbaar.

rocker_71
1 augustus 2011, 12:05
Mooi. Altijd fijn als alles weer goed staat.
Afstelling is natuurlijk ook persoonlijk, maar de muziekwinkels maken zich er doorgaans wel heel makkelijk van af. Zaken als intonatie en een rechte hals zijn natuurlijk wel objectief.

Rembull1980
1 augustus 2011, 14:19
Bedankt voor de leuke ervaring. Wijze les, ook voor mij geweest. Jaarlijkse beurt scheelt enorm, vooral als je niet goed bent in zelf afstellen. Dat is een vak op zich!

Babelouba
1 augustus 2011, 22:38
Afstelling was volgens de Gier echt belabberd.. Hals stond veel te bol, snaren stonden niet op gelijke hoogte, pickups op goede hoogte gezet, Topkam was ingevijld op 09, terwijl ik 010 speel.. Lagere actie, intoneren.. kortom.. veel eer te behalen.. En dat voor een nieuwe gitaar!..

Heb ik geluk dat ik hem hier in de buurt bij een Fender Custom Shop medewerker af laat stellen :sssh:

Ik stond ook versteld de eerste keer dat ik hem af liet stellen. Net of ik een compleet nieuwe gitaar vast had! Echt Super!

Voor degene die interesse hebben: Hij woont in Wuustwezel, net over de Belgische grens.

Goeiemorgen
2 augustus 2011, 00:01
je loopt ze wel helemaal op te hemelen maar hoe duur is dat dan?

Ribo89
2 augustus 2011, 00:07
je loopt ze wel helemaal op te hemelen maar hoe duur is dat dan?


zo nu en dan goed af laten stellen door een goeie bouwer! Kost ff een tientje of 6, maar dan heb je wel wat waar geen pedaal tegenop kan!

Lezen is ook een vak...

Goeiemorgen
2 augustus 2011, 00:12
Lezen is ook een vak...

oops was na het stukje tip van de dag al naar de volgende post gegaan.

mijn excuus.

barno
2 augustus 2011, 00:35
Heb ik geluk dat ik hem hier in de buurt bij een Fender Custom Shop medewerker af laat stellen :sssh:



Mss bedoel je Stef Peire, funny dat je zou denken dat ie voor fender werkt :)

Babelouba
2 augustus 2011, 01:31
Mss bedoel je Stef Peire, funny dat je zou denken dat ie voor fender werkt :)

Wie? *oppvulling*

Babelouba
2 augustus 2011, 01:34
je loopt ze wel helemaal op te hemelen maar hoe duur is dat dan?

20 euro, bij diegene waar ik heen ga. Nek verzorgen en polijsten 5 euro extra.

munkie
2 augustus 2011, 14:29
Schande dat Fender zulke dure gitaren zo aflevert. Zowel de fabrikant als de handelaar waar je de gitaar hebt gekocht verdienen een grote schop onder de kont.

Mijn 200 euri LC Comet was in de winkel prima afgesteld met een vers setje D'Addario 010 erop. Thuis de axie nog iets lager gezet maar dat is een kwestie van smaak. Afstelling is echt alles, OK bij een Strat valt veel af te stellen. Maar uiteindelijk moet je het zelf kunnen vind ik, het is ook een kwestie van smaak tenslotte.

barno
2 augustus 2011, 14:35
Wie? *oppvulling*

Steffsen woont in Hoogstraten, gerenommeerd pickup winder en hersteller. dacht dat je hem bedoelde. Anyways, in België werkt niemand voor Fender Custom shop hoor

Kim Wilson
2 augustus 2011, 16:23
Schande dat Fender zulke dure gitaren zo aflevert. Zowel de fabrikant als de handelaar waar je de gitaar hebt gekocht verdienen een grote schop onder de kont. .
Hou toch es op, zeg. Fender kan er niks aan doen. Afstellen moet in de winkel gebeuren bij verkoop (naar de wensen van de klant), en liefst na een half jaar nog eens. Toen ik mijn Tele kocht, zijn ze er eerst mee bezig geweest om hem naar mijn wensen af te stellen (ik wilde .011-.054 hebben). Daar stellen ze hem niet standaard op af in de fabriek, hoor.

Buzzel
2 augustus 2011, 17:28
Schande dat Fender zulke dure gitaren zo aflevert. Zowel de fabrikant als de handelaar waar je de gitaar hebt gekocht verdienen een grote schop onder de kont.



Tja ze kunnen in de fabriek toch ook geen rekening houden met het feit dat het hier een heel ander klimaat is? Ik denk dat er in de fabriek goed naar word gekeken, maar de uiteindelijke afstelbeurt moet je gewoon in de winkel laten doen naar jou eigen smaak.

wireman
2 augustus 2011, 19:42
Wat ik dus ook al schreef... Het verschilt of je een gitaar naar Nederland verstuurt of naar China.. Afstelling moet gewoon in de winkel gebeuren. De 5 way switch is volgens mij ´gewoon´ ingezet. Alleen even wennen.. Wel een verbetering qua verschillende sounds..
Mn gitaar heeft nu wel veel meer ´twang´.. Heeft dat met de switch te maken of met de afstelling? (ik denk zelf namelijk een combi van... uiteraard, maar voornamelijk de afstelling)
Anyhoe.. Hij is goed!

joey-t
6 september 2011, 13:03
Hallo allemaal,

Ik wilde binnenkort ook een reparatie laten uitvoeren bij De Gier aan mijn Strat. Nu hoorde ik van iemand dat tegenwoordig niet Sander de Gier, maar ene Mart daar tegenwoordig alle reparaties uitvoert. Kan iemand dit bevestigen? Doet Sander alleen nog maar bouw-projecten?

TimS
6 september 2011, 15:01
Hallo allemaal,

Ik wilde binnenkort ook een reparatie laten uitvoeren bij De Gier aan mijn Strat. Nu hoorde ik van iemand dat tegenwoordig niet Sander de Gier, maar ene Mart daar tegenwoordig alle reparaties uitvoert. Kan iemand dit bevestigen? Doet Sander alleen nog maar bouw-projecten?
Volgens mij is dat al een tijdje. Een jaar geleden heb ik m'n gitaar daar af laten stellen, toen deed de Gier het ook niet zelf. Resultaat was minder goed dan ik had gehoopt, maar ik heb het idee dat het aan de gitaar lag, ik kan dus niets zeggen over hoe goed die Mart gitaren afstelt.

Mitch
6 september 2011, 16:22
Mart doet bij mijn weten het leeuwendeel van de afstellingen/reparaties. Maar er gebeurt veel in onderling overleg hoor, het oog van de meester ziet bijna alles. Het voordeel van een tweekoppig bedrijfje ;) Hoe dan ook: het moet altijd even in overleg met de klant. Bij mij had -ie een keer na afstelling de aktie iets lager gezet dan ik prettig vind maar wat door het gros van de gitaristen als 'perfect laag' wordt ervaren. Even gemeld en dan wordt het gewoon veranderd, no problem. Afstellen blijft een persoonlijk ding.

Tristan
6 september 2011, 19:28
Dat ben ik ook van mening, de kwaliteit van een afstelling ligt niet alleen aan de kwaliteiten van degene die de werkzaamheden uitvoert, maar zeker ook aan de mate van inlevingsvermogen in de klant en de bereidheid tot medewerken.

Zo heb ik de afgelopen keer toen ik mijn ES335 kwam ophalen bij mijn gitaarreparateur nog een half uur met hem samen lopen tweaken aan de afstelling.
Daarbij kwam naar buiten dat ik in de posities lager op de hals (met name ook de open positie), vanwege toenemende helderheid, de voorkeur geef aan een snaarafstelling wat dichter op de frets, terwijl in de hogere posities, vanwege soms voorkomende zogenaamde "fret-choking", juist het omgekeerde mijn voorkeur heeft.
De oplossing die de gitaarreparateur daarop aandroeg was om de afstelling van de brughoogte zo in te stellen dat bij een voor mij goede bespeelbaarheid de beste sustain in de hoge posities haalbaar was en om daarnaast de topkamsleufjes iets dieper in te vijlen zodat de gewenste helderheid in de lagere posities behouden werd.
Het resultaat, een sublieme afstelling.