PDA

View Full Version : Beginnen met bassen.



Greenhobbit
1 augustus 2011, 01:08
Hi all,

Na 2,5 jaar gitaarles lijkt het me leuk om ook te gaan bassen, maar ik weet er helemaal niks van, dus vraag ik jullie bij deze om advies.

Ik zoek:
-een basgitaar
-een versterker
-het liefst niet duurder dan zo'n 350 €

Nu heb ik al gezien dat je voor 100 euro wel een redelijke versterker tweedehands op de kop kan tikken.
Nog wat korte vragen:
-wat is het verschil tussen een p- en een j-bas, graag in Jip-en Janneketaal ;)
-Wat is het verschil tussen shortscale en longscale?
-Waar moet je op letten bij het kopen van een amp en een basgitaar?

Ik speel vooral rock, als dat van belang is.
Mag natuurlijk ook tweedehands :)

Bij voorbaat dank!

kamiel
1 augustus 2011, 01:24
goede keuze, bass is veel leuker! :P

euhm, het long- en shortscale verhaal: voornamelijk eigen smaak, gevoel, blablabla.. maar als je van gitaar komt is de kans groot dat je shortscale leuker gaat vinden.

Een leuke bassgitaar en versterker voor 350 euro is zeker te doen. Ik heb een Cort bass, een action, heel leuke bass mits goed afgesteld, voor ongeveer 150 euro, daar nog bijvoorbeeld een leuke kleine peavy ofzo bij, en je kan beginnen. kijk ook eens bij squier of iets dergelijk, al moet ik toegeven dat dat eigenlijk pas leuk wordt van bij de 300 euro's.

waar je op moet letten bij het kopen: een amp: weinig, eerder naar het type kijken, kunnen ze weinig aan verkeerd doen. bij de bass zelf moet je echter goed opletten, afwerking is zeer belangrijk, zeker bij de goedkoper types. Waar je dan op moet letten is vooral, past alles mooi, geen openingen tussen neck en body, netjes afgelakt (in principe niet belangrijk maar duid toch op een betere afwerking., lopen de snaren goed door het midden, goed afgesteld (moet niet nieuw al zijn maar laat dit in ieder geval doen! of doe het beter nog zelf)...

wat is de reden dat je bass wil proberen?

barno
1 augustus 2011, 02:20
Ik zou niet voor een shortscale gaan. Niks fout met shortscales, maar als gitarist ga je nog meer de neiging hebben gitaar te spelen op je bas. Maar bassen is a completely different ballgame.

Longscale verplicht je al wat meer om in baslijnen en grooves te denken.

kamiel
1 augustus 2011, 10:02
Daar heb je natuurlijk wel gelijk. Al moet ik zeggen dat ik liever op shortscale basjes speel. Ookal ben ik begonnen met bass, zelfs met een longscale bass. Ook al zijn mijn vingers lang genoeg om even vlotjes op een longscale te spelen. Ik vind het gewoon leuker aanvoelen. :)

Joreeen
1 augustus 2011, 11:10
Laat ons beginnen bij het begin!
Bassen is heel leuk, en blijft leuk :) Ik ben begonnen met bassen terwijl ik al gitaar speelde, met het gedacht van: "een tweede snaarinstrument erbij!"
Mijn gitaar staat nu wat stof te vangen, mijn bas daarentegen wordt dagelijks gebruikt!
Nu even om op je vragen te antwoorden:

- Wat is het verschil tussen een P-bass en een J-bass:
De Precision Bass, het allereerste model van Fender. Deze bas heeft een split-coil pickup, die zorgt voor een aparte klank. Deze bas is geliefd bij de rockers & punkers onder ons. Deze wordt wel eens aangeraden voor een beginner, aangezien hij maar 1 pick-up heeft en dan ook maar 1 volume en 1 tone heeft!
De Jazz Bass, zoals je al kan vermoeden geschikt voor Jazz, maar ook voor pop en rock. Deze kwam na de P-Bass. Deze bas heeft 2 single coils, wat zorgt voor een warmere klank. De neck van deze bas is iets dunner dan die van de P-Bass.
In het begin maakt het niet veel uit met wat je begint. Ze zijn allebei longscale, en als je korte vingers hebt kan je best beginnen op een Jazz Bass!

- Wat is het verschil tussen longscale en shortscale:
Een longscale bas heeft een langere neck dan een shortscale.
Dit (http://www.squierguitars.com/products/search.php?partno=0310902558) is een shortscale!
Dit (http://www.squierguitars.com/products/search.php?partno=0327900506) is een longscale!
Een longscale neck heeft meestal een lengte van 34"
Een shortscale neck heeft meestal een lengte van 30" en leunt daarom meer aan bij een (langere) gitaarneck.
Het hangt allemaal af van wat jij wil! Ga zeker testen!
Squier maakt bangelijke basjes! Voor shortscale, ga zeker kijken bij bronco bassen! Er staat misschien wel "Affinity" op de headstock, maar hij is veel beter dan de longscale Affinity's!
Voor longscale; ga kijken tussen de Classic Vibe reeks en de Vintage Modified reeks! Overtreft in mijn ogen de Fender MiM bassen! Kan je (bij wijze van spreken) gewoon blindelings kopen omdat ze zo goed zijn!

- Waar moet je op letten bij het kopen van een amp en een basgitaar:
Eigenlijk net hetzelfde als bij gitaar!
Van amps kan ik je een raad geven; Fender, Ashdown, Ibanez, Marshall, Hartke maken allemaal schitterende amps!
Oh ja, Fender heeft de Bronco 40 (http://www.keymusic.com/product/Fender-Bronco-40) op de markt gebracht, het is zoals de Mustang reeks voor gitaren, maar dan nu voor de bas! 40 watt is genoeg voor thuis, maar zeker niet genoeg voor een band, daar kom je er pas echt met 300 watt!
Voor de bas: let op de afwerking enzo, eigenlijk is dit identiek hetzelfde als bij gitaar!

Zo, ik hoop dat je wat wijzer bent geworden! Als er nog iets is, dan hoor ik het wel!

Succes met je zoektocht naar nieuwe instrument en succes met het bassen!

Greenhobbit
1 augustus 2011, 12:45
Dus bij shortscale is de hals korter, dus zijn de frets kleiner?
Ik snap het nog steeds niet helemaal....

Meer tips en adviezen zijn natuurlijk altijd welkom!

Joreeen
1 augustus 2011, 13:03
Dus bij shortscale is de hals korter, dus zijn de frets kleiner?
Ik snap het nog steeds niet helemaal....

Meer tips en adviezen zijn natuurlijk altijd welkom!

Heb niet zoveel ervaring met shortscales hoor ;)
Volgens mij zijn de frets idd kleiner!
Maar zeg nu zelf, longscale hoort toch bij een bas ;)

pueblo
1 augustus 2011, 13:10
Dus bij shortscale is de hals korter, dus zijn de frets kleiner?
Ik snap het nog steeds niet helemaal....

Meer tips en adviezen zijn natuurlijk altijd welkom!

shortscales hebben een gebruikelijke lengte van 30 inch, longscale 34 inch.
dat is een verschil in snaarlengte van ongeveer 10 centimeter.

Greenhobbit
1 augustus 2011, 14:28
En wat heeft dat voor invloed op de manier van spelen?

Alvast bedankt voor de vorige adviezen!

Wabbie
1 augustus 2011, 14:57
Een korte snaarlengte levert over het algemeen een lagere snaarspanning op. Oftewel, ze spelen wat makkelijker. Verder hebben Shortscales een vrij distinctief geluid vind ik zelf.

Ik zou als ik jou was gewoon beginnen op een standaard P of J bass.

Qua versterking maakt het in het begin allemaal niet zoveel uit, voor later kun je kijken naar merken zoals Ashdown, Gallien Krueger of Hartke.

Basvarken
1 augustus 2011, 18:11
Haha kleinere fretten? Nee hoor dat heeft er niks mee te maken.

En ja je gaat er echt anders van spelen.
Opdrukken van de snaren gaat wat gemakkelijker.

Wil je even ervaren hoe shortscale voelt dan moet je even een capo op de tweede positie (van je longscale bas) zetten. Vervolgens stem je de bas naar EADG.

Greenhobbit
1 augustus 2011, 19:08
Oke, dan snap ik dat :)
Zouden jullie misschien wat voorbeelden kunnen noemen van goede beginnersbasgitaren?(prijsklasse 150-250)
Misschien iets duurder(als ze tweedehands te verkrijgen zijn)
Oh, en misschien ook wat voorbeelden van goede versterkers.

Alvast bedankt!

Joreeen
1 augustus 2011, 21:39
Longscale: Squier Vintage Modified Jaguar, Jazz Bass, Precision Bass, .../Classic Vibe Precision Bass, Jazz Bass, ...
Shortscale: Squier Bronco

pueblo
2 augustus 2011, 09:39
Longscale: Squier Vintage Modified Jaguar, Jazz Bass, Precision Bass, .../Classic Vibe Precision Bass, Jazz Bass, ...
Shortscale: Squier Bronco Squier Jaguar Special, squier vintage modified mustang (mustang is wel buiten budget...)

er nog twee bijgezet

Basvarken
2 augustus 2011, 10:43
Epiphone heeft er ook een aantal.
De EB0, de Allen Woody Rumblekat, de Viola.
Verder weet ik dat BaCH bezig is met een EB2 kopie. Maar die is op het moment nog niet verkrijgbaar. Ze hebben wel net een stel shortscaleTelecaster bassen gelanceerd.
Ibanez heeft ook een stel heel betaalbare shortscale bassen. De GAXB150 en de ARTB100.

Joreeen
2 augustus 2011, 21:02
Epiphone heeft er ook een aantal.
De EB0, de Allen Woody Rumblekat, de Viola.
Verder weet ik dat BaCH bezig is met een EB2 kopie. Maar die is op het moment nog niet verkrijgbaar. Ze hebben wel net een stel shortscaleTelecaster bassen gelanceerd.
Ibanez heeft ook een stel heel betaalbare shortscale bassen. De GAXB150 en de ARTB100.

EB0 zuigt echt! Vraag je om problemen!

Basvarken
2 augustus 2011, 21:13
Nou dat vind ik een erg boude uitspraak. Het hangt er sterk vanaf wat voor stijl muziek je speelt. En wat voor versterker je hebt.