PDA

View Full Version : Epiphone SG strapbutton verplaatsen



Nacho
31 juli 2011, 20:45
Ik heb een Epiphone SG, en vind het vervelend dat de strapbutton in het midden aan de achterkant zit. Hierdoor helt de SG over naar de kop en kan ik de gitaar dus niet loslaten. Ik heb al een leren gitaarband, hierdoor blijft hij al wat beter hangen, maar het liefst zou ik de strapbutton aan de 'hoorn' van de sg hebben, en dan wel een de achterkant, dit lijkt me het best.
Op deze manier: http://i52.tinypic.com/2jfxug.jpg (en dan niet die aan de achterkant van de hals)

Heeft iemand hier ervaring mee, is dit verstandig om te doen? En hoe moet ik dan te werk gaan? Gewoon een gaatje boren en daar een straplock+schroefje in? Is dit stevig genoeg om het hele gewicht van de gitaar te houden?

Thiez
31 juli 2011, 21:17
Mij heeft het nooit gehinderd bij een sg maar je kunt hem idd gewoon verzetten. Je krijgt dan wel een extra gaatje in je gitaar. Ik zou idd een klein gaatje voorboren (2mm ofzo) en dan kun je strapbutton verzetten.

Bas_pierik
31 juli 2011, 21:18
Eerst naar de gitaarshop gaan en een zelfde strapbutton halen, of direct een paar nieuwe(/andere) zodat je wel een mooi geheel hebt.

Voorzichtig een klein gaatje boren(kleiner als het schroefje, en op passen dat je niet te diep boort!)

Een drupje houtlijm er in.

Nieuwe strapbutten er vast in draaien, dagje wachten, en het zit zo vast als maar kan (houtlijm+schroef is een sterke combinatie, maar is niet nodig, je het houtlijm ook weg laten)

Als ik verkeerde info geef, plz verbeter me, zo leer ik er dan ook nog wat van :)

RoelSmoel
31 juli 2011, 21:35
Schroef + satéprikker is ook een sterke combi..

Thiez
31 juli 2011, 21:54
Schroef + satéprikker is ook een sterke combi..

Voor zolang dat duurt ja.... totdat schroef inc sateprikker eruit komt. Het is dan beter om het gaatje uit te boren tot grootte van een sate prikker (of beter gewoon een rondhoutje) en de prikker er dan inlijmen, laten drogen en dan de schroef er weer indraaien.

Hotpepper01
1 augustus 2011, 08:00
SG's kunnen van nature kopzwaar zijn. Ik heb 2 SG's, maar heb er zelf helemaal geen last van.... Ik heb ook wel eens gelezen dat mensen wat gewicht hangen aan de onderkant en zo de balans vinden. Ik zou dat eerst eens proberen, hang wat gewicht aan je riem, je hoeft dan (nog) niet te boren. Maar of dat nu lekker comfortabel speelt ??

barno
1 augustus 2011, 10:21
gaat een klein beetje helpen maar zoals gezegd, SG is meestal kopzwaar. De strapbutton hoort eigenlijk te zitten ter hoogte van de fret 13 ofzo (zie strat) bij een SG is dat fret 18 of hoger....

HaroldA
1 augustus 2011, 10:42
Heb je een leren of suede band? Leer is volgens mij nog steeds erg glad, suede niet.

Nacho
1 augustus 2011, 15:57
Ik sinds kort een nieuwe strap, een stroeve, een goede. (denk suede?) Hierdoor zakt de gitaar al een stuk minder naar beneden, maar toch wil ik de strapbutton verplaatsen omdat die strap eigenlijk net iets te kort is. ik heb mijn gitaar liever lager hangen. En als de strapbutton wat hoger zit scheelt dat ook al.

Dus ik ga het wel een keer proberen als ik tijd heb!

advies en tips zijn altijd welkom :)

DaveItUp
1 augustus 2011, 17:11
Ik snap nooit waarom dat zo'n probleem is. Tijdens 't spelen merk je 't niet en als je je handen vrij moet hebben, laat je 'm achterop je rug hangen met de kop naar beneden. Althans zo deed ik 't altijd.