PDA

View Full Version : Meetinstrumenten



Thiez
31 juli 2011, 19:44
Ik ben aardig besmet aan het raken met de buizenversterker techniek en wil me hier dus ook steeds verder in gaan verdiepen. Vandaar dat ik eens wilde vragen aan de buizentechnici hier wat nu echt meetinstrumenten zijn die je nodig hebt of die erg handig zijn.
Zover ik weet is dat:
- Multimeter
- Scope
- Toongenerator

Zijn er mensen die suggesties kunnen doen voor merken etc wat nou goed spul is? Ik heb momenteel een multimetertje van 5 euro van de bouwmarkt en verder eigenlijk nog helemaal niks. Binnenkort wil ik in ieder geval een wat profesionelere multimeter aan gaan schaffen en in de toekomst waarschijnlijk ook nog een scope en toongenerator.
Dus als mensen tips hebben waar ik in ieder geval op moet letten bij aanschaf van deze meetinstrumenten hoor ik het graag!!

Ik weet natuurlijk dat Fluke een goed merk is maar deze meter beginnen pas vanaf 110 euro ofzo. Zijn er misschien leuke middenklassertjes van een eurotje of 50 max?

nico verduin
31 juli 2011, 19:59
Ik ben aardig besmet aan het raken met de buizenversterker techniek en wil me hier dus ook steeds verder in gaan verdiepen. Vandaar dat ik eens wilde vragen aan de buizentechnici hier wat nu echt meetinstrumenten zijn die je nodig hebt of die erg handig zijn.
Zover ik weet is dat:
- Multimeter
- Scope
- Toongenerator

Zijn er mensen die suggesties kunnen doen voor merken etc wat nou goed spul is? Ik heb momenteel een multimetertje van 5 euro van de bouwmarkt en verder eigenlijk nog helemaal niks. Binnenkort wil ik in ieder geval een wat profesionelere multimeter aan gaan schaffen en in de toekomst waarschijnlijk ook nog een scope en toongenerator.
Dus als mensen tips hebben waar ik in ieder geval op moet letten bij aanschaf van deze meetinstrumenten hoor ik het graag!!

Ik weet natuurlijk dat Fluke een goed merk is maar deze meter beginnen pas vanaf 110 euro ofzo. Zijn er misschien leuke middenklassertjes van een eurotje of 50 max?soms is doorsparen een betere keuze.

Thiez
31 juli 2011, 20:06
Dus jij zou toch een fluke aanraden? En waar moet ik bij een multimeter op letten? Want ik heb welleens wat meters zitten vergelijken maar ik weet niet goed waar ik nou precies op moet letten.

tommus42
31 juli 2011, 20:47
Ik heb ook een goedkoop ding als multimeter, doet het nog steeds, itt een duurdere (60 gulden). Die ging stuk, kon geen 480V hebben.
Laatst stond in een topic iets over een nieuw ding, een oscilloscoop en toongenerator in één, minder dan 200 euro.
Leek me een mooi ding ware het niet dat ik een oude heb verkregen:D.

nico verduin
31 juli 2011, 21:00
Tja
Ik heb ooit een fluke 73 gekregen. Die heeft auto ranging to 1KV AC en DC en verder de geijkte functies). Verder een aparte ESR meter (kit) losse capaciteits meter (BACO ijmuiden), GDS 2102 digitale storage scope (daarvoor stuk of 3 philips 20mHz scopes gehad), zelfbouw toonfiets en inmiddels een moderne. De latere apparatuur is ook gewoon gekomen met doorsparen.
BIAS probe heb ik zelf ontwikkeld (en een digitale in ontwikkeling). En verder een zooi oude DVM's uit het verleden. Maar doe doen alleen nog wat als ik in een meetopstelling meerdere meters heb. Alle meters heb ik geijkt gelijk aan de Fluke.
edit: oh ja en een AVO MKIII buizen tester alsmede 2 hoogspanningsvoedingen ooit afkomstig van NatLab.

nico verduin
31 juli 2011, 21:01
Ik heb ook een goedkoop ding als multimeter, doet het nog steeds, itt een duurdere (60 gulden). Die ging stuk, kon geen 480V hebben.
Laatst stond in een topic iets over een nieuw ding, een oscilloscoop en toongenerator in één, minder dan 200 euro.
Leek me een mooi ding ware het niet dat ik een oude heb verkregen:D.Er zijn al meerdere multifunctionele apparaten in omloop via USB. Echter als er een functionaliteit stuk is heb je niets meer.......

Thiez
31 juli 2011, 21:24
Zijn er hier mensen bekend met het merk benning?
http://www.kruis.nl/artikelen/788583/benning-digitale-multimeter-mm1-1.html

nico verduin
31 juli 2011, 22:21
Zijn er hier mensen bekend met het merk benning?
http://www.kruis.nl/artikelen/788583/benning-digitale-multimeter-mm1-1.html
hoop geld voor de beperkte mogelijkheden. Stroom en diode test lijkt me wel handig alsmede de pieper voor kortgesluitingen

GravyTrain
31 juli 2011, 23:02
Zijn er hier mensen bekend met het merk benning?
http://www.kruis.nl/artikelen/788583/benning-digitale-multimeter-mm1-1.html

voor dat geld heb je hier (http://www.dealextreme.com/p/fluke-15b-2-6-lcd-digital-multimeter-meter-2-aa-included-28658) een Fluke met meer mogelijkheden vandaan. En ja het is een echte Fluke.

flo123
1 augustus 2011, 02:06
Een (eenvoudige) tweekanaals oscilloscoop is een erg tof meetinstrument voor buizen versterkers.
Tweedehands goed te koop.
Een simpele jaren-80 2 kanaals 15MHz Philips met 2 probes, koste mij een paar jaar geleden 50 euro.

tommus42
1 augustus 2011, 09:58
.....Leek me een mooi ding ware het niet dat ik een oude heb verkregen:D.

Ben erg blij met een oscilloscoop van Frits hier op het forum. Heb 'm nog niet, moet m'n broer bereid zien te vinden hem op te halen, hij is op vakantie.
Maar ik bedoel, met name komende winter wil ik weer een zelfbouw projektje opstarten, en ook mijn LC behoeft nog enige aandacht. Voor de puntjes op de i is een scoop volgens mij onmisbaar.

guitarnijboer
1 augustus 2011, 11:44
Voor het meten aan buizenversterkers het je een (multi) voltmeter nodig met hoge Zi (ingangsimpedantie). Dat is eigenlijk het belangrijkst en is ook waar veel goedkope meters mank gaan. Een te lage Zi betekent dat je meter zelf een belasting is voor het cirquit waaraan je meet en dit kan de resultaten (sterk) beinvloeden.

matto
1 augustus 2011, 12:21
Fluke is natuurlijk wel een industrie standaard.
Maar is inderdaad wel wat prijzig.
Ik heb ook wel goede ervaringen met de Voltcraft meters die door Conrad worden verkocht.

flo123
1 augustus 2011, 13:20
Hebben die Voltcraft meters wel een hoge ingangs impedantie?

EDIT:
In de handleiding van de VC20 (30 euro, http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=123020), waarmee je ook condensatoren kunt meten, staat: "Ingangsweerstand >7,5MΩ".
Dat is niet enorm hoog, maar is het hoog genoeg voor buizen versterkers?
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/100000-124999/124403-an-01-ml-VOLTCRAFT_VC_170_DMM_de_en_fr_nl.pdf

matto
1 augustus 2011, 16:02
Een Fluke 87 bijvoorbeeld heeft 10 mOhm.
Ik durf niet te zeggen of die 2,5 mOhm genoeg verschil maakt qua nauwkeurigheid.

master99
1 augustus 2011, 16:05
Een Fluke 87 bijvoorbeeld heeft 10 mOhm.

Da's wel verrekte weinig. Ik denk eerder 10 Mohm. :soinnocent:

nico verduin
1 augustus 2011, 18:35
Heren,
De vraag of de Zi voldoende is, hadden jullie natuurlijk zelf ook wel kunnen beantwoorden.....

Maximale spanning waar jullie mee werken is rond de 600V. 600 / 7.500.000 = 0.08mA. De de maximale invloed die de meter zal hebben bij bijvoorbeeld de meting van een preamp waar de anode spanning hooguit rond de 300V zit dan nog minder.
Wat je doet is de anode weerstand extra belasten met een impedantie (zie het als weerstand) van 7.500.000 ohm. Dus zou de anode ipv. bijv 300V
nu (300 - ((300 / 7.500.000) * 100000) (bijv. anode weerstand) = 300 - 4 = 296V geven.
De grap is dat de oude meters een nog lagere impedantie hebben. Dus een ieder die de exacte spanning denkt te bereiken in zijn 30-40 jaar oude versterker, moet niet vergeten dat al die waardes op de schema's vermoedelijk een stuk lager liggen dan de werkelijkheid. De meters trokken alle spanningen naar beneden door hun lage impedantie. En ik betwijfel of ze die waardes gecorrigeerd hebben. Daar was immers geen reden toe.

Thiez
1 augustus 2011, 19:05
voor dat geld heb je hier (http://www.dealextreme.com/p/fluke-15b-2-6-lcd-digital-multimeter-meter-2-aa-included-28658) een Fluke met meer mogelijkheden vandaan. En ja het is een echte Fluke.

Dat ziet er idd wel interessant uit.

cluseau
1 augustus 2011, 19:47
Het meten aan de anode is ook niet zo spannend, deze afwijkingen zijn niet zo van invloed op de wel/niet goed conclusie. Pas als je aan een floating rooster zoals bv in de phasedraaier wil meten ga je goed op je bek met een te lage Ri. 7Meg // aan 1Meg heeft wel degelijk invloed. Leuk apparaat is dan een ouderwetse buisvoltmeter.

cannondale_01
1 augustus 2011, 20:26
Het is al weer een heeeele lange tijd geleden; Is een meeting met een scoope dan niet veel nauwkeuriger. Of heb je met dezelfde problematiek te maken. kwaliteit van de probes ect. Als je voor 50 eurie een scoope scoort ga je dan ook niet op je "bek"?

cluseau
1 augustus 2011, 20:36
Het is al weer een heeeele lange tijd geleden; Is een meeting met een scoope dan niet veel nauwkeuriger. Of heb je met dezelfde problematiek te maken. kwaliteit van de probes ect. Als je voor 50 eurie een scoope scoort ga je dan ook niet op je "bek"?

Scoopje is meestal 1Meg maar een 1:10 kabel veranderd de zaak wel ten goede. Toch kan een scoop flinke invloed hebben als je hem aan het rooster hangt hoor.

tommus42
1 augustus 2011, 20:43
Die kabel, heet dat een probe? Die moet ik nog zien te vinden, 28 euro nieuw, is dat duur?

cannondale_01
1 augustus 2011, 21:05
Maar kan je ook goed meten met een scoope of visualiseer je alleen het signaal in de tijd en kan je daarmee eventuele problemen constateren. Wellicht ga ik een scoope aanschaffen maar alleen als het toegevoegde waarde heeft.

tommus42
1 augustus 2011, 21:43
Volgens mij kun je er ook brom mee zien, handig om te kijken in welk stadium dat optreedt.

nico verduin
1 augustus 2011, 21:43
Ik heb jaren een aantal van die Philips PM3230 (oid) dubbelstraals scope tot 10 of Mhz gehad. Het voordeel van de scope is dat je het geluid ziet. De meting ligt een beetje aan wat voor soort scope je gebruikt. De modernere scopes (en sommige oudere ook) gaven tevens de waarden aan van de meting. Heb je dat niet dan zit kan je op de scope ongeveer meten hoeveel volt er op het signaal staat door de schaal verdeling die op het scherm staat (verlicht of onverlicht).
Ik heb altijd prima kunnen werken met die scopes maar op een gegeven moment, merk je dat de instellingen (focus, scherpte ed) niet lekker meer draaien, knoppen die haperen dat je het gewoon zat bent. Als je ook nog digitaal aan de gang gaat dan wordt ook al een stuk minder omdat de scope de frequentie gewoon niet haalt. Voor Audio daarin tegen is bijna elke scope wel goed. Meer een kwestie voor wat je bereid om te betalen.
Echter ik maak ook veel mee dat men als de scope er uiteindelijk is hem niet gebruiken uit onbekendheid, onzekerheid of wat dan ook. De scope is een fantastisch instrument als je hem weet te gebruiken, Met een 1:10 probe heb je voor buizenbakken meestal voldoende bereik. Maar dat ligt aan de maximale ingangsspanning van de scope en volts per schaaldeel. USB scopes hebben meestal een maximale ingangsspanning van 35Vpp. met een 1:10 zit je dan nog maar max op 350V. Dan moet je al naar de 1:100 probes.
Voor wat de prijs betreft, je kan natuurlijk een hele dure probe kopen, maar voor buizen audio gebruik en een oude scope, is de allergoedkoopste probe (ebay) nog voldoende. Het heeft geen enkele zin om een dure probe te kopen die wel tot honderden megahertz kan terwijl een 10Mhz scoopje gebruikt.
De philips PM3230 heeft naar mijn weten een maximale ingangsspanning tot 600V. Dus zelfs een 1:1 zou het nog goed moeten doen. Maar check de specs.
Maar als je dan apparatuur wil kopen, begin met een goede multimeter (daar kan je tientallen jaren veel plezier van hebben), een toonfiets (zelfbouwen of 2e hands kopen) tot 10-20 kHz is al ruim voldoende en een goedkoop scoopje op marktplaats. Ik zou hem dan wel afhalen. Eerst testen of de straal goed te regelen is op scherpte en helderheid. En verder over multimeters... soms is het handig om er een paar bij de hand te hebben (stroom en spanningsmeting). Ik heb in totaal nu iets van 6 multimeters. De Fluke voor het echte meet werk en de andere in een meetopstelling waar meerdere meetpunten nodig zijn. Ik heb ze allemaal geijkt op de fluke. Maar dan moet je wel weten wat je doet. Dus niet zomaar aan een potmeter draaien van binnen.
En later kan je altijd nog eens een andere meter (LCR, ESR oid) kopen als je dat handig lijkt.
Maar als je aan meters begint zou ik ook de basis goed bestuderen. Anders heb je gereedschap waarvan je niet weet hoe het te gebruiken.

HaroldA
1 augustus 2011, 21:51
Na aren met een €5,- DMM gewerkt te hebben was ik de grote afwijking met lege batterij helemaal zat ;) Ook het auto-sens van een goede DMM stond me erg aan en toen heb ik voor €100,- een 2ehands Fluke 115 van Marktplaats geplukt.

Thiez
1 augustus 2011, 21:56
Wat denken mensen hier van de fluke 15B?

nico verduin
1 augustus 2011, 21:59
Wat denken mensen hier van de fluke 15B?geen idee. Ik heb de 73 en een oude Fluke 25 die ooit van defensie was geweest bij de BACO voor 5 euri gekocht. Zou stuk wezen. Een nieuwe batterij en een stel zekeringen was voldoende.

nico verduin
1 augustus 2011, 22:04
Wat denken mensen hier van de fluke 15B?Wat denk jij van een Fluke 15B? Ik zou eerst eens zelf op onderzoek gaan. Info zat te vinden op het web en dan een eigen mening vormen.

Frits van Mourik
1 augustus 2011, 23:35
Die kabel, heet dat een probe? Die moet ik nog zien te vinden, 28 euro nieuw, is dat duur?

Twee stuks voor € 29,- :
http://www.baco-army-goods.nl/oscilloscope-probe-20mhz.html

tommus42
2 augustus 2011, 08:55
Ja, die bedoelde ik, bedankt.

Thiez
16 augustus 2011, 23:19
Zo, de eerste is in de pocket. Een Fluke 115 via marktplaats gescoord voor 70 euries!
Ook even gezocht naar een paar scopejes, even reactie afwachten van mensen en dan hopen dat ik ook die voor een leuk bedrag binnen kan halen. Dan kan het echte werk beginnen. De hobby groeit langzaam.
Met zo een scope kan weer hoop nieuwe dingen leren wat er gebeurd in een versterker.

HaroldA
16 augustus 2011, 23:22
Zo, de eerste is in de pocket. Een Fluke 115 via marktplaats gescoord voor 70 euries!

Sow! Ik dacht met €100,- al goedkoop uit te zijn! ;)

Ik vind de meetpennen trouwens niet fijn. Te weinig metaal beschikbaar om een krokodillenklem op te klemmen...

cannondale_01
16 augustus 2011, 23:44
hey Thiez,

Gefeliciteerd met je aanschaf. Kijk uit dat bouwen en meten niet de overhand neemt.
Ik heb verleden week een leuke 2 kanaals scoope op MP gescoord. Je hoeft voor een scoope echt niet state of the art te gaan. Ik had een 1 kanaals geleend maar een twee kanaals is echt handiger. Wat gaat erin en wat komt eruit in één beeld. (oja interpretatie van de gegevens is wel een uitdaging zeg maar)
En Tja, de toongenerator. Begin je aan een scoope is dit een huul handig apparaatje. Net als dat ene ECHT onmisbare stompboxie :seriousf:

Thiez
17 augustus 2011, 16:26
Sow! Ik dacht met €100,- al goedkoop uit te zijn! ;)

Ik vind de meetpennen trouwens niet fijn. Te weinig metaal beschikbaar om een krokodillenklem op te klemmen...

Haha ja, ik dacht ik bied gewoon eens wat. En was verbaast dat hij er nog mee in ging ook. Ik ging uiteraard gelijk twijfelen maar hij zegt dat alles goed is met de meter en op foto's ziet hij er ook prima uit.


hey Thiez,

Gefeliciteerd met je aanschaf. Kijk uit dat bouwen en meten niet de overhand neemt.
Ik heb verleden week een leuke 2 kanaals scoope op MP gescoord. Je hoeft voor een scoope echt niet state of the art te gaan. Ik had een 1 kanaals geleend maar een twee kanaals is echt handiger. Wat gaat erin en wat komt eruit in één beeld. (oja interpretatie van de gegevens is wel een uitdaging zeg maar)
En Tja, de toongenerator. Begin je aan een scoope is dit een huul handig apparaatje. Net als dat ene ECHT onmisbare stompboxie :seriousf:

Heb waarschijnlijk een Hameg HM208 kunnen scoren voor leuke prijs.

cannondale_01
17 augustus 2011, 19:27
Helemaal goed. Heb een Hameg 203-4. Let wel ff op dat je de 1:10 probes erbij krijgt anders kost het je een extra 30 euri.

Psychomantis
17 augustus 2011, 20:04
Een maat van me scoorde deze week een compleet verroeste Heathkit scope uit de jaren 70 op de rommelmarkt voor 2 euro. steken we hem in het stopcontact, blijkt dat ie nog volledig werkt...
Je moet maar geluk hebben...

Thiez
17 augustus 2011, 20:25
Ok nog even een vraagje. Ik heb nu contact met iemand en die heeft twee scopes te koop staan.
Een Hameg HM208 en een Hameg HM203-4. De HM208 mag ik voor 90 euro inclusief verzenden overnemen en de HM203-4 voor nog een stukje minder.
De HM208 kan ook digitaal ,heeft meer trigger functies en storage. Ik heb in principe het geld voor de 208 maar is dit ook het investeren waard?

nico verduin
17 augustus 2011, 20:29
Als je van plan bent om op HF digitaal te spelen kan je er wat aan hebben. Wordt ie alleen voor analoog gebruikt dan maakt het niet veel uit. Storage is leuk als je van plan bent een plaatje op te slaan. Echter is het maar de vraag hoe je die eraf kan halen. Als het die standaard industrie interfaces zijn, kan je er eigenlijk nog iets mee. En USB zal er nog wel niet op zitten.
Ik zou kijken of hij scherp genoeg is in te stellen (focus) en wat de maximale ingangsspanning is. Volts per schaaldeel etc.

Thiez
17 augustus 2011, 20:55
Ik heb van beide even de manual opgezocht met daarin de specs:

Het zegt mij allemaal nog niet zo gek veel dus misschien dat er mensen even mee willen kijken die er iets meer verstand van hebben?
Ik heb het idee dat ze niet zo gek veel van elkaar verschelen. De ene heeft alleen een ingangsvoltage van 400max en de andere van 500max. Verder blijft het qua schaal enzo redelijk gelijk volgens mij.
Overigens staan van de HM208 in de handleiding alle schema's, wat misschien handig kan zijn als er ooit iets kapot in gaat.
De 203-4 aan de andere kant heeft een component tester die volgens sommige erg handig is bij audio toepassingen.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-USJF7BU3.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VVSW87CE.jpg

Wanneer er niet naar de prijs gekeken zou worden, welke zou dan voor jullie de voorkeur hebben?

nico verduin
17 augustus 2011, 21:05
Ik heb van beide even de manual opgezocht met daarin de specs:

Het zegt mij allemaal nog niet zo gek veel dus misschien dat er mensen even mee willen kijken die er iets meer verstand van hebben?
Ik heb het idee dat ze niet zo gek veel van elkaar verschelen. De ene heeft alleen een ingangsvoltage van 400max en de andere van 500max. Verder blijft het qua schaal enzo redelijk gelijk volgens mij.
Overigens staan van de HM208 in de handleiding alle schema's, wat misschien handig kan zijn als er ooit iets kapot in gaat.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-USJF7BU3.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VVSW87CE.jpg

Wanneer er niet naar de prijs gekeken zou worden, welke zou dan voor jullie de voorkeur hebben?die 2e. Prima voor jullie gebruik. En dan 1:10 probes nemen. Zit je altijd veilig. Die kunnen nl meestal ook 1:1 dus voldoende voor alle metingen.
De storage is alleen om een plaatje te bewaren. Downloaden kan niet. Frequentie bereik is prima voor beiden. Tenzij je met microprocessoren wilt werken dan heb je grote kans dat ze op het randje zitten kwa frequentie bereik.

Thiez
17 augustus 2011, 22:32
Oke het is de 2e geworden voor 60 euro. Ziet er prima uit. De verkoper studeert technische natuurkunde en had inmiddels meerdere scopes staan.
Mochten er nog mensen op zoek zijn naar een scope, http://link.marktplaats.nl/473120529 deze kun je voor 90 euro krijgen bij hem.

Thiez
18 augustus 2011, 22:39
Twee stuks voor € 29,- :
http://www.baco-army-goods.nl/oscilloscope-probe-20mhz.html

Even een vraagje. Ik heb goedkope probes gevonden en volgens mij komen ze qua specs overeen met bovenstaande maar dan helft van de prijs nog. Zijn deze probes goed genoeg of kan ik beter voor klasse hoger gaan?

http://www.nextgadgets.eu/Electronic-Gadgets/40528-100MHz-Oscilloscope-Probe.htm

nico verduin
19 augustus 2011, 07:49
Even een vraagje. Ik heb goedkope probes gevonden en volgens mij komen ze qua specs overeen met bovenstaande maar dan helft van de prijs nog. Zijn deze probes goed genoeg of kan ik beter voor klasse hoger gaan?

http://www.nextgadgets.eu/Electronic-Gadgets/40528-100MHz-Oscilloscope-Probe.htmIk weet niet hoe lang ze mee gaan......

Thiez
19 augustus 2011, 17:42
Ik ga voor die van army shop. die zien er net wat degelijker uit. Of ik wacht even een weekje en kijk of ik ze via school kan bestellen.

tommus42
19 augustus 2011, 19:03
Die van 29 euro wil ik ook aanschaffen, als je iets kunt regelen met de inkoop, neem ik graag een setje van je over. Ik bedoel, eventueel, als het de moeite is enzo:strat:

Thiez
19 augustus 2011, 19:56
Het is voor mij geen moeite om er een setje bij te doen. Maar het enige wat we dan besparen is verzendkosten, en dan moet ik ze vervolgens doorsturen naar jou :P Dus ik denk niet dat het heel veel zal schelen opzich.

tommus42
19 augustus 2011, 21:04
Nee, denk ik ook niet:D. Ach, ik heb geen haast.

Thiez
26 augustus 2011, 15:08
Het spulleke is inmiddels binnen. Binnenkort nog een signaalgenerator ophalen en dan heb ik voor 180 euro een compleet elektronica werkplaatsje om mezelf eens goed te gaan verdiepen in versterkers ;)

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DJ3Z6VB7.jpg

nico verduin
27 augustus 2011, 08:03
Ziet er goed uit !!!

Thiez
27 augustus 2011, 11:35
ja is een mooi dingetje. Heb hem even schoongepoets, dat was wel even nodig maar verder ziet hij er echt prima uit.
Even het beeld getest met component tester (moet nog meetkabeltjes aanschaffen dus gewone scopebeelden kon ik nog niet krijgen) maar ook dat is prima scherp te krijgen nog. Ben er erg blij mee.

HaroldA
24 juni 2013, 22:05
Ik moet ook aan de scope, maar heb te weinig ruimte voor een oude analoge ... Is dit iets? http://www.elektronicatekoop.nl/40ms-s-zakoscilloscoop-met-meetprobe

HaroldA
24 juni 2013, 22:15
Velleman HPS140i vs ARM Nano DSO201 Oscilloscope


http://www.youtube.com/watch?v=8dhhhaeHEyM

Wop6670
24 juni 2013, 22:37
Het spulleke is inmiddels binnen. Binnenkort nog een signaalgenerator ophalen en dan heb ik voor 180 euro een compleet elektronica werkplaatsje om mezelf eens goed te gaan verdiepen in versterkers ;)

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DJ3Z6VB7.jpg

Ziet er goed uit.
Ik werk de hele dag soms met een fluke meters. Ze zijn erg betrouwbaar.
Een tip om de zekering te testen in je meter.
Steek de rode meetpen in het gat van de Ampère uitgang.
Hij geeft meestal 0 ohm aan of tussen de 1000/1500 ohm.
Dan is de zekering heel. Geeft hij OL aan dan is de zekering defect.
Deze beveiligd de stroom door de meter.
Meestal wordt deze zekering opgeblazen omdat men na een stroom meting vergeet de rode meetpen in het rechtse gat te steken. Of natuurlijk een te grote stroom gemeten.
Deze zekeringen zijn vrij kostbaar. 11 tot 15 euro.

De metertjes van de beroemde bouw markten zijn best te gebruiken.
Het zijn ook goede granaten. Als je met deze metertjes een stroommeting hebt gedaan en je vergeet dan je pen terug te steken, dan is er goede kans dat het metertje echt uitelkaar klapt. Verwacht geen spectaculaire dingen, maar roken doet hij zeker.

Wij mishandelen de flukes behoorlijk, meten met ohms met spanning op het circuit, vallen soms van behoorlijke hoogtes, tegen de grenswaarden meten enz. weinig gezeur met deze meters
Wij hebben meerdere meters al meer dan 20 jaar. Natuurlijk zijn ze vervangen door modernere maar het blijven goede back-up meters.

Ik kan alleen maar zeggen goede aankoop. Weet van scopies niet zoveel. Ben daar zelf ook lerende mee.
Succes

Willem :ok:

HaroldA
24 juni 2013, 22:37
De velleman schijnt beter te meten dan de Nano, maar faalt wel een beetje bij hoge frequenties:


http://www.youtube.com/watch?v=R1TtbWqOlv4

Maar dat lijkt me voor amps en pedaaltjes geen probleem, toch?

HaroldA
24 juni 2013, 23:12
Toch ook een leuk apparaatje ... wel gigantisch veel opties.


http://www.youtube.com/watch?v=SYMFtHTiqoQ

nico verduin
24 juni 2013, 23:45
Toch ook een leuk apparaatje ... wel gigantisch veel opties.


http://www.youtube.com/watch?v=SYMFtHTiqoQIk zou hem dan wel gelijk testen op de 500V........
Nu weet ik dat specificaties lezen bij de meeste niet hun sterkste kant is..... Maar de meeste van dit soort apparaten kunnen maximaal 35V op de ingang hebben. En ik zou het niet tot het uiterste testen.....
Dus moet je al een probe nemen van 1:100 en die zijn vaak weer ff duurder.
Dus voor een pedaaltje prima, maar ik zou hem niet aan een buizenbak hangen... Maar ja wie ben ik....

HaroldA
24 juni 2013, 23:47
Dus voor een pedaaltje prima, maar ik zou hem niet aan een buizenbak hangen... Maar ja wie ben ik....

Iemand met veel ervaring versus iemand met 0 ervaring. Uw input is zeer welkom!

Velleman: max. 100Vp AC+DC en hij wordt geleverd met een 1:10 probe. Dat lijkt me beter?

nico verduin
24 juni 2013, 23:50
Tja ik zou nooit zoiets hiervoor kopen... maar ja....

HaroldA
24 juni 2013, 23:51
Tja ik zou nooit zoiets hiervoor kopen... maar ja....

Ik heb geen ruimte voor een (oude) analoge scope.

De DSO Nano v2 kan trouwens 80Vpp aan met een 1:1 probe.

7ender
25 juni 2013, 07:21
koop een oudje van Hameg ! ,..........en laat die game-boy lekker in de etalage liggen :dontgeti:

Dirk_Hendrik
25 juni 2013, 07:50
en laat die game-boy lekker in de etalage liggen :dontgeti:

Een volle +1
Maak dan ruimte, zoek een oplossing maar ga niet aan de slag met die geimproviseerde kleuterdingen.

nico verduin
25 juni 2013, 08:04
Je hoeft mij niet te overtuigen..... Ik heb er een ....... (zo'n nano ding)..... om ff te meten aan de Arduino projectjes.... 5V. Voor de hogere frequenties is het niks....

HaroldA
25 juni 2013, 08:53
Ik kan geen ruimte maken. Het is een gameboy of geen ruimte voor een amp.

nico verduin
25 juni 2013, 09:49
Gewoon doen wat ik al ruim 45 jaar gedaan heb......
gewoon aan de eet tafel..... en daarna weer opruimen. Was niet ideaal, maar is me toch gelukt..... Betekent wel dat je niet kan zeggen ff stoppen... morgen verder.... En dat is prima gegaan.

HaroldA
25 juni 2013, 09:55
Gewoon doen wat ik al ruim 45 jaar gedaan heb......
gewoon aan de eet tafel..... en daarna weer opruimen. Was niet ideaal, maar is me toch gelukt..... Betekent wel dat je niet kan zeggen ff stoppen... morgen verder.... En dat is prima gegaan.

Aan de keukentafel mag ik niet solderen, geen muziekje opzetten en kan ik "meegenieten" van allerhande wijven-series op TV. Ook is onze eettafel zo "zacht" dat ik er direct deuken in zou maken. Nee, dankjevriendelijk.

Wat nou als ik op mijn kleine appartementje eerst een "gameboy" koop om als ik verhuisd ben (en geen halve ton schuld heb) een "echte", stinkende, grote, oude Hamag?

Qua kosten maakt het niets uit, die Hamag's doen zo te zien ook makkelijk €100 en dan moet ik er vast weer een 1:10 probe bij kopen, de boel moeten laten kalibreren, verzendkosten, etc.

cluseau
25 juni 2013, 10:12
Ik heb al heel jong geleerd dat je niet moet bezuinigen op gereedschap. Uiteindelijk zal blijken dat je alsnog geld gaat uitgeven voor een betere versie.

HaroldA
25 juni 2013, 10:13
Ik heb al heel jong geleerd dat je niet moet bezuinigen op gereedschap. Uiteindelijk zal blijken dat je alsnog geld gaat uitgeven voor een betere versie.

... en dan kan ik de gameboy mooi gebruiken voor snelle metingen of meten aan mijn toekomstige Arduino. :cooler:

HaroldA
25 juni 2013, 10:32
Is zoiets verstandig: http://www.ebay.de/itm/281126075636

Een ongeteste Hameg 412.

nico verduin
25 juni 2013, 12:38
nee...........

HaroldA
25 juni 2013, 13:24
nee...........

Ok ... er staan nog een paar andere Hamegs te koop in DL, maar hebben zo te zien allemaal problemen. Tot zover de zoektocht naar een Hameg van vandaag.

cluseau
25 juni 2013, 13:49
Probeer een 203 of 205 te scoren. Dat is de opel kadett onder de scoops en zijn ook goed te sevicen.

flo123
25 juni 2013, 13:51
Zoals ik in het andere topic al schreef:

Je kunt een scope ook rechtop op de grond zetten naast je bureau. Meestal hebben ze namelijk pootjes achterop. Dat scheelt een hoop ruimte op het bureau. Al zittend kijk je dan zo bovenop het scherm.

HaroldA
25 juni 2013, 13:53
Probeer een 203 of 205 te scoren. Dat is de opel kadett onder de scoops en zijn ook goed te sevicen.

Ah, die met die 10-tallen knoppen en pots, en ten grootte van een kleine koelkast ... ;)

flo123
25 juni 2013, 13:53
Ik zou een jaren 80-90 twee kanaals 15MHz PM3226 Philips kopen of zoiets degelijks.
Zoiets heb ik voor 50 euro gekocht een paar jaar terug:
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m672206329-te-koop-oscilloscoop-philips.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b

cluseau
25 juni 2013, 14:38
Ah, die met die 10-tallen knoppen en pots, en ten grootte van een kleine koelkast ... ;)

Ben dan wel benieuwd naar jouw koelkast.

HaroldA
25 juni 2013, 14:45
Ben dan wel benieuwd naar jouw koelkast.

Die heeft 1 knop en is net wat groter dan de gemiddelde Hamag 203 :soinnocent:

tommus42
25 juni 2013, 14:56
Deze heeft twee knoppen:hippie:
http://img839.imageshack.us/img839/4541/lyul.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/839/lyul.jpg/)

7ender
25 juni 2013, 17:26
Probeer een 203 of 205 te scoren. Dat is de opel kadett onder de scoops en zijn ook goed te sevicen.

Dat zijn "wereld scope's " :cheerup::cheerup::cheerup:

...onverwoestbaar !

7ender
25 juni 2013, 17:34
Deze heeft twee knoppen:hippie:
http://img839.imageshack.us/img839/4541/lyul.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/839/lyul.jpg/)

....me vriendin ook .... :sssh:

7ender
25 juni 2013, 17:47
Ah, die met die 10-tallen knoppen en pots, en ten grootte van een kleine koelkast ... ;)

hoe kom je d'r bij :???: ,.....gewoon formaat 80-er, 90-er jaren , geen poespas , 2 kanaals ....

Ik heb GEEN aandelen in Hameg ,....maar vraag zelf om je heen wat de meest betrouwbare eenvoudige scope is ,....en je komt op dit merk uit.
Een maatje van me heeft ooit met z'n eerste verdiende centjes een Hameg aangeschaft in de begin 70-er jaren,
en die functioneert heden ten dage nog steeds !!!!!! Kijk ! , dát noem je nou spullen !

Vroeger bij 2 werkgevers met dure Tektronix , en dure Philips scopes gewerkt ,......maarruhhhh , .....die bleven tot op een enkele na toch niet eindeloos heel helaas .... , meestal gezeik met de tijdbasis of triggerproblemen ( igv gezeik dan )

7ender
25 juni 2013, 18:01
oh ,...ennuhhh,....NIET meetapparatuur uitlenen !

Ik had ooit een peper-dure analoge multimeter van I.T.T. met autom. nulstelling.

Er kwam iemand met de vraag : "hep jij effe een metertje voor me , ik moet effe enz "

Ik kreeg 'm terug ,.......met een bruin geblakerd glaasje :angry::angry::angry:

Thiez
25 juni 2013, 18:35
Probeer een 203 of 205 te scoren. Dat is de opel kadett onder de scoops en zijn ook goed te sevicen.

Ik heb dus de 203-4 uit dit forum gekocht voor 60 euro. Prima scope! Simpel toongeneratortje erbij en ik kan meten. Althans, ik heb de spullen om te meten ;) Nog niet heel erg veel gebruik van gemaakt, moet mezelf er nog eens goed in verdiepen.

HaroldA
26 juni 2013, 10:11
Ik heb gereageerd op een Philips PM 3226 en een Philips PM 3232. De Philips PM 3232 heeft iig geen probes erbij zitten.

nico verduin
26 juni 2013, 10:43
Voor jullie soort gebruik..... ebay :)

HaroldA
26 juni 2013, 10:45
Voor jullie soort gebruik..... ebay :)

... waar overal "defect" bij staat? of "ongetest uit een erfenis"?

HaroldA
26 juni 2013, 11:37
Vraagje over 10:1 probes: is het zo dat ze vaak niet meer dan 500Vpp mogen meten?

nico verduin
26 juni 2013, 12:37
Afhankelijk van de kwaliteit van de kabel. Dat heeft te maken met de opbouw, isolatie van de kabel etc. Betekent overigens in de praktijk dat je rustig op 500V kan werken. Heeft te maken met de veiligheidsklasse.
Maar ik verwacht dat Dirk Hendrik daar veel meer vanaf weet daar hij er dagelijks mee te maken heeft.

SantaX
28 juni 2013, 23:59
Hier ook een marktplaats scoopje, philips pm3209. Twee kanaals, 40mhz. Alles op audio gebied dus prima mee te doen. Als hobbyist ben ik er superblij mee, zeker voor de paar tientjes die hij mocht kosten. Er zit vast en zeker meer in het apparaat dan ik er uit haal nu. Beste man kwam hem nog brengen ook.

Ben alleen nu op zoek naar een betaalbare logic analyzer. Zag er een paar op de 2dehands markt, maar ik hoop dat er ook iets is dat voor minder dan 150 euro weg mag. 25 (of heel luxe 40) mhz zou al meer dan voldoende zijn voor mijn projectje. Dus als iemand nog ergens iets weet staan dat weg mag voor een krat bier of klein prijsje :P

Frits van Mourik
29 juni 2013, 00:11
Ben alleen nu op zoek naar een betaalbare logic analyzer. :P

Bedoel je nu serieus een LOGIC analyser?

nico verduin
29 juni 2013, 00:20
Bedoel je nu serieus een LOGIC analyser?Wat moet ie in godsnaam met een LOGIC analyzer. Een LF spectrum analyzer zou ik nog kunnen begrijpen....

Frits van Mourik
29 juni 2013, 00:25
Wat moet ie in godsnaam met een LOGIC analyzer. Een LF spectrum analyzer zou ik nog kunnen begrijpen....

Dat bedoel ik maar...
En daar is fraaie freeware voor te vinden!

SantaX
29 juni 2013, 02:06
@Frits: Ja! Hij bedoelde serieus een logic analyzer. Ik ben een stoute jongensdroom aan het navolgen en ben een (hele simpele, maar functionele) micro/homecomputer aan het onwerpen en dan is zo een ding wel handig. Heel simpel en basic verder allemaal en puur ter leering ende vermaack. Als hij Hello World kan roepen ben ik al heel blij :cooler:

Dirk_Hendrik
29 juni 2013, 07:49
@Frits: Ja! Hij bedoelde serieus een logic analyzer. Ik ben een stoute jongensdroom aan het navolgen en ben een (hele simpele, maar functionele) micro/homecomputer aan het onwerpen en dan is zo een ding wel handig. Heel simpel en basic verder allemaal en puur ter leering ende vermaack. Als hij Hello World kan roepen ben ik al heel blij :cooler:

En het laatste wat je daarvoor nodig hebt is een Logic Analyser. Sowieso al een tak van apparatuur waarvan je verdomd goed moet weten waneer, waarom en hoe je em gebruikt. Anders krijg je alleen maar meer gegevens maar zonder enige clue wat je ermee moet.

nico verduin
29 juni 2013, 09:26
@Frits: Ja! Hij bedoelde serieus een logic analyzer. Ik ben een stoute jongensdroom aan het navolgen en ben een (hele simpele, maar functionele) micro/homecomputer aan het onwerpen en dan is zo een ding wel handig. Heel simpel en basic verder allemaal en puur ter leering ende vermaack. Als hij Hello World kan roepen ben ik al heel blij :cooler:Raspberry PI... toch wel een hele 30 euri...

SantaX
29 juni 2013, 13:51
Raspberry PI... toch wel een hele 30 euri...

Jullie gaan een beetje aan mijn doel voorbij. Ik wil gewoon uit nostalgische overwegingen en om er wellicht nog iets van op te steken een home-computer-achtig iets maken. Weet op het moment nog nieteens zeker of ik voor een oude processor ga kiezen zoals de Z80 of dat ik met kekke chipjes van atmel ga prutsen. Hoe dan ook, ik heb niets om op te lossen, niets dat ik perse moet berekenen of aansturen. Ik wil dit gewoon doen voor de lol en om voor mezelf te bewijzen dat elke lul met een soldeerbout een computer kan maken.

nico verduin
29 juni 2013, 14:21
Jullie gaan een beetje aan mijn doel voorbij. Ik wil gewoon uit nostalgische overwegingen en om er wellicht nog iets van op te steken een home-computer-achtig iets maken. Weet op het moment nog nieteens zeker of ik voor een oude processor ga kiezen zoals de Z80 of dat ik met kekke chipjes van atmel ga prutsen. Hoe dan ook, ik heb niets om op te lossen, niets dat ik perse moet berekenen of aansturen. Ik wil dit gewoon doen voor de lol en om voor mezelf te bewijzen dat elke lul met een soldeerbout een computer kan maken.Wat moet je dan met een logic analyzer? Mijn KIM-1 (1976) doet het nog steeds en ik weet zeker dat de ontwerpers geen Logic analyzer gebruikt hebben...... die hadden ze niet :)

nico verduin
29 juni 2013, 14:22
Jullie gaan een beetje aan mijn doel voorbij. Ik wil gewoon uit nostalgische overwegingen en om er wellicht nog iets van op te steken een home-computer-achtig iets maken. Weet op het moment nog nieteens zeker of ik voor een oude processor ga kiezen zoals de Z80 of dat ik met kekke chipjes van atmel ga prutsen. Hoe dan ook, ik heb niets om op te lossen, niets dat ik perse moet berekenen of aansturen. Ik wil dit gewoon doen voor de lol en om voor mezelf te bewijzen dat elke lul met een soldeerbout een computer kan maken.Ik ken er op dit forum die ondanks de solderbout..... dit van hun levensdagen niet zullen/kunnen realiseren....

SantaX
29 juni 2013, 15:01
Wat moet je dan met een logic analyzer? Mijn KIM-1 (1976) doet het nog steeds en ik weet zeker dat de ontwerpers geen Logic analyzer gebruikt hebben...... die hadden ze niet :)

Ik kwam op het idee van de logic analyzer toen ik ging denken over het genereren van vga. Ik zou het liefste geen IC oplossing voor hebben, maar hardwarematig de h en v genereren. Om goed te zien of je de goede timing hebt leek me zo een ding wel handig.

Maar je hebt gelijk, dat hadden ze toen zeker niet thuis staan. Al hadden ze toen ook nog geen vga :P

Nouja voorlopig ziet het eruit alsof ik tot ik dat echt begrijp een parallax propeller chip ga gebruiken voor de vga. Dan kan ik alvast met de rest stoeien :)

nico verduin
29 juni 2013, 17:32
Ik kwam op het idee van de logic analyzer toen ik ging denken over het genereren van vga. Ik zou het liefste geen IC oplossing voor hebben, maar hardwarematig de h en v genereren. Om goed te zien of je de goede timing hebt leek me zo een ding wel handig.

Maar je hebt gelijk, dat hadden ze toen zeker niet thuis staan. Al hadden ze toen ook nog geen vga :P

Nouja voorlopig ziet het eruit alsof ik tot ik dat echt begrijp een parallax propeller chip ga gebruiken voor de vga. Dan kan ik alvast met de rest stoeien :)
Hoe de VGA werkt weet ik niet. Ik heb ooit mbv. Don Lancasters Video Gourmet Cookbook (hoe verzinnen ze het) met mijn Kim-1 een combinatie van hardware en software video signalen kunnen maken voor een gewone video monitor. Alles bestond uit een PROM (die je zelf moest bakken), zooi weerstanden, chippies en paar caps en een deel uit de software (iets van 17 bytes). En dan kon je inderdaad op het scherm wat type.... (ergens in 1978 dacht ik). Vlak daarna de Elektuur terminal gebouwd. Deed het stukken beter.

In jouw geval zou ik eerst maar eens proberen VGA te definieren vwb. de timing en dan hoe je dat conceptueel zou doen. Specs zullen er vast wel zijn... en de eerste VGA kaarten waar ook niet zo groot :) :) :)

SantaX
29 juni 2013, 17:59
Ja sowieso, dat is niet mijn eerste zorg. Zou het wel tof vinden als het gaat werken uiteindelijk, maar voor nu wil ik dat gewoon softwarematig doen. Ik heb met de arduino ook wel eens softwarematig (nouja +1 75 ohm weerstand) gewoon tv-signaal gemaakt. Ook wel geinig, maar vandaar dat ik deze keer de lat hoger wil leggen. Maar voor de vga een echte oplossing krijgt zorg ik wel dat er al een seriele connectie mogelijk is ja. Ik wil er in het kort gezegt gewoon wat mee spelen. De uitdaging zit hem ook wel in de software kant. Kan ik een mini-os schrijven? Wat komt er nu echt bij kijken om het van a tot z te doen? Gewoon leuk tijdverdrijf en wat ik zo in mijn winkelmandje heb liggen tot nu toe, harstikke betaalbaar ook nog voor een microcomputer-achtige bouw.

Achja, als iets uitkomt wat de moeite waard is van het delen vraag ik wel of een topic mag openen, maar wil me ook niet te veel laten beinvloeden nog. Zelf doen is het woordje hier, ook als dat gaat leiden tot minder dan perfecte ontwerpen of ronduit domme fouten.

nico verduin
29 juni 2013, 18:03
Moet je maar eens kijken naar CP/M dat was toen nog een eenvoudige OS.

Dirk_Hendrik
29 juni 2013, 18:04
Afgelopen week was ik bezig met wat voorstudie op grafische tft displays. Vrij eenvoudig; Hoe stuur ik zo'n ding aan. Dus, hoe vertel ik em dattie pixel (x,y) aan moet zetten in kleurtje rood. Binnen ongeveer een kwartier begon me dat al te duizelen terwijl ik toch aardig wat embedded software heb geschreven.

Google dus, waar een gast voorbij kwam met de gouden tip. Begin klein, miniatuur dus (maar wel kleurendisplay, gewone 2*16 etc karakterdisplays zijn echt te gemakkelijk) en bouw daarna die kennis uit. Als je dus een hello world wil, begin dan idd met ene ATmel en een karakterdisplay. Leuk genoeg en in een goeie avond te doen. Je eigen videosignalen genereren is een forse stap verder.

Op dit moment is eigenlijk alles wat ik met Atmels die qua codeontikkeling initieelo gefocussed op 1 ding. Heb een LCD display. Die wordt dus in de geassembleerde code pas op het allerlaast gedisabled (als een display niet nodig is). Maar code ontwikkelen en daarbij voor test-abilty een LCD hebben maakt het leven zo extreem veel sneller.

SantaX
29 juni 2013, 18:59
CP/M was ik inderdaad al eens aan het denken, maar ik heb ook al eens gekeken naar uzix en naar de POSIX-standaard in het algemeen. Al is dat nog even zorg voor later. Om aan te sluiten op D_H, dat is precies wat ik van plan ben. Klein beginnen al heb ik wel een basisontwerp, maar ik bouw het op as-needed zeg maar. Dus eerst een seriele interface voor er video komt, dat soort dingen.

HaroldA
9 juli 2013, 20:38
Heeft iemand zin/tijd mee te kijken wat er in de buurt van Tilburg aan oscilloscopen te vinden is?

HaroldA
10 juli 2013, 22:55
Heeft iemand zin/tijd mee te kijken wat er in de buurt van Tilburg aan oscilloscopen te vinden is?

Helaas ... Hilversum :( http://link.marktplaats.nl/691842491

Dirk_Hendrik
11 juli 2013, 11:42
Als jij via mail, telefoon of hoe dan ook een verkoopafspraak te regelen wil ik em best even voor je oppikken hoor. Schiet ik je het bedag indien nodig ook nog even voor.

HaroldA
11 juli 2013, 13:02
Als jij via mail, telefoon of hoe dan ook een verkoopafspraak te regelen wil ik em best even voor je oppikken hoor. Schiet ik je het bedag indien nodig ook nog even voor.

Allereerst: enorm bedankt! :ok:

Alleen ... dan staat hij nog steeds in Noord-Holland, toch? Da's iets van 1.5 uur reistijd (enkele reis) vanaf Tilburg ... Het lijkt me niet dat zoiets veilig verstuurd kan worden, toch?

nico verduin
11 juli 2013, 15:20
Alleereerst: enorm bedankt! :ok:

Alleen ... dan staat hij nog steeds in Noord-Holland, toch? Da's iets van 1.5 uur reistijd (enkele reis) vanaf Tilburg ... Het lijkt me niet dat zoiets veilig verstuurd kan worden, toch?het is niet zozeer dat het veilig verstuurd kan worden... maar Dirk Hendrik wordt wel inhoudelijk gehinderd door kennis waardoor hij kan aangeven of het bagger is of niet VOORDAT je betaald hebt. Versturen ..... ach hele bouwpakketten en amps gaan over de post.... kwestie van goed inpakken.

Dirk_Hendrik
11 juli 2013, 18:13
Het lijkt me niet dat zoiets veilig verstuurd kan worden, toch?
Geef me 1 reden waarom niet ;-)

Nico,
na 3 keer lezen, ik snap je opmerking niet.

Thiez
11 juli 2013, 19:37
Geef me 1 reden waarom niet ;-)

Nico,
na 3 keer lezen, ik snap je opmerking niet.

Ik denk dat hij het sarcastisch bedoeld dat je inhoudijk gehinderd wordt door kennis. En dat het een voordeel is voor harold dat jij de scope kan checken voordat je hem koopt. Dat harold zeker weet dat hij een mooi scopje krijgt.

Ik zeg doen!

nico verduin
11 juli 2013, 19:40
D_H ik zal 'm ff uitleggen:)
Ik nam aan dat als jij dat ding ophaalt in Hilversum (tenminste dat begreep ik) jij ook zou kijken of dat ding wel werkt. En daar jij weet hoe een scope werkt en ook of hij goed werkt en dat ook nog redelijk snel in de gaten hebt, wordt jij "inhoudelijk gehinderd door kennis". Velen die daar geen last van hebben, zetten hem aan, lampje brand, er komt ook nog een groene lijn en die beweegt als je je vinger erop doet.... dan zal hij wel goed zijn. Zij hebben dan de pech niet gehinderd te worden door inhoudelijke kennis. Eigenlijk hebben ze dan geen idee wat ze kopen.
In jouw geval betekent het een compliment en respect. M.a.w. Als jij tegen mij zou zeggen dat ding is goed. Dan neem ik dat zonder meer aan idem voor Frans, Mabery en nog een paar. Als Harold het zou zeggen zou ik mijn twijfels hebben omdat hij nog nooit met zo'n ding heeft gewerkt laat staan weten hoe hij moet ijken etc etc.
@Harold, begrijp met niet verkeerd.

nico verduin
11 juli 2013, 19:42
Ik denk dat hij het sarcastisch bedoeld dat je inhoudijk gehinderd wordt door kennis. En dat het een voordeel is voor harold dat jij de scope kan checken voordat je hem koopt. Dat harold zeker weet dat hij een mooi scopje krijgt.

Ik zeg doen!Zeker geen sarcasme.....

Thiez
11 juli 2013, 20:09
Zeker geen sarcasme.....

Nu snap ik het inhoudelijk gehinderd door kennis. Gehinderd om hem te kopen. Ik kon me al niet voorstellen dat je zou vinden dat D_H gehinderd werd de scope goed te beoordelen vanwege inhoudelijke kennis.

HaroldA
11 juli 2013, 20:32
@Harold, begrijp met niet verkeerd.

Ik ben gewoon mijn nederige zelve! :ok:

Ik heb D_H gemaild over hoe en wat ...

Dirk_Hendrik
11 juli 2013, 21:35
D_H ik zal 'm ff uitleggen:).. etc
OK. heppem ;-)

nico verduin
11 juli 2013, 23:04
Nu snap ik het inhoudelijk gehinderd door kennis. Gehinderd om hem te kopen. Ik kon me al niet voorstellen dat je zou vinden dat D_H gehinderd werd de scope goed te beoordelen vanwege inhoudelijke kennis.volgens mij snap je hem nog niet helemaal :)

Agent_Smith
12 juli 2013, 09:39
Ik snap niet wat er zo moeilijk aan die uitdrukking is. Was toch vanaf het begin gewoon duidelijk: D_H heeft ruime kennis van zaken en kan dus een scope beoordelen. the end.

HaroldA
13 juli 2013, 23:12
D_H heeft ruime kennis van zaken en kan dus een scope beoordelen. the end.

Wat hij ook gedaan heeft ... en hij heeft 'm meegenomen voor mij! Binnenkort dus golfjes kijken ;)

Thiez
14 juli 2013, 22:25
volgens mij snap je hem nog niet helemaal :)

Nevermind, niet belangrijk :P



Wat hij ook gedaan heeft ... en hij heeft 'm meegenomen voor mij! Binnenkort dus golfjes kijken ;)

Goed bezig!

Dirk_Hendrik
15 juli 2013, 18:36
Die scoop is eigenlijk niks voor Harald. Veel te klein en licht. Ik denk dat ik morgen maar aan m'n schoonmoeder meegeef.

nico verduin
15 juli 2013, 18:42
Die scoop is eigenlijk niks voor Harald. Veel te klein en licht. Ik denk dat ik morgen maar aan m'n schoonmoeder meegeef.Hij kan ook beter zo'n oude tektronix versie nemen uit de 70ér jaren (halve kuub ruimte :))

HaroldA
15 juli 2013, 18:48
Die scoop is eigenlijk niks voor Harald. Veel te klein en licht. Ik denk dat ik morgen maar aan m'n schoonmoeder meegeef.

He, niet zo he? Anders ga ik een keer bij je schoonmoeder langs... :stop:

SantaX
16 juli 2013, 22:09
Lekker eigenwijs geweest aangezien het na bijna 3 weken nog steeds aan het jeuken was en een 68 kanaals HP1662A Logic Analyzer gekocht. Na een korte mailwisseling een hele vriendelijke prijs kunnen krijgen. Ben nu nog op het bevestigingsmailtje voor een afspraak aan het wachten, maar ik heb er zin an. Inmiddels ook al een halve computer op basis van de z80 op schema staan, dus dat apparaat gaat sowieso van pas komen. Al is het maar ter lering ende vermaack. Voor de prijs kan ik er geen buil aan vallen. Al heeft ie me wel echt gematst, want mijn budget is beperkt.

Sowieso de laatste 3 weken en vooral de laatste 2 dagen (sinds ik ben begonnen met concreet het schema te maken) heel veel nieuwe dingen tegen gekomen. Nog lang niet alles is opgelost, maar de kop is eraf.

nico verduin
17 juli 2013, 10:18
Voor mij ben je knettergek :)

cluseau
17 juli 2013, 11:11
Voor mij ben je knettergek :)

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/popcorn.gif

SantaX
17 juli 2013, 11:37
Voor mij ben je knettergek :)

Haha, van jou vat ik dat op als een ontzettend compliment :P
Weet je wat het is, jullie hebben allemaal werk of jullie bedrijven, sommige studie. Ik zit in de wajong. Als ik dingen wil leren en me ontwikkelen moet ik het echt zelf zoeken. Dat doe ik dus op dit soort manieren. Head-in-first. Daarnaast, 120 euro leek me toch allersinds een hele leuke deal ;)

Dirk_Hendrik
17 juli 2013, 14:10
Je doet maar. Vooral doorgaan!

Ik zou je alleen wel met klem willen tippen te kappen met die Z80.

De Z80 heeft na z'n hoogtijdagen amper meer serieuze ontwikkelingen doorgemaakt en waar hij dus nog gebruikt wordt is dat vnl door mensen die em nou eenmaal kennen. Verder is hij zo obsolete als de tering en dus zal veel ervaring die je er mee opdoet dus maar beperkt waardevol. Op het moment dat je een CPU uit dezelfde era pakt, bv een 8051 kun je alle ervaringen die je daarmee opdoet vrij rechtsreeks doorporten naar de vele latere varianten die daarop zijn ontwikkelt. Meer I/O, AD's, 16-bit varianten etc. Daarnaast is 8051 kennis vrijwel direct toe te passen op bv Atmel AVR's ( die dan ineens een stuk "liever" blijken te zijn dan een 8051).

Of je gaat meteen voor de AVR's.

SantaX
17 juli 2013, 14:32
Luister, ik heb ook met dingen als de arduino gespeeld, waar een atmel avr in zit. Dat vind ik niet leuk. Dat is grappig als je wat aan te sturen hebt. Heb ik niet. Ik doe het met de z80 uit nostalgische overweging. Ooit eens mijn complete communie geld uitgegeven aan msx1, vg8020. Sindsdien droom ik er ook van om er zelf eentje te maken. Jullie vallen erover dat die z80 inderdaad niet echt nuttig is. Jullie vergeten daarbij dat ik nu een schema ben aan het tekenen. Heb ik nog nooit gedaan. Ik leer de eda software kennen. Jullie wisten vast al dat je een ontkoppelcondensator nodig hebt bij ic's. Wist ik niet. Jullie kunnen ongetwijfeld een voeding maken en de ripple berekenen en dus ook de filtercondensator. Was nieuw voor mij. Trouwens, de z80 is door ontwikkeld in de ez84 die allemaal die avr-trucjes tot en met kant en klare ethernet aan boord heeft. Ik gebruik wat dat betreft ook geen echte oude z80 maar een z84c00 die gewoon nog in productie is. Die instructieset van de 8080 is volgens mij steeds heel waardevol om te kennen. Zit in de z80.

Een avr wilde ik nu juist niet omdat die krengen alles al aan boord hebben, io, geheugen. Wat leer ik daar nou van? Ik programmeer sidns ik 3 turfen hoog ben. De softwarekant is niet wat ik moet leren. Ik weet hoe ik een pinnetje moet aansturen. Wat ik niet weet is hoe een computer nu echt op hardniveau werkt. Daar kom ik nu wel achter.

Ik heb nog nooit met logische poorten gewerkt, zojuist heb ik met OR poortjes de read en write lijnen gemaakt voor het geheugen.

Er valt voor mij zo ontzettend veel te leren in dit projectje. Dat de assembly-kennis over de z80 die ik dadelijk moet leren verder vrij waardeloos is ben ik met je eens, maar dat is maar een klein gedeelte. Als ik zou besluiten niet cp/m te gebruiken, maar zelf een OS te proberen te maken dan doe ik nog steeds veel kennis op over hoe een OS nu echt werkt en belangrijker nog,hoe je er eentje opzet.

Ik wil er ethernet op gooien, ik zal dus een TCP/IP stack moeten schrijven. Die kennis is alleen al
waardevol genoeg om dit hele project te rechtvaardigen wat mij betreft.

Nee, ik vind dat jullie te makkelijk zeggen, kap ermee, je steekt er niets van op. Vind ik echt.

Kleine edit; ik waardeer de eerlijkheid overigens, dat zeker. Toch vind ik het jammer dat jullie er zo negatief over zijn. Op circuitonline reageert men heel anders

Ik durf nog nieteens meer te vertellen dat als dit lukt het volgende plan een transistor CPU is.

tommus42
17 juli 2013, 14:44
Kun je niet een digitale flanger met het ding maken? Ben nog altijd op zoek naar die vette analoge van the cure, maar een leuke digitale kan mooi klinken. Ga binnenkort een effectlus proberen te maken via de het reverb-circuit, wordt een parallelle lus via een trafo, zie het helemaal zitten:).

SantaX
17 juli 2013, 14:48
Als hij enige gelijkenis gaat vertonen met een flanger PM ik je :seriousf: :ok: Direct na ik tegen D_H en Nico heb gezegt, jullie hadden gelijk. Maar ik hoop eerlijk gezegt niet dat dat moment gaat komen ;)

nico verduin
17 juli 2013, 16:13
Dat je een eigen computer wilt ontwerpen heb ik nooit iets over gezegd. Wel over die logic analyzer. Ik heb indertijd mijn 4 k statische ram kaarten prima kunnen ontwerpen en bouwen en testen zonder een analyzer. Gewoon een logic probe of voltmeter ging prima. En ik mis hem nog steeds niet. Ach de assembly ..... Zou het nog steeds kunnen... 10 jaar lang geschreven. Mooiste was een nieuwe bios voor CP/M 2.0 (gekopieerd van de osborne) voor mijn Exidy Sorcerer eind jaren 70.

SantaX
17 juli 2013, 16:24
Ben ik ook niet met je oneens. Die LA heb ik niet echt nodig, maar hij is betaalbaar en gaat zeker helpen bij debuggen. Het geeft me ook het voordeel dat ik echt kan zien wat er gebeurd. Sluit weer leuk aan bij mijn leerdoel. Ik verwacht dat ik er heel blij mee ga zijn zodra we (een vriend vond het zo leuk dat hij mee is gaan doen) aan vga gaan denken. Die timing komt zo ontzettend secuur, dan wil ik wel zien waar we de mis in gaan. Verder is het inderdaad 99% een hebbedingetje, maar ik ben visueel ingesteld. Mij helpt het enorm als ik dingen kan zien. Had ik natuurlijk ook met een single-step-clock kunnen werken en ledjes, maar dit is cooler en die ledjes laten nu eenmaal geen timing zien. Dit ding wel. :ok:

(en daarnaast, ik spaar zegeltjes van de jumbo met als enige doel speelgoed kopen en laat ik nu net 5 boekjes vol hebben :P )

Edit 2: nieuwe bios voor cp/m is inderdaad wel erg tof... Wellicht dat ik nog eens bij je moet aankloppen als we aan de software gaan denken

nico verduin
17 juli 2013, 17:13
Edit 2: nieuwe bios voor cp/m is inderdaad wel erg tof... Wellicht dat ik nog eens bij je moet aankloppen als we aan de software gaan denkenIk zat laatst al te kijken of ik die oude floppies nog had.... maar zag ze zo gauw niet. Ik moet ook nog ergens een 40 kantjes tellende listing hebben van een grafische driver voor de Epson MX-80 (uit 1980 :))

SantaX
17 juli 2013, 17:28
Oh heerlijke tijd was dat. Listings! Dat woord kent de nieuwe generatie niet. Ben dagen bezig geweest als 9 jarige om tetris over te tikken uit MSX-magazine. Naast de code zaten daar een pagina of 20 pure data bij. Ik ben geloof ik 2 weken bezig geweest alle fouten eruit te halen. En toch, dat gevoel toen het werkte... Alsof ik het zelf had geschreven haha. En op zondagmiddag, computerprogramma's uit de ether opnemen op cassette en kijken wat het was :D Daar lulde de dj gelukkig niet doorheen!

HaroldA
17 juli 2013, 17:33
Oh heerlijke tijd was dat. Listings! Dat woord kent de nieuwe generatie niet. Ben dagen bezig geweest als 9 jarige om tetris over te tikken uit MSX-magazine.

Ditto! En dan je code op je 9-pins dot matrix uitprinten op kettingpapier. :cooler:

SantaX
17 juli 2013, 17:35
Haha maak me gek! Ik had ook nog een 'plotter' daar stopte je een potlood in!

Dirk_Hendrik
17 juli 2013, 17:41
Dat de assembly-kennis over de z80 die ik dadelijk moet leren verder vrij waardeloos is ben ik met je eens, maar dat is maar een klein gedeelte.

Tsja,
Dat ligt er aan waar je aan programmeert.
Enkele maanden terug moest ik een stukje software schrijven waar nogal wat certificering overheen moets alvorens het te mogen gebruiken voor het doel waarvoor het was. Aanzetten laten zien "dattie het doet" is dus veel te kort door de bocht. Kort samengevat moest ik dus van de software op code niveua aantonen dat het deed wat het moet doen. Op het moment dat ik dat in c zou schrijven zou ik daarna van elke functie die via m'n headers wordt aangeroepen moeten aantonen wat hij doet. Da's dus niet alleen je code bewijzen maar ook die uit de, niet zelf geschreven, headers. Juist door het in assembly te doen, waar er dus geen enkele twijfel meer is dat een instructie doet wat hij doet, valideerde de code zichzelf. Dat betekende dat het schrijven van code relatief veel tijd duurde maar die in dat validatieproces heel snel werd "terugverdiend"



Kleine edit; ik waardeer de eerlijkheid overigens, dat zeker. Toch vind ik het jammer dat jullie er zo negatief over zijn.

Negatief is niet het goede woord denk ik. Ga vooral door. Het is meer dat je aan het einde van de rit waarschijnlijk ook beseft dat die logic analyser niet echt nodig was. En dat is wat we je nu vertellen.

SantaX
17 juli 2013, 17:49
Tsja,
Dat ligt er aan waar je aan programmeert.
Enkele maanden terug moest ik een stukje software schrijven waar nogal wat certificering overheen moets alvorens het te mogen gebruiken voor het doel waarvoor het was. Aanzetten laten zien "dattie het doet" is dus veel te kort door de bocht. Kort samengevat moest ik dus van de software op code niveua aantonen dat het deed wat het moet doen. Op het moment dat ik dat in c zou schrijven zou ik daarna van elke functie die via m'n headers wordt aangeroepen moeten aantonen wat hij doet. Da's dus niet alleen je code bewijzen maar ook die uit de, niet zelf geschreven, headers. Juist door het in assembly te doen, waar er dus geen enkele twijfel meer is dat een instructie doet wat hij doet, valideerde de code zichzelf. Dat betekende dat het schrijven van code relatief veel tijd duurde maar die in dat validatieproces heel snel werd "terugverdiend"



Negatief is niet het goede woord denk ik. Ga vooral door. Het is meer dat je aan het einde van de rit waarschijnlijk ook beseft dat die logic analyser niet echt nodig was. En dat is wat we je nu vertellen.

Dat eerste is wel slim hoor. Ik weet niet of je bekend bent met Ken Thompson? Zo nee, dan is dit goed leesvoer: http://scienceblogs.com/goodmath/2007/04/15/strange-loops-dennis-ritchie-a/

Hij toonde aan dat je een compiler niet kunt vertrouwen. Tegenwoordig vermoed ik dat er ook wel ic's in omloop zijn die een backdoor hebben. De technische mogelijkheid is er en inlichtingendiensten zouden dat graag willen. Dan zal het ook wel gedaan worden, denk ik dan.

Wat de logic analyzer betreft, ik weet wel dat jullie daar gelijk in hebben, maar ik spaar echt speciaal jumbo zegeltjes om aan dit soort speelgoed en hobby's uit te geven. Die hp1662 kost me 120 euro. Het is geen godsvermogen, ik ga nooit uit en dat geld heb ik in zegelboekjes. Tuurlijk, het is overkill, maar ik weet zeker dat het dingen voor mij makkelijker maakt omdat ik het dan kan zien.

Ik reageerde misschien wat sterk, maar ik dacht dat je het "vooral doorgaan" heel sarcastisch bedoelde. Dat heb ik verkeerd begrepen blijkt nu.

Dirk_Hendrik
17 juli 2013, 19:05
Ik reageerde misschien wat sterk, maar ik dacht dat je het "vooral doorgaan" heel sarcastisch bedoelde. Dat heb ik verkeerd begrepen blijkt nu.

Klopt. Geenszins.
Ik bouwde m'n eerste 8052 systeempje rond 1995 en heb er achterlijk veel uren code schrijven ingestoken. De hoofdreden om daarna meer te gaan AVR-en (toen een AT90S1200) was vnl dat het flash iSP programmeren icm de door Atmel beschikbaar gestelde software zoveel meer gemak gaven. Echter, een 8051 systeem is behoorlijk "basisarchitectuur", inclusief de memory decoders, Readwrite multiplexing en alles wat je maar kunt verzinnen. De ervaring die ik daar mee opdoet heeft is me in m'n gehele werkzame leven tot nu altijd goed van dienst geweest in het snel en effectief kunnen troubleshooten van dat soort systemen. Vervolgens kwam ik weer de stap "omgekeerd" tegen waar ik een 8048 systeem voor m'n donder kreeg wat erg veel uitval gaf en waarvan de fabrikant geen aanpassingen kon doen omdat ze (shoorvoetend toegegeven) de code kwijt waren). Systeem was vrij klein met ongeveer 800 bytes aan epom code maar het terugwerken daarvan naar begrijpelijke assembly (dus van commentaar voorzien) kostte me aardig wat hoofdbrekens. Terwijl het toch echt duidelijk van origine in assembly geschreven was. En passant was nota bene Excel een meesterlijke tool om snel brokken code te verstouwen.


Thanks voor dat artikel. Leuk leesvoer idd. Doet me denken aan 1 van de VHDL jongens op m'n afstudeerplek die op gegeven moment opmerkte dat er maar 1 nuttig software commando is. "Go Hardware". Met de JTAG interface heb je overigens een behoorlijk forse backdoor op hardware niveua. Je zult alleen wel fysiek aanwezig moeten zijn om em te accessen.

SantaX
17 juli 2013, 19:35
Precies wat jij daar zegt is waarom ik dit graag wil doen. Omdat ik gewoon zeker weet dat het me kennis gaat opleveren. In elk geval een beter inzicht. Dat gaat me de rest van mijn leven met software van pas komen. Vandaag en gisteren ook de memory decoders gemaakt (in multisim dan) de read/write multiplexing met OR poortjes. De IRQ lijn getrokken. De data-, address-en control-bussen getekend. Ik moet nog een uart, ik moet nog ethernet en een seriele interface. SPI of I2C lijkt me ook wel erg tof. Misschien een sd-kaartje als opslag via SPI.

Daarom heb ik ook echt bewust gekozen voor een z80. Het had ook een 6502 kunnen zijn of een 8080, maar ik wilde die dingen dus echt zelf doen. Vandaar dus een microprocessor en geen microcontroller. Het moet later ook nog eens uitbreidbaar zijn, dus uiteindelijk zal het wel op een europrintje komen met een header op waar de bussen op uitkomen. En, ik wil het eerst op papier hebben voor ik de onderdelen bestel.

Als ik een echt probleem had om op te lossen had ik zeker voor de goedkopere, snellere en makkelijkere weg gekozen. Dat is ook het verschil tussen jullie en mij. Het is jullie vak en jullie moeten problemen oplossen. Ik doe het voor de leuk en zelfontwikkeling.

Voor mij is het ook een jongensdroom om dat met een z80 te doen. Nostalgie, meer is het niet en inderdaad, omdat ik die z80 al een beetje ken. Uiteindelijk verwacht ik ook niet heel veel tijd te steken in de software. Het moet wel iets leuks kunnen natuurlijk, maar als we zo ver komen dat het apparaat een ip adres kan krijgen via dhcp en kan praten... Doel bereikt. Dat is ook de reden dat ik perse ethernet wil. Ik wil het TCP/IP protocol echt leren kennen. Niet via software-layers in een hogere taal zoals ik nu doe als ik een spel of tooltje schrijf.

Als dit lukt en ik dit echt begrijp zou ik ook nog graag een 4-bit cpu willen maken met transistors en als ik nog verder denk... nouja dan zou ik graag willen leren werken met smd. Zodat een nuttig systeem alla raspberry in zicht komt. Maar dat is nu nog veels te hoog gegrepen voor me.

Feitelijk ben ik een software-jongen, maar ik lees jullie posts altijd met een zekere jaloezie. Of jaloezie is het verkeerde woord, maar ik wil dat ook kunnen, kijk daar tegenop, tegen jullie kennis. De hardware kant in elk geval. Software laten jullie hier niet zien ;) Zou ook niet passend zijn op dit forum.

Wat je zegt over flash geheugen, ik ga ook niet voor eprom. Voorlopig heb ik eeprom ingetekend. Hetzelfde met sram... dram heeft geen voordeel meer. Dus dat soort dingen ga ik wel anders doen dat het in de jaren 80 ging. Gewoon omdat het kan en omdat het logisch is.

Dikke kans dat de rs232 ook via usb gaat. Gewoon, omdat het kan en omdat het 2013 is.

Ik sla op hol geloof ik, eerst maar eens normale IO uitzoeken :)

SantaX
17 juli 2013, 19:46
Trouwens, als je nog eens iets moet disassembleren, ik geloof dat die hp1662 ook kan dissambleren, je mag hem wel lenen dan :seriousf: *schoen ontwijkt* :grouphug:

(Edit: wel leuk trouwens, toch al 2 mensen hier die gewoon hun eigen computersysteem hebben gemaakt. Van Nico wist ik dat al een beetje, maar ik dacht altijd dat jij je vooral op audio en her en der een pic-aansturing had gericht. Had eigenlijk beter moeten weten, zeker omdat je op je site zegt niet bang te zijn voor digitaal. Je project met de memory man vond ik ook zo geniaal. )

Dirk_Hendrik
17 juli 2013, 20:11
Zei je nou PIC? :confused: Ga ergens anders vieze taal uitslaan! (Persoonlijk ding maar ik PIC's nooit echt kunnen hebben)

Audio is 1 ding en ik kan daar een hoop lol mee hebben. Op gegeven moment komt daar echter altijd een vorm van besturing bij en met de huidige prijzen van SMD uC's is de keuze voor software dan heel gemakkelijk. Ik heb een projectje met een executable rom van 25 bytes. Als ik dat in hardware had moeten doen was het een dito print geweest met vrij veel logica.

Met dat disassembleren heb je best een puntje overigens. Juist in die situaties waar je niet even snel het prommetje leest.

Nogmaals, doorgaan. Jongens die besluiten hun Arduino aan de kant te gooien omdat ze liever dedicated hardware willen maken, ondanks dat dat veel meer zweet en frustratie kost... ik ken er niet zo veel. Je zal nog heel veel op je bek gaan. En da's niet erg. Juist daar leer je het meest van. Kudo's dus!

SantaX
17 juli 2013, 20:18
Nu nog even waarmaken, maar als het me lukt zet ik die laatste opmerking in mijn dagboek.
Dat pic je toch maar weer even mee :hippie:

nico verduin
17 juli 2013, 21:32
Software laten jullie hier niet zien ;) Zou ook niet passend zijn op dit forum.
Daar heb ik een ander forum voor :) Maar daar snappen de meesten weer niets van elektronica....:( En van programmeren (dus netjes programmeren) eigenlijk ook niet.....

HaroldA
17 juli 2013, 21:33
He, niet zo he? Anders ga ik een keer bij je schoonmoeder langs... :stop:

En zo geschiedde ... :crazyhappy:

https://lh3.googleusercontent.com/-EezBy7tZL1g/UebtsrRO6cI/AAAAAAAAGW8/6EEgzCTzUOI/w958-h719-no/IMG_20130717_211419.jpg

SantaX
17 juli 2013, 21:40
Daar heb ik een ander forum voor :) Maar daar snappen de meesten weer niets van elektronica....:( En van programmeren (dus netjes programmeren) eigenlijk ook niet.....

Dat laatste is dan ook echt een vak apart en ik ga niet pretenderen dat mijn code wel 100% veilig is :) Maar ik probeer het wel <3

SantaX
17 juli 2013, 21:41
Oh tof man, ik heb zelf ook zo een beestje van marktplaats gekocht, ietsjes sneller wel, maar ook een philips, een pm3209. Ouderwets, maar voldoet voor mij prima! Enige wat ik mis is dat ze ook bij een single trigger niet de sweep/trace even laten staan :'(

Dirk_Hendrik
17 juli 2013, 21:51
En zo geschiedde ... :crazyhappy:



Cool!!! Leuk man! Scoopze!

HaroldA
17 juli 2013, 21:58
Cool!!! Leuk man! Scoopze!

Wees maar niet te snel blij, ik ga met een hele hoop (domme) vragen komen over dit apparaat ;)

SantaX
17 juli 2013, 22:00
Wees maar niet te snel blij, ik ga met een hele hoop (domme) vragen komen over dit apparaat ;)

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=101%20experimenten%20met%20de%20oscilloscoop&source=web&cd=1&ved=0CDEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.amps-unlimited.nl%2Fdoc%2F101_proeven_met_de_scoop.pdf&ei=tvfmUb7ULIzKtAav34HgCA&usg=AFQjCNFt7aG2-gEERawn1BPXttVTsqeaoQ&bvm=bv.49478099,d.Yms

edit: en dit topic heb ik zelf ook wel eens doorgenomen: http://www.circuitsonline.net/forum/view/95709

flo123
17 juli 2013, 22:10
Gefeliciteerd met je scope! Precies dezelfde die ik hier heb staan. Daar ga je goed gebruik van maken!

HaroldA
17 juli 2013, 22:11
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=101%20experimenten%20met%20de%20oscilloscoop&source=web&cd=1&ved=0CDEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.amps-unlimited.nl%2Fdoc%2F101_proeven_met_de_scoop.pdf&ei=tvfmUb7ULIzKtAav34HgCA&usg=AFQjCNFt7aG2-gEERawn1BPXttVTsqeaoQ&bvm=bv.49478099,d.Yms

edit: en dit topic heb ik zelf ook wel eens doorgenomen: http://www.circuitsonline.net/forum/view/95709

Die eerste (http://www.amps-unlimited.nl/doc/101_proeven_met_de_scoop.pdf) ga ik wel een tijdje mee zoet zijn ... toch ff die andere links bekijken om te zien of er wat "snellers" tussen zit.

SantaX
17 juli 2013, 22:16
Van die eerste is ook niet alles haalbaar vrees ik,maar er staat wel een uitleg over de scoop in het algemeen die ik zelf handig vond. Verder heb ik zelf nog veel gehad aan een youtube tutorial die ik zo snel niet kan vinden. Volgens mij van eeeblog. Vooral over de instellingen van de schaal en tijd vond ik die heel practisch. Ik probeer nog even te zoeken voor je.

SantaX
17 juli 2013, 22:19
Die eerste (http://www.amps-unlimited.nl/doc/101_proeven_met_de_scoop.pdf) ga ik wel een tijdje mee zoet zijn ... toch ff die andere links bekijken om te zien of er wat "snellers" tussen zit.

Ah deze twee: http://www.youtube.com/watch?v=8GR_6QH3uZk

http://www.youtube.com/watch?v=OFGm-Pel4Hg

Die tweede link heeft meer video's maar wel met die specifieke tektrocnics al is het meeste goed te vertalen naar philips, maar in deze twee video's benoemen ze echt de knopjes en instellingen van een analoge oscilloscoop. Die eerste is wat uitbundiger maar heb ik in de eerste instantie meer aan gehad. Hij gaat best diep in op de tijdschaal en die is echt belangrijk om te begrijpen.

HaroldA
17 juli 2013, 22:24
:ok: :crazyhappy:

SantaX
18 juli 2013, 23:31
Na de discussies erover, wil ik hem toch even delen met jullie. Hij komt van Cisco uit Belgie. Altijd in de garage gestaan, oud vrouwtje die hem goed verzorgde etc. Zelfs de muis en de originele floppy met OS zit er nog bij. De hp1662a. Zijn nut moet hij nog bewijzen, maar sjee wat staat dat ding geil op mijn m'n lab aka, bureau. Dit is toch pure porno. :mmmm:
http://i40.tinypic.com/29psuas.jpg

SantaX
18 juli 2013, 23:48
Alleen dit knopje is het al waard wat mij betreft:

http://i41.tinypic.com/2cih841.jpg

Psychomantis
19 juli 2013, 11:05
Na de discussies erover, wil ik hem toch even delen met jullie. Hij komt van Cisco uit Belgie. Altijd in de garage gestaan, oud vrouwtje die hem goed verzorgde etc. Zelfs de muis en de originele floppy met OS zit er nog bij. De hp1662a. Zijn nut moet hij nog bewijzen, maar sjee wat staat dat ding geil op mijn m'n lab aka, bureau. Dit is toch pure porno. :mmmm:]
Hey, zou wel eens kunnen dat mijn scoop ook van dat bedrijf komt... Ook met de originele diskettes nog bij en altijd mooi onderhouden geweest.
Zou nóg geiler zijn als je deze samen op 't plaatje zag ;)
http://i42.tinypic.com/34625up.jpg

nico verduin
19 juli 2013, 12:16
Willen jullie erover praten :)

SantaX
19 juli 2013, 15:32
Haha ja eigenlijk wel! Verkoper uit Diepenbeek toevallig? Boh dat zou een mooi stel samen zijn :hippie:

Psychomantis
19 juli 2013, 15:54
Haha ja eigenlijk wel! Verkoper uit Diepenbeek toevallig? Boh dat zou een mooi stel samen zijn :hippie:

:seriousf: Nee, het was in Schoten geloof ik, maar hij had ze van een groot bedrijf gekregen, een paar tegelijk.

@ Nico, doe geen moeite, ik ben al hopeloos verklaard :D

SantaX
19 juli 2013, 16:51
Deze kocht ook grotere partijen op bij faillesementen en verhuizingen etc, had nog meer staan, allemaal prima spul voor zo ver ik dat kan beoordelen. Achja, zal een leuke handel voor ze zijn.

HaroldA
20 juli 2013, 22:25
Ah deze twee: http://www.youtube.com/watch?v=8GR_6QH3uZk

http://www.youtube.com/watch?v=OFGm-Pel4Hg

Ik heb ze beiden doorgenomen, samen met m'n eigen scope ... zeer verhelderend! :ok:

De 2e heeft een hele hoop fancy triggeringopties die ik niet heb, maar toch goed om te weten.

Ik snap:
* triggering (a/b/ext)
* amplitude/divisie
* 1:1 en 10:1 berekeningen (ga ik vast nog vaak fout doen)
* x5 tijdvergroting
* focus en intensity (intensity pot moet misschien nog een keer schoongemaakt worden)
* tijd per divisie (kan ik nog niet mee rekenen)
* chop/alt (pas echt interessant als je beide kanalen gebruikt)


Resterende knoppen-vragen:
1) AC/DC op beide kanalen, wat doet het?
2) Er zit een knop genaamd '0' per kanaal ... :???: Het enige wat die lijkt te doen is een flatliner trekken ... of is dat om tussendoor te zien wat je horizontale positie is?
3) TV/Normal ... op 'Normal' triggert hij niet lekker, op 'TV' wel. Klopt dat?
4) De 'level'-pot lijkt niets te doen. Ook het laatste standje er op genaamd 'top' doet niets.


Toen ik 'm net aan zette haalde kanaal 1 de hoogste divisie (4) niet, de toppen werden afgevlakt na div 3. ~10-15 sec later wel. Ik weet nog niet of het aan het kanaal ligt, of aan het feit dat hij nog koud was ... toen ik kanaal 2 ging testen deed hij het al weer goed.

Ook moet ik eens kijken of ik een betere oscillator kan maken, z'n waveform is niet netjes onderaan de sinus.

SantaX
20 juli 2013, 23:24
Tof dat je er iets aan had. Ik ben ook nog lerende maar:

1) doet wat het zegt, meet AC of DC
2) Kan het zijn dat je de schaal op 0 zet?
3) Normale trigger stel je in met vraag 4. De hold-level functie. Daar moet je heel voorzichtig aan draaien want voor je het weet schiet je voorbij het triggerlevel en dan zie je niets. Je stelt daar mee eigenlijk de treshold in waarbij hij moet afgaan. Dat kan een opgaande op afgaande slope zijn.
4) De hold/level gebruik je dus om de trigger in te stellen. Op mijn scoop zit nog een auto optie, dan triggered hij op alles en kun je de level negeren. Kortom, dan zie je altijd wat.

Fouten gemaakt in mijn uitleg zullen vast en zeker verbeterd en aangevuld worden door de mannen die er wat meer van weten ;)

Frits van Mourik
21 juli 2013, 00:08
Bij 1):
Als je een wisselspanning wilt zien op een gelijkspanningsvoerend punt, bijv. een anode, dan zet je de switch altijd op AC!
De AC-stand elimineert de gelijkspanning, zodat je uitsluitend de wisselspanning op dat punt ziet.
In dit verband is de AC/DC- aanduiding eigenlijk raar; je meet met een scope immers spanningen!
Maar dat terzijde...
Het DC-standje gebruik ik op m'n scope eigenlijk nooit; als ik gelijkspanning wil meten,
gebruik ik daarvoor een goede digitale multimeter.

HaroldA
21 juli 2013, 00:23
Duidelijk! :ok:

Nog een nieuwe vraag: bij andere scopes zit er een blokgolf achter de 'probe adjust', maar ik kan eigenlijk niets scopen daarop ...

Frits van Mourik
21 juli 2013, 01:03
Als je een probe met verzwakking gebruikt, bijv. zo'n schakelbare van 1:1 naar 1:10, dan wil je natuurlijk wèl,
dat de verzwakker zo netjes mogelijk alle frequenties doorgeeft.
Op zo'n probe zit een instel"potmeter"(= eigenlijk een instel-c'tje).
Hang je nu de probe aan de "probe-adjust", dan kun je met het instel-c'tje op de probe een zo ideaal mogelijke
blokgolf instellen, zodat je er zeker van bent, dat spanningen van alle frequenties evenredig worden doorgegeven.

HaroldA
21 juli 2013, 01:17
Dan denk ik dat de blokgolfgenerator stuk is. Ik krijg niets anders dan een flatline te zien.

Frits van Mourik
21 juli 2013, 01:21
Da's dan k*t, kameraad...
Ook helemaal nix bij maximale versterking van een Y-channel?

HaroldA
21 juli 2013, 11:37
Bij 1):
Als je een wisselspanning wilt zien op een gelijkspanningsvoerend punt, bijv. een anode, dan zet je de switch altijd op AC!
De AC-stand elimineert de gelijkspanning, zodat je uitsluitend de wisselspanning op dat punt ziet.
In dit verband is de AC/DC- aanduiding eigenlijk raar; je meet met een scope immers spanningen!
Maar dat terzijde...
Het DC-standje gebruik ik op m'n scope eigenlijk nooit; als ik gelijkspanning wil meten,
gebruik ik daarvoor een goede digitale multimeter.

Vervolgvraag: als ik de rimpel/brom op een DC-voerend punt (B+) wil meten moet ik dus de AC-stand gebruiken om de DC te blocken zodat de brom over blijft?



Da's dan k*t, kameraad...
Ook helemaal nix bij maximale versterking van een Y-channel?

Helaas, op geen enkele stand is er een blokgolf te zien ...

Frits van Mourik
21 juli 2013, 12:47
Vervolgvraag: als ik de rimpel/brom op een DC-voerend punt (B+) wil meten moet ik dus de AC-stand gebruiken om de DC te blocken zodat de brom over blijft?





Juistem...

Speeddemon
15 oktober 2013, 23:10
Als iemand nog een goedkope functie generator zoekt:
http://link.marktplaats.nl/729426884

HaroldA
15 oktober 2013, 23:11
Als iemand nog een goedkope functie generator zoekt:
http://link.marktplaats.nl/729426884

Jammer: "Wordt niet verzonden."

Speeddemon
15 oktober 2013, 23:26
Jammer: "Wordt niet verzonden."
't ligt boven Nijmegen. Uurke rijûh ût Tilburg, kut! ;) Nie moeijuluhk doen, eej, snapt 'm?

(psst; ik heb bekant 4x zoveel betaald voor m'n Tektronix functie generator. Wel als nieuw in doos, maar toch. Voor die prijs, nogmaals, niet moeilijk doen. :hippie: )

HaroldA
15 oktober 2013, 23:51
't ligt boven Nijmegen. Uurke rijûh ût Tilburg, kut! ;) Nie moeijuluhk doen, eej, snapt 'm?

(psst; ik heb bekant 4x zoveel betaald voor m'n Tektronix functie generator. Wel als nieuw in doos, maar toch. Voor die prijs, nogmaals, niet moeilijk doen. :hippie: )

Prijs verdubbeld met benzinegeld. Tel daar een stopje bij de grote gele M bij op, en je zit al bijna aan het 4-dubbele ;)

Plant
15 oktober 2013, 23:58
Tel daar een stopje bij de grote gele M bij op, en je zit al bijna aan het 4-dubbele ;)

Neem je je hele gezin mee dan of is het zo duur daar? Ik kom er werkelijk nooit, maar ik begrijp hieruit dat een bezoekje 60 Euro lichter maakt (maar wel een paar kilo zwaarder ;) ).

Speeddemon
16 oktober 2013, 00:00
Prijs verdubbeld met benzinegeld. Tel daar een stopje bij de grote gele M bij op, en je zit al bijna aan het 4-dubbele ;)
Dit is m'n laatste post die ik hier aan wijd, maar je zoekt gewoon uitvluchten.
Tilburg-Lent = 77km. x2 = 154km. Auto onzuinig 1 op 12; 154/12 = 12,83. Benzine 1,67 euro. 21,43 euro. En die gele M haal je er zelf bij; ik ben een tijdje terug bij macwilliams een leeg speakercab gaan halen, wat bijna 2x zo ver weg was; en toen ben ik ook op en neer gereden zonder zo nodig onderweg te stoppen voor eten. For God's sake, neem een Sultana mee ofzo.
Maar goed, als jij niet voor iets meer dan 50 euries een functie generator wil halen, tja, who am I to change your mind? :roll:

HaroldA
16 oktober 2013, 09:16
Volgens Google Maps: Est. fuel cost: €12.70


je zoekt gewoon uitvluchten.

Ja, voornamelijk omdat ik meer geld dan tijd heb, en ik tot nu toe nog geen functiegenerator nodig heb gehad, behalve mijn $.02 DIY-sinus-pieper (http://diy-layout.com/74).

Ik ben ook weer niet zo'n ontzettende Hollander die voor een paar 10-tjes half Nederland afrijdt.

SantaX
23 oktober 2013, 16:59
Niet specifiek een duidelijk meetinstrument, maar ik had nog *schaam* steeds geen labvoeding. Vandaag kwam een anonieme donor me dit mooie kastje brengen. Een delta 030-5. Heb hem er uiteraard een kratje bier voor gegeven! In 2012 nog de keuring gehad en ik ben er heel erg blij mee.

http://i43.tinypic.com/oasojl.jpg

HaroldA
23 oktober 2013, 17:06
ik had nog *schaam* steeds geen labvoeding.

Ehm, heb ik een memo gemist? Zijn die dingen tegenwoordig verplicht?!?

SantaX
23 oktober 2013, 17:16
Verplicht geloof ik niet, maar dat ze erg handig zijn valt ook niet te ontkennen. Daarnaast ik wilde er echt al tijden eentje, heb steeds meer lol in digitale logica en dan is het toch wel fijn als 5v echt 5v is of 12 volt echt 12 volt, met lage rimple etc. Zeker voor een prutser als mij die nog lerende is, is het toch wel fijn als de bron van de schakeling zo mooi mogelijk is. Dan hoef ik me daar geen zorgen over te maken als iets niet doet wat ik wil :P

Plant
23 oktober 2013, 17:17
Ehm, heb ik een memo gemist? Zijn die dingen tegenwoordig verplicht?!?

Nou verplicht... toch wel een 'must have' als je regelmatig iets met elektronica doet. Al is het maar een simpele zelfgebouwde met een 723 ic (kenners hebben geen uitleg nodig) zoals ik hier heb staan.

@ SantaX: Anonieme donor :???: zoeen wil ik ook wel. Mooie voeding!

SantaX
23 oktober 2013, 17:23
Ja dit had ik ook niet verwacht hoor. Ik wist dat ze het lab gingen vernieuwen en had vrijblijvend eens gepolst of ze geen voeding over hadden. Ik dacht aan 12 volt, 1A analoog en compleet afgeschreven. Toen ik dit gisteren hoorde en ik de prijzen van die dingen zag dacht ik dat ie me voor de gek hield. Maar hij was er vandaag toch echt :D

HaroldA
1 november 2013, 16:14
Vandaag is hier een Engl Screamer combootje afgegooid die het ineens niet meer deed. Gitaar in FX-return gaf wel netjes signaal, dus het probleem zat in de preamp.

$.02 toonfiets ervoor en de sinus volgen. Volgens het schema zou de input bunnen moeten komen op V1 pin 7, maar dat blijkt pin 2 te zijn na controle met mijn multimeter. Scopeprobe op pin 2: signaal; op pin 1: niets.

V1 vervangen: netjes (flink) versterkt signaal op V1 pin 1! :ok:


Moraal van dit verhaal: bedankt voor het mij ervan overtuigen dat een scope onmisbaar is! En dan gebruik ik 'm nog niet eens echt om waveforms te bekijken ;)

Dirk_Hendrik
1 november 2013, 17:08
Niet onmisbaar, maar je merkt hoe gemakkelijk het leven er van wordt ;-)

Enne Santax,
Da's inderdaad een heel mooi voedinkje!

HaroldA
13 november 2013, 23:08
Ik ben ook weer niet zo'n ontzettende Hollander die voor een paar 10-tjes half Nederland afrijdt.

... dus laat ik deze maar verzenden: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=271313003579

Speeddemon
13 november 2013, 23:19
waardoor je dus uiteindelijk meer geld kwijt bent, dan met die ik je aanraadde, benzinekosten meegerekend...:roll:
25 euro verzenden vanuit Rosmalen...dan zou ik uit principe al niet bieden. Hate price-gaugers on shipping with a passion. :stop:

HaroldA
13 november 2013, 23:20
waardoor je dus uiteindelijk meer geld kwijt bent, dan met die ik je aanraadde, benzinekosten meegerekend...:roll:
25 euro verzenden vanuit Rosmalen...dan zou ik uit principe al niet bieden. Hate price-gaugers on shipping with a passion. :stop:

Hij wordt voor €6,75 opgestuurd.

Speeddemon
13 november 2013, 23:22
Hij wordt voor €6,75 opgestuurd.

Ok, dat scheelt.

HaroldA
13 november 2013, 23:24
Is er verder iemand bekend met de INTRON Functiegenerator - IFG422 - 2 MHz?

http://i.ebayimg.com/00/s/NDE2WDYyNA==/z/lkcAAOxy3NBSdjV~/$T2eC16JHJFsFFRtf10,FBSdjV-Y2d!~~60_12.JPG

Functies leken me dik in orde.
* Werkend :cooler:
* instelbaar van 1 Hz tot 2 MHz
* Square, Triangle en Sinus

Plant
14 november 2013, 12:37
Nee, maar gezien de specs (http://www.circuitsonline.net/forum/view/10766/1/ttl?query=ttl&mode=or) is het denk ik meer dan een XR2206 chippie.

HaroldA
14 november 2013, 13:54
Frequentiebereik: 0,1Hz tot 2MHz in 7 bereiken
Golfvormen: Sinus, Blok, en Driehoek
Uitgangsimpedantie: 50 ohm
Uitgangsamplitude: 5mV tot 20V regelbaar met extra -30dB verzwakker
Golfvorm symmetrie: vol regelbaar
Offset uitgang: +10V tot -10V regelbaar
Monitor uitgang: 2Vtt voor frequentiecounter
TTL uitgang: 0 tot 4V regelbaar blokgolf
VCF input: 0 tot 10V.
Sweeprange: 1000:1 Met twee generateren heb je een sweepgenerator van bv 20Hz tot 20kHz



Nee, maar gezien de specs (http://www.circuitsonline.net/forum/view/10766/1/ttl?query=ttl&mode=or) is het denk ik meer dan een XR2206 chippie.

Dat is goed, neem ik aan?

Plant
14 november 2013, 14:32
De XR2206 is een nogal gedateerde1-chip funktiegenerator die vroegâh bijna overal in zat. Elektuur heeft ook nogal wat zelfbouwsels gepubliceerd rond deze chip.

Helaas waren ze niet bepaald vervormingsvrij. Wat de vervorming van die IFG-422 is weet ik niet, maar dat is voor jouw toepassing waarschijnlijk ook niet zo heel relevant. Als je vervormingswaarden wilt meten kun je beter een audio analyser kopen.

Maar ik zie een paar specs zoals frequentiebereik waaruit ik opmaak dat er geen XR2206 in zal zitten. Voor gewoon doorpiepen van een versterker met dit en de scoop die je al hebt zal het prima werken.

Je hebt behalve de tekst bij de draaiknop niks om de frequentie af te lezen, maar ook dat kun jeop de scoop zien als je een beetje handig met rekenen bent op time/div.

Over de 2dehands prijs valt te twisten. De man in de link verkocht ze bijna 10 jaar geleden (zie datum post) nieuw in doos voor 3 tientjes. Tenzij ze nu enorme vintage waarde hebben zou ik toch eens kijken of het niet wat lager kan.

HaroldA
14 november 2013, 15:02
Over de 2dehands prijs valt te twisten. De man in de link verkocht ze bijna 10 jaar geleden (zie datum post) nieuw in doos voor 3 tientjes. Tenzij ze nu enorme vintage waarde hebben zou ik toch eens kijken of het niet wat lager kan.

Vast wel, maar het is een klein kastje en de verkoper is relaxed. De deal is ook al gesloten, dus ik laat het ook hierbij.

Als hij binnen is zal ik wel kijken wat voor chip er in zit.

nico verduin
14 november 2013, 17:52
De XR2206 is een nogal gedateerde1-chip funktiegenerator die vroegâh bijna overal in zat. Elektuur heeft ook nogal wat zelfbouwsels gepubliceerd rond deze chip.

Helaas waren ze niet bepaald vervormingsvrij. Wat de vervorming van die IFG-422 is weet ik niet, maar dat is voor jouw toepassing waarschijnlijk ook niet zo heel relevant. Als je vervormingswaarden wilt meten kun je beter een audio analyser kopen.

Maar ik zie een paar specs zoals frequentiebereik waaruit ik opmaak dat er geen XR2206 in zal zitten. Voor gewoon doorpiepen van een versterker met dit en de scoop die je al hebt zal het prima werken.

Je hebt behalve de tekst bij de draaiknop niks om de frequentie af te lezen, maar ook dat kun jeop de scoop zien als je een beetje handig met rekenen bent op time/div.

Over de 2dehands prijs valt te twisten. De man in de link verkocht ze bijna 10 jaar geleden (zie datum post) nieuw in doos voor 3 tientjes. Tenzij ze nu enorme vintage waarde hebben zou ik toch eens kijken of het niet wat lager kan.Ik heb jaren geleden al eens een eenvoudige functie generator met die chip gemaakt. Is prima voor het soort werk wat de meeste hier doen.
Inderdaad vervormt ie wat, maar ff trimmen met die instel pots en je hebt een prima sinusje voor de scope.

Plant
14 november 2013, 18:28
Ik heb jaren geleden al eens een eenvoudige functie generator met die chip gemaakt. Is prima voor het soort werk wat de meeste hier doen.
Inderdaad vervormt ie wat, maar ff trimmen met die instel pots en je hebt een prima sinusje voor de scope.

Waarschijnlijk deze :) . Zoeen heb ik ooit van iemand gekregen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/elektuur%20fg%20rev1.jpg

En die chip worden nu nog steeds verkocht (http://www.conrad.de/ce/de/product/179973/) :o
Dat wist ik niet.

nico verduin
14 november 2013, 22:58
Waarschijnlijk deze :) . Zoeen heb ik ooit van iemand gekregen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/elektuur fg rev1.jpg

En die chip worden nu nog steeds verkocht (http://www.conrad.de/ce/de/product/179973/) :o
Dat wist ik niet.
Nee ik heb er mijn eigen printje voor in elkaar geflanst en hij ligt nog bij mij de schuur stof te vergaren :) Gebruik nu een wat beter :) Was ook beduidend duurder.
En hoeveel van die chippies wil je hebben :)

cluseau
14 november 2013, 23:42
Was ook mijn eerste generatortje, uit elektuur met xr2206. Moet nog ergens in het hok liggen. Schema heb ik waarschijnlijk ook nog wel.

Frits van Mourik
15 november 2013, 00:43
Tja, de "toonfiets" werd een éénwielertje...
Zo'n XR2206 leeft bij mij nu nog in een "toneburst-generator", óók al een infamous elektuur-ontwerp.

SantaX
3 april 2014, 00:04
Rotschopje voor het geval er meer mensen een sinus zoeken.
Heb zelf enkele jaren geleden voor 8 of 9 euro een heel simpel kitje van velleman gekocht voor dit doel. Geeft de gebruikelijke vormen (sinus, blok, tand) en instelbaar tot 1Khz geloof ik. Kitje is te verkrijgen onder nummer mk105. Niet zo fraai als een 'echte' natuurlijk, maar prima bruikbaar. Althans, ik gebruik het ding standaard als signaalbron als ik met de gitaarhobby bezig ben. Is verder gebouwd rond een ne555 timer.

http://www.velleman.eu/downloads/0/minikits/manuals/manual_mk105.pdf

HaroldA
6 augustus 2014, 17:39
Zijn er hier nog mensen met moderne Tektronix die wat extra modules wil hebben?

"Fabrikant noemt hack van oscilloscoop copyrightschending" (https://www.security.nl/posting/397875/Fabrikant+noemt+hack+van+oscilloscoop+copyrightsch ending?channel=rss)