PDA

View Full Version : Enkele vragen ivm. setup



MacBryce
31 juli 2011, 16:01
Hoi,

Ik heb een gloednieuwe Les Paul studio gekocht via het web. Het ding ziet er goed uit en speelt zeker niet slecht, maar de setup kan vast wel wat verbeterd worden. De lage E, A en D hebben wat fretbuzz, die je gelukkig niet uit je versterker hoort, maar bij als je bij laag volume speelt is het wel behoorlijk storend. De intonatie zit redelijk goed, maar kan hier en daar ook nog net iets beter.

Dat is allemaal natuurlijk jammer, want het geluid is goed en de gitaar speelt lekker. Het is alleen mijn eerste degelijke electrische gitaar en ik heb eigenlijk geen verstand van hoe je zo'n setup doet. Op Youtube zijn er filmpjes genoeg, maar ik heb toch liever dat een expert het doet. Voor hetzelfde geld is er iets grondig mis met het instrument, dat ik als amateur nu op de setup steek, en dat zou ik zelf nooit vaststellen. Bovendien heb ik nog een "niet goed, geld terug"-garantie voor een week.

Ik vroeg me daarom af of jullie me een idee kunnen geven van wat het aanpassen van een gitaarsetup zoal kost doorgaans. De zaken die ik gecontacteerd hebben zijn daar redelijk vaag over, omdat dat voor elke gitaar anders is.

Alvast bedankt!

Terminus
31 juli 2011, 17:27
Zolang je niet aan je halspen zit is het érg lastig blijvende schade aan te richten als je je gezond verstand gebruikt. En die halspen kan je ook gewoon zelf, vereist alleen iets meer kennis en geduld.

Actie en intonatie zijn ook afhankelijk van wat jij zelf prettig vindt en hoe jij speelt, er zijn daarom ook mensen die vinden dat iedere gitarist zelf zijn gitaar af moet kunnen stellen.

guitarkid
31 juli 2011, 18:25
Het is alleen mijn eerste degelijke electrische gitaar en ik heb eigenlijk geen verstand van hoe je zo'n setup doet. Op Youtube zijn er filmpjes genoeg, maar ik heb toch liever dat een expert het doet.......

Ik vroeg me daarom af of jullie me een idee kunnen geven van wat het aanpassen van een gitaarsetup zoal kost doorgaans. De zaken die ik gecontacteerd hebben zijn daar redelijk vaag over, omdat dat voor elke gitaar anders is.

Alvast bedankt!

A: Welkom op dit forum!
B: Verstandig dat je het door een expert wilt laten doen als je het zelf niet denkt te kunnen. Alleen, als de winkels je al geen duidelijke prijsstelling kunnen geven, hoe kunnen wij dat dan? Want voor ons is iedere gitaar ook anders. Kortom, gitaar in de tas/koffer en hup, naar een winkel en een prijsopgave vragen!

Succes, Coos

MacBryce
31 juli 2011, 18:32
Ik zoek vooral een indicatie. Kost zoiets snel 100+ euro's of is het iets dat je voor minder dan 50€. Op Amerikaanse fora heb ik gelezen dat het vrij normaal is dat een nieuwe gitaar een setup vergt, en de gemiddelde prijs van zoiets is dan rond de $50. Alleen vroeg ik me af of dat bedrag overdraagbaar is naar Europa?

The Unforgiven
31 juli 2011, 18:35
Ik zoek vooral een indicatie. Kost zoiets snel 100+ euro's of is het iets dat je voor minder dan 50€. Op Amerikaanse fora heb ik gelezen dat het vrij normaal is dat een nieuwe gitaar een setup vergt, en de gemiddelde prijs van zoiets is dan rond de $50. Alleen vroeg ik me af of dat bedrag overdraagbaar is naar Europa?

Veel meer dan 50 euro zou ik er persoonlijk niet voor betalen.

Buzzel
31 juli 2011, 19:14
Voor 50 euro heb je in de winkel waar in naar heen ga een complete service beurt. toets in de olie, alles goed afgesteld naar jou eisen en nieuwe snaren.

Spades
31 juli 2011, 22:20
De winkel waarbij ik het laat doen kost het 40 euro per keer exclusief nieuwe snaren. Overigens leg ik de snaren er tegenwoordig zelf op.

MacBryce
31 juli 2011, 22:41
Bedankt, allemaal. :-)

ccc
1 augustus 2011, 08:28
Mijn favoriete gitaarboer : Gitaar hier gekocht - gratis 1ste setup en na een jaar controle en eventueel gratis setup.
Gitaar ergens anders gekocht - 100 € + wat gezeik rond 1de keuze en 2de keuze.

Groot gelijk heeft hij !

Buzzel
1 augustus 2011, 09:46
Een beetje redelijk gitaarboer doet de eerste optie :seriousf: