PDA

View Full Version : Enkele vragen ivm. setup



MacBryce
31 juli 2011, 16:01
Hoi,

Ik heb een gloednieuwe Les Paul studio gekocht via het web. Het ding ziet er goed uit en speelt zeker niet slecht, maar de setup kan vast wel wat verbeterd worden. De lage E, A en D hebben wat fretbuzz, die je gelukkig niet uit je versterker hoort, maar bij als je bij laag volume speelt is het wel behoorlijk storend. De intonatie zit redelijk goed, maar kan hier en daar ook nog net iets beter.

Dat is allemaal natuurlijk jammer, want het geluid is goed en de gitaar speelt lekker. Het is alleen mijn eerste degelijke electrische gitaar en ik heb eigenlijk geen verstand van hoe je zo'n setup doet. Op Youtube zijn er filmpjes genoeg, maar ik heb toch liever dat een expert het doet. Voor hetzelfde geld is er iets grondig mis met het instrument, dat ik als amateur nu op de setup steek, en dat zou ik zelf nooit vaststellen. Bovendien heb ik nog een "niet goed, geld terug"-garantie voor een week.

Ik vroeg me daarom af of jullie me een idee kunnen geven van wat het aanpassen van een gitaarsetup zoal kost doorgaans. De zaken die ik gecontacteerd hebben zijn daar redelijk vaag over, omdat dat voor elke gitaar anders is.

Alvast bedankt!

Terminus
31 juli 2011, 17:27
Zolang je niet aan je halspen zit is het érg lastig blijvende schade aan te richten als je je gezond verstand gebruikt. En die halspen kan je ook gewoon zelf, vereist alleen iets meer kennis en geduld.

Actie en intonatie zijn ook afhankelijk van wat jij zelf prettig vindt en hoe jij speelt, er zijn daarom ook mensen die vinden dat iedere gitarist zelf zijn gitaar af moet kunnen stellen.

guitarkid
31 juli 2011, 18:25
Het is alleen mijn eerste degelijke electrische gitaar en ik heb eigenlijk geen verstand van hoe je zo'n setup doet. Op Youtube zijn er filmpjes genoeg, maar ik heb toch liever dat een expert het doet.......