PDA

View Full Version : Squier JV 1983



Fvdb1985
31 juli 2011, 12:51
Hallo mede gitaar-forummers!

Ik ben sinds gister een hele blije eigenaar van een Squier JV uit 1983. Ik was al een tijdje naar op zoek en eindelijk kon in de buurt zo'n gitaar ophalen. :cooler:

Uiteraard zijn er plenty of foto's van de gitaar te vinden in het volgende album:
http://s1180.photobucket.com/albums/x409/fvdb1985/Squier%20JV/

Nu vraag ik me alleen twee dingen af:
- Er zitten nu .008 snaren op en ik speel eigenlijk veelal op 0.10. Kan ik gewoon een nieuwe set 0.10 erop zetten of moet ik eerst de hals bij (laten) stellen?
- Verder: het lijkt alsof er weinig ruimte zit tussen de onderkant van de hals en de hoge e-snaar (zie foto: http://i1180.photobucket.com/albums/x409/fvdb1985/Squier%20JV/2.jpg). Is dit normaal en komt het vaker voor?

Alvast bedankt!

BassAgent
31 juli 2011, 12:56
Congrats! Mooie instrumenten zijn het :)

Over je vragen:
-Dat kan wel, maar ik zou er dan niet gelijk op gaan lopen knallen. Laat de snaren eerst een dagje (of misschien wel twee) zitten en kijk hoe de hals reageert op die plotselinge andere spanning. Dikke kans dat-ie wat hol gaat staan.
-Ik vind 't nog wel meevallen... Het komt wel vaker voor, kan zijn dat je zadeltje iets te ver naar buiten staat. Als het nou zo was dat alle snaren wat te ver naar de hoge kant stonden had je de hals wat moeten richten, maar dat is in dit geval niet zo.

geert1976
31 juli 2011, 13:03
Toevallig gekocht in Ermelo?

Mooie gitaar, congratz:rockon::rockon:

0.10 kan er prima op, wel de trussrod een kwartslag vaster zetten

Hendriks
31 juli 2011, 13:07
De hals is iets scheef gemonteerd , kijk maar eens naar de dot op de 17de fret ,die zou eigenlijk precies in het minden van de G en de D snaar moeten zitten. geen paniek dit is bij de helft van de Fenders aaan de hand en ik heb het wel veel erger gezien.
Verder mooie gitaar uit een hele goede periode.

Fvdb1985
31 juli 2011, 13:08
Thnx BassAgent, gelukkig dat het meevalt!

Ik heb de gitaar inderdaad gekocht in Ermelo Geert, aardige vent die de gitaar verkocht en de gitaar uitgeprobeerd op een megagrote Roland Jazz Chorus. Ik heb nog steeds een beetje oorpijn :(

bass blom
31 juli 2011, 13:11
008 ja dat is dun
anders wellicht eerst een maandje ofzo met 009 om de hals mooi te laten wennen en dan 010

Fvdb1985
31 juli 2011, 13:31
Bedankt voor de reacties allemaal. Zijn er toevallig mensen in de buurt van Apeldoorn die me zouden kunnen helpen met het aandraaien van de hals?

arjanb01
31 juli 2011, 13:44
Als je er dikkere snaren opzet altijd de hals opnieuw laten afstellen. De hals gaat inderdaad ietsje hol staan, maar een afstelbeurt kan nooit kwaad en als de fretjes verder prima zijn is het een leuke gitaar. Andere PU's erop zetten kan altijd, zou ik voor een setje fender CS 69-ers gaan of CS fat 54's (mits het eentje is met maple hals).

geert1976
31 juli 2011, 13:51
Thnx BassAgent, gelukkig dat het meevalt!

Ik heb de gitaar inderdaad gekocht in Ermelo Geert, aardige vent die de gitaar verkocht en de gitaar uitgeprobeerd op een megagrote Roland Jazz Chorus. Ik heb nog steeds een beetje oorpijn :(

Waar woon je dan precies?, ik woon nabij Harderwijk en als je wilt stel ik die hals wel even bij indien je geen snarensetje thuis hebt, heb ik hier nieuwe liggen.

Niet zelf aan gaan draaien, als je niet weet hoe dit moet.

Hendriks
31 juli 2011, 13:52
Eerst de nieuwe snaren erop en de spanning zijn werk laten doen , na een week eens kijken hoe de hals gezet is en dan pas gaan stellen aan de trusrod , kan best zijn dat er niets aan hoeft te gebeuren , of dat 1/8 slag al genoeg is .

Terminus
31 juli 2011, 14:49
Eerst de nieuwe snaren erop en de spanning zijn werk laten doen , na een week eens kijken hoe de hals gezet is en dan pas gaan stellen aan de trusrod , kan best zijn dat er niets aan hoeft te gebeuren , of dat 1/8 slag al genoeg is .

+1. Niet dingen gaan veranderen als dat niet nodig is. Als blijkt dat hij vanzelf goed trekt en je hebt hem daarvoor al afgesteld kun je weer opnieuw beginnen.

Mic
31 juli 2011, 20:16
Hoi wat was je motivatie om deze gitaar te willen hebben?
Ik weet dat deze gitaren eigenlijk alleen voor de Japanse markt waren, maar dat er nu een soort Cult omheen hangt? Wat maakt hem speciaal?

Terminus
31 juli 2011, 21:09
Hoi wat was je motivatie om deze gitaar te willen hebben?
Ik weet dat deze gitaren eigenlijk alleen voor de Japanse markt waren, maar dat er nu een soort Cult omheen hangt? Wat maakt hem speciaal?

Ze zijn heel erg goed, en vroeger waren ze goedkoop. Nu niet zo meer.

BassAgent
31 juli 2011, 23:47
En naast dat ze heel erg goed zijn kun je, als je geluk hebt, voor een prikkie zo'n ding scoren omdat mensen denken "ach, het is toch maar een Squier". Zo had ik ooit deze:
http://img.photobucket.com/albums/v311/BassAgent/IMG_1782.jpg
Eerste serie, mint, 1982. €75, incl. amp, kabel, stand en Blue Note strap. Heb 'm helaas niet meer...

Fvdb1985
1 augustus 2011, 08:20
Hoi wat was je motivatie om deze gitaar te willen hebben?
Ik weet dat deze gitaren eigenlijk alleen voor de Japanse markt waren, maar dat er nu een soort Cult omheen hangt? Wat maakt hem speciaal?

Het zal ongetwijfeld verschillen per persoon, maar voor mij voelt een flink bespeelde (eventueel vintage) gitaar prettiger aan dan een nieuwe. Verder ben ik nogal lyrisch geworden over alles wat uit Japan komt, vandaar :mmmm:

rocker_71
1 augustus 2011, 12:00
Eerst de nieuwe snaren erop en de spanning zijn werk laten doen , na een week eens kijken hoe de hals gezet is en dan pas gaan stellen aan de trusrod , kan best zijn dat er niets aan hoeft te gebeuren , of dat 1/8 slag al genoeg is .

Eens. Alleen het rechtzetten van de hals gaat niet met de trusrod.
Helaas hebben veel fenders dit euvel (misschien door vervoer?). De schroeven moeten worden losgedraaid en dan kun je de neck een zetje geven. Is op zich niet moeilijk, maar moet uiteraard wel door een expert gebeuren.
Google maar eens op alignment guitar(evt met zoekterm strings erbij.)

"You can try and re-seat the neck. Common practice with bolt-on necks and what you do is unscrew the neck bolts (about a 1/4 way our.) Put guitar in playing position on a flat surface and gently pull neck or push neck (whichever way you need adjusting). This assumes that you have some play in the pocket."

Hendriks
1 augustus 2011, 12:13
Eens. Alleen het rechtzetten van de hals gaat niet met de trusrod.
Helaas hebben veel fenders dit euvel (misschien door vervoer?). De schroeven moeten worden losgedraaid en dan kun je de neck een zetje geven. Is op zich niet moeilijk, maar moet uiteraard wel door een expert gebeuren.
Google maar eens op alignment guitar(evt met zoekterm strings erbij.)

"You can try and re-seat the neck. Common practice with bolt-on necks and what you do is unscrew the neck bolts (about a 1/4 way our.) Put guitar in playing position on a flat surface and gently pull neck or push neck (whichever way you need adjusting). This assumes that you have some play in the pocket."

Ik had het over de holling.

rocker_71
1 augustus 2011, 12:58
Ik had het over de holling.

Okee solly, had ik even te snel gelezen. :makeup:

Mukkez
1 augustus 2011, 13:30
Mooie gitaar!
Ik heb zelf een JV uit 82 ook een waanzinnige gitaar. Speelt heerlijk.