PDA

View Full Version : Reverb tank wisselen



sas62florett
31 juli 2011, 09:47
Ik heb een Vox ac 15 cc1x waarvan ik de reverb tank wil verwijderen om er een betere in te plaatsen.

Kan iemand mij advies geven welke ik het best kan kopen en misschien ook waar?

Bedankt alvast,

Gr, Jos

StevenStrat
31 juli 2011, 11:28
accutronics is allesinds de standaard voor reverb tanks bij fender.

sas62florett
1 augustus 2011, 08:44
accutronics is allesinds de standaard voor reverb tanks bij fender.

Okay, bedankt!!

sas62florett
1 augustus 2011, 19:40
Ik ben zo li en re gaan kijken en kom een aantal opties tegen.

8 EB2C1B
4EB3C1B
4AB3C1B

Wie kan mij vertellen wat ik moet nemen voor mijn Vox ac 15 cc1x ?


Gr. Jos

flo123
2 augustus 2011, 00:52
http://www.thegearpage.net/board/showpost.php?p=7426453&postcount=4
"Accutronics 8EB2C1B (standard replacement on these amps)"

Ik zou eerder een TAD 8EB2C1B nemen dan een Accutronics, niet omdat ik er ervaring mee heb maar omdat ik lees dat men deze ook goed vind klinken en het een stuk goedkoper is:
http://www.tubeampdoctor.com/de/shop_Hallspiralen_Reverb_Cans_TAD_Hallspiralen_Rev erb_Cans/8EB2C1B_TAD_Hallspirale_3_Feder_2209
"VOX® Upgrade für VOX AC15CC"
24 euro

sas62florett
2 augustus 2011, 19:32
http://www.thegearpage.net/board/showpost.php?p=7426453&postcount=4
"Accutronics 8EB2C1B (standard replacement on these amps)"

Ik zou eerder een TAD 8EB2C1B nemen dan een Accutronics, niet omdat ik er ervaring mee heb maar omdat ik lees dat men deze ook goed vind klinken en het een stuk goedkoper is:
http://www.tubeampdoctor.com/de/shop_Hallspiralen_Reverb_Cans_TAD_Hallspiralen_Rev erb_Cans/8EB2C1B_TAD_Hallspirale_3_Feder_2209
"VOX® Upgrade für VOX AC15CC"
24 euro

Bedankt voor de moeite. Ik ga hem bestellen. Laat nog weten hoe hij bevalt.

Gr. Jos

FruscianteFan
2 augustus 2011, 19:44
Hij is een andere kleur dan die in mijn Blues jr zat, maar als het dezelfde is, is het eigenlijk de moeite niet. Zo goed is-ie niet...

nico verduin
2 augustus 2011, 21:19
Hij is een andere kleur dan die in mijn Blues jr zat, maar als het dezelfde is, is het eigenlijk de moeite niet. Zo goed is-ie niet...
De vraag is altijd of dat aan de tank ligt of de driver/ontvanger

FruscianteFan
2 augustus 2011, 22:07
Aan de ene kant heb je daar gelijk in. Aan de andere kant: ik heb de tank eruitgesloopt en er een audio-output opgezet, zodat je hem als instrument kunt aansluiten. Dan klinkt het nog steeds niet erg ruimtelijk...

Plant
2 augustus 2011, 23:19
Ik ben zo li en re gaan kijken en kom een aantal opties tegen.

8 EB2C1B
4EB3C1B
4AB3C1B

Wie kan mij vertellen wat ik moet nemen voor mijn Vox ac 15 cc1x ?


Gr. Jos

Al die getalletjes en letters betekenen iets. Je kunt niet zomaar de ene tank voor de andere uitwisselen. De meeste veren hebben een lage ingangsimpedantie en een hoge uitgangsimpedantie. In dat geval moet een driver wel wat stroom kunnen leveren.

Zorg dus dat je eerst de gegevens van je huidige tank achterhaalt. Dan weet je of je niet iets mismatcht en weinig geluid of vervormd geluid krijgt.

Van de site van Accutronics:


PART NUMBERING SPECIFICATIONS FOR TYPE 1 & TYPE 4
EXAMPLE: 4EB2C1B
DIGIT #1 - REVERB TYPE 
1 for Type 1 or 4 for Type 4
DIGIT #2 - INPUT IMPEDANCE 
A = 8 Ohm
B = 150 Ohm
C = 200 Ohm
D = 250 Ohm
E = 600 Ohm
F = 1475 Ohm
DIGIT #3 - OUTPUT IMPEDANCE 
A = 500 Ohm
B = 2250 Ohm
C = 10000 Ohm
DIGIT #4 - DECAY TIME 
1 = Short (1.2 to 2.0 sec)
2 = Medium (1.75 to 3.0 sec)
3 = Long (2.75 to 4.0 sec)
DIGIT #5 - CONNECTORS 
A = Input GPART NUMBERING SPECIFICATIONS FOR TYPE 1 & TYPE 4
EXAMPLE: 4EB2C1B
DIGIT #1 - REVERB TYPE 
1 for Type 1 or 4 for Type 4
DIGIT #2 - INPUT IMPEDANCE 
A = 8 Ohm
B = 150 Ohm
C = 200 Ohm
D = 250 Ohm
E = 600 Ohm
F = 1475 Ohm
DIGIT #3 - OUTPUT IMPEDANCE 
A = 500 Ohm
B = 2250 Ohm
C = 10000 Ohm
DIGIT #4 - DECAY TIME 
1 = Short (1.2 to 2.0 sec)
2 = Medium (1.75 to 3.0 sec)
3 = Long (2.75 to 4.0 sec)
DIGIT #5 - CONNECTORS 
A = Input Grounded / Output Grounded
B = Input Grounded / Output Insulated
C = Input Insulated / Output Grounded
D = Input Insulated / Output Insulated
E = No Outer Channel
DIGIT #6 - LOCKING DEVICES 
1 = No Lock
DIGIT #7 - MOUNTING PLANE 
A = Horizontal Open Side Up
B = Horizontal Open Side Down
C = Vertical Connectors Up
D = Vertical Connectors Down
E = On End Input Up
F = On End Output Up

sas62florett
3 augustus 2011, 02:51
Zeer bedankt. Het is me nu helemaal duidelijk.

Gr. Jos

sas62florett
3 augustus 2011, 02:57
Al die getalletjes en letters betekenen iets. Je kunt niet zomaar de ene tank voor de andere uitwisselen. De meeste veren hebben een lage ingangsimpedantie en een hoge uitgangsimpedantie. In dat geval moet een driver wel wat stroom kunnen leveren.

Zorg dus dat je eerst de gegevens van je huidige tank achterhaalt. Dan weet je of je niet iets mismatcht en weinig geluid of vervormd geluid krijgt.

Van de site van Accutronics:


PART NUMBERING SPECIFICATIONS FOR TYPE 1 & TYPE 4
EXAMPLE: 4EB2C1B
DIGIT #1 - REVERB TYPE 
1 for Type 1 or 4 for Type 4
DIGIT #2 - INPUT IMPEDANCE 
A = 8 Ohm
B = 150 Ohm
C = 200 Ohm
D = 250 Ohm
E = 600 Ohm
F = 1475 Ohm
DIGIT #3 - OUTPUT IMPEDANCE 
A = 500 Ohm
B = 2250 Ohm
C = 10000 Ohm
DIGIT #4 - DECAY TIME 
1 = Short (1.2 to 2.0 sec)
2 = Medium (1.75 to 3.0 sec)
3 = Long (2.75 to 4.0 sec)
DIGIT #5 - CONNECTORS 
A = Input GPART NUMBERING SPECIFICATIONS FOR TYPE 1 & TYPE 4
EXAMPLE: 4EB2C1B
DIGIT #1 - REVERB TYPE 
1 for Type 1 or 4 for Type 4
DIGIT #2 - INPUT IMPEDANCE 
A = 8 Ohm
B = 150 Ohm
C = 200 Ohm
D = 250 Ohm
E = 600 Ohm
F = 1475 Ohm
DIGIT #3 - OUTPUT IMPEDANCE 
A = 500 Ohm
B = 2250 Ohm
C = 10000 Ohm
DIGIT #4 - DECAY TIME 
1 = Short (1.2 to 2.0 sec)
2 = Medium (1.75 to 3.0 sec)
3 = Long (2.75 to 4.0 sec)
DIGIT #5 - CONNECTORS 
A = Input Grounded / Output Grounded
B = Input Grounded / Output Insulated
C = Input Insulated / Output Grounded
D = Input Insulated / Output Insulated
E = No Outer Channel
DIGIT #6 - LOCKING DEVICES 
1 = No Lock
DIGIT #7 - MOUNTING PLANE 
A = Horizontal Open Side Up
B = Horizontal Open Side Down
C = Vertical Connectors Up
D = Vertical Connectors Down
E = On End Input Up
F = On End Output Up

Bedankt!!!!!!!!!!!!!

sas62florett
15 augustus 2011, 18:07
Ik heb een andere reverb tank geplaatst en ik hoor geen verschil met de originele. Even goed of even slecht? Ik hoor geen verschil. Ook de footswitch aan/uit laat geen verschil horen. Zou het kunnen zijn dat er iets anders loos is??

Wie o wie heeft hier ervaring mee?

gr. Jos

Plant
15 augustus 2011, 19:02
... Ook de footswitch aan/uit laat geen verschil horen...

Bedoel je daarmee dat je het galmeffekt helemaal niet hoort?

sas62florett
15 augustus 2011, 19:52
Bedoel je daarmee dat je het galmeffekt helemaal niet hoort?

IDD, heel zwakjes met de kraan helemaal open! Lijkt me niet normaal. Ik weet dat de AC 15 niet hoog scoort, maar zo zwak?

Idee waarom?

sas62florett
15 augustus 2011, 21:17
IDD, heel zwakjes met de kraan helemaal open! Lijkt me niet normaal. Ik weet dat de AC 15 niet hoog scoort, maar zo zwak?

Idee waarom?

Ik heb de 8EB2C1b erin gezet model P-RMOD-8EB2C1B gekocht bij Amplified Parts en hij klinkt exakt hetzelfde als de org. vox galm. Uiterlijk zien ze er gelijk uit behalve dat er nylon voetjes onder zitten.

cluseau
15 augustus 2011, 22:27
IDD, heel zwakjes met de kraan helemaal open! Lijkt me niet normaal. Ik weet dat de AC 15 niet hoog scoort, maar zo zwak?

Idee waarom?

Wat dacht je van een defecte driver? :soinnocent:

sas62florett
16 augustus 2011, 10:06
Wat dacht je van een defecte driver? :soinnocent:

Niet aan gedacht. Ga ik onderzoeken! Thanks.

cluseau
16 augustus 2011, 10:11
Kijk eerst of je met de reverb regelaar op max de veren tekeer hoort gaan als je de tank beweegt. Er moet dan echt een bak herrie uitkomen. Pas als dat goed is heeft het zin de driver te onderzoeken.

Succes

sas62florett
16 augustus 2011, 11:38
Kijk eerst of je met de reverb regelaar op max de veren tekeer hoort gaan als je de tank beweegt. Er moet dan echt een bak herrie uitkomen. Pas als dat goed is heeft het zin de driver te onderzoeken.

Succes

De tank maakt idd geluid. Van echt een bak herrie is geen sprake. Betekent dit dat de driver werkt en dat de tank gewoon niet meer produceert dan wat ik hoor? Zowel de Mod als de originele tank reageren hetzelfde. Misschien is er een andere uitvoering die meer echo geeft?

cluseau
16 augustus 2011, 11:54
De tank maakt idd geluid. Van echt een bak herrie is geen sprake.


Ik neem aan dat het ooit goed is geweest toch? Er is dan iets aan de hand en lijkt niet aan de veerunit te liggen. Als je de veerunit een flinke dreun geeft moet het effect oorverdovend zijn. Eén en ander is wel afhankelijk van de volumestand maar als je de veer aanraakt hoort het volume harder te zijn dan het oorspronkelijke gitaar volume. Is dat niet het geval dan is er toch iets mis in de ontvanger. Eerder zei je ook iets van "niet echt ruimtelijk" dus het lijkt er op dat er toch iets aan de ontvanger zijde is. Achter een toetsenboard is het voor mij natuurlijk niet makkelijk om daar een oordeel over te geven.

edit:
De reverb ontvanger en de reverb zender zitten in IC's dus daar kun je weinig zelf aan doen.

sas62florett
16 augustus 2011, 12:09
Ik neem aan dat het ooit goed is geweest toch? Er is dan iets aan de hand en lijkt niet aan de veerunit te liggen. Als je de veerunit een flinke dreun geeft moet het effect oorverdovend zijn. Eén en ander is wel afhankelijk van de volumestand maar als je de veer aanraakt hoort het volume harder te zijn dan het oorspronkelijke gitaar volume. Is dat niet het geval dan is er toch iets mis in de ontvanger. Eerder zei je ook iets van "niet echt ruimtelijk" dus het lijkt er op dat er toch iets aan de ontvanger zijde is. Achter een toetsenboard is het voor mij natuurlijk niet makkelijk om daar een oordeel over te geven.

Vanaf de aankoop is het effect gering geweest. En ik lees in diverse VOX AC 15 items dat de Vox AC 15 qua echo niet geweldig scoort. Ik heb de cc1x uitvoering. Ik zie dat je in Den Haag woont. Ik in Veldhoven, mocht je in de buurt zijn, nodig ik je uit om eens te luisteren. Het is idd moeilijk om een goed beeld te krijgen van wat ik ervaar en hoor. Groeten, Jos

FruscianteFan
16 augustus 2011, 12:12
Is het anders mogelijk om een paar demo's op te nemen en online te zetten? Niet dat ik je ga kunnen helpen maar anderen wellicht wel.

cluseau
16 augustus 2011, 12:16
Vanaf de aankoop is het effect gering geweest. En ik lees in diverse VOX AC 15 items dat de Vox AC 15 qua echo niet geweldig scoort. Ik heb de cc1x uitvoering. Ik zie dat je in Den Haag woont. Ik in Veldhoven, mocht je in de buurt zijn, nodig ik je uit om eens te luisteren. Het is idd moeilijk om een goed beeld te krijgen van wat ik ervaar en hoor. Groeten, Jos

Ow dat veranderd de zaak, je ben dus vanaf het begin niet over de reverb te spreken maar er is dus niets mis mee. Een mod zou dan de enige oplossing zijn. De originele veerunit zal ongetwijfeld de best mogelijkke resultaten geven met de elektronica dus een veerunit vervangen gaat je niet helpen.

sas62florett
16 augustus 2011, 12:32
Is het anders mogelijk om een paar demo's op te nemen en online te zetten? Niet dat ik je ga kunnen helpen maar anderen wellicht wel.

Bedankt voor je bijdrage. Ik zal het overwegen.

sas62florett
16 augustus 2011, 12:36
Ow dat veranderd de zaak, je ben dus vanaf het begin niet over de reverb te spreken maar er is dus niets mis mee. Een mod zou dan de enige oplossing zijn. De originele veerunit zal ongetwijfeld de best mogelijkke resultaten geven met de elektronica dus een veerunit vervangen gaat je niet helpen.

Er lijkt idd niets mis mee te zijn. Ik dacht met de aankoop van een andere tank een beter effect te krijgen. Dat is dus niet zo. Ik denk dat ik mijn "punt" maar even laat rusten. Tenzij er betere tanks zijn die een aanzienlijk beter effect geven. In ieder geval bedankt voor het meedenken en advies.

Groetjes, Jos

sas62florett
16 augustus 2011, 20:07
Ow dat veranderd de zaak, je ben dus vanaf het begin niet over de reverb te spreken maar er is dus niets mis mee. Een mod zou dan de enige oplossing zijn. De originele veerunit zal ongetwijfeld de best mogelijkke resultaten geven met de elektronica dus een veerunit vervangen gaat je niet helpen.

Toch nog even een laatste vraag. Zou ik de 2 tanks aan elkaar kunnen koppelen???? Ieder afzonderlijk geven ze hetzelfde resultaat. 2 gekoppelde geven misschien net wat meer of is dit vragen om moeilijkheden??

Gr. en bedankt Jos

cluseau
16 augustus 2011, 20:52
Zou ik de 2 tanks aan elkaar kunnen koppelen???? I

Nee Jos, dat zal niet goed gaan. De ingangsimpedantie zal relatief laag zijn tov de uitgangsimpedantie. Vergelijk het maar met twee amps achter elkaar zetten waarbij je de speakeroutput aan de ingang van de volgende versterker hangt.

sas62florett
16 augustus 2011, 21:02
Nee Jos, dat zal niet goed gaan. De ingangsimpedantie zal relatief laag zijn tov de uitgangsimpedantie. Vergelijk het maar met twee amps achter elkaar zetten waarbij je de speakeroutput aan de ingang van de volgende versterker hangt.

Dat gaan we dus maar niet doen.

Bedankt Cluseau

cluseau
16 augustus 2011, 21:10
Graag gedaan, maar heb je dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?95008-vox-ac15cc1x-reverb-vervangen) topic al eens doorgelezen?

sas62florett
17 augustus 2011, 08:59
Graag gedaan, maar heb je dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?95008-vox-ac15cc1x-reverb-vervangen) topic al eens doorgelezen?

Hoi, ja ik heb het gelezen en mijn vraag gesteld in een privé berichtje. Hij/zij was/is erg tevreden met het bereikte resultaat. Hoewel al lang geleden, heb ik gevraagd of hij nog steeds enthousiast is over zijn keuze.
Zijn keuze was de 4EB3C1B een lange tank met 2 veren.

Groetjes,
Jos