PDA

View Full Version : Fender Duo-Sonic (forget the Fender pawnshops)



geert1976
30 juli 2011, 18:16
Eindelijk heb ik ze klaar.
Nu de afgelopen weken het weer echt slecht was, heb ik eindelijk mijn twee Duo-Sonics uit 1966 klaar.

De Fender Duo-Sonic, uit 1966 met de witte slagplaat is geheel origineel.
De slagplaat heb ik uit de USA gehaald, inclusief verzenden kostte mij dat E 150,00, maar ja, ik wilde een originele (de originele slagplaat, was compleet verkloot en niet meer bruikbaar).

De Fender Duo-Sonic uit 1966, met de zwarte slagplaat is niet geheel origineel.
De body heeft ooit een refin gehad en de 22.5 hals heb ik er afgedraaid (en zoals op de foto's te zien wel bewaard) en ik heb er een 24.0 hals opgezet (1973).
De slagplaat is van all/parts en de elementen zijn afkomstig van een USA Fender Bullit uit 1981 )werden ook gebruikt in de Mustang en Duo/Sonics van eind jaren 70.
De schakelaars zijn nieuw en van all-parts.
De controll/plate, potmeters, condensator en de bijbehorende bedrading en de jackingang zijn origineel uit 1966.
De bedrading op de schakelaars is niet meer origineel en ik heb clothwire gebruikt.

De gitaartjes klinken en spelen prima!
Ze hebben ook nog de oervorm (in de loop van de jaren 70 veranderde de vorm van de body van de Mustang/Duo-sonic) die ik persoonlijk het mooiste vind.

hier de pics:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4334.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4335.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4336.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM4337.jpg

robert-gitarist
30 juli 2011, 18:22
Zien er leuk uit Geert! :) Mooi dat je ze hebt opgelapt :ok:
Kun je iets vertellen over de klank van deze fenders? Ik ken ze zelf niet namelijk maar ze spreken mij wel erg aan.

Hendriks
30 juli 2011, 18:29
Leuk spul Geert.

Midwolda
30 juli 2011, 18:33
Lijken me heel comfortabele gitaren, 'k vind het een mooi stel zo!
Vooral die met de witte slagplaat... mojo to the moon & back.

geert1976
30 juli 2011, 19:46
Zien er leuk uit Geert! :) Mooi dat je ze hebt opgelapt :ok:
Kun je iets vertellen over de klank van deze fenders? Ik ken ze zelf niet namelijk maar ze spreken mij wel erg aan.

Tja, de klank.

op neck element lekker vol en helder, met name de originele klinkt goed bassig (heeft wel een setje 0.12-0.56), brug een beetje twangy.

Je kan de pickups trouwens in -en uit fase van elkaar zetten, dus je hebt een hoop geluidsmogelijkheden.:ok:

Een originele 60's Duo-Sonic of Mustang, ga je niet makkelijk vinden, dus E-bay USA is your friend:

Pas wel op, niet alles op E-bay deugt, zoals deze:

http://cgi.ebay.com/Vintage-1965-Fender-Duo-Sonic-II-/320735239371?pt=Guitar&hash=item4aad4f5ccb

http://cgi.ebay.com/fender-duo-sonic11-guitar-1966-/170672871669?pt=Guitar&hash=item27bce558f5

deze wel:

http://cgi.ebay.com/VINTAGE-1965-FENDER-DUO-SONIC-II-ELECTRIC-GUITAR-/110701167444?pt=Guitar&hash=item19c64dc354

http://cgi.ebay.com/Vintage-1965-Fender-Duo-Sonic-II-Red-case-nice-/150637929480?pt=Guitar&hash=item2312b86408

http://cgi.ebay.com/1965-Fender-Duo-Sonic-II-Case-/250827449948?pt=Guitar&hash=item3a667b265c

Houd er wel rekening mee dat Fender er destijds (vanaf 65/66) al een klerezooi van maakte als het op assembleren en onderdelen aan kwam.

Er zijn Duo-Sonics/Mustangs/Musicmasters gebouwd waarop verschillende soorten tuners op werden gezet, neckplates met en zonder serienummers (dan stond op de plaats van het serienummer in het klein Fender ingestanst en het grote F-logo ontbrak).

Dit had als reden dat de vraag naar deze gitaartjes zo groot was, dat Fender de vraag ternauwernood kon bijhouden en ze nogal grof in elkaar werden gezet en indien men onderdelen tekort kwam er even wat "geleend" werd op de afdelingen die de strats en tele's in elkaar zette.

De halzen willen onderling wel eens verschillen, zo heeft mijn Duo-Sonic met witte slagplaat een kwartiersgezaagde birds-eye maple hals, met een rio-pallisander toets, dit zie je bij deze gitaren heeeeeeel af en toe.
het verhaal wil dat dit "left-over" hout was wat bedoelt was voor de strats en tele's.

sbms97
30 juli 2011, 21:33
mooie gitaartjes, voor aldie met witte slagplaat, mooi gedaan. spelen ze fijn, want ik ben zo bekend met fenders enzo, ik speel nu op n epiphone. (ik kan me niet meer veroorloven, maar voor t geld een leuk gitaartje). is wel duur zo'n helemaal originele uit '66, mag ik vragen hoeveel je voor de gitaar heb betaald vóór het restaureren.

geert1976
30 juli 2011, 21:52
mooie gitaartjes, voor aldie met witte slagplaat, mooi gedaan. spelen ze fijn, want ik ben zo bekend met fenders enzo, ik speel nu op n epiphone. (ik kan me niet meer veroorloven, maar voor t geld een leuk gitaartje). is wel duur zo'n helemaal originele uit '66, mag ik vragen hoeveel je voor de gitaar heb betaald vóór het restaureren.

respectievelijk E 250,00 (met de witte slagplaat) en E 500,00 (met de zwarte slagplaat) aan onderdelen was ik in totaal E 500,00 kwijt.

De uiteindelijke kosten vielen dus wel mee, want ik heb voor in totaal
E 1250,00 twee 60's Fenders.

Qua prijzen weet ik niet wat ze in NL zouden doen, ze staan eigenlijk nooit op MP te koop.
Op E-bay USA gaan ze voor tussen de 1250,00 a 1750,00 dollar.

Midwolda
30 juli 2011, 22:09
Gitarenkopers in Amerika zijn gek. Echt. En rijk.

Afgezien daarvan, goed bezig, Geert.

G.G.
30 juli 2011, 22:16
Wat is die donker rode lak mooi oud geworden zeg. Heb je daar een close up van voor me, liggend, dus bijna langs de lak kijkend.

macwilliams
30 juli 2011, 22:31
Helemaal in ere hersteld en mooi geworden. Goed gedaan Geert :ok:

sbms97
30 juli 2011, 22:36
respectievelijk E 250,00 (met de witte slagplaat) en E 500,00 (met de zwarte slagplaat) aan onderdelen was ik in totaal E 500,00 kwijt.

De uiteindelijke kosten vielen dus wel mee, want ik heb voor in totaal
E 1250,00 twee 60's Fenders.

Qua prijzen weet ik niet wat ze in NL zouden doen, ze staan eigenlijk nooit op MP te koop.
Op E-bay USA gaan ze voor tussen de 1250,00 a 1750,00 dollar.

dat valt hendig mee wat je er dus voor betaals hebt, had ik die met die witte slagplaat maar gezien, :D kvind die oude fenders tegek, ik ben niet zo'n fan van stratocasters. deze zijn veel ruiger:D

spirit
30 juli 2011, 23:04
Nice, vooral de orginele. Mooie prijs ook, daar heb ik 'm ook niet voor kunnen laten staan.
Hoe heb je dat trouwens gedaan met de intonatie, van 22.5" naar 24" los je volgens mij niet op met enkel de zadels te verdraaien. Op de foto lijken beide bruggen en zadels hetzelfde te staan?

Mesjoggah
30 juli 2011, 23:25
Ik vind het twee lelijke hokken, maar goed: ieder zijn meug!

Hendriks
31 juli 2011, 00:05
Gitarenkopers in Amerika zijn gek. Echt. En rijk.

Afgezien daarvan, goed bezig, Geert.

Ebay is ook een slechte indicator " buy me now" prijzen zijn vaak absurd , bij bieden zijn de prijzen niet zo spectaculair . Deze studentgitaren zijn een aantal jaren in grote aantallen geproduceerd en kwa prijzen liggen ze stukken lager dan de strats en de tele's . Waarom ? minder populair, er moet eerst een bekende gitarist op gaan spelen. Een vriend van mij heeft een Gibson ES225 uit 1958 ,waarde rond de 2500 , zou het een Les Paul zijn ,was het een veelvoud daarvan.
Maar heel leuk voor de heb , wat betreft geluid en bespeelbaarheid moeten ze je gewoon liggen , totaal anders dan een strat oid.
Ik vind het in iedergeval leuke gitaren , mischien doe ik ook nog eens gek.

geert1976
31 juli 2011, 03:41
Nice, vooral de orginele. Mooie prijs ook, daar heb ik 'm ook niet voor kunnen laten staan.
Hoe heb je dat trouwens gedaan met de intonatie, van 22.5" naar 24" los je volgens mij niet op met enkel de zadels te verdraaien. Op de foto lijken beide bruggen en zadels hetzelfde te staan?

Ik had dezelfde gedachte, maar ze zijn beide goed geïntoneerd:)
Ik heb er geen verklaring voor:makeup:

geert1976
31 juli 2011, 03:47
Ebay is ook een slechte indicator " buy me now" prijzen zijn vaak absurd , bij bieden zijn de prijzen niet zo spectaculair . Deze studentgitaren zijn een aantal jaren in grote aantallen geproduceerd en kwa prijzen liggen ze stukken lager dan de strats en de tele's . Waarom ? minder populair, er moet eerst een bekende gitarist op gaan spelen. Een vriend van mij heeft een Gibson ES225 uit 1958 ,waarde rond de 2500 , zou het een Les Paul zijn ,was het een veelvoud daarvan.
Maar heel leuk voor de heb , wat betreft geluid en bespeelbaarheid moeten ze je gewoon liggen , totaal anders dan een strat oid.
Ik vind het in iedergeval leuke gitaren , mischien doe ik ook nog eens gek.

Mee-eens, maar als je kijkt naar het aanbod van 60's Fenders, dan is dat erg laag.
Duo-Sonics/Mustangs uit de jaren 60, zijn op E-bay ook niet bij bosjes te vinden, daarnaast zijn er wel bekende gitaristen die deze gebruiken of hebben gebuikt, David Byrne en Kurt Cobain zijn daar een voorbeeld van.

De Duo-Sonics en Mustangs zijn toch wel in opmars, als het om iconische gitaren gaat en het aanbod van goede exemplaren wordt wel steeds minder en minder.

15 jaar geleden kostten ze een knaak en een bos uien en werden er een boel gedemonteerd voor de onderdelen, maar die tijd is toch wel voorbij.

Ze zijn in verhouding een stuk goedkoper als een Strat of Tele uit die zelfde jaren, maar voor weinig, ga je ze ook niet meer vinden.

Als je bijvoorbeeld kijkt wat 70's Strats en Tele's doen is dat ook niet goed te begrijpen, jaren geleden liep iedereen er met een boog omheen, omdat ze inferieur waren tov de exemplaren uit de jaren 60 en 80.

Weeble
31 juli 2011, 08:40
I won't forget the Pawnshops!
Maar gefeliciteerd, het zijn mooie planken:rockon:

FruscianteFan
31 juli 2011, 12:47
Erg mooi hoor!

Maar je zegt dat die met de witte slagplaat geheel origineel is, terwijl je net de slagplaat hebt vervangen? Weliswaar door een gelijkwaardig exemplaar, maar da's toch niet meer origineel dan?

Desalniettemin ben ik best wel jaloers.

geert1976
31 juli 2011, 13:00
Erg mooi hoor!

Maar je zegt dat die met de witte slagplaat geheel origineel is, terwijl je net de slagplaat hebt vervangen? Weliswaar door een gelijkwaardig exemplaar, maar da's toch niet meer origineel dan?

Desalniettemin ben ik best wel jaloers.

De slagplaat (witte) komt ook van een 66er af, dus de gitaar is weer origineel, met de correcte slagplaat:ok:

De slagplaten uit de jaren 60 werden afgeschuind op 25 graden, later werd dit 45 graden.
Tevens is de perloid ook anders dan nu.
Allemaal klote feitjes die menig over het hoofd ziet.

De slagplaat heb ik via Terrance Holmes uit A'foort op de kop getikt, die gelukkig dit soort feitjes wel allemaal wist en ik niet:ok:

Het lijkt mij tevens wel leuk om te weten welke bekende gitaristen er nog meer op een Duo-Sonic hebben gespeeld, iemand?

Ik wil nu nog wel een Fender Bronco en een Mustang erbij, ik vind ze leuk deze cheapo Fendes:cheerup:

FruscianteFan
31 juli 2011, 13:37
De slagplaat (witte) komt ook van een 66er af, dus de gitaar is weer origineel, met de correcte slagplaat:ok:

De slagplaten uit de jaren 60 werden afgeschuind op 25 graden, later werd dit 45 graden.
Tevens is de perloid ook anders dan nu.
Allemaal klote feitjes die menig over het hoofd ziet.

De slagplaat heb ik via Terrance Holmes uit A'foort op de kop getikt, die gelukkig dit soort feitjes wel allemaal wist en ik niet:ok:

Het lijkt mij tevens wel leuk om te weten welke bekende gitaristen er nog meer op een Duo-Sonic hebben gespeeld, iemand?

Ik wil nu nog wel een Fender Bronco en een Mustang erbij, ik vind ze leuk deze cheapo Fendes:cheerup:
Ik snapte al dat je de correcte slagplaat erop had gezet - mag ook wel voor dat geld!

geert1976
31 juli 2011, 13:54
Ik snapte al dat je de correcte slagplaat erop had gezet - mag ook wel voor dat geld!

Het is veel geld inderdaad, maar ik wilde een originele en oude onderdelen zijn duur, maar deze slagplaat verkeerd in een goede staat:ok:

FruscianteFan
31 juli 2011, 13:57
Eigenlijk zou ik er best wel eens zo een willen. Ben alleen bang dat ze wat 'vlakker', 'goedkoper' en meer 'speelgoedachtig' klinken dan de Jaguar. Ook als ze heel warm en vol klinken... maar dat is ook weer de charme ervan.

zoon van Piet
31 juli 2011, 14:00
Goed bezig, Geert!
Ze zien er geweldig uit. Die originele was al lekker toen het korte halsje er op zat ( ja mensen, ik heb 'm in mn klauwen gehad) en eigenlijk had je dat wat mij betreft niet hoeven te veranderen. Maar 24 inch is ook prima. Deze modellen waren met twee schaallengtes leverbaar, maar kennen slechts een bodyvorm. beide halzen passen er op, dus er hoeft verder niks veranderd te worden.

Rond 66 werden de goedkope fenders inderdaad in enorme hoeveelheden gefabriceerd. In een interview met Babe Simoni las ik ooit dat F een achterstand had van een jaar op de orders. Dus werden ze soms inderdaad in mekaar gegooid, met wat voorhanden was. Op mijn 64'er Mustang - een van de eersten, dus- zie je daar niks van, toen was alles nog echt kwaliteit ( al heb ik m zelf aardig naar de kloten geholpen..)

Maar toch kom je bij de low-end fenders tot eind jaren 60 vaak rio palissander tegen voor de toets en zijn de pickups vaak heel lekker ( beetje dun, maar wel heerlijk helder voor slaggitaar).

Het wordt tijd dat ik mn Mustang ook eens ga/laat opknappen.. :)

geert1976
31 juli 2011, 14:01
Eigenlijk zou ik er best wel eens zo een willen. Ben alleen bang dat ze wat 'vlakker', 'goedkoper' en meer 'speelgoedachtig' klinken dan de Jaguar. Ook als ze heel warm en vol klinken... maar dat is ook weer de charme ervan.

Daar zit je mis.:ok:

Ze klinken zeker niet speelgoedachtig, maar volwassen hoor:ok:

Je zou er gewoon eens eentje moeten proberen:ok:

geert1976
31 juli 2011, 14:05
Goed bezig, Geert!
Ze zien er geweldig uit. Die originele was al lekker toen het korte halsje er op zat ( ja mensen, ik heb 'm in mn klauwen gehad) en eigenlijk had je dat wat mij betreft niet hoeven te veranderen. Maar 24 inch is ook prima. Deze modellen waren met twee schaallengtes leverbaar, maar kennen slechts een bodyvorm. beide halzen passen er op, dus er hoeft verder niks veranderd te worden.

Rond 66 werden de goedkope fenders inderdaad in enorme hoeveelheden gefabriceerd. In een interview met Babe Simoni las ik ooit dat F een achterstand had van een jaar op de orders. Dus werden ze soms inderdaad in mekaar gegooid, met wat voorhanden was. Op mijn 64'er Mustang - een van de eersten, dus- zie je daar niks van, toen was alles nog echt kwaliteit ( al heb ik m zelf aardig naar de kloten geholpen..)

Maar toch kom je bij de low-end fenders tot eind jaren 60 vaak rio palissander tegen voor de toets en zijn de pickups vaak heel lekker ( beetje dun, maar wel heerlijk helder voor slaggitaar).

Het wordt tijd dat ik mn Mustang ook eens ga/laat opknappen.. :)

Hey Peer,

Jij hebt niet de originele in handen gehad, maar het exemplaar met de zwarte slagplaat (de slagplaat die er toen opzat heb ik wel bewaard hoor):ok:
Maar die klonk inderdaad erg goed, vooral in combinatie met die Foxx fuzz-wah.

Over jouw afgeslachte Mustang moeten we het misschien eens over gaan hebben:D

sbms97
31 juli 2011, 15:27
ik ben echt gewoon jaloers, eerst was ik niet zo van de fenders, maar nu wil ik er ook echt een. :D helaas wordt dat wel een tijdje sparen. ;d maarja

Tristan
31 juli 2011, 15:28
Het zijn zeker geen speelgoedgitaartjes naar mijn idee, het halselement klinkt nog wat vetter en houtiger dan bij een Strat, heerlijk voor drop D, lekker gruizig Grungy/Bluesy.

G.G.
31 juli 2011, 17:59
Nice, vooral de orginele. Mooie prijs ook, daar heb ik 'm ook niet voor kunnen laten staan.
Hoe heb je dat trouwens gedaan met de intonatie, van 22.5" naar 24" los je volgens mij niet op met enkel de zadels te verdraaien. Op de foto lijken beide bruggen en zadels hetzelfde te staan?

Ene hals heeft 21 frets en de ander 22 frets (waarschijnlijk zonder overhang) en dat schuift de boel dus een klein beetje op. Is dat de oplossing van het raadsel?

guitarkid
31 juli 2011, 18:19
Wat is die donker rode lak mooi oud geworden zeg. Heb je daar een close up van voor me, liggend, dus bijna langs de lak kijkend.

En dan printen, een punaise en een doos tissues...??? :)

Ze zijn mooi, Geert! :mmmm:

spirit
31 juli 2011, 18:20
Ene hals heeft 21 frets en de ander 22 frets (waarschijnlijk zonder overhang) en dat schuift de boel dus een klein beetje op. Is dat de oplossing van het raadsel?

Zou die ene fret het verschil maken? 1,5" is bijna 4cm. Ben wel erg benieuwd wáár het hem nu in zit.

G.G.
31 juli 2011, 20:30
Zou die ene fret het verschil maken? 1,5" is bijna 4cm. Ben wel erg benieuwd wáár het hem nu in zit.

Als de 21ste fret op dezelfde plek zit als de 22ste fret (vanaf de brug), moet je er dus bij de topkam een extra fret bij denken aan lengte en dan kom je wel aan ongeveer 4 cm.

:sssh:

benwave
31 juli 2011, 20:58
Eigenlijk zou ik er best wel eens zo een willen. Ben alleen bang dat ze wat 'vlakker', 'goedkoper' en meer 'speelgoedachtig' klinken dan de Jaguar. Ook als ze heel warm en vol klinken... maar dat is ook weer de charme ervan.

Ze zijn totaal niet te vergelijken met een Strat of een Tele vind ik.
Het zijn leuke beginners gitaartjes meer niet eigenlijk. Alleen omdat ze uit de jaren `60 zijn maakt ze natuurlijk niet goed.
Een erg dunne body staat ook wel een beetje garant voor wat minder tone en sustain
Een Jaguar is wat dat betreft toch al meer gitaar.
De prijzen laten dat toch ook wel zien, er zit nog steeds een wereld van verschil tussen de Strats, Teles, Jaguars,
en de Mustangs, Duo`s en, Musicmasters

macwilliams
31 juli 2011, 21:22
Dan zijn het dus gave hebbedingen, dat drijft de prijs ook op.

Cool.

jan jansen
31 juli 2011, 21:30
Een erg dunne body staat ook wel een beetje garant voor wat minder tone en sustain
[/QUOTE]

Vertel het verschil in dikte dan maar eens tussen een tele en een duo-sonic....bovendien verschil in hout zit er ook niet!!!

spirit
31 juli 2011, 21:32
Als de 21ste fret op dezelfde plek zit als de 22ste fret (vanaf de brug), moet je er dus bij de topkam een extra fret bij denken aan lengte en dan kom je wel aan ongeveer 4 cm.

:sssh:

Tuurlijk, that's it :seriousf: Ik zit maar aan een kant te rekenen. Op de foto te zien zitten de 21e van de een en de 22e fret van de andere ong. gelijk :soinnocent:

G.G.
31 juli 2011, 21:35
Tuurlijk, that's it :seriousf: Ik zit maar aan een kant te rekenen. Op de foto te zien zitten de 21e van de een en de 22e fret van de andere ong. gelijk :soinnocent:

precies. Ik wist haast niet hoe ik het nou, in woorden duidelijk moest maken. Lastig uit te leggen, maar eigenlijk is het allemaal heel simpel.

kapepper
31 juli 2011, 21:44
toch wel de betere gitaarposts hier op gitaarnet
echt lekker :)

benwave
31 juli 2011, 21:50
Een erg dunne body staat ook wel een beetje garant voor wat minder tone en sustain


Vertel het verschil in dikte dan maar eens tussen een tele en een duo-sonic....bovendien verschil in hout zit er ook niet!!![/QUOTE]

Als ik het goed heb is de dikte 3/4 van een Strat body. De houtsoort is het zelfde

zoon van Piet
31 juli 2011, 22:12
Vertel het verschil in dikte dan maar eens tussen een tele en een duo-sonic....bovendien verschil in hout zit er ook niet!!!

Als ik het goed heb is de dikte 3/4 van een Strat body. De houtsoort is het zelfde[/QUOTE]

Nee hoor, dikte is gelijk of nagenoeg gelijk aan strat of jaguar..

benwave
1 augustus 2011, 07:33
Nee hoor de dikte van een Mustang is een 1/4 inch dunner dan van een Strat.

Hendriks
1 augustus 2011, 07:49
Nee hoor de dikte van een Mustang is een 1/4 inch dunner dan van een Strat.

Bodie is dunner dan een strat of een tele , toch wel wat hout minder , tenminste bij een Mustang . Toon is ook dunner , het zijn geen gitaren waar je een vette lead uit haalt , ik vond het hard werken om er goed door te komen .Een strat,tele ,Les Paul , etc zijn allround , deze zijn toch wat beperkter.


edit: ze zijn wel heel leuk.

zoon van Piet
1 augustus 2011, 10:41
net effe nagemeten, scheelt inderdaad een paar mm.. maar daar staat tegenover dat de mustang/duo/bronco/musicmaster geen bodycontouren heeft. Of het nou echt minder hout is, is pas vast te stellen als ik ze allebei à la Archimedes onder water stop... :)
De hoeveelheid hout lijkt me bij deze gitaren nauwelijks de kwestie (dit is meer hout dan een SG, bijvoorbeeld). Belangrijker voor de sound - en met name voor de door de hendriks aangehaalde problemen- lijken me de short scale en de elementen met minder wikkelingen. Vette leadsounds zijn niet het sterke punt, lekker rockend akkoordenwerk gaat prima. En dat lijkt me passen bij wat Fender voor ogen had: de jongere of beginnende gitarist van destijds.
want eh.. ik kan me nog herinneren dat je goed genoeg was om in een band te spelen als je barré- akkoorden kon pakken.... ;)

Overigens kén 't natuurlijk wel.. ik heb bij Sonic Youth wel wat brute dikke sounds gehoord uit Mustangs..

edit: een terecht puntje van kritiek: meestal zit er wel een priegelnekkie op, je kan je vingers bijna niet kwijt...

Hendriks
1 augustus 2011, 10:54
Priegelneck , dat is een goed woord . Ik nam de Mustang wel eens mee naar een repetitie en dan moest de versterker toch wat harder om er een beetje fatsoenlijk door te komen . Met minder hout bedoelde ik ook dat de hals dun,smal en kort is , ook dat heeft wel degelijk invloed op de toon. Een Duo-sonic oid zou ik ook alleen aanschaffen voor de heb , voor mij niet echt bruikbaar in een band.

geert1976
1 augustus 2011, 12:56
Vertel het verschil in dikte dan maar eens tussen een tele en een duo-sonic....bovendien verschil in hout zit er ook niet!!!

De Duo-Sonic/Mustang/Musicmaster is inderdaad iets dunner dan een reguliere Tele en Strat.

Qua houtsoorten zijn, zover ik weet basswood en elzen gebruikt.

Leuk weetje: de Fender Bullit Standard (Tele-achtige model) uit de USA was gemaakt van multiplex (goed onthouden Hendriks:ok:)


Bodie is dunner dan een strat of een tele , toch wel wat hout minder , tenminste bij een Mustang . Toon is ook dunner , het zijn geen gitaren waar je een vette lead uit haalt , ik vond het hard werken om er goed door te komen .Een strat,tele ,Les Paul , etc zijn allround , deze zijn toch wat beperkter.


edit: ze zijn wel heel leuk.

Hangt er wel een beetje vanaf hoe je hem gebruikt.
Brug klinkt vrij dun, leuk bruikbaar voor disco of geinig slagwerk.
neck daarintegen is clean goed bruikbaar en icm met fuzz of overdrive kun je daar wel een bruikbare lead uit krijgen, indien het bonkig moet klinken.

Normale lead heb ik wel eens gespeeld op de middenstand en dat ging best wel ok.


Priegelneck , dat is een goed woord . Ik nam de Mustang wel eens mee naar een repetitie en dan moest de versterker toch wat harder om er een beetje fatsoenlijk door te komen . Met minder hout bedoelde ik ook dat de hals dun,smal en kort is , ook dat heeft wel degelijk invloed op de toon. Een Duo-sonic oid zou ik ook alleen aanschaffen voor de heb , voor mij niet echt bruikbaar in een band.

De 22.5 hals is erg priegelig en niet geschikt voor lead, wel leuk voor het betere hak- en zaagwerk.
Overigens is mijn 22.5 hals wel redelijk dik:dontgeti:

De 24.00 hals is minder priegelig en best bruikbaar voor solowerk, indien je natuurlijk geen kolenschoppen als handen hebt.

Wel moet je op deze gitaren minimaal 0.11 (voor 24.00 hals) of 0.12 (22.5 hals) set snaren gebruiken.

Hendriks
1 augustus 2011, 13:07
Niet alle Bullits zijn van MP , je hebt ze in soorten.

geert1976
1 augustus 2011, 13:13
Niet alle Bullits zijn van MP , je hebt ze in soorten.

het stratachtige model (De Luxe) is van elzen, meen ik.

Ik heb tot nu toe 3 standard bullits gehad en die waren allen van multiplex, maar misschien verschilt dit weer per bouwjaar?/uitvoering?

barno
1 augustus 2011, 13:26
Funny dat iedereen hier blijkbaar perfect weet wat "lead" moet voorstellen en dat dat niet kan op een shortscale :) Tuurlijk kan dat wel, en ik kan me voorstellen dat het voor kortvingerigen zelfs beter kan dan op een stratscale.

zoon van Piet
1 augustus 2011, 13:30
Tuurlijk kan dat. Ik heb jaren op een ouwe Jaguar gespeeld en had nooit problemen met lead. En op de mustang kan je ook soleren, natuurlijk. Maar hij klonk altijd wel veel dunner, reden waarom ik P90's in de mijne heb gedonderd..

benwave
1 augustus 2011, 15:39
Tuurlijk kan dat. Ik heb jaren op een ouwe Jaguar gespeeld en had nooit problemen met lead. En op de mustang kan je ook soleren, natuurlijk. Maar hij klonk altijd wel veel dunner, reden waarom ik P90's in de mijne heb gedonderd..

Een Jaguar heeft de zelfde scale als een Strat dacht ik, dus dat kan wel kloppen dan hè

zoon van Piet
1 augustus 2011, 15:57
Een Jaguar heeft de zelfde scale als een Strat dacht ik, dus dat kan wel kloppen dan hè

nee hoor, de Jag is ook 24 inch.. dus dat kan niet kloppen, hè? ;)

benwave
1 augustus 2011, 16:14
Inderdaad ik vergis me, terwijl ik zelf een hele tijd een Jaguar uit 1963 heb gehad.
Ik ben in de war met een ander model, de Jazzmaster dan, denk ik