PDA

View Full Version : Danelectro CC Drive 2 en Behringer VD400



FruscianteFan
29 juli 2011, 23:02
De bestelling liet lang op zich wachten omdat Thomann de Behringer niet op voorraad had, maar vandaag kon ik hem aannemen van een UPS-medewerker.

Dano Cool Cat Drive
Deze heb ik als vervanger van mijn Blackstar HT Drive, die na jaren gebruik uiteindelijk toch te verzadigd en dichtgesmeerd klinkt, en mede daardoor niet lekker in de band ligt. Het wordt nog lastig om hem goed in te stellen: de knoppen zijn lastig in te schatten en heel gevoelig (vooral volume), terwijl ik de Blackstar met m'n voeten kan bedienen.

Vooralsnog ben ik er wel heel erg tevreden mee: hij klinkt goed, beetje zoals de Blackstar maar wel veel transparanter. Is ook veel gevoeliger voor zachter of harder aanslaan en daar ben ik blij mee, al moet ik er wel aan wennen. Wat ik niet snap is dat Danelectro achter de batterijklep nog een schakelaar en trimpot heeft gezet. Die schakelaar is best handig, want daarmee kun je het pedaal op 'lo-fi' zetten. Lijkt er vooral op dat-ie dan wat minder laag heeft en wat feller klinkt, en dat zou in de band best handig kunnen zijn.

Het zal nog wel een tijdje duren voordat ik er alles uit kan halen wat erin zit. Het is maar een pedaaltje, maar mijn overdrive is wel het belangrijkste pedaal, een beetje mijn basissound. Ben dus ook heel erg benieuwd naar de eerstvolgende repetitie met volle bezetting. Thuis kan-ie wel lekker klinken, maar het gaat er natuurlijk om wat-ie in de band doet! Tot nu toe ben ik in elk geval erg blij.

Behringer VD400
Goed, ik ben huiverig voor Behringer. Schakelaars die het na een tijd niet meer doen, behuizingen waar ik doorheen ga, dat soort dingen. Maar goed, het idee was dat ik iets nodig had waarmee ik twee versterkers parallel zou kunnen aansluiten, zonder dat ik daarmee ineens gekke pingpong-delays of pan/tremolo krijg (in plaats van een gewone delay of tremolo). Daarnaast wilde ik weleens een tweede/analoge delay. Bovendien had ik bij Thomann net een bestelling van €83 ofzo, waardoor ik met een pedaaltje van 19 euro ineens geen verzendkosten meer hoef te betalen.

Enfin, pedaaltje aangesloten en het klinkt niet eens zo slecht. Kost even tijd maar dan krijg ik er een fijne delay uit, al voegt-ie niet zo heel veel toe als ik toch al de Holy Grail heb. Op langere tijden (nouja, wat heet lang?) klinkt er een beetje distortion uit, maar dat mag geen naam hebben.

Ik was er eigenlijk best blij mee, was leuk om ermee te experimenteren... maar toen deed-ie ineens bijna niks meer. Één herhaling, heel zacht, en that's it. verschillende adapters en kabels geprobeerd, maar het hielp niet. Dus maar contact opgenomen met Thomann, ik ga dit ding niet houden. Helaas...

FruscianteFan
14 augustus 2011, 11:56
Van de week heb ik een nieuwe Behringer binnengekregen. Eerste keer dat ik dat deed bij Thomann, en het is een fijne service. Mailtje gestuurd en ik hoefde het pakketje alleen maar naar het postkantoor te brengen (gratis), een weekje later had ik een nieuwe.

Deze doet het tot nu toe wel, dus da's mooi. Spannender is dat ik over een uurtje ga repeteren, dus voor het eerst met een flink aantal veranderingen aan mijn gear.

Wat me thuis tot nu toe opvalt: de Danelectro heeft best wat gain, maar het wordt nooit een dikke distortion. Ik denk dan ook dat ik voortaan eerder op de Rat overschakel (maar dan met de distortion op 12 uur en niet op 4 uur). Niettemin lijkt de Danelectro precies te zijn wat ik zocht: een transparante overdrive met ballen, die heerlijk opschoont als je zachter aanslaat en heerlijk aandikt als ik hem boost met mijn LPB-1. Dan krijg ik wel die bak distortion, maar dat levert ook wel een bak extra volume op.

Dat laatste vind ik wel jammer: de volumeknop op de Danelectro is heel gevoelig en niet makkelijk bereikbaar. Ik ben gewend dat soort dingen met m'n voeten te regelen, maar nu moet ik echt mijn spel onderbreken.

Enfin, zo maar repeteren :)

onrust nv
14 augustus 2011, 12:19
Dano Cool Cat Drive
Deze heb ik als vervanger van mijn Blackstar HT Drive, die na jaren gebruik uiteindelijk toch te verzadigd en dichtgesmeerd klinkt, en mede daardoor niet lekker in de band ligt. Het wordt nog lastig om hem goed in te stellen: de knoppen zijn lastig in te schatten en heel gevoelig (vooral volume), terwijl ik de Blackstar met m'n voeten kan bedienen.

Dat is toch zo'n distortion met een buis erin? Want het zou best kunnen dat dan je buis wat versleten begint te worden, en als je hem vervangt door een goede buis(JJ ofzo) dat hij gelijk weer beter klinkt, en misschien zelfs beter dan hij klonk(betere buis). Dan kan je ook weer die gebruiken.

FruscianteFan
14 augustus 2011, 17:35
Dat is toch zo'n distortion met een buis erin? Want het zou best kunnen dat dan je buis wat versleten begint te worden, en als je hem vervangt door een goede buis(JJ ofzo) dat hij gelijk weer beter klinkt, en misschien zelfs beter dan hij klonk(betere buis). Dan kan je ook weer die gebruiken.
Nee heb weleens met een andere buis geëxperimenteerd. Klonk totaal niet anders voor mijn gevoel.

Net dus gerepeteerd. De Behringer heb ik vrij snel achteraan de keten gezet, waar die voor bedoeld was: signaal splitsen naar de Fender Blues Jr en de Marshall Valvestate 80. Werkt prima!

De Danelectro was nog iets lastiger maar uiteindelijk ging dat ook erg goed. Fijn geluid, moet wel erg wennen aan dat het slechts een overdrive is. Zal ongetwijfeld nog een hoop tweaken, maar ik ben er iig blij mee.

onrust nv
14 augustus 2011, 22:17
Wat zit erin??(ECC83,12AX7 ofietsanders) Want vaak zijn er echt wel transparantere merken/types te vinden.

FruscianteFan
15 augustus 2011, 00:39
Wat zit erin??(ECC83,12AX7 ofietsanders) Want vaak zijn er echt wel transparantere merken/types te vinden.
12ax7 van EHX, maar eerlijk gezegd mis ik de blackstar totaal niet. Buizen zijn niet heilig...

onrust nv
15 augustus 2011, 02:30
12ax7 van EHX, maar eerlijk gezegd mis ik de blackstar totaal niet. Buizen zijn niet heilig...

Als je de EHX vervangt voor sovtek LPS(longplate spiral filment)of JJ's is het geluid zowiezo met minder ruis.
Bij de Hot tubes scheelt het iig behoorlijk. Ik ben niet zo kapot van EHX buizen. Die zijn nogal low grade. De tube Zipper heeft ook een 2e leven met LPSjes.

FruscianteFan
15 augustus 2011, 02:47
Met alle respect... ik waardeer je advies maar ik heb net de Blackstar vervangen door een pedaal dat het bij de repetitie beter doet. Hij is kleiner en kan op de one-spot ipv de enorme aparte voeding. Met buizen experimenteren zal dus geen zin hebben want ik gebruik het pedaal niet meer...

onrust nv
15 augustus 2011, 03:01
Met alle respect... ik waardeer je advies maar ik heb net de Blackstar vervangen door een pedaal dat het bij de repetitie beter doet. Hij is kleiner en kan op de one-spot ipv de enorme aparte voeding. Met buizen experimenteren zal dus geen zin hebben want ik gebruik het pedaal niet meer...

Tja misschien zijn er wel meer mensen die buizen spul op hun plankje hebben.
Dus dat vind ik altijd wel de moeite om te delen, het maakt mij niet uit wie zit te springen om dit soort info. Ik ben een geluidfreak die 4 buis FXen combineer met solidstate FXen, gewoon om het feit dat er behoorlijk klank verschil is, en ik daar optimaal gebruik van wil maken i/d studio. Dat is net als bij versterkers. Daar kan je ook kiezen buis of solidstate(keuze is bij versterkers eigenlijk verwaarloosbaar, want buis klinkt gewoon beter dan solidstate maar dat is mijn mening). :ok:

muziekschuur
15 augustus 2011, 09:05
Er zijn veel spelers die meerdere crunch boxen na elkaar gebruiken. Bijvoorbeeld de Ibanez (Steve Vai) Gemini zijn twee tubescreamers in 1 doosje. Je kan dus makkelijk de Blackstar en de Danelectro combineren. Probeer het eens.

Dat betekent wel dat van de eerste box in het rijtje je de overdrive of distortion terug moet draaien. Je creert hiermee een soort van 3 kanaalsversterker. Alles uit= clean, dan crunch dan lead.

arcane
15 augustus 2011, 10:29
Dat laatste vind ik wel jammer: de volumeknop op de Danelectro is heel gevoelig en niet makkelijk bereikbaar. Ik ben gewend dat soort dingen met m'n voeten te regelen, maar nu moet ik echt mijn spel onderbreken.

Enfin, zo maar repeteren :)

misschien is de 3rd hand wel een oplossing voor je?
http://www.musictoyz.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=M&Product_Code=TIP&Attributes=Yes&Quantity=1

FruscianteFan
15 augustus 2011, 11:57
Dat zou goed kunnen werken, zij het in de vorm van een normale externe potmeter (die zijn met de voet nauwkeuriger subtiel bij te stellen). Maar ik denk dat het ook vooral de nieuwigheid is...

@ muziekschuur: ik heb nu een LPB-1 (waarvan de footswitch trouwens brak is), de Dano en een Rat, en daarnaast natuurlijk allerlei verschillende geluiden uit mijn gitaar (plus volumeknop). Ik snap niet zo goed waarom ik die Blackstar zou moeten blijven gebruiken.

FruscianteFan
31 augustus 2011, 22:13
De Vintage Delay, die nog steeds prima zijn werk doet als splitser (en eventueel als extra delay daarbij), heb ik niet meer aangesloten sinds de repetitie van zondag. Is ook niet handig: thuis zou ik hem elders in de keten plaatsen dan bij rep, en bij dat laatste neemt-ie veel meer ruimte in vanwege minstens 1 rechte plug die eruit steekt.

Verder vind ik het niet zo'n heel geschikte delay als delay, de boss (DD7 op analoge stand) is een stuk gedefinieerder.

De Danelectro is daarentegen een ander verhaal: hoewel ik niet zoveel de kans kreeg om met overdrive te spelen, waren die momenten gewoon goed. Hij stond op lo-fi en mijn verwachting klopte: minder vol en mooi, meer praktisch en middig. Daarnaast moet de gain gewoon een beetje openstaan.

De Blackstar heeft afgelopen repetitie de hele tijd gewerkt: als versterker van de 3e gitaar (toetsenist). Deed het boven verwachting goed, met name doordat de toetsenist zijn eigen Squier Strat mee had genomen (dunne snaren, esdoorn toets, dus heel erg schel/helder). Klonk prima, zowel op zichzelf als in de band, clean genoeg met vingers gespeeld en overstuurd genoeg als hij ragt.