PDA

View Full Version : Mesa V-Twin doet het niet meer



Kingfisher
29 juli 2011, 10:57
Akkoord, technisch gezien moet deze in de afdeling "pedaaltjes" staan, maar aangezien hiet hier vermoedelijk om een lampenprobleem gaat, post ik het maar hier.

Mijn V-Twin, een Mesa Boogie preamp in de vorm van een pedaal, doet het niet meer: er komt nog signaal door, dus ik hoor de gitaar nog, de volumeknop gaat van niets naar volledig open, en de overdrive doet het niet meer. Er zitten 2 12AX7 lampen in. Zal ik die eens vervangen?

*edit: eerst nadenken, dan posten. Het gaat hier weldegelijk om een Mesa Boogie, geen Marshall. Duh*

StevenStrat
29 juli 2011, 11:55
krijgen de lampen 220v of maar bv 12v ?

Branden ze helder oranje of zie je iets anders ? (blauw, grijzig op het glas,etc)

Kingfisher
29 juli 2011, 14:42
De lampen zien er nog netjes uit. Welke pootjes moet ik uitmeten en welke waardes verwavht ik? De voeding van de V-Twin is 12 VAC

Dirk_Hendrik
29 juli 2011, 15:37
Een VTwin is meer solid state dan buiselektronica. Ik zou dus ook niet automatisch aan de buizen als defect gaan denken. Daarna kan ik je "online" niet veel verder helpen. Werkbankjes en meetapparatuur zijn daar handiger voor.

Enne,
Als je gaat meten. Het ding eet 12VAC maar intern draait ie wél op honderden volten. Voorzichtig dus.

Kingfisher
29 juli 2011, 15:52
Meh, ik denk dat ik naar de gitaarboer mag achter nieuwe lampjes. Als ik de twee lampen van plaats verwissel, krijg ik plots wel weer mijn lead kanaal :zz:, maar begint de clean problemen te geven. Nu ja, een nieuw setje lampen kan van tijd tot tijd toch geen kwaad.

the sure thing
29 juli 2011, 16:55
Nu ja, een nieuw setje lampen kan van tijd tot tijd toch geen kwaad. Dit kan je gelukkig zelf doen!

Kingfisher
31 juli 2011, 01:16
:( :snif: deze ochtend om nieuwe lampjes gegaan, er in geplompt, en .... niks. Het cleane kanaal is nog steeds overstuurd.

Maar ik denk nu wel te weten wat het is: ik heb een gemodde versie van de V-twin, waar er zich onderaan een micro regelschroef zit om de clean gain bij te stellen. Als ik daaraan draai, doet het niks meer.

In het technisch: dit is een regelbare weerstand, die nu helemaal geen weerstand meer geeft.

weet er iemand een adres in buurt van Brussel waar ik naar toe kan om een weerstand op een printplaat te laten vervangen?

Geoff
31 juli 2011, 02:18
Vraag het hier eens...

http://www.funky-fish.be/

Ik ken hem zelf niet, maar een mailtje kost je niets he.