PDA

View Full Version : Positie "Bigsby"



Steven Heijstek
28 juli 2011, 23:34
Ik heb via Ebay voor €40 (inc. verzending) een namaak Bigsby B5 gekocht. Deze moet op mijn Epihone Scroll komen.
Ik kam hem op verschillende plaatsen monteren…….dicht bij de brug…..ver van de brug….of er ergens tussen in.
Zie de 2 foto’s…daar heb ik hem als voorbeeld er even los opgelegd.

Wat zijn de voor en nadelen van deze posities?
Wat zouden jullie doen?
http://www.dumpyourphoto.com/files3/67889/iRPlSE.jpg

Of....

http://www.dumpyourphoto.com/files3/67890/OCoTvneg.jpg

barno
28 juli 2011, 23:46
Hoe korter bij de brug, hoe scherper de hoek na de zadels naar de bigsby zal zijn, dat heeft invloed op de spanning van de vibrato. Voor de positie zou ik gewoon even gaan kijken bij gitaren die bibsby factory equiped zijn. Zorg er alleszins voor de dat snaren niet tegen de kant van de tom brug (onder de zadels) komen.

zoals foto 1 lijjkt me okee. foto 2 slaat trouwens nergens op met die stoptail ertussen ;)

aaronstonebeat
29 juli 2011, 00:26
Ik heb een leerling gehad met een heel mooie Epiphone Emperor Swingster met Bigsby; daarbij liepen de snaren zo vlak over de brug dat hij ze wel eens uit de zadels speelde. Dus dat is ook een overweging.
Maar de Bigsby op die Swingster mist de staaf die de snaren omlaag drukt, dus met jouw model zal het wat dat betreft zo'n vaart niet lopen.

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/2/4/6/613246.jpg

geert1976
29 juli 2011, 00:43
Ik zou hem helemaal niet monteren.

Deze gitaren zitten qua sound al enorm in het midden- en hooggebied (maple body en hals) en die Bigsby gaat dit alleen nog maar meer benadrukken.

Met gain, zijn deze gitaren al schreeuwerig en met de Bigsby, wordt dit alleen maar erger.

RS-Rik
29 juli 2011, 01:06
Niet om het even maar dat je dat van een plaatje kunt zien vind ik ook weer zoiets vreemds.

JeroenP
29 juli 2011, 01:28
Ik heb een leerling gehad met een heel mooie Epiphone Emperor Swingster met Bigsby; daarbij liepen de snaren zo vlak over de brug dat hij ze wel eens uit de zadels speelde. Dus dat is ook een overweging.
Maar de Bigsby op die Swingster mist de staaf die de snaren omlaag drukt, dus met jouw model zal het wat dat betreft zo'n vaart niet lopen.

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/2/4/6/613246.jpg

Die emperor heeft een b6 (achtige). Hierbij gaan de snaren direct door naar de brug zonder omlaag gebracht te worden. De b5 (kopie) heeft nog een extra geleider waardoor de snaren zoiezo onder een scherpere hoek t.o.v. de brug staan. Het maakt bij deze dus wat minder uit op welke positie je hem plaatst. Wat je mooi vond eigenlijk:)





(al deel ik de mening van Geert:soinnocent:)

Duhsjaak
29 juli 2011, 05:09
Hi

Als je twijfels hebt over positie en consequenties voor de toon (tone) van je gitaar, is het misschien een idee om te kijken of je ergens een Vibramate zou kunnen lenen.

Zo'n ding schroef je gewoon in de 'gaten' van je stoptail, zonder dat je hoeft te slopen of te boren. Als het je niet bevalt, breng je binnen 10 minuten je gitaar weer terug in originele staat.

Als het je wel bevalt is het gewoon even de positie van je Bigsby aftekenen en klaar is Kees.

Ik ben het met een aantal personen oneens dat het een merkbaar resultaat/invloed op je toon heeft. 37.5 jaar op een bepaalde gitaar gespeeld, met en zonder B5. Noch ikzelf, noch iemand van mijn bands in die periode heeft het verschil kunnen horen.

Zou het dan uitgerekend voor de Scroll anders zijn? Ik waag het te betwijfelen. De meest kenmerkende aspecten van je toon worden toch gemaakt tussen topkam (fret) en brug, dus ik zou niet wachten met experimenteren. Ik ben ervan overtuigd, dat de stemming van een gitaar een veel grotere invloed heeft op de aard van het geluid, en daarover hoor ik eigenlijk geen mens.

Ik zou zelf veel meer twijfelen over boren in een gitaar, zonder dat ik overtuigd ben van mijn keuze. Zo'n Vibramate kan die keus vereenvoudigen.

Succes!
Vriendleijke groet, Gus

Steven Heijstek
29 juli 2011, 09:43
OK....dus het eigenlijk een kwestie van gevoel en wat je mooi vindt. Dan ga ik hem dicht bij de brug plaatsen. De tremeloarm zit dan ook binnen het bereik van mijn hand.
Dat mijn geluid veranderd daar maak ik me niet zoveel zorgen om. Ik ben maar een heel gemiddelde gitarist die het leuk doet in en rock bandje dus een topgitaar is niet aan mij besteed. Daarnaast zijn er denk ik heel veel factoren waarmee je het geluid kan beïnvloeden dat het effect van de "Bigsby" maar een kleine factor is in het geheel. Denk aan:

2 Humbuckers (3 combinaties dus)
Coil splitting voor de humbucker bij de neck.
Piezo brug (kan ik toevoegen aan de humbuckers...geeft echt een akoestische feel aan het geluid.)
Tone regeling
En dan nog alles wat na de gitaar komt...in mijn geval een Vox Tonelab LE

O ja....boren in mijn gitaar is voor mij geen belemmering. De gitaar is er voor mij....ik ben er niet voor hem;).
Je ziet het....ik bekijk het vooral van de praktische kant.

Fireburst
29 juli 2011, 10:25
OK....dus het eigenlijk een kwestie van gevoel en wat je mooi vindt. Dan ga ik hem dicht bij de brug plaatsen. De tremeloarm zit dan ook binnen het bereik van mijn hand.
Dat mijn geluid veranderd daar maak ik me niet zoveel zorgen om. Ik ben maar een heel gemiddelde gitarist die het leuk doet in en rock bandje dus een topgitaar is niet aan mij besteed. Daarnaast zijn er denk ik heel veel factoren waarmee je het geluid kan beïnvloeden dat het effect van de "Bigsby" maar een kleine factor is in het geheel. Denk aan:

2 Humbuckers (3 combinaties dus)
Coil splitting voor de humbucker bij de neck.
Piezo brug (kan ik toevoegen aan de humbuckers...geeft echt een akoestische feel aan het geluid.)
Tone regeling
En dan nog alles wat na de gitaar komt...in mijn geval een Vox Tonelab LE

O ja....boren in mijn gitaar is voor mij geen belemmering. De gitaar is er voor mij....ik ben er niet voor hem;).
Je ziet het....ik bekijk het vooral van de praktische kant.

En gelijk heb je ! Een Scroll Pawn Shop als het ware... :rockon:

bass blom
29 juli 2011, 10:26
zou ik de tweede foto positie doen, schakelaar beter bereikbaar?