PDA

View Full Version : Typisch gevalletje waterschade



SRV2000
28 juli 2011, 18:25
Hallo Lezers,

Na een tiendaagse vakantie in Frankrijk te hebben gehad ben ik vandaag weer in Nederland gearriveerd.

Toen ik thuis kwam zeiden mijn ouders: Kijk we hebben een nieuwe betonvloer in de voorkamer.
Op zich niets mis mee maar als de ramen niet open willen terwijl de zon er de hele dag op staat de branden dan heb je al gauw last van het broeikas effect.

opeens schoot het mij te binnen dat de kamer daarnaast mijn Ibanez gitaar stond. en ze vergeten waren om de deuren dicht te doen.

Je voelt hem waarschijnlijk al aan komen de gitaar zat onder de condens en het water droop langs de hals.

eerst dacht ik dat het nog wel een beetje mee viel maar toen ik de gitaar open haalde bleek er een waar aquarium binnen in te zitten.

Het roest water liep uit de potmeters en er zat geen enkel deeltje in de gitaar die nog droog was.

Kortom de dag begint maar weer goed :dontgeti:

Ik kan bijna met zekerheid wel zeggen dat deze gitaar afgeschreven is en dat hij leuk voor decoratie is maar om er daadwerkelijk weer op te spelen..... ik betwijfel het.

Mijn vraag is ben je hier voor verzekerd. Valt een gitaar binnen de inboedel verzekering of moet je deze apart laten verzekeren?

Vaak als ik iets bij de verzekering op geef ( wat nog maar 2 keer is voorgekomen dus ze moeten niet zeuren ) trekken hun altijd aan het kortste end.

Vaak valt dat net buiten de verzekering of had ik het apart moeten verzekeren kortom ze lullen hun er altijd wel weer uit.

Mijn nadeel en ik denk dat dat nog wel problemen met zich mee gaat brengen is dat ik de gitaar 2e hands destijds voor 450 euro heb gekocht.
En als je iets 2e hands koopt zit er vaak geen aankoop bonnetje erbij.

Kortom hoe kan ik dit het beste aanpakken en bestaat er een mogelijkheid dat ik alsnog deze gitaar via de verzekering op kan geven?

bedankt

Ijselrobo 07
28 juli 2011, 18:42
mijn oom had vroeger dezelfde situatie: de gitaren in de kelder leggen voor een paar weekjes vakantie. alleen wist hij niet dat die kelder erg vochtig was, dus toen hij thuis kwam, was een van zijn duurdere gitaren (het was of een ibanez of een gibson) te vochtig geworden en was dus niks meer waard, eigenlijk hetzelfde wat jij beschrijft. eerst wilde hij de gitaar in de container gooien, maar kwam toen op het slimme idee om de gitaar ergens (!!DROOG!!) te bewaren. na een paar weken (3 of 4) was de gitaar weer helemaal goed en heeft hij de gitaar nog bij veel optredens gebruikt (eigenlijk tot zijn band uit elkaar ging en hij stopte met lesgeven)

dus maak de gitaar met een doek schoon, leg de gitaar in een koffer (als je dat niet hebt, gewoon op een tafeltje) en houdt die kamer droog. binnen 3 weken even (laten) afstellen en je gitaar moet het weer doen :ok:

macwilliams
28 juli 2011, 18:42
Hallo Lezers,

Het roest water liep uit de potmeters en er zat geen enkel deeltje in de gitaar die nog droog was.

Kortom de dag begint maar weer goed :dontgeti:


Ik zou dit niet moeten doen maar.....



:seriousf:



Verder zou je je ouders aansprakelijk kunnen stellen. In overleg dan hè!!

Epiphoneee
28 juli 2011, 18:44
Vervelend zeg! Ik leef met je mee!

Maar om je vraag te beantwoorden,

Instrumenten zijn tot een bepaalde waarde meeverzekerd tegen brand, overstroming en inbraak. Voor hoeveel dat is verschilt weer van maatschappij tot maatschappij, dat zal je in je polis moeten opzoeken.

Succes!

Rinze
28 juli 2011, 18:46
Ik zou die gitaar nog niet meteen afschrijven hoor, eerst laten drogen en dan een skijken. Electronica misschien vervangen. Voor de verzekering is dat natuurlijk een probleem, dat ie niet total loss is. Vraag me ook af op wat voor verzekering je dat moet gooien.

macwilliams
28 juli 2011, 18:55
W.A. van de ouders proberen?

Flitser
28 juli 2011, 18:57
Ik kan me herinneren dat iemand ooit op dit forum zei dat gitaren verzekerd zijn door de inboedelverzekering en dat ze zelfs nog verzekerd zijn als je hem tijdelijk ergens anders opslaat. Maar ik zou maar eens naar je verzekeringsmaatschappij bellen, zij hebben er meer verstand van.

Schrevel
28 juli 2011, 19:04
Vaak zijn zaken als computerapparatuur, juwelen en instrumenten slechts verzekerd tot een bepaald bedrag. Meestal heeft zo'n verzekeraar voor die zaken dan aparte verzekringen in de aanbieding :) Het kan zelfs zijn dat in de polis staat dat als je meer instrumenten hebt dan die ene met schade je dan onderverzekerd bent en dan krijg je slechts een deel van het geclaimde bedrag terug. Goed polis lezen dus.

FruscianteFan
28 juli 2011, 19:11
Ik kan me herinneren dat iemand ooit op dit forum zei dat gitaren verzekerd zijn door de inboedelverzekering en dat ze zelfs nog verzekerd zijn als je hem tijdelijk ergens anders opslaat. Maar ik zou maar eens naar je verzekeringsmaatschappij bellen, zij hebben er meer verstand van.
Ik zou het zelf uitzoeken bij de verzekering. Als zij het voor je moeten uitzoeken, zullen ze ongetwijfeld alles op alles zetten om niet te hoeven vergoeden.

SRV2000
28 juli 2011, 19:17
Vaak zijn zaken als computerapparatuur, juwelen en instrumenten slechts verzekerd tot een bepaald bedrag. Meestal heeft zo'n verzekeraar voor die zaken dan aparte verzekringen in de aanbieding :) Het kan zelfs zijn dat in de polis staat dat als je meer instrumenten hebt dan die ene met schade je dan onderverzekerd bent en dan krijg je slechts een deel van het geclaimde bedrag terug. Goed polis lezen dus.

Ja maar ik heb toch maar 1 Gitaar ;)

Laat voorop stellen dat ik een heel optimistisch persoon ben die niet vaak zijn vertrouwen verliest.

Maar in de gitaar zit zoveel water dat als ik zou zeggen dat hij in bad had gelegen zou iedereen het geloven.

Het roest staat op de elementen en je ziet gewoon de roest druppels bij de elementen lopen.

Voordat ik de verzekering bel wil ik eerst zorgvuldig wat huiswerk doen.

als ik morgen bel en het verhaal vertel dan zegt de verzekering ja sorry meneer als u hem daar had staan was u wel verzekerd.
en daar zit ik niet op te wachten.

@ MCwilliams.

Mijn ouders hebben zelf aangegeven dat zij er garant voor staan en herkennen dat het hun fout is.

Zelf ben ik een eerlijk mens en hou ik totaal niet van oplicht praktijken, Maar als het wel verzekerd is dan zal de verzekering vragen om een een aankoop nota.
Deze kan ik niet tonen dus daar ga ik de fout al in.

Stel ik ga naar mijn lokale gitaar zaak en hij maakt een bon waar op hij hem totaal los verklaard en het bedrag van de schade noteert.
stel dat de dagwaarde van deze gitaar rond de 400 euro zit.

Dan spreek ik af met de verkoper dat ik voordat bedrag of meer een gitaar bij hem koop.

lijkt me fair

Jasper.
28 juli 2011, 19:25
Kun je niet gewoon alle hardware erafhalen, de gitaar laten drogen en nieuwe hardware kopen? Hoewel de hardware dan misschien duurder word dan de gitaar zelf.

Ik durf het haast niet te vragen, maar heb je een fotootje? Ik ben wel benieuwd hoe hij eraan toe is. Wat voor ibanez was het?

macwilliams
28 juli 2011, 19:26
Nu heb je het over oplichting van de verzekeringsmaatschappij, daar is volgens mij hier geen sprake van. Door het toedoen van de aktie van je ouders, het aanleggen van de betonvloer, is je gitaar nu "kapot" en lijkt het me billijk dat deze schade vergoed wordt dan wel verhaald word op de verzekering van je ouders.

Is mijn gedachte, ik ben geen expert.

Wabbie
28 juli 2011, 19:29
Is het hout ook echt aangetast? Gitaren kunnen echt veel meer hebben dan mensen over het algemeen denken. Ik heb net bij de American Guitarstore een Fender CS strat zien hangen die een brand had overleeft. Zag er ook niet meer uit, maar deed het nog steeds!

Dus, ik denk dat inderdaad misschien je elektronica overleden is, en misschien dat je wat roest van je hardware af moet schuren maar om nu meteen je gitaar total loss te verklaren.

macwilliams
28 juli 2011, 19:29
Je hoeft niet altijd een bon kunnen overleggen, er word gekeken naar de vervangings waarde oid.
Ze kijken naar het type, wat deze gekost heeft, wat de dagwaarde is en dan tot uitbetalen overgaan.

SRV2000
28 juli 2011, 19:32
Je hoeft niet altijd een bon kunnen overleggen, er word gekeken naar de vervangings waarde oid.
Ze kijken naar het type, wat deze gekost heeft, wat de dagwaarde is en dan tot uitbetalen overgaan.

Ik zie het somber in:(
Het gaat hier om de Ibanez Prestige RG1570Z-BK nieuwaarde 899, ongeveer.

2e hands gekocht voor een 450 euro als ik mij goed kan herinneren.

RS-Rik
28 juli 2011, 19:40
Nou lekker dan.

Volgens mij doetie het nog wel hoor, op de electronica na dan.

De elementen kun je ff testen met een multimeter. Als die het doen en er is geen water .onder. de lak gekropen dan is het waarschijnlijk geen hele grote ramp. Het hout is hoogstwaarschijnlijk zeer stabiel en een natte toets krijg je wel weer droog en in goede staat.

Laat 'm langzaam drogen dat het vocht eruit kan trekken. Pas als de hals goed droog is kun je hem insmeren met wat olie. Gezien de kwaliteit en het soort hout dat doorgaans voor toetsen wordt gebruikt en er in principe geen felle zon op is gekomen kun je er voor 99% vanuitgaan dat de boel niet gaan splijten of dat het grijs wordt zoals bijv. eiken of meranti dat je buiten laat staan.

Hout kan veel hebben hoor.

Zijn de frets helemaal naar de tering en zie je roestvlekken? Ook een dikke kans dat je die wel weg krijgt.

Hendriks
28 juli 2011, 19:44
Ik zou dit niet moeten doen maar.....



:seriousf:



Verder zou je je ouders aansprakelijk kunnen stellen. In overleg dan hè!!

Je kunt huisgenoten niet aansprakelijk stellen , die vallen onder dezelfde polis .
Op het moment dat hij thuis staat valt hij onder de inboedel verzekering en is als hij al ouder is de dagwaaarde van toepassing . verder ligt het aan de voorwaarden van de verzekering en de oorzaak van de waterschade. Even Apeldoorn bellen.

Edit: oorzaak : condens , hopen dat ze een allriskpolis hebben.

SRV2000
28 juli 2011, 19:50
Nou lekker dan.

Volgens mij doetie het nog wel hoor, op de electronica na dan.

De elementen kun je ff testen met een multimeter. Als die het doen en er is geen water .onder. de lak gekropen dan is het waarschijnlijk geen hele grote ramp. Het hout is hoogstwaarschijnlijk zeer stabiel en een natte toets krijg je wel weer droog en in goede staat.

Laat 'm langzaam drogen dat het vocht eruit kan trekken. Pas als de hals goed droog is kun je hem insmeren met wat olie. Gezien de kwaliteit en het soort hout dat doorgaans voor toetsen wordt gebruikt en er in principe geen felle zon op is gekomen kun je er voor 99% vanuitgaan dat de boel niet gaan splijten of dat het grijs wordt zoals bijv. eiken of meranti dat je buiten laat staan.

Hout kan veel hebben hoor.

Zijn de frets helemaal naar de tering en zie je roestvlekken? Ook een dikke kans dat je die wel weg krijgt.

Ze hebben de gordijnen voor de ramen weg gehaald voor de muffe betonlucht. de gitaar heeft dus 8 dagen in de brandende zon gestaan.
En een half emmertje water :S

de hele hals is zo wit dat hij voor een Maple toets in aanmerking komt

Halion
28 juli 2011, 19:53
Ik zou ook net als een paar anderen zeggen, eerst laten drogen en dan verder kijken. Als het houtwerk dan nog in orde lijkt zou je het net zo goed met je ouders op een dealtje kunnen gooien dat zij je nieuwe hardware betalen.

Buzzel
28 juli 2011, 19:57
Leuk is anders. Ik denk wel de de verzekering maatschappijen wel altijd heel precies zijn over wat er in de polis staat. Thuis hebben we een zorgverzekering. In de polis staat dat je ook kinderen ook meeverzekerd zijn als zij voor studie uitwonend zijn, maar wanneer woont iemand uitwonend voor zijn studie? Niemand die het kon vertellen bij de verzekering. Ene zij 'ja eigenlijk altijd' en de andere zij dat 'als je in een ander land bent' en weer een ander wist het zelf ook niet...dusss. Kan nog een heel gedoe worden :seriousf: Misschien had je je gitaar beter in de zee kunnen gooien voordat je weg ging. Staat ie niet in de zon.

Kim Wilson
28 juli 2011, 21:17
Ik zie het somber in:(
Het gaat hier om de Ibanez Prestige RG1570Z-BK nieuwaarde 899, ongeveer.

2e hands gekocht voor een 450 euro als ik mij goed kan herinneren.

Ik zou eerst eens met de verzekeringsmaatschappij bellen, voordat je allerlei scenario's in je hoofd gaat halen. Grote kans dat dat gewoon vergoed wordt.

Hendriks
28 juli 2011, 21:27
Ik zou eerst eens met de verzekeringsmaatschappij bellen, voordat je allerlei scenario's in je hoofd gaat halen. Grote kans dat dat gewoon vergoed wordt.

Precies , als je een aardige tussenpersoon heeft laat hij mischien wel een coulance uitkering doen en kan die gaat gewoon naar Mac , die heeft een sneldroogmethode :dontgeti: .

Je mag allang blij zijn dat je jou Fender versterker collectie er niet had staan .

Ike57
28 juli 2011, 21:45
Je kunt huisgenoten niet aansprakelijk stellen , die vallen onder dezelfde polis .
Op het moment dat hij thuis staat valt hij onder de inboedel verzekering en is als hij al ouder is de dagwaaarde van toepassing . verder ligt het aan de voorwaarden van de verzekering en de oorzaak van de waterschade. Even Apeldoorn bellen.

Edit: oorzaak : condens , hopen dat ze een allriskpolis hebben.

Hendriks heeft gelijk. Als je inwonend bent bij je ouders kun je hen niet aansprakelijk stellen op de aansprakelijkheidsverzekering . Dit kan alleen bij letselschade.

De nieuwste inboedelverzekeringen kennen een "van buiten komende onheilen" dekking. Dit noemen ze in de volksmond een Allriskpolis. Voor de gitaar is de condens een "van buiten komend onheil", met andere woorden: iets van buiten de gitaar zorgt ervoor dat de gitaar schade ondervindt.

Vaak kent deze extra dekking op de inboedelverzekering wél een eigen risico (ca. 100 Euro). Maar dat is altijd beter dan niks ;)

Dus, het is even goed nakijken (of navragen bij de tussenpersoon / maatschappij) of deze dekking op jullie inboedelverzekering aanwezig is.

Mesjoggah
28 juli 2011, 22:32
Ik zou m zeker nog niet in de kliko gooien, wil m best ruilen tegen een kratje bier..

Epiphoneee
28 juli 2011, 23:00
Ik zou m zeker nog niet in de kliko gooien, wil m best ruilen tegen een kratje bier..

Ik bied er twee!

Duhsjaak
29 juli 2011, 05:29
Hi
Afgezien dan Mac de beste sneldroog methode heeft en te bescheiden is om daarmee naar voren te treden, heeft Ike nog de beste analyse.
Afgezien van het gegeven dat ik weiger te geloven dat verzekeraars er alles aan doen om te voorkomen dat ze moeten betalen, is aankoopwaarde geen criterium.

Met andere woorden. ALS het is verzekerd (en daarover is op een forum nauwelijks een serieuze uitspraak te verwachten om dat dat contractueel is), maar als het dus is verzekerd, is het verzekerd tegen nieuwwaarde. Niet de aankoopwaarde van je gitaar, die speelt een rol, maar de kosten van het reconditioneren (!!!) en eventueel vervangen door een nieuw exemplaar.

Dit laatste zou anders kunnen liggen bij een gitaar die is verzekerd op basis van een taxatie rapport (Oud artikel 275 WvK - taxatie door deskundigen). Dan geldt niet nieuwwaarde als uitgangspunt, maar de waarde die de gitaarbouwer heeft opgetekend in zijn schattingsrapport/taxatierapport.

Ik zou dus verzekeraars kennisgeven dat er zich een schade heeft voorgedaan en hen vragen of zij instemmen met reconditionering door een door jou uit tekiezen persoon of bedrijf. Doorgaans ben je met een professioneel reconditioneringsbedrijf beter uit dan dat je zelf gaat klooien. Zij hebben namelijk klimaatkamers waar zo'n gitaar geleidelijk weer op een normaal vochtigheidsniveau wordt gebracht.

Daarna kan ie naar een fatsoenlijk reparateur waar kapotte onderdelen kunnen worden vervangen.
Tenzij de verzekeraar inschat, dat het goedkoper is om een nieuwe te kopen. In dat geval hebben we hier op korte termijn weer een HNGD'tje.

Maar alles begint en eindigt met contact met je verzekeraar. Hoe eerder er helderheid is over het al of niet verzekerd zijn, des te eerder kan je beginnen met reconditionering en kan vergaande schade worden voorkomen.

Succes. Vriendelijke groet, Gus

iWishmaster
29 juli 2011, 09:24
Dit soort dingen zijn gewoon verzekerd, maar voor een beperkt bedrag omdat het om muziekinstrumenten gaat. Gewoon contact opnemen met je inboedelverzekering.

Mocht je besluiten het ding in de container te gooien mag je 'em ook in een doosje naar brabant sturen, ik zou best eens willen kijken of ik zo'n 'wrak' weer aan de praat kan krijgen :)

Hendriks
29 juli 2011, 09:35
Dit soort dingen zijn gewoon verzekerd, maar voor een beperkt bedrag omdat het om muziekinstrumenten gaat. Gewoon contact opnemen met je inboedelverzekering.



Maakt niet uit of het een instrument is , als het in huis staat valt het onder de dekking , nogmaals het is afhankelijk van de dekkingsvoorwaarden of er een uitkering komt.

iWishmaster
29 juli 2011, 09:39
Maakt niet uit of het een instrument is , als het in huis staat valt het onder de dekking , nogmaals het is afhankelijk van de dekkingsvoorwaarden of er een uitkering komt.

Bij mijn verzekering wel :makeup:, staat in de voorwaarden (en ja, ik spreek uit ervaring).

Hendriks
29 juli 2011, 09:43
Bij mijn verzekering wel :makeup:, staat in de voorwaarden (en ja, ik spreek uit ervaring).

Dat is zeker als je hem meeneemt ? Valt gewoon onder de inboedelverzekering, tenminste wel bij de verzekeraars met wie ik zaken doe.

iWishmaster
29 juli 2011, 09:50
Dat is zeker als je hem meeneemt ? Valt gewoon onder de inboedelverzekering, tenminste wel bij de verzekeraars met wie ik zaken doe.

Het ging bij mij over diefstal, niet over schade, dat is waar. Destijds heb ik me verdiept in de voorwaarden en navraag gedaan. Buitenshuis is de dekking voor alles (zeer) beperkt, binnenshuis vallen muziekunstrumenten onder kostbaarheden die maar tot een redelijk beperkt bedrag verzekerd zijn. Wil je meer moet je een kostbaarhedenverzekering afsluiten en evt. je spullen laten taxeren.

Hendriks
29 juli 2011, 09:53
Het ging bij mij over diefstal, niet over schade, dat is waar. Destijds heb ik me verdiept in de voorwaarden en navraag gedaan. Buitenshuis is de dekking voor alles (zeer) beperkt, binnenshuis vallen muziekunstrumenten onder kostbaarheden die maar tot een redelijk beperkt bedrag verzekerd zijn. Wil je meer moet je een kostbaarhedenverzekering afsluiten en evt. je spullen laten taxeren.

Klopt , je moet de waarde opgeven , het is zaak dat je de opgegeven waarde accuraat houdt , dus even doorgeven als je wat nieuws koopt.

Schedel
30 juli 2011, 15:55
Volgens mij moet je gitaar verzekerd worden met een zgn. kostbaarheden verzekering je bent dan voor alle vormen van schade of diefstal verzekerd. In dit geval zo ik ouders aansprakelijk stellen (WA) maar dan krijg je dagwaarde..

macwilliams
30 juli 2011, 19:57
Ik ben niet bescheiden. Mijn sneldroog methode werkt niet geheel feiloos met ondergedompelde gitaren. Er bestaat een kleieieieieine kans dat de hals een beetje tordeerd richting een wokkel.

Ik zou hem rustig laten drogen.

sbms97
30 juli 2011, 21:17
klinkt stom maar je zou de electronica in bakken met rijst kunnen leggen, rijst absorbeert water, mijn ipod was in de badkuip gevallen en toen heb ik m 3 weken in rijst gelegd en nu werkt ie weer helemaal, t valt te proberen heb er nog niet veel ervaring mee. t ergste wat kan gebeuren is dat je de komende dagen rijst als ontbijd, lunch en avondeten krijgt. :D

Swaag
31 juli 2011, 13:45
Onder de aansprakelijkeljksverzekering valt het in ieder geval niet: onderlinge zaakschade is een uitsluiting.

Dus moet je naar je inboedelverzekeraar.

Zolang we hier niet weten bij welke maatschappij en onder welke dekking de inboedelverzekering loopt is hierover geen zinnig woord te zeggen.
Er zijn verzekeraars die muziekinstrumenten zien als verzameling/kostbaarheden, er zijn er ook die een muziekinstrument als standaard inboedelobject beschouwen.
Los daarvan is het de vraag of jouw verzekeraar binnen haar voorwaarden dit als een gedekt evenement ziet.
Mocht de polis via een tussenpersoon gesloten zijn: meld de schade daar en laat je tussenpersoon zijn werk doen.
Als je recht hebt op vergoeding (nogmaals: dat is afhankelijk van de gekozen dekkingsvorm) dan zal de maatschappij uitkeren.
Gezien het feit dat er sprake is van een al wat oudere gitaar zal je echter niet de nieuwwaarde krijgen lijkt mij.

Ten slotte: verzekeraars gaan bij dit soort "kleine" schadebedragen echt niet zoeken naar mogelijkheden om niet te hoeven uitkeren. dat is niet in hun belang. Verzekeraars hebben belang bij premiebetalende vaste trouwe relaties! En hoe kan je vaste relaties aan je binden? Door schadegevallen netjes af te wikkelen en je verzekerde daarmee tevreden te houden.

Te vaak hoor ik wel eens dat iemand met dekking "nul komma nul" (lekker goedkoop in de premie) klaagt dat er in een bepaald voorval geen uitkering was. Logisch: waar je geen dekking voor hebt afgesloten (en dus ook niet voor betaald hebt) kan ook geen toegekende schadeclaim volgen.

En ja, ik zit enigszins in het vak ;-)