PDA

View Full Version : Advies gevraagd m.b.t. ruilen van gitaren en zelfbouwprojecten



j-op
28 juli 2011, 11:55
Waarschuwing: lang verhaal, maar mét plaatje!

Na een pauze van een paar maanden heb ik een paar weken geleden mijn gitaar weer afgestoft en ben ik wat andere muziek gaan spelen dan voorheen (denk aan Sabbath etc.). Helaas komen de daarbijhorende gitaristkaraktertrekjes ook weer naar boven en heb ik na een tijdje denken mijn Bronco ('70s shortscale Fender met alleen een singlecoil in de brug) te ruil gezet, hopend op een Firebird, zo'n LTD Epiphone ES355 of iets in die richting.

Een dergelijk aanbod heb ik nog niet gehad, maar er kwam wel iets anders op mijn pad. Een amateurbouwer in de VS (die er overigens wel erg goed in is) bood aan om een custom body te maken en geld te geven om de boel te 'loaden'. In eerste instantie wees ik het af omdat ik niet echt de mogelijkheid heb om zelf een project af te maken in de komende maanden. Toen herinnerde ik me dit:

http://i334.photobucket.com/albums/m401/J-op/4649388299_3c4bb17488.jpg

Het is een Jaguar, maar dan met binding in plaats van de gebruikelijke contouren aan de bovenkant van de body. En de brugpickup staat schuin, maar dat had je zelf al kunnen zien. Ik zag het al voor me dat ik over een paar jaar zoiets zou laten bouwen in Ocean Turquoise en met een nek met esdoorn toets en zwarte binding en dot-inleg.

Ik heb dus dat aanbod van die bouwer gekregen en na een beetje onderzoek denk ik dat het best redelijk zou zijn als ik de Bronco zou ruilen tegen zo'n body met bijbehorende nek, volledig afgewerkt, zonder bijbetaling van één van beide kanten. Dat heb ik nog niet met hem besproken, maar goed, laten we er even vanuit gaan die hij akkoord gaat. Met de huidige dollarkoers schat ik de Bronco op plusminus $650, hij verkocht een gelijkwaardige body voor $300 en ik weet ongeveer wat een afgewerkte hals kost bij Warmoth of Allparts; minder dan $350 in ieder geval.

Dan zou ik met het volgende scenario zitten: Ik krijg de body en nek over ongeveer 2 maanden (grove schatting) opgestuurd. Ik heb geen mogelijkheid om even €500 aan onderdelen erdoorheen te knallen, dus die zou ik onderdeel voor onderdeel over het komende jaar verzamelen. Nadeel hiervan is dat ik dus een behoorlijke tijd zonder 2de gitaar zit (en met die bergen gigs die gepland staan *ahum* ;)). Verder zit ik een beetje met de waarde mocht ik hem weer kwijtwillen. Er zal voor ongeveer €1000 in gaan zitten (inclusief de body en hals), maar dat krijg ik er nooit voor terug omdat er geen merkplakkertje op zal zitten.

Scenario 2 is dat ik de Bronco ook op Marktplaats zet, hem verkoop en er een Epiphone ES-355 (http://www.thomann.de/nl/epiphone_ltd_ed_es_355_eb.htm) voor koop. Die vind ik echt heel erg gaaf en ik zie mezelf al helemaal Greg Dulli erop channelen. Dit is ook wat in gedachten had toen ik mijn gitaar te ruil zette.

Bij scenario 3 wacht ik nog even af, probeer de Bronco te ruilen voor een Epi Dot of Firebird met bijbetaling en ben blij. Of zo. Dat is toch minder tof dan één van de eerdere mogelijkheden. Kan ik wel nog een leuk spelletje voor de Xbox kopen.

En dan nu eindelijk mijn vraag: wat zou jij doen? Alle advies is welkom, behalve dat met veel te moderne superstrats en puntige gevallen erin. ;)

macwilliams
28 juli 2011, 12:39
Wat vind je dan van een epi sheraton?
Die zijn tweedehands wel te vinden voor €375,- / €425,-

j-op
28 juli 2011, 13:12
Klopt, bedankt, daar had ik ook even naar gekeken en besloten om nog even de kat uit de boom te kijken met dat model. Jammer dat die zwarte weggaat wegens emigreren, maar er komt wel weer een andere op te staan. :)

geert1976
28 juli 2011, 13:50
Klopt, bedankt, daar had ik ook even naar gekeken en besloten om nog even de kat uit de boom te kijken met dat model. Jammer dat die zwarte weggaat wegens emigreren, maar er komt wel weer een andere op te staan. :)

Is het een mooie Bronco?, zoja PM mij maar.

macwilliams
28 juli 2011, 14:37
Geert,
Die faded SG in je onderschrift is dat die je bij je had toen je bij mij langs kwam?

Rock Bottom
28 juli 2011, 16:56
Body van andrewdoeshair?

Platyhelminthes
28 juli 2011, 17:06
Als het met Geert niets word heb ik evt ook interesse in de Bronco. Stuur maar een PM als het aan de orde is!

j-op
28 juli 2011, 17:17
Is het een mooie Bronco?, zoja PM mij maar.

Het is echt een player met maar weinig verzamelaarswaarde; zwarte refinish, nette humbucker routes, '79 slagplaat met '60s knoppen en een Strat pickup uit de '70s. De hals, body en brug horen in ieder geval wel bij elkaar. Plaatje (http://s334.photobucket.com/albums/m401/J-op/?action=view&current=DSCN3850.jpg). Er komt een dag dat ik mezelf voor mijn kop ga slaan dat ik hem heb weggedaan. Maar goed, dit was absoluut niet bedoeld als verkoopthread, dus ik laat later nog wel iets horen.




Body van andrewdoeshair?

Klopt, hij heeft er nu een met een prachtige burst te koop staan, maar ik vind OTM toch mooier (en dat had ik langer in mijn hoofd). Heb hem toch maar even een berichtje gestuurd over een eventuele hals. Kijken wat hij zegt.

j-op
28 juli 2011, 20:18
Update: De bouwer gaat akkoord met het bouwen van een body en hals in ruil voor de Bronco. Ik heb besloten het nog tot volgende week zondag aan te kijken met de advertentie, misschien komt er iets op mijn pad.

Dit betekent niet dat ik al echt besloten heb, dus advies is nog altijd welkom. Niemand die eerder al eens 'hele' gitaar ruilde voor onderdelen?

spirit
28 juli 2011, 20:35
Ook rekening gehouden met verzendkosten? Op Ebay zie ik zeer uiteenlopende prijzen wat dat betreft.

j-op
28 juli 2011, 20:46
Nou ja, mijn gitaar zou dan richting de VS gaan, dus het lijkt me niet meer dan redelijk als ieder zijn eigen verzendkosten betaalt. IIRC kost het €40 om een doos (met hals en body los erin) naar Amerika te sturen, dus dat moet dan maar. Voor de douane is er altijd nog het 'gift' hokje om aan te kruisen. ;)

geert1976
28 juli 2011, 20:56
Geert,
Die faded SG in je onderschrift is dat die je bij je had toen je bij mij langs kwam?

Yup, dat was die SG, hij is al verkocht, moet nog effe mij sig wijzigen:makeup:

macwilliams
28 juli 2011, 21:25
Yup, dat was die SG, hij is al verkocht, moet nog effe mij sig wijzigen:makeup:

:sneaky:

Jammer, vond het wel interessant.

Mesjoggah
28 juli 2011, 22:25
Nou ja, mijn gitaar zou dan richting de VS gaan, dus het lijkt me niet meer dan redelijk als ieder zijn eigen verzendkosten betaalt. IIRC kost het €40 om een doos (met hals en body los erin) naar Amerika te sturen, dus dat moet dan maar. Voor de douane is er altijd nog het 'gift' hokje om aan te kruisen. ;)

Waarbij je vervolgens een brief krijgt van 'DePost.nl' waarin staat dat ze de waarde niet kunnen bepalen en dat er altijd een waarde moet worden ingevuld, en de mededeling dat over zaken uit ruiling ook belasting wordt geheven en er hoe dan ook ingeklaard en betaald moet worden..

j-op
28 juli 2011, 22:55
Ik vind het erg lief dat er advies wordt geboden over het hele verzendgebeuren, maar het is niet de eerste keer dat ik krijg/verzend van/naar de VS, dus dat komt allemaal goed.

Waar het me hier om gaat is om advies in te winnen over of het raadzaam is om zelf een gitaar in elkaar te gaan zetten of dat het slimmer is om voor een gebaand pad te gaan. En als iemand mij dat kan geven, of dat er zelfs een discussie/gesprek over kan beginnen wordt dat enorm gewaardeerd van mijn kant. :)

j-op
31 juli 2011, 14:57
Onschuldig bumpje. :soinnocent: