PDA

View Full Version : rechterhandtechniek



snoopafella
25 mei 2003, 23:46
Hoi,

ik heb vroeger klassiek les gehad en geleerd dat ik mijn rechterhand zeg maar losjes boven de kast moest laten hangen. Ik merk echter dat ik mijn hand nu redelijk vlak bij de kast houd (gaat vanzelf) omdat het lijkt alsof ik hierdoor sneller kan picken en meer controle heb. Speel niet op een klassieke gitaar een dreadnought acoustic. Iemand enig idee of dit kwaad kan en ik mezelf iets verkeerds aanleer?

Boer Bavo
26 mei 2003, 01:18
Ik denk dat het normaal is dat je hand wat vlakker komt te staan als je op een steel string begint te picken. Zeker als je met van die alternerende baspatronen begint te spelen en zo, lijkt het me logisch dat je je hand op zo'n manier plaatst dat je je duim zo efficiënt mogelijk kunt laten bewegen. De sleutel naar "snelheid" bij het picken ligt volgens mij immers in de eerste plaats bij die duimbeweging.
De actie op klassieke gitaren is normaal een eindje hoger dan op een steel string. Dit geeft je de kans om meer "in de snaren" in te gaan, zodat ze niet alleen evenwijdig tov de hals vibreren maar ook een beetje verticaal. Op die manier kan je iets meer je klank "vormen" met je nagel (is bij mij toch zo als 'k klassiek speel). Dat lukt bij een steel string sowieso niet echt, zeker niet op de hoogste snaren (tenzij je de hele tijd kletterende snaren wilt horen): de snaren dienen daar vooral evenwijdig met de hals te vibreren en dat gaan ze meer doen met een iets vlakkere handpositie.
Volgens mij is er dus niets aan de hand en als je je positie comfortabel vindt kan je denk 'k rustig verder doen zoals je bezig bent. :smile:

snoopafella
26 mei 2003, 01:44
Bedankt voor je antwoord ga dus maar rustig verder :smile:. Speel inderdaad veel travis picking waarbij een snelle duim een vereiste is.