PDA

View Full Version : Akkoestiek verbeteren, hoe beginnen



Geoff
27 juli 2011, 18:23
Hey,

Misschien een domme vraag, maar hoe kom je er eigenlijk achter wat de akkoestische tekortkomingen van je ruimte zijn, ik lees veel over bass traps voor lage tonen in de hoeken, en difusors voor de hoge tonen, maar hoe kom je er nu achter wat de problemen van je ruimte zijn?

Wordt dit door een externe pro firma uitgemeten (duur veronderstel ik)
Bestaat er een manier om dit zelf te meten (software/regelmicrofoon?)
Is het meer natte vinger werk, waar vooral de theorie wordt toegepast?
Of is meer ervaring.

Ik ben wel geinteresserd in akkoestiek, om er uit te leren, maar ik heb momenteel geen idee hoe ik zou moeten beginnen aan verbeteringen voor mijn kelderstudiotje...,

Ik heb geen idee wat mijn akkoestische problemen zijn.

Greetz
Geoff

Ernest01
27 juli 2011, 19:21
Een snelle manier om akoestiek te testen is in je handen klappen en luisteren of het geluid erg weerkaatst. Of een aantal opnames maken.
Maar je zult waarschijnlijk meer hebben aan de info in deze link :

http://www.homerecording.be/gids/akoestiek

Succes !

Geoff
27 juli 2011, 22:58
Bedankt voor de link, ik had er al eens voorbijgesurfd, maar nog nooit de moed gehad het hele artikel te lezen, ik zal dit dan maar eens eerst doen dan.

Het in de handen klappen is wat ik bedoelde met de natte vinger methode, (no offence hoor), ja ik hoor wat galm, en nu...

Een echte dode ruimte zal in mijn geval waarschijnlijk ook niet mogelijk zijn,

Eerst maar eens lezen dan.

guhlenn
28 juli 2011, 08:12
Een dod ruimte is helemaal neit fijn en meestal ook niet de beodeling. Idd eerst maar eens heel veel lezen. Google op ethan winer. (winner? WHiuner? ik vergeet de spelling steeds)

Roman
28 juli 2011, 08:47
Ah, een goede vraag. Meten is tenslotte weten!

Het goede nieuws is, ja je kunt dit zelf doen! Wat je nodig hebt is een (meet)microfoon die je aan sluit op je computer waar een analyze software op kan worden gedraaid. Nu zijn er verschillende smaken en geuren op dat gebied maar er zijn maar een paar spelers in het veld gelukkig.

Op http://www.hometheatershack.com/ vind je bijvoorbeeld REW (Room EQ Wizard). Deze is gratis.
ETL is een stukje pro software, dat kost je dan weer geld.

Dat zijn wel de twee meest gebruikte.de REW is prima mee te werken. Je moet je wel inlezen om te begrijpen WAT je meet. Waar het op neer komt is dat je een zo vlak mogelijke grafiek wilt hebben. Maar nu praat ik al voor mijn beurt, lees je eerst eens in en kijk wat het doet.

oh, behringer verkoopt een verdraaid goede meetmicrofoon (ecm8000). Of je daar geld in wilt steken is aan jou.

suc7!

Geoff
28 juli 2011, 20:16
Allright, bedankt, hier kan ik al zeker mee aan de slag om me in te lezen.

Zo'n software in combi met een meetmicrofoon lijkt me erg interessant om mee aan de slag te gaan, kan je volgens mij veel uit leren.

Misschien nog een domme vraag, maar wordt zon meet microfoon ook gebruikt om opnames te maken, ik kan me voorstellen dat het wel interessant kan zijn om group chants mee op te nemen ofzo, of verkondig ik nu onzin...

Han S
28 juli 2011, 20:40
Nee, de ECM8000 kost vijf tientjes en is spatrecht van 20 tot 20k, rondomgevoelig en daar kun je ook gewoon opnamen mee maken.

Het enige probleem is dat hij meer ruist dan bijvoorbeeld de Earthworks waarvan hij is 'gestolen'. Er zit een Panasonic kapseltje in van een paar euro.

Geoff
29 juli 2011, 05:43
Ok, eerst nog veel lezen, aan de slag gaan zal dan wachten tot na nieuwjaar waarschijnlijk.

Met een dodo ruimte bedoelde ik eigenlijk een ruimte waarin je vanzelf stiller gaat praten, zoals vaak in studio's, of in cinemazalen.

En Han, kan je nog een voorbeeld geven waar zo'n behringer meetmicrofoon interessant is om mee op te nemen, de extra ruis maakt hem mss minder interessant voor group chants.

(ik vind ze persoonlijk wel lelijk die meetmicrofoons.)

Roman
29 juli 2011, 08:42
Ik gebruik zelf inderdaad ook wel eens de term "fluisterkamer" haha. Je gaat er inderdaad 'zachter' van praten.

Wat gebeurd er namelijk in een akoestisch goed aangeklede ruimte; de reflecties (en eventueel staande golven, maar dat heeft meer met je massaconstructie te maken) worden beperkt. Hierdoor zal de focus vele malen betere zijn. Wanneer jij praat in een dergelijke ruimte komt het geluid direct van jouw kant naar de ontvanger zonder storende reflecties waardoor geluid van meerdere kanten komt. Wanneer je je ogen sluit kun je precies aanwijzen waar het geluid van dan komt. En dat maakt het een stuk rustiger en duidelijker. Je microfoon is feitelijk een mechanisch oor en je kunt je voorstellen dat de opname dus ook veel duidelijker wordt. Zonder storende bijgeluiden.

sssst..

Han S
29 juli 2011, 10:00
Nou, interessant? Behringer heeft de microfoon gemaakt om met een roomcorrection apparaat te meten en aan te passen. Maar je kunt met elke microfoon iets opnemen. De Astatic koplamp is een bekende microfoon die bagger klinkt, maar precies is wat (mouth)harp spelers zoeken.

Je zou met twee ECM8000's een piano kunnen opnemen in een stuk popmuziek. De ruis speelt daar geen rol en omdat ze helemaal omni zijn heb je geen last van laagbump en snaren die te hard klinken. En zo zijn er meer toepassingen, ik heb ze wel eens op de hi hat gezet van een drumstel.

Maar omdat ik 60 microfoons heb kan ik uitzoeken welke ik het beste vind en dan blijft de Behringer meestal in het doosje.