PDA

View Full Version : Gitaargeluid opnemen met PC



Daniel78
27 juli 2011, 16:20
Heeft iemand tips over het opnemen van mijn gitaargeluid op pc? Zoals je in dit filmpje kunt zien, komt de bas nogal heftig door.
http://www.youtube.com/watch?v=SpfiP-yhir4Dat ligt aan het frotmicrofoontje wat in de webcam zit. Ik wil eigenlijk het liefst het geluid doorlussen van m'n Ibanez T35 speaker, met als voordeel dat eventuele loops, effecten en stem er ook doorheen kunnen. Op de achterkant zitten wel twee output contacten, maar met welk kabeltje verbind je dat nou aan je pc? Heb je daar een aparte geluidskaart voor nodig? Programma?

Harald
27 juli 2011, 16:41
Netjes gespeeld, wel een beetje onduidelijk of het een begeleiding of soloarrangement is.

Je hebt als het goed is een line ingang en een mic ingang op je pc. Weet niet wat je voor uitgangen hebt, maar me lijkt dat het met de line ingang zou moeten werken. In pc's zitten wel van die kleine stereoplugjes. Dat maakt het weer wat lastiger. Wellicht is een eenvoudige interface waar je een microfoon en gitaarkabel op kunt aansluiten een idee. Dan heb je meestal gelijk een opnamepakket erbij. Zie recording forum. Daar is al vaker over geschreven.

Volgende keer wel de rol wc papier even wegzetten ;)

Daniel78
27 juli 2011, 16:53
Ik heb drie jack ingangen achter op m'n pc. Eentje daar van wordt sowieso gebruikt voor de speakers, en eentje is geloof ik mic. Ik denk eigenlijk niet dat dat de oplossing is.

Ik meen dat ik inderdaad in een eerder topic een afbeelding heb gezien van een USB verbinding waar een microfoon en een gitaar ingang in kon. Dan zou ik de gitaar via het looppedaal in die USB converter kunnen steken, en zo opnemen.

Maar dan mis ik nog wel bijvoorbeeld de reverb of chorus uit m'n versterker. Daar zou ik dan weer een apart pedaaltje voor moeten halen. Of wordt zoiets dan weer geregeld via de software die bij de USB converter wordt geleverd?

De toiletrol stond daar omdat de tissues op waren, inmiddels weer aangevuld :) Zat eerder op marktplaats te kijken en GAS te kweken :)

TimS
27 juli 2011, 18:55
Ik heb drie jack ingangen achter op m'n pc. Eentje daar van wordt sowieso gebruikt voor de speakers, en eentje is geloof ik mic. Ik denk eigenlijk niet dat dat de oplossing is.
De 3e is een line-in, als je een line out op je versterker hebt is dat wél de oplossing.

De T35 heeft wel een line out zie ik. Wat je moet doen is de jack line out gebruiken aan de achterkant van je T35 en die aansluiten op de line in (meestal de blauwe ingang) van je PC. Je hebt daarvoor wel een kabel nodig met aan de ene kant een normale 6,3mm jack en aan de andere kant een kleine 3,5mm minijack.

jannest
27 juli 2011, 22:03
weet niet welke software je gebruikt
maar een beetje EQ'n kan nooit kwaad

en natuurlijk experimenteren met je mic opstelling ook niet

Daniel78
28 juli 2011, 15:41
"Je hebt daarvoor wel een kabel nodig met aan de ene kant een normale 6,3mm jack en aan de andere kant een kleine 3,5mm minijack."

Da's een hele goeie. Dus ik kan gewoon de headphone uitgang achter op de T35 doorlinken naar het blauwe ingangetje op de pc en dan heb ik een helder signaal? Dank je wel voor de tip, ga ik zsm proberen.

Daniel78
29 juli 2011, 13:33
Ik heb nu de line out van de T35 gebruikt en doorgetrokken naar of de blauwe ingang of de groene ingang van m'n pc, maar tot weinig effect. Audacity ziet het signaal niet en als ik het via webcam wil opnemen pakt ie alleen het geluidssignaal van de cam. Misschien toch zo'n audio interface ding halen met USB verbinding. Die had de winkel waar ik net was alleen niet 123 op voorraad.

bass blom
29 juli 2011, 13:38
je moet wellicht even ergens instellen dat hij geluid van de normale geluidskaart ingang pakt in plaats van de webcam.

TimS
29 juli 2011, 13:51
Ik heb nu de line out van de T35 gebruikt en doorgetrokken naar of de blauwe ingang of de groene ingang van m'n pc, maar tot weinig effect. Audacity ziet het signaal niet en als ik het via webcam wil opnemen pakt ie alleen het geluidssignaal van de cam. Misschien toch zo'n audio interface ding halen met USB verbinding. Die had de winkel waar ik net was alleen niet 123 op voorraad.

De groene ingang is stiekem een uitgang, voor naar je speakers. Zat daar niet al een kabel in?

Kabel moet gewoon in de blauwe ingang. Bij Audacity moet je gaan naar:

Bewerken -> Voorkeuren -> Apparaten

Als het goed is staat daar een kopje "opnemen". Daar moet je dan kiezen voor de line in. Nu staat hij waarschijnlijk op microfoon.

Daniel78
29 juli 2011, 14:04
Ik heb 'em nu in de blauwe 'line in' van de pc gestoken, vanuit de line out van de T35. Bij Audacity ga ik naar bewerken - voorkeuren - opnemen. Dan kan ik kiezen uit twee apparaten: Microfoon webcam / microsoft -geluidstoewijzing - input. Bij beiden echter weinig succes... ?? Ik blijf verder prutsen maar advies is altijd welkom

Daniel78
29 juli 2011, 14:06
Ik heb overigens Audacity 1.3 Beta (unicode), deze stond aanbevolen voor Windows 7

-Martijn-
29 juli 2011, 21:50
Als je Microsoft geluidstoewijzing neemt dan neemt ie de input die je als standaard in hebt gesteld in het configuratiescherm. Die moet je hebben dus. Wel even opletten dan dat ie in het configuratiescherm ook goed staat.

En als het allemaal werkt dan kan je je geluid waarschijnlijk nog aardig wat verbeteren door met de verschillende volumeniveaus te spelen.