PDA

View Full Version : Ervaringen met Mesa Boogie 50/50 poweramp.



Vandael
27 juli 2011, 14:17
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt mijn eindversterker (Marshall 8008) te vervangen voor het "echte buizenwerk". Mijn oog is gevallen op een 2e hands Mesa Boogie 50/50 en zou graag de ervaringen van jullie willen weten.

- De 8008 (2x80) is transistor en heeft moeite om boven een "normale"
buizentop te komen van 100W. Heeft de MB met 2x50W dan wel genoeg
vermogen?
- Wat voor invloed heeft de presence knop op het geluid?
- Zijn deze knakkers echt zo duurzaam (mits normaal behandeld) en loont het
om er een 2e hands te kopen?
- Doe ik er verstandig aan om later een bias mod te installeren of kan ik de
6L6 buizen gewoon vervangen?

Bij voorbaat dank,

Kevin

interessander
27 juli 2011, 14:30
De andere gitarist in mijn band heeft een 50/50 en toevallig ook een valvestate power amp als backup. En de Marshall heeft absoluut moeite om mee te komen, nog niet eens zozeer het volume maar vooral in druk en volheid van het geluid is een groot verschil waar te nemen.

De 50/50 kan makkelijk mee met een 100W buizenversterker, om beide kanalen te benutten moet je dan wel twee speakerkasten gebruiken, hoewel een kant met 50W ook hard zat moet gaan. Welke preamp en speakerkast(en) ga je er mee combineren?

Tweedehands kun je overigens ook eens uitkijken naar de Peavey 60/60 eindtrappen, schijnen ook prima te zijn en ze zijn meestal niet al te duur.

Vandael
27 juli 2011, 14:53
Mijn setup ziet er als volgt uit:

Versterking:
Hafler T3 preamp
Marshall 8008 poweramp (op de schopstoel)
Marshall 1960VA 4x12 cab met G12 Vintage 25 watt speakertjes

Effecten:
Boss GX700

De 1960VA cab heeft 2 inputs en is schakelbaar tussen mono en stereo. De cab kan in het totaal 100 watt "handelen".
Met de marshall 8008 gebruikte ik altijd ook beide outputs en de cab op stereo. Nog nooit problemen mee gehad.
Mijn inziens kan ik de output(s) van de 50/50 stereo dus ook gewoon in de cab pluggen.

Het stereo-effect gaat wel veloren vanuit 1 cab, als hij maar genoeg vermogen heeft.

snessiram
27 juli 2011, 15:38
Ik heb heel even een Marshall 8008 gehad voor ik overgeschakeld ben naar een Mesa Boogie 50/50. Ik speel door een stereo 2x12 cabinet met V30's.
De Marshall moest ik ook vrij hard zetten. De Mesa Boogie daarentegen, die blaast alles weg :rockon:. Ik kan me niet voorstellen ooit te weinig power te hebben... Ik heb hem denk ik nog nooit harder gezet dan 5, en dan staat mijn preamp (Digitech GSP 2101) ook nog maar half open.

De presence geeft een boost in de hoge mid-range. Je kan er goed mee door de mix komen in een band-situatie. Zo'n regeling miste ik toch wel op de Marshall.

Ik heb de Mesa Boogie zelf nog maar een jaar (hoewel het toestel uit '94 is als ik goed heb) en in die tijd heb ik er nog geen enkel probleem mee gehad. Ik heb toch wel het idee dat ze heel duurzaam zijn.

Aangezien ik hem nog niet zo lang heb, heb ik de buizen nog niet vervangen. Ik was van plan om bij ToneFactory (http://www.tonefactory.nl/shop2/buizen-parts-buizen-mesa-tone-selected-c-1_2_70.html) een setje "Mesa Tone Selected" buizen te bestellen en geen bias mod uit te voeren.

Ik heb overigens wat gelezen over een "deep mod" die vanaf een bepaalde periode toegepast werd om te zorgen dat de voicing beter past bij de triaxis. Als je een oudere versie hebt kan je die mod dus ook uitvoeren.
(Ik heb overigens geen idee of de mod bij mijn Mesa Boogie toegepast is of niet.)

even
27 juli 2011, 17:19
Boogies gaan allemaal hard. Ik heb in mijn "rack periode" met een Triaxis eerst een 50/50 gehad, hierna een 2.90 en de laatste jaren een 20/20. De 50/50 vond ik erg vlak met weinig dynamiek. De 2.90 gaat veel te hard, klinkt alleen lekker, maar dan bedoel ik ook echt lekker op hoog volume. helaas bijna niet bruikbaar in een normale kroeg. Hierna een 20/20 gehad en hier een "deep mode" modificatie op uitgevoerd die mij zeer beviel. Echt een lekker bakkie met echt een enorm volume. Ik kan je adviseren om hier eens naar te kijken.
De precense geeft meer tophoog, lijkt een beetje of je net nieuwe snaren hebt als je deze hoog zet, zeg maar.
Ik heb er heel wat mee gesjouwd en nooit een probleem gehad, je kan echt wel naar een occasion op zoek vind ik.
Een biasmod is overbodig. Ik heb dat destijds ook overwogen maar Peter van Weelden wist een paar topbuizen bij elkaar te zoeken waardoor mijn 2.90 beter klonk dan met de Mesa buizen. Met een 20/20 maakt het niets uit, dit is een cathode biased versterker (maar daar weet ik niet zoveel van) als de buizen maar gematched zijn. Ik speel nog steeds op een Boogie, maar was het gesjouw spuugzat. Inmiddels alweer ruim drie jaar op een 22+ met daarin een Celestion Alnico Blue en daaronder een Mesa Thiele met een Celestion G12H30.
Succes:ok:

Vandael
29 juli 2011, 21:14
Uiteindelijk toch maar besloten om hem te halen :rockon:

Bij het testen klonk hij over de versterker aldaar als een beer.

Bedankt voor de info tot zo ver, echter nog een paar vraagjes:

Voordat ik hem over mijn eigen cab ga aansluiten wil ik toch even voor de zekerheid checken voordat ik zaken ga opblazen of zo. De 8008 was een transistor poweramp en ik geloof dat het ohmage e.d. niet zo heel erg veel uit maakte.

Mijn cab is een Marshall 1960VA 4x12 cab met G12 Vintage 25 watt speakertjes. Deze kan ik dus mono én stereo schakelen. Nu kan ik weinig tabak maken van de handleiding (online) van de de 50/50 en weet ik dus niet zeker hoe ik hem moet inpluggen.

Achter de Marshall zitten dus 2 inputs met een mono/stereo schakelaar.
boven: rechts 4 ohm en links 16 ohm (mono?)
onder: rechts 8 ohm en links 8 ohm (stereo?)

De 50/50 heeft verschillende outputs 2x8 ohm en 4x4 ohm.

Wat te doen?

Op sommige foto's van de 50/50 zie ik soort van beschermbeugels om de 6L6 buizen zitten. Deze ontbreken bij die van mij, kan dit problemen opleveren? Zo ja waar kan ik deze ergens kopen?

Bij voorbaat dank,

Kevin

Vandael
30 juli 2011, 09:33
Mijn cab is een Marshall 1960VA 4x12 cab met G12 Vintage 25 watt speakertjes. Deze kan ik dus mono én stereo schakelen. Nu kan ik weinig tabak maken van de handleiding (online) van de de 50/50 en weet ik dus niet zeker hoe ik hem moet inpluggen.

Achter de Marshall zitten dus 2 inputs met een mono/stereo schakelaar.
boven: rechts 4 ohm en links 16 ohm (mono?)
onder: rechts 8 ohm en links 8 ohm (stereo?)

De 50/50 heeft verschillende outputs 2x8 ohm en 4x4 ohm.

Wat te doen?


Inmiddels heb ik wat beter gezocht hier op het forum en internet in het algemeen en heb geloof ik het ohm probleem opgelost. :)

Ik laat m'n cabinet op stereo staan met dus 2x 8ohm (links en rechts)en gebruik de 2 van de 4 ohm outputs van de Mesa (links en rechts). Op deze manier is hij volgens mij dus goed "gematched".
Doordat hij op "stereo" staat betekend het dus blijkbaar dat ik het cabinet dan moet beschouwen als 2 losse cabinetten. Nu begrijp ik ook meer van de handleiding dus, pfffff.

Nu kan ik vanavond in ieder geval veilig de vuurdoop houden zonder de angst dat er iets door dommigheid misgaat m.b.t. het aansluiten dan.:soinnocent:

Rest dan enkel nog de vraag aangaande de beschermbeugels van de 6L6 buisjes, iemand?

Groeten,

Kevin

Rinze
30 juli 2011, 10:07
Als je cabaansluitingen twee maal 8 ohm zijn dan moet je toch je 8 ohm uitgangen gebruiken? Het is een stereo amp met twee eindversterkers, is dus anders dan twee cabs op een mono eindversterker aansluiten.

snessiram
31 juli 2011, 02:38
Hoewel het waarschijnlijk geen kwaad kan om de 4 Ohm outputs van de Mesa Boogie te gebruiken zie ik net als Rinze niet in waarom je de 8 Ohm outputs niet zou gebruiken... dat is een perfecte match...

Waar je wel mee moet opletten is of de Mesa Boogie niet te veel power (Watt) levert voor je speakers. Als je ons kan zeggen wat het Wattage van je speakers is kunnen we je daarmee verder helpen. Ben je trouwens zeker dat je speakers 25 Watt zijn? Google geeft mij niet echt resultaten als ik daarop zoek...

Vandael
1 augustus 2011, 01:06
Het cabinet is een Marshall 1960VA 4x12 cab met G12 Vintage 25 watt Greenback speakers (4 stuks dus). Dat weet ik zeker want dat staat namelijk op de speakers.

Volgens de handleiding van de 50/50 moet ik juist bij 2x 8ohm cabinetten de 4ohm uitgangen gebruiken. Als je de 1960 op stereo zet dan zijn split het cabinet in 2x 2x12 speakers. Niet dat je er veel effect uit krijgt omdat je niet stereo uit een cabinet kan spelen.

snessiram
1 augustus 2011, 14:25
Quote van de handleiding:

If using two 8-ohm speakers (assuming they are wired in parallel) or cabinets on a channel, plug them both into the 4-ohm jacks. (The logic here is that two 8-ohm loads connected in parallel add up to a 4-ohm total load).

Het gaat hier dus over meerdere cabinets op 1 kanaal. Jij hebt net een stereo setup waarbij je 1 "2x12" cabinet op het ene kanaal hebt en 1 "2x12" cabinet op het andere. De 8 Ohm die op de jack van de Marshall staat stelt de weerstand van 1 zo'n "2x12" cabinet voor, dus dat komt mooi overeen met de 8 Ohm uitgang van 1 kanaal van de Mesa Boogie.

Wat je dan nog moet nakijken zijn de wattages om er zeker van te zijn dat je je speakers niet kan "opblazen". De Mesa Boogie geeft 50 Watt, dus dan moeten je speakers dat minstens aankunnen. 1 "2x12" kan 50 Watt aan (wattages van de speakers opgeteld). Dit is een match, hoewel het bij lampenversterkers vaak aangeraden wordt om te zorgen dat de speakers iets meer power aankunnen.

Als je wat meer in detail wil weten hoe alle berekeningen werken kan je hier (http://www.termpro.com/articles/spkrz.html) eens een kijkje nemen.

Vandael
28 oktober 2011, 11:18
Beetje laat maar toch; Ik wil graag alle posters hartelijk dank voor de reacties.

Na veel 5en en 6en uiteindelijk toch een goede aansluiting weten te bewerkstelligen. Voordat ik er überzeker van was welke input/outputs ik het meest ideaal kon gebruiken voor de zekerheid 2x 4Ohm outpputs gebruikt van de Mesa 50/50. Een lage match schijnt namelijk géén probleem te zijn.

De kast was gemod door de originele eigenaar. Deze had de oorspronkelijke speakers dus vervangen door de 4x G12M 25watt 8 Ohm. Dus heb ik dit maar als uitgangspunt gebruikt i.p.v. de tekst op de stereoschakelaar van de Marshall. Hierdoor kwam ik uiteindelijk toch op de "veilige" setting die ik al gebruikte dus gewoon een match!

Bijkomstig voordeel van de zoektocht heeft er ook toegeleid dat ik de 50/50 beter op 'low power' kan zetten (15/15 geloof ik dan) omdat de eindtrap anders op vol vermogen toch de speakertjes kan opblazen. Niet dat de 'low power' setting invloed heeft op het volume hij gaat nog steeds kneiterhard en komt het lekkere buizengeluid beter uit de verf.

Weer een ander voordeel; ik ging m'n cab helemaal opnieuw bekleden en kwam er zulks dus ook achter dat een van de speakers een contact puntje was los geraakt, deze kon ik weer even solderen. Sta ik vrolijk me zorgen te maken over Ohmages terwijl de speakers niet eens goed zijn aangesloten :soinnocent:

Tip van de week:
Check je gear! En zorg dat je weet hoe alles werkt. Het heeft mij uiteindelijk een flinke tijd gekost maar nu weet ik in ieder geval wel hoe het werkt en zal de meuk wat langer meegaan.

snessiram
28 oktober 2011, 19:09
Mmm, ik zou eigenlijk nog eens met de 15 watt setting moeten spelen. Als ik mij goed herinner vond ik de 50 watt setting steviger/voller/dikker klinken...

En dat je je gear moet checken klopt maar al te goed... afgelopen week tijdens de repetitie miste ik precies iets in men klank, maar ik dacht dat het vast gewoon de ruimte was waar we repeteerden... tot ik helemaal op het einde van de repetitie zag dat 1 van de 2 volumeknoppen blijkbaar op 0 stond... logisch dat je iets mist als je een stereogeluid verwacht maar slechts één kant hoort...

JTB
31 oktober 2011, 10:49
Ik vond de 50 watt setting eigenlijk ook veel beter klinken, en 15 watt gaat alsnog veel te hard dus daar hoef je het niet voor te laten.