PDA

View Full Version : Gitaar afstellen



Koen489
27 juli 2011, 14:04
Hallo iedereen,

Voor degene die het nog niet weten, ik heb juist een Squier Vintage Modified Stratocaster (Olympic White) gekocht 2dehands. Ik ben er echt niet van teleurgesteld en hij is volledig naar mijn wensen ;).

Toch zijn er enkele dingen die mij hinderen.

Ik heb een Floyd Rose brug en heb daar al veel negatieve reacties van gelezen. Bij mij is het nog niet het geval dat de brug begint te "floaten" en ik heb al uit voorzorg de tremolobar eruit gevezen. Op het internet beweren ze dat je je tremolo kunt vastzetten door een blokje hout van de juiste grote ertussen te steken. Maar ik weet niet of dit aan te raden is en of dit geen negatieve gevolgen heeft.

Ik heb de gitaar in mijn handen gekregen zoals de vorige eigenaar het in zijn handen heeft gekregen. Dit maakt me zorgen. Op de brug zie ik verschillende vijzen en metalen onderdelen (oa de zadels (weet totaal niet wat dit is)) en ik weet niet wat ik met al die dingen moet aanvangen en ik weet ook niet of het nodig is om daar iets aan te doen.

Bovenaan net achter de kam zie ik een gat in mijn hals met op het einde een vijs. Ik weet dus totaal niet voor wat dit dient :???:.


Graag wat hulp ;)

Mvg,

Koen

Buzzel
27 juli 2011, 14:10
Klik (http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen)

Lees deze website sowieso goed door. Is duidelijk over van alles en nog wat van je gitaar.

Dat gat boven je topkam daar kan je de trussrod aanschroeven. Met de trussrod kan je de hals boller of holler maken.

Wat is je bedoeling met de floyd rose? Heb je last van een ontstemmende gitaar? zo niet dan is er dacht ik niks aan de hand.

Koen489
27 juli 2011, 14:44
De eerste reactie en die is direct perfect ;)

Bedankt voor de site!!

Jasper.
27 juli 2011, 15:25
Uhmm, je gitaar heeft geen floyd rose hoor. Gewoon een stratocaster tremolo. Die kun je gewoon vastzetten door de veren achter in de body vaster te draaien. Dan komt de brug tegen de body aan en zit hij vast.
Blokje hout is nergens voor nodig. En je hebt ook niet zo'n gepruts als met een floyd rose.

Buzzel
27 juli 2011, 18:03
Nou eeuh... Bedankt.

Maar inderdaad je hebt helemaal geen floyd rose! een floyd rose ziet er zo uit:
http://www.yenigitar.com/gitar_prog/forum_temp/floyd_rose_.jpg

Jij het inderdaad een gewone fender style tremolo. Maar serieus waarom wil je de brug vastzetten?