PDA

View Full Version : Ritme probleem



TimmyNL
26 juli 2011, 22:06
Dag beste mensen,

Ik heb het idee dat ik een ritme probleem heb, en dan niet zozeer het meespelen met nummers, maar vooral eigen nummers maken.
Ik weet zowat niks van theorie, riffjes die ik schrijf zitten in mijn hoofd maar ik krijg ze bijvoorbeeld niet in guitar pro, aangezien ik met een nieuwe band bezig ben en alles via guitar pro verspreid is dit nogal vervelend.
Ook kan ik niet zingen en gitaar spelen tegelijk, zelfs hardop praten tijdens het spelen lukt niet dan raak ik uit de maat. Veel oefenen zeggen ze dan, maar dit doe ik voortaan zo vaak dat ik er niet meer uitkom heeft er iemand tips om dit te verbeteren?

alvast bedankt

lcvanderhelm
26 juli 2011, 22:19
Gitaar spelen en zingen,gaat het best,als 1 van deze 2 al min of meer automatisch goed gaat.Dus dat je er niet veel meer bij na hoeft te denken.
Dus eerst zolang de gitaarpartij spelen,tot je hem kunt dromen.Dan zang toevoegen.

TimmyNL
26 juli 2011, 22:26
Dit heb ik inderdaad vaker gehoord/ geprobeerd.
Ik heb een tijdje terug in een coverband gezeten en speelde constant dezelfde nummers die ik voortaan blindelings kon spelen maar toch nog steeds lukte het niet om in de maat (onder het zingen) te blijven, speel ik misschien toch net iets te geconcentreerd?

aaronstonebeat
29 juli 2011, 00:43
Ik heb het geleerd door liedjes in heel korte stukjes op te delen, soms per lettergreep proberen om zang en gitaar met elkaar in hetzelfde spoor te krijgen.

Tegenwoordig zit ik met lesgeven regelmatig hardop te tellen of dingen uit te leggen terwijl ik speel; of ik roep tijdens het repeteren akkoorden en andere aanwijzingen naar bandleden, tijdens het gitaarspelen en tussen mijn zangpartijen door.
Ooit was het een heksentoer, nu hoef ik er niet echt meer bij na te denken.

EuroCinema
29 juli 2011, 10:15
Oiit was ik zanger en gitarist tegelijk, het is best een kunst om die twee gescheiden te houden, en niet de accenten in je zang ook in je gitaarspel te spelen! Wat aaronstonebeat zegt inderdaad: je moet er echt op oefenen en sommige stukje isoleren en honderd keer doen tot je een gevoel hebt voor waar hoe de gitaar en de zang zich verhouden. Gaat niet vanzelf bij de meesten.

Verder bij ritmeproblemen altijd eerst eens een metronoom pakken (geen backingtrack, echt alleen een klik) en een tijdje lang niet meer zonder oefenen. Je zal zien dat er bij eigen nummers soms tussen verschillende secties versnellingen en vertragingen insluipen.

TimmyNL
30 juli 2011, 13:17
Gister eens geprobeerd heel de dag met metronoom te spelen en een beetje tussendoor wat te praten, het lukt nu al aardig, had dit veel eerder moeten doen. Nog steeds niet perfect maar weet nu hoe ik dit het beste kan oefenen bedankt!

Nu heb ik alleen dat verdomde metronoom geluid de hele dag in mijn hoofd haha.