PDA

View Full Version : Rack vraag: please help me out!!!



BurnsRJ
26 juli 2011, 21:39
Sinds kort heb ik een midi looper in gebruik. Het volgende wil ik bereiken: kanaal 1 amp clean, g-major (in fx loop) en stombox compressor via pacth 1 via midi-controller naar amp distortion, g-major en stombox tubescreamer op patch 2. Ik heb alles keurig aangesloten zoals ik denk dat het moet, toch werkt het niet.

Ik heb de channelswitch van mijn amp in de g-major en g-major via midi doorgelinkt aan mijn midi-looper. Ik zie dat wanneer ik van patch 1 naar patch 2 ga, de voorkeursinstellingen van de G-major worden gevolgd: ik ga keurig van clean naar distortion. Nu zet ik de compressor aan van mijn stombox op patch 1, mooi het werkt! nu ga ik naar patch 2 met de intentie om dus naar distortion en tubesceamer te gaan, helaas zonder resultaat....ik zie wel dat mijn amp op distortion springt maar ik krijg ruis en nauwelijk geluid, terwijl patch 1 zo mooi werkt, waarom werkt loop 2 dan niet?!

Ik baal hiervan, wat kan ik niet goed hebben gedaan? Ik heb de kabels gecontroleerd, de fx loops, mijn pedalen (tubescreamer staat open), alles.....weten jullie wat ik verkeerd heb gedaan? Wat mij wel opvalt is dat ik niets in een van de 'switches' heb van de midi looper, zou daar het probleem zitten? Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Alvast enorm bedankt voor de reacties!

BurnsRJ
27 juli 2011, 20:23
Misschien is het goed om het volgende te constateren, na weer een aantal uren sleutelen:

zowel de midi-controller (Patchwork RFX) als de g-major lopen mee met de schakelingen op mijn ENGL Z-12. Toch 'slaan de effecten niet aan' die in de loop staan. Hoe zou dit kunnen? Ik moet waarschijnlijk nog een midi-signaal meegeven.... Wie heeft ervaringen met deze besturingssystemen (ook met de handleiding kom ik er niet uit)?

interessander
27 juli 2011, 21:12
Heb je die tubescreamer in de loop dan? En waarom laat je de g-major de amp switchen, ik zou persoonlijk geneigd zijn de rfx al het switch en loop werk te laten doen, en de midi door te lussen op de g-major.

Kun je misschien je setup schematisch weergeven, dan valt er beter te zien waar het fout kan gaan.

BurnsRJ
27 juli 2011, 21:27
Dank voor je reactie. Wat je zegt is ook mijn bedoeling, het lukt mij alleen niet de kanalen te switchen met de RFX. Onderstaand is mijn aansluiting zoals die nu is. Voor de duidelijkheid: in de eerste loop van dr RFX hangt mijn compressor en in de tweede loop van de RFX de tubescreamer. Enkel de G-major hangt in de FX-loop.

1: Channelswitch aansluiting van mijn amp > op switch out G-major
2: gitaar > input RFX3
3: Loop1: S(end)1 > compressor input, compressor output > R(eturn)1
4: Loop2: S(end)2 > tubescreamer input, tubescreamer output > R(eturn)2
5: Output RFX > Input amp
6: Midi through RFX > Midi in Gmajor
7: Midi out Z12 > Midi in RFX
8: De Gmajor hangt in de fxloop van mijn amp

Ik hoop dat je mij verder kunt helpen, ik loop vast. Ik ben niet heel handig met computers, maar als je een echt getekend schema wilt, dan ga ik dat proberen te maken.

interessander
27 juli 2011, 21:38
Ik zou het zo direct niet weten, maar ik gebruik zelf een looper die mijn tuner en fx schakelt in de send return van mijn versterker. Wellicht ligt het aan de combinatie van effecten voor de amp en in de loop, daar kunnen problemen met de aarding ontstaan.

BurnsRJ
27 juli 2011, 22:04
Maar begrijp ik het dan goed dat jij je looper hebt in de fx loop van je versterker? Zou dit bij mij dan mogelijk ook een optie zijn?

ateng
28 juli 2011, 18:44
Maar begrijp ik het dan goed dat jij je looper hebt in de fx loop van je versterker? Zou dit bij mij dan mogelijk ook een optie zijn?
Waarom zou je dat willen doen?
Tubescreamer in de loop zal ik niet zo gauw doen, compressor zou kunnen maar dat is persoonlijk en smaakgebonden.

BurnsRJ
28 juli 2011, 19:18
De tubescreamer wil ik ook niet in de fx loop, het is meer dat ik probeer te zoeken naar de oorzaak van het probleem. Ik kom er zelf niet meer uit, dus wellicht dat iemand die ook via een midi-looper op deze manier zijn apparaten schakelt mij verder kan helpen. Misschien zelfs wel iemand die ervaring heeft met deze midi-looper (Patchwork RFX)?

interessander
28 juli 2011, 19:40
Ik ken de RFX niet, heb je de manual al gechecked? http://www.rolls.com/pdf/M_RP93s.pdf

Ik heb in ieder geval de midi looper/switcher als eerste aan mijn floorboard zitten, en de midi through gaat naar mijn Rocktron Replifex, het signaal wordt geloopt via de FX-loop van mijn versterker waar de midi looper/switcher, de Replifex en een Tuner op aan zijn gesloten.

Zo te zien heb je de FX loop en pre-gain effecten wel gescheiden dus dat zou eigenlijk goed moeten gaan.

Loop 1 werkt dus naar behoren zo te lezen, zou het kunnen zijn dat de tweede loop van de RFX niet goed werkt? Kun je de tubescreamer eens in loop 3 of 4 proberen? Misschien slaat de RFX de settings niet goed op anders?

Let ook op de nummers van de midi program changes, sommige apparaten hebben 0 als begin en andere weer 1, bij sommige apparaten kun je dat ook instellen.

BurnsRJ
29 juli 2011, 09:05
Oke, helder! Ik heb de manual inderdaad al bekeken, maar die is erg summier.

De RFX geeft 8 pc's, ik stel in : patch 1 van mijn Z12 als 1 pc, dat stel ik dus ook zo in op de RFX. Vervolgens patch 2 van mijn Z12 als 2 pc et. etc. Uiteraard koppel ik aan 1 pc dan de instellingen van de de loops, dan stel ik toch alles juist in (de G-major loopt gewoon mee met de RFX)?

Ik zal vanavond nog eens kijken of het probleem mogelijk in de loops zit, zo niet en bovenstaande is juist dan......tsja wat dan :???:

Johannes
29 juli 2011, 13:15
Oke, helder! Ik heb de manual inderdaad al bekeken, maar die is erg summier.

De RFX geeft 8 cc's, ik stel in : patch 1 van mijn Z12 als 1cc, dat stel ik dus ook zo in op de RFX. Vervolgens patch 2 van mijn Z12 als 2cc et. etc. Uiteraard koppel ik aan 1cc dan de instellingen van de de loops, dan stel ik toch alles juist in (de G-major loopt gewoon mee met de RFX)?

Ik zal vanavond nog eens kijken of het probleem mogelijk in de loops zit, zo niet en bovenstaande is juist dan......tsja wat dan :???:

Je bedoeld natuurlijk pc (program change) in plaats van cc (control change). Voor zover ik weet kan de Z12 alleen pc's versturen en de RFX alleen pc's ontvangen. Dat zou dus goed moeten gaan.

BurnsRJ
29 juli 2011, 13:33
Klopt, ik bedoel pc's. Ik zal het aanpassen.