PDA

View Full Version : waarom geen 'jazz' love?!



Orpheo
26 juli 2011, 19:33
waarom is de duncan jazz zo ongelooflijk impopulair als brugpickup?! ik ken eigenlijk niemand die 'm als brugpickup gebruikt, terwijl ie als brugpup juist te gek is. hij zit in de niche van de '59 en de pearly gates. enorm precies, strak en dynamisch, geweldige reacties op je slag, maar het word geen brei. Heel open tone. compressie trekken moderne amps wel, daar heb je geen JB of superdistortion voor nodig.

de jazz met een alnico8 geeft je iets meer mids en iets meer warmte, wat het hifi-karakter weghaalt. met een unoriented alnico5 krijg je ongeveer hetzelfde maar iets minder hot, wat in de hals dus een perfecte tone oplevert. de reguliere, polished alnico5 maakt 'm iets hifi-er.

ik merk dat ik enorm af aan het knappen/stappen ben van superhotte elementen. de duncan distortion is echt al over de grens. de JB is super, alleen omdat ie zo'n lekker middengebied heeft, maar de pearly gates kan dat precies ook, en klinkt wat minder gepolijst. de superdistortion en x2n zijn tof voor bepaalde applicaties, zoals jaren 80-metal ala dokken of EvH (gain op je amp wat lager, en je preamp over z'n nek laten gaan met een hot element, althans, zo werkt 't voor mij). maar in general: liever een wat milder element.

macwilliams
26 juli 2011, 19:50
Dus een Pearly gate in de brug doen?

JGD
26 juli 2011, 19:50
tsja, als ik voor mezelf spreek:
ik zoek ABSOLUUT geen warmte in een pickup

Jasper.
26 juli 2011, 20:03
Hmm, ik kan mijn JB/Jazz setje wel eens omdraaien om te proberen.
Heb toch niet zoveel te doen :p

Orpheo
26 juli 2011, 21:42
de jb in de hals en de jazz in de brug zal echt niet werken. de jb is veel te hot daarvoor

@JDG: ik snap je punt niet helemaal? de jazz is alles behalve 'warm'. de alnico8 maakt de jazz warmer als in minder kil, minder hifi.

@mac: jij hebt toch een LP met de pearly? ik had toen al moeten weten dat de pearly te gek was. ahd 'm gewoon eerder moeten nemen.

heb eigenlijk ook ontdekt welke pickups ik in m'n laatste warmoths wil. de custom/pearly hybrid in de brug, en de jazz/59 hybrid in de hals, met een phat cat (of phat staple) in t midden.

JGD
26 juli 2011, 21:52
oh ok, misschien heb ik te snel gelezen.

TimS
26 juli 2011, 22:07
Hehe, voor de gemiddelde gitarist is afstappen van een bepaalde pickup niet zo'n probleem, maar ik kan me voorstellen dat het voor jou een dure grap wordt met je 17 Warmoths met 3 pickups per stuk :seriousf:

macwilliams
26 juli 2011, 22:22
Ik heb op dit moment de Pearly gate in de neck positie en een custom custom ll in de brug. Daarvoor jazz & jb en die klonken idd wat meer hifi tov de PG&CCll. De PG in de neck is heel lekker als ik m'n amp op een "randje" zet en dan de présence een tikje hoger. Voor mijn gevoel trek ik meer en makkelijker een mooie ronde tone er uit. De CCll snijd dan lekkerder en is rauwer.

Hele fijne combinatie die twee.

Orpheo
26 juli 2011, 22:47
Ik heb op dit moment de Pearly gate in de neck positie en een custom custom ll in de brug. Daarvoor jazz & jb en die klonken idd wat meer hifi tov de PG&CCll. De PG in de neck is heel lekker als ik m'n amp op een "randje" zet en dan de présence een tikje hoger. Voor mijn gevoel trek ik meer en makkelijker een mooie ronde tone er uit. De CCll snijd dan lekkerder en is rauwer.

Hele fijne combinatie die twee.

huh? je hebt een customcustom in de brug van een LP? lache. de meesten vinden die te vet...

@tim: ik stap niet af van bepaalde pickups. ik vind 't leuk om heel veel verschillende tones en pickups te hebben. iedere gitaar heeft z'n juiste set onderhand. zou de jb/jazz set in een bepaalde gitaar, of de distortion/jazz set in een ander niet willen vervangen :)

Jasper.
26 juli 2011, 22:57
de jb in de hals en de jazz in de brug zal echt niet werken. de jb is veel te hot daarvoor


Nee, maar ik kan ze toch wel even afzonderlijk uitproberen? Ik laat het waarschijnlijk ook niet zo.

macwilliams
26 juli 2011, 23:14
Hoe bedoel je dat de meesten die te vet vinden ?

Orpheo
26 juli 2011, 23:33
Nee, maar ik kan ze toch wel even afzonderlijk uitproberen? Ik laat het waarschijnlijk ook niet zo.

ah, nee, nu snap ik m.

@macwilliams: ja, de meesten vinden de customcustom in een LP te warm. de c5 of de custom is al n stuk beter in een LP.

jutter
26 juli 2011, 23:48
De SD Jazz heb ik in een oude 80'er jaren Ibanez Sabre gehad ( je kent ze vast wel, die met 1 single coil bij de neck en 1 humbucker bij de bridge). Ik vond het een super element. Warm en vet. Met wat gain kreeg ik een hele mooie strakke tone.

iWishmaster
27 juli 2011, 16:17
Als antwoord op je vraag in de topictitel, helemaal afgezien van de sound: de naam is fout. Jazz is saai, ouderwets, uit, impopulair, dead & smells funny. Nuff said ;).

Rinze
27 juli 2011, 16:43
Ik heb de Jazz in de halspositie, vind hem daar wel mooi, bijna enkelspoelsachtig bij clean. Voor de brug heeft ie mij te weinig push. De Pearly Gates is mij te rommelig in het laag, korrelig en te fel. Hangt natuurlijk ook van gitaar, afstelling en speelstijl af. En smaak. Of zoiets.

EuroCinema
27 juli 2011, 20:21
Als antwoord op je vraag in de topictitel, helemaal afgezien van de sound: de naam is fout. Jazz is saai, ouderwets, uit, impopulair, dead & smells funny. Nuff said ;).

Alsof metalgitaristen de naam van dat element kunnen lezen. :soinnocent:

Rinze
27 juli 2011, 20:53
Alsof metalgitaristen de naam van dat element kunnen lezen. :soinnocent:
He!:angry:

macwilliams
27 juli 2011, 21:05
Of zoiets.

Vooral dat zal het geweest zijn.

EuroCinema
28 juli 2011, 14:34
He!:angry:

:grouphug: ah joh geintje.

iWishmaster
28 juli 2011, 14:38
Alsof metalgitaristen de naam van dat element kunnen lezen. :soinnocent:

Touché :seriousf:

Orpheo
28 juli 2011, 14:41
de jazz is gewoon verkeerd benoemd. ben nu voorbij de wittebroodsdagen, en ik blijf de jazz met een alnico8 in de brug te gek vinden. het lijkt wat op een superdistortion, maar dan wat opener en losser. op een marshall is het eigenlijk direct de tone van zz top, aerosmith en ac/dc.

moet wel toegeven dat die warme, vette tone van Bonamassa er niet echt makkelijk mee te doen is. hij is daar te helder voor. ik zoek dus nog een pickup dat tussen de jazz8 en de alnico2pro ligt.

oh oh...ik voel een hybrid aankomen!

Jasper.
28 juli 2011, 16:29
het lijkt wat op een superdistortion, maar dan wat opener en losser. op een marshall is het eigenlijk direct de tone van zz top, aerosmith en ac/dc.


Dit klinkt wel heel lekker.
Is dat eigenlijk moeilijk? zo'n magneet verwisselen?

Orpheo
28 juli 2011, 18:15
Magneet wisselen is heel simpel. Je draait de schroefjes die de bobbins op hun plek houden wat los, kijkt onder het tape waar alle draadjes zitten.dan lokaliseer je de magneet.zet n vlakke schroevendraaier Tegen de kop van de magneet tussen dr draadjes,en druk de magneet eruit. Onthoudt de oriëntatie van de polen.

Doe t wegdrukken weg van de draden,omdat de kans bestaat dat je de verbindingen van de spoelen kapot maakt.

De nieuwe magneet moet met dezelfde oriëntatie als de oude.dus niks mag elkaar afstoten;zijkanten niet kopse kanten niet.

Als de nieuwe magneet op zn plek zit,schroefjes aandraaien,verwarmen met n fohn om de was wat te laten lopen,en voila.element is klaar!

Jasper.
28 juli 2011, 18:22
Dat zie ik iemand toch liever een keer doen voordat ik het zelf doe.
Ben bang dat ik het anders verkloot. Of bestaat er een tutorial met plaatje ofzo?

De jazz8, is die nog te gebruiken in de neck positie dan? Want weet niet of ik de JB ervoor wil opgeven, maar wil het op zich wel graag eens proberen.

Trouwens, waar haal je die magneten weg?

Orpheo
28 juli 2011, 18:56
In de hals is de jazz8 te vet. Een a2 kan wel.

Je hoeft echt geen foto tutorial te hebben.het is echt eenvoudig. Gewoon opletten waar de draadjes zitten . Aan een kant heb je draadjes,aan de andere kant niet. En aan de draadjeskant zet je je schroevendraaier om de magneet eruit te drukken.


Ik koop Ze op eBay, bij fx addiction.

Jasper.
28 juli 2011, 19:20
Dan weet ik niet of ik het wel doe... Ik wil hem wel weer kunnen omwisselen met de jb, voor als de jb me meer bevalt.

Kun je de Jazz8 ook voor bijv. een potje metallica ofzo gebruiken? Daar gebruik ik mijn superdistortion bijv. wel eens voor. Of de JB.

Orpheo
28 juli 2011, 20:14
Je kan altijd omwisselen. En ja,metallica kan, als je Amp maar strak genoeg is...

Orpheo
29 juli 2011, 19:54
de jazz zal het in een strat denk ik ook enorm goed doen. gaat te gek met een 250k pot! een 300k is wat beter, maar okay :P

nee, serieus, dit element is te gek.