PDA

View Full Version : Gitaarkeuze probleem! (help)



Buzzel
26 juli 2011, 15:11
Hey gitaarnetters,

Ik heb een tijdje geleden een Fender american deluxe strat besteld bij een klein muziek winkeltje, maar zul je zien, gitaar in 2 stukken bij de muziekwinkel aangekomen. Dus natuurlijk had de winkelier een nieuwe besteld, maaar nu blijkt dat de enige gitaar van die versie in Nederland ook kapot is ..... (ja echt ik bedenk het niet). De eerste nieuwe lichting van die american deluxe strat in de kleur die ik wil komt pas over 3 of 4 weken weer in Nederland.

Nu bood hij me ook een andere gitaar aan (die al maanden in de winkel hangt). een Fender american vintage 62' reissue strat. En vraagt nu 1450 euro (omdat ik er veel dingen koop bla bla bla). Dus nu heb een beetje een dillema. die american deluxe speelt fijn en wil ik graag hebben, maar die reissue heb is al is op gespeeld en is toch ook wel heel fijn en hij vraagt nu toch ook wel een heel aardige prijs (met koffer).

Wat moet ik doen???

nog 4 weken wachten op de deluxe of de reissue kopen voor een goeie prijs??

Gr Buzzel

p.s. ik vind beide gitaren heel fijn spelen, maar ze zijn beide wel anders. Ik werd een beetje aangetrokken door de veelzijdigheid van die deluxe.

muziekschuur
26 juli 2011, 15:21
Goeie prijs... Dus als het je gitaar is, doen.

Buzzel
26 juli 2011, 16:29
oe... de gitaarwinkel wil die american vintage wel een paar daagjes aan me uitlenen om te testen :) daar gaan we gebruik van maken!

Eric van Esch
26 juli 2011, 16:59
Volgens mij wil je eigenlijk de Deluxe om zijn geluid/mogelijkheden, waarom dan twijfelen? Ook al moet je even wachten, het is volgens mij meer wat je zoekt. Laat je niet verleiden door een leuke prijs, elke gitaar die het net niet is, is altijd te duur!

FruscianteFan
26 juli 2011, 17:18
Komt een beetje op me over als een excuus... een Fender die al in twee stukken ligt voor hij in de winkel aankomt?

Halion
26 juli 2011, 18:03
Ik moet het eens zijn met Eric.
Zeker als je na het al eens bespeeld te hebben van die reissue nog steeds liever een deluxe wilt in eerste instantie zou ik zeggen wacht even een maandje.

Buzzel
26 juli 2011, 18:23
Ik vind die reissue wel heel fijn spelen, daarom leen ik hem ook een paar dagen om hem goed te testen en te kijken of ik dat geluid ook wat vind zeker aangezien ik steeds meer blues en zo speel. Ik ben voor de deluxe gegaan omdat hij wel wat veelzijdiger is en goedkoper. Helemaal omdat die reissue voor een prijs van 1950 in de winkel hangt, dus had ik hem naar het spelen meteen weer weggehangen omdat dat toch wel ver boven mijn budget is (was). Toen ik koos voor de deluxe had ik niet verwacht om mijn geld zo snel bij elkaar te sprokkelen. Ik had aanvankelijk pas gedacht rond November het geld bij elkaar te hebben, maar het is wel wat sneller gegaan en heb nu nog wel ruim over, dus is er de mogelijkheid om nog hoger in het prijssegment iets te zoeken.

Dat die gitaar kapot bij de winkel is aangekomen kan hij ook niks aan doen. en hij kan er al helemaal niks doen dat (even gebeld) de enige andere gitaar in europa (!) ook kapot is. En ik denk dat hij van de reissue af wil, want die hangt er al een hele tijd, waarschijnlijk ook door dat belachelijke hoge prijskaartje van 1950 euro (waar natuurlijk wat afding ruimte in zit).

Ik weet dat het 2 andere gitaren zijn, maar ik denk dat beide gitaren aantrekkelijk voor me zijn zeker nu het prijsverschil voor mij nog maar 120 euro is....moeilijk moeilijk

Buzzel
27 juli 2011, 18:00
Nou, ik net die american vintage van de winkel 'geleend' (:)). En hij speelt toch wel HEEL fijn. Ik denk dat ik hem fijner vind spelen dan de american deluxe. Ook is de sustain van deze gitaar fenomenaal goed en hij ziet er nog pikkobello uit. Maar ik vind de deluxe mooier klinken. Zeker de brug pickup klinkt naar mij wat schel en fizzy. Maar ik denk dat speelbaarheid boven klank komt en een pickup is makkelijker te vervangen dan een hele gitaar. Dus ik ga nog wel eventjes nadenken, maar ik neig naar de 62'....mmmm moeilijk moeilijk...

Bijl
28 juli 2011, 08:59
Een pickup is makkelijker te vervangen dan een hele gitaar. Dus ik ga nog wel eventjes nadenken, maar ik neig naar de 62'....mmmm moeilijk moeilijk...

Als die winkel zo graag de '62 aan jou wil verkopen, kan je een nieuwe pickup ook meteen meenemen in de onderhandeling ;)

Hendriks
28 juli 2011, 09:04
Ik zou de tonepot op het brugelement zetten , waarschijnlijk is het dan al opgelost , nieuwe pup kan altijd nog.

whoosh
28 juli 2011, 10:01
en hij ziet er nog pikkobello uit.

In tegenstelling tot de DeLuxe in twee stukken neem ik aan ? De '62 reissue is toch gewoon nieuw ? Dan hoort ie er pikkobello uit te zien :)

Potmeter van midden naar brug omzetten is DE tip :)

Buzzel
28 juli 2011, 18:44
In tegenstelling tot de DeLuxe in twee stukken neem ik aan ? De '62 reissue is toch gewoon nieuw ? Dan hoort ie er pikkobello uit te zien :)

Potmeter van midden naar brug omzetten is DE tip :)

de 62' bestaat inderdaad uit 3 stukken. En de deluxe uit 2. Hij heeft de gitaar al een best lang hangen, maar ziet er nog zo goed als nieuw uit (geen beschadigingen o.i.d.)

Ik zat er al aan te denken om er een 5way switch in te zetten (als ik hem koop ) en toen kreeg ik een ingeving :) als ik standje 2 en 4 zo maak dat hij 2 pickups in serie zet, dan krijg je precies het zelfde idee als die s1 switch in de deluxe (op wat transitoren na geloof ik) een soort humbucker idee dacht ik. Ik vroeg me af of dit kan.

En als ik toch al aan het solderen ben kan ik die tonepot ook wel even naar het brugelement bouwen.

Ik heb de 62' zonnet nog even op mijn main versterker geprobeerd (fender bassman). En dat is toch wel een geweldige combinatie, ze zijn echt voor elkaar gemaakt! ik neig nu echt naar de 62' :cheerup:

nog een nachtje slapen en dan ben ik er misschien wel uit.

Buzzel
29 juli 2011, 20:04
Nou ik heb die vintage strat gekocht hoor :) nou bijna dan! Meer later in een echt HNGD topic :cheerup: