PDA

View Full Version : TMB brom



Hendriks
26 juli 2011, 14:45
Ik heb een paar weken geleden een 18 watt TMB pakket van iemand over genomen die "koudwater vrees"kreeg. Afijn ik heb hem inelkaar en na alles een paar maal te hebben gecontroleerd vandaag de stekker er maar eens in gedaan en een gitaar ingeplugt.

Hij geeft nu dus een brom en het eerste kanaal geeft geen signaal door , het TMB kanaal werkt wel , ook alle toonpots doen hun werk goed.

Het euvel moet volgens mij dan ook ergens zitten in het eerste kanaal .
Wat kan ik controleren/ meten? Ik heb een goede multimeter.

Dit is de layout:
http://img594.imageshack.us/img594/8476/18watttmbceriatone.jpg

O'ja , ik ben een beginner , dus graag begrijpelijke taal.

flo123
26 juli 2011, 16:56
Veranderd de brom als je aan de toon- en volume-knoppen draait?
Zo ja, kun je precies beschrijven hoe de brom veranderd en bij welke specifieke knoppen?

Hendriks
26 juli 2011, 17:44
Brom blijft gelijk , maar ik denk dat ik het probleem al gevonden heb.Met een kleine schroevendraaier heb ik alle verbindingen gecontroleerd of ze goed vastzaten , bij een heater draad van V2 kreeg ik er geen beweging in en toen ik goed keek zag ik dat die draad vastgeschroeid zat aan pen 7 van die buis , soldeer foutje , dus die heater ga ik even opnieuw bevestigen vanavond en ik heb goede hoop dat het dan is opgelost.

Hendriks
26 juli 2011, 19:06
Opgelost dus , alles werkt perfect .

Hendriks
27 juli 2011, 12:46
Net even de versterker geprobeerd , heerlijk , alleen toen ik hem ging testen op een hoger volume , kreeg ik op het TMB kanaal een pieptoon als ik de mastervolume (vanaf 12 uur) wat hoger zet , het normale kanaal kan ik helemaal opendraaien .

Iemand een idee?
http://img844.imageshack.us/img844/3636/img0732v.jpg
http://img638.imageshack.us/img638/279/img0733y.jpg
http://img708.imageshack.us/img708/3606/img0740kc.jpg
http://img233.imageshack.us/img233/5224/img0741u.jpg

bass blom
27 juli 2011, 12:50
ha, benieuwd wat dat is, heb ik ook een beetje in mijn JTM45.
alleen als ik er vlak bij ben met de gitaar, minder dan een halve meter..

Hendriks
27 juli 2011, 12:53
ha, benieuwd wat dat is, heb ik ook een beetje in mijn JTM45.
alleen als ik er vlak bij ben met de gitaar, minder dan een halve meter..

Hij blijft ook piepen als ik het volume van mijn gitaar dichtdraai.

Mijn versterker heeft een paar afwijkingen van de Ceriatone : de trafo is 240 V, de vermogensweerstand is 150 R ipv 130 R en de elco is 16uf ipv 100 uf, mischien dat dit de oorzaak is?

guitarnijboer
27 juli 2011, 14:46
ha, benieuwd wat dat is, heb ik ook een beetje in mijn JTM45.
alleen als ik er vlak bij ben met de gitaar, minder dan een halve meter..

Dat is logisch: oscillatie vanwege de electro magnetische koppeling tussen jet pickup en de OT.

Oscillatie (piep) zonder aangesloten gitaar is oscillatie die optreed in de versterker zelf. Als dit afhankelijk is van volume/gain settings dan koppelt de uitgang van een versterkertrap ergens terug naar een voorliggende trap of zijn eigen ingang. Vaak is de wijze van bekabelen hieraan debet.

bass blom
27 juli 2011, 14:52
ahmooi ik heb geen probleem dus :lp:

Hendriks
27 juli 2011, 14:53
Heb je hier tips/trucs voor? Het bekabelen dus .

Hier foto's van de bedrading.
http://img707.imageshack.us/img707/6766/img0731zi.jpg

http://img195.imageshack.us/img195/1460/img0730ex.jpg

cluseau
27 juli 2011, 18:27
Heb je hier tips/trucs voor? Het bekabelen dus .


Laat hem maar gillen en dan een beetje de bedrading bewegen. Hoor je verandering moet je daar zoeken. Meestal rond de bedrading van de OT, daar is de spanning het hoogst.

Frans.

Hendriks
27 juli 2011, 20:36
Laat hem maar gillen en dan een beetje de bedrading bewegen. Hoor je verandering moet je daar zoeken. Meestal rond de bedrading van de OT, daar is de spanning het hoogst.

Frans.
Frans bedankt,
Ik heb de draden van de OT naar de speakerout een stukje evenwijdig met de heater bedrading ,mischien dat ik het daar moet zoeken , ik zal morgen eens wat proberen.

tommus42
27 juli 2011, 20:47
Netter dan het gemiddelde baksel van mij. Die gelijkrichter is interessant met die diodes. Ik ben van plan een diodegelijkrichter erbij in te zetten. Die wordt dan schakelbaar. Handig voor als de buis er eens uitfikt.

Hendriks
27 juli 2011, 20:52
Netter dan het gemiddelde baksel van mij. Die gelijkrichter is interessant met die diodes. Ik ben van plan een diodegelijkrichter erbij in te zetten. Die wordt dan schakelbaar. Handig voor als de buis er eens uitfikt.

Dit is mijn tweede die ik af heb , ik verheug mij nu al op de volgende , dat word denk iets compleet anders , iets Fenderachtigs of een Trainwreck oid.
Het solderen gaat mij steeds gemakkelijker af en leer veel van iedere amp.
Stiekum ben ik blij als er iets nog niet helemaal werkt , leermomenten zeg maar.;)

Rinze
27 juli 2011, 20:55
Je hebt de smaak wel te pakken he Henk. Eerst Tele's in serie bouwen en nu buizenbakken. Mooi ding man.

Hendriks
27 juli 2011, 21:21
Je hebt de smaak wel te pakken he Henk. Eerst Tele's in serie bouwen en nu buizenbakken. Mooi ding man.

Bedankt Rinze , je moet je horizon verbreden , maar ik heb ook nog een idee voor een tele in mijn hoofd , ga ik in de herfst mee beginnen.

cluseau
27 juli 2011, 23:10
Ik heb de draden van de OT naar de speakerout een stukje evenwijdig met de heater bedrading ,mischien dat ik het daar moet zoeken....

De gloedraadbedrading heeft imo geen enkele invloed op ocilleren dus dat zal het niet zijn. Kijk vooral naar de draden aan de anode van de eindbuizen. Deze zorgen vaak voor capacitieve terugkoppeling. Verder is het belangrijk de voeding van de eerste trappen goed te ontkoppelen maar aangezien je potmeters geen invloed hebben zal het zich voordoen in de eindtrap.

Frans.

Hendriks
28 juli 2011, 08:01
De gloedraadbedrading heeft imo geen enkele invloed op ocilleren dus dat zal het niet zijn. Kijk vooral naar de draden aan de anode van de eindbuizen. Deze zorgen vaak voor capacitieve terugkoppeling. Verder is het belangrijk de voeding van de eerste trappen goed te ontkoppelen maar aangezien je potmeters geen invloed hebben zal het zich voordoen in de eindtrap.

Frans.

Ik zal jou methode gaan toepassen en wat met de bedrading gaan spelen.
Overigens ik heb de OT omgekeerd gemonteerd , om de bedrading juist korter te houden , waarschijnlijk had ik dat beter toch niet kunnen doen.

cluseau
28 juli 2011, 08:11
Overigens ik heb de OT omgekeerd gemonteerd , om de bedrading juist korter te houden , waarschijnlijk had ik dat beter toch niet kunnen doen.

Maakt waarschijnlijk niets uit, dit heeft alleen invloed op het oppikken van brom door het strooiveld van de voedingstrafo.

Heb je wel stopweerstandjes in de roosterlijn van de eindbuizen en heb je die op de voet of op het board zitten? In het laatste geval gewoon van het board halen en kort aan de buisvoet monteren.

Hendriks
28 juli 2011, 08:17
Heb je wel stopweerstandjes in de roosterlijn van de eindbuizen en heb je die op de voet of op het board zitten? In het laatste geval gewoon van het board halen en kort aan de buisvoet monteren.

Ok , nu haak ik af Frans :hide: . Ik heb de exacte layout van de eerste pagina gebruikt .

cluseau
28 juli 2011, 08:38
Ok , nu haak ik af Frans :hide: .

Is niet nodig ;) Als je naar de layout kijkt zie je aan pin2 van de EL84 buizen een blauwe draad zitten. Deze gaan naar een weerstand op het board. Wat je nu kan proberen is het volgende:

1 de blauwe draden aan pin2 van de buisvoeten losmaken.
2 de weerstanden van het board verwijderen.
3 ipv de weerstanden maak je een doorverbinding.
4 de weerstanden soldeer je direct aan pin2 op de buisvoet.
5 Het losse deel van de blauwe draad soldeer je dan aan de weerstand.

Je verplaatst dus eigenlijk de weerstanden dichter naar de buisvoet.

Sommige typen EL84 zijn gevoeliger voor oscilleren, mn Ruby tubes.

Hendriks
28 juli 2011, 08:42
Is niet nodig ;) Als je naar de layout kijkt zie je aan pin2 van de EL84 buizen een blauwe draad zitten. Deze gaan naar een weerstand op het board. Wat je nu kan proberen is het volgende:

1 de blauwe draden aan pin2 van de buisvoeten losmaken.
2 de weerstanden van het board verwijderen.
3 ipv de weerstanden maak je een doorverbinding.
4 de weerstanden soldeer je direct aan pin2 op de buisvoet.
5 Het losse deel van de blauwe draad soldeer je dan aan de weerstand.

Je verplaatst dus eigenlijk de weerstanden dichter naar de buisvoet.



Sommige typen EL84 zijn gevoeliger voor oscilleren, mn Ruby tubes.

Ok helder, bedankt , ik ga dit vanmiddag doen.

cluseau
28 juli 2011, 08:45
Ok helder, bedankt , ik ga dit vanmiddag doen.

Ik zie nu wat waarschijnlijk het probleem is, pin7 van V4 (=anode) kruist pin2 van V5 (=ingang) een dodelijke combinatie voor terugkoppeling.

Succes straks en wees niet teleurgesteld als het niets oplost, gewoon doorgaan dan.

Frans.

Hendriks
28 juli 2011, 08:57
Ik zie nu wat waarschijnlijk het probleem is, pin7 van V4 (=anode) kruist pin2 van V5 (=ingang) een dodelijke combinatie voor terugkoppeling.

Succes straks en wees niet teleurgesteld als het niets oplost, gewoon doorgaan dan.

Frans.

Ga ik ook oplossen , stap voor stap naar de oplossing.

Hendriks
28 juli 2011, 19:55
Ik zie nu wat waarschijnlijk het probleem is, pin7 van V4 (=anode) kruist pin2 van V5 (=ingang) een dodelijke combinatie voor terugkoppeling.

Succes straks en wees niet teleurgesteld als het niets oplost, gewoon doorgaan dan.

Frans.

Helaas , hij piept nog steeds , dus ben ik met een schroevendraaier tegen de bedrading aan gaan drukken en wrikken . Het meeste effect had ik als ik de leads van de OT(sec) aan ging drukken , ik heb deze nu wat verlegd , onder de turrot door . Maar nog steeds een piep , als ik tegen sommige draden aandruk veranderd er soms wel wat in de toon van de piep en soms is het weer weg ,maar als ik de master dan weer omhoog doe komt het terug.
Morgen zal ik de weerstanden op de buisvoetjes solderen kijken of dat effect heeft. het is dus alleen het TMB kanaal.

cannondale_01
28 juli 2011, 22:35
Weet je ook zeker dat je aarding goed is gerealiseerd. Zijn je ampjes goed gekrompen? Het komt nog wel eens voor dat ze op isolatie gekrompen worden.

cluseau
28 juli 2011, 22:46
.... het is dus alleen het TMB kanaal.

Dat is niet onmogelijk. Er zit namelijk 180 graden verschil in de twee kanalen. De fase is heel bepalend voor wel of niet oscilleren. Probeer eerst de weerstanden te verplaatsen, als dat niet helpt moeten we verder zoeken. Het feit dat het bewegen van de bedrading de toon veranderd wil zeggen dat daar wel het probleem zit.

Hendriks
28 juli 2011, 23:04
Dat is niet onmogelijk. Er zit namelijk 180 graden verschil in de twee kanalen. De fase is heel bepalend voor wel of niet oscilleren. Probeer eerst de weerstanden te verplaatsen, als dat niet helpt moeten we verder zoeken. Het feit dat het bewegen van de bedrading de toon veranderd wil zeggen dat daar wel het probleem zit.

Morgen word het vervolgt.

Hendriks
29 juli 2011, 14:09
Dat is niet onmogelijk. Er zit namelijk 180 graden verschil in de twee kanalen. De fase is heel bepalend voor wel of niet oscilleren. Probeer eerst de weerstanden te verplaatsen, als dat niet helpt moeten we verder zoeken. Het feit dat het bewegen van de bedrading de toon veranderd wil zeggen dat daar wel het probleem zit.

Ik heb de weerstanden op de buisvoeten gezet en de piep is er nog wel , maar wel als ik de master verder openzet . Ik ben ook nog even met een schroevendraaier de bedrading bijlangs geweest en merk dat er het meest gebeurd bij de draden van V3 .

Ik overweeg om de turrot eruit te halen en de bedrading opnieuw te doen , de heater bedrading erger ik mij behoorlijk aan , dit was af fabriek al getwist en het het begint nu al weer aardig te krullen om de buisvoeten.
Maar daar zal ik nog een nachtje over slapen.

cluseau
29 juli 2011, 14:15
Zo te zien ben je dus wel op de goede weg. De gloeidraad bedrading is zuiver cosmetisch en heeft niets met jouw probleem te maken. Verwacht daar dus geen wonderen van. De draden welke van de anode komen moeten zo ver als mogelijk is van de ingangsdraden verwijderd liggen. Ook is het verstandig ze zo plat mogelijk tegen het chassis te leggen en zeker niet onder het turretboard. Al sje het niet helemaal weg krijgt zijn er nog wel oplossingen met capjes of afgeschermt draad maar anderen kunnen hem ook bouwen dus waarom jij niet. De loop van de bedrading is erg belangrijk, besteed daar veel zorg aan. We horen wel hoe het afloopt.

Frans.

Hendriks
29 juli 2011, 14:30
Ok Frans , op welke pennen zitten de anode draden(pen 2)? :hide: , Er lopen namelijk een paar draden net onder de turrot door . Ik heb de leads denk ik iets te lang gehouden vandaar dat ik overweeg om opnieuw te gaan bedraden met een wat stuggere draad.

cluseau
29 juli 2011, 14:35
Ok Frans , op welke pennen zitten de anode draden(pen 2)? :hide:


Tja, datasheet kun je zo googelen maar vooruit:

2 is stuurrooster of G1
3 is kathode en keerrooster G3 (inwendig verbonden)
7 is anode, deze moet zoveel mogelijk vrij liggen en tegen het chassis aan.
9 is schermrooster of G2

Hendriks
29 juli 2011, 14:37
Tja, datasheet kun je zo googelen maar vooruit:

2 is stuurrooster of G1
3 is kathode en keerrooster G3 (inwendig verbonden)
7 is anode, deze moet zoveel mogelijk vrij liggen en tegen het chassis aan.
9 is schermrooster of G2


Echt , ik leer hier zoveel . Ik ga weer verder , nogmaal dank.

nico verduin
29 juli 2011, 17:25
Je hoeft het draad niet te vervangen voor stugger draad. Maar ik zou de draden zo kort mogelijk houden. Meestal als die bakken gaan oscilleren dan is dat te wijten aan Te lange draden die als antennes werken.

Hendriks
29 juli 2011, 17:38
Je hoeft het draad niet te vervangen voor stugger draad. Maar ik zou de draden zo kort mogelijk houden. Meestal als die bakken gaan oscilleren dan is dat te wijten aan Te lange draden die als antennes werken.

Ok Nico , ik ga dit weekend eens de boel fatsoeneren .

guitarnijboer
29 juli 2011, 18:03
Ik denk dat je probleem vrijwel zeker te maken heeft met de plaatsing van de OT. Zoals Frans al aangaf wil je de primaire bedrading niet in de buurt van je (gevoelige) ingangstrappen hebben. Maar de secundaire bedrading ook zeker niet!

Een goede tip zou kunnen zijn om de bedrading van de OT over het chassis te laten lopen in plaats van er in. En pas in het chassis te laten komen waar ze ook aangesloten moeten worden. Je kunt daarbij primair en secundair prima in elkaar draaien en door één gat naar binnen laten gaan.

nico verduin
29 juli 2011, 18:18
Ik denk dat je probleem vrijwel zeker te maken heeft met de plaatsing van de OT. Zoals Frans al aangaf wil je de primaire bedrading niet in de buurt van je (gevoelige) ingangstrappen hebben. Maar de secundaire bedrading ook zeker niet!

Een goede tip zou kunnen zijn om de bedrading van de OT over het chassis te laten lopen in plaats van er in. En pas in het chassis te laten komen waar ze ook aangesloten moeten worden. Je kunt daarbij primair en secundair prima in elkaar draaien en door één gat naar binnen laten gaan.Lijkt me niet. Als dit een eigen ontwerp was zou het kunnen. Echter dit is een standaard Ceriatone chassis. Kan me niet voorstellen dat dit dan niet eerder is opgetreden.

Hendriks
29 juli 2011, 20:05
Ik heb de OT al omgekeerd gemonteerd , zodat de primare kant dichtbij de eindbuizen zit en de draden daardoor korter zijn. Dit is eigenlijk ook de enigste afwijking tov het Ceriatone ontwerp.

nico verduin
29 juli 2011, 20:22
Franc Vernet heeft er al eens een paar gebouwd een jaar of 4 geleden. Mogelijk kan hij wat ervaring delen.

cluseau
29 juli 2011, 22:40
Oke manne, goed om van gedachte te wisselen. Zoals Nico ook al aangaf "het is niet de eerste ceriatone die gebouwd wordt" dus het moet kunnen werken op deze manier. Het zou kunnen dat er een paar gevoelige buisjes instaan wat net voor oscilleren gaat zorgen. In dat geval moet er extra zorg aan de bouw besteed worden.

@Hendriks.....wat voor merk buizen heb je erin?

Er bestaat een kans dat het probleem niet bij de uitgang ligt. In post 29 wordt vermeldt dat de bedrading rond V3 goed reageerd op beweging. Als ik naar de gutsshots kijk lijkt me dat de bedrading rond V3 niet is zoals op de layout en bovendien loopt de speaker bedrading vlak langs de ingang van V3. Een echte uitdaging voor de zelfbouwer. Probeer wat aan dit soort situatie's te doen want dat kan zeker problemen geven.

Hendriks
29 juli 2011, 22:59
Oke manne, goed om van gedachte te wisselen. Zoals Nico ook al aangaf "het is niet de eerste ceriatone die gebouwd wordt" dus het moet kunnen werken op deze manier. Het zou kunnen dat er een paar gevoelige buisjes instaan wat net voor oscilleren gaat zorgen. In dat geval moet er extra zorg aan de bouw besteed worden.

@Hendriks.....wat voor merk buizen heb je erin?

Er bestaat een kans dat het probleem niet bij de uitgang ligt. In post 29 wordt vermeldt dat de bedrading rond V3 goed reageerd op beweging. Als ik naar de gutsshots kijk lijkt me dat de bedrading rond V3 niet is zoals op de layout en bovendien loopt de speaker bedrading vlak langs de ingang van V3. Een echte uitdaging voor de zelfbouwer. Probeer wat aan dit soort situatie's te doen want dat kan zeker problemen geven.
Buizen zijn allemaal JJ's ec83s .
Ik ga morgen eens goed kijken om de bedrading en kijken of het allemaal wat beter kan. Ook de speakerbedrading zal ik verleggen , mag deze wel geheel onder het turrot doorlopen? Of is er een betere optie?

cluseau
29 juli 2011, 23:09
Buizen zijn allemaal JJ's ec83s .
Ik ga morgen eens goed kijken om de bedrading en kijken of het allemaal wat beter kan. Ook de speakerbedrading zal ik verleggen , mag deze wel geheel onder het turrot doorlopen? Of is er een betere optie?

J/J's geven niet gauw problemen, is niet de oorzaak.

Als je weet wat je doet kun je draden onder het turretboard leggen, weet je niet wat je doet dan..........streng verboden.

Haal de speakerbedrading even los van de jack en sluit de speaker aan de bovenzijde van het chassis direct op de draden aan en test dan de amp. Is hij dan stil dan is dat je probleem natuurlijk.

Hendriks
30 juli 2011, 08:43
Goede tip , kan ik in ieder geval wat uitsluiten als hij dan nog piept.

guitarnijboer
30 juli 2011, 12:32
Lijkt me niet. Als dit een eigen ontwerp was zou het kunnen. Echter dit is een standaard Ceriatone chassis. Kan me niet voorstellen dat dit dan niet eerder is opgetreden.

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het niet eerder is opgetreden. Ik vind de layout nu niet de meest logische manier om deze versterker op te bouwen. V2 is de fasedraaier waarvan de uitgangen met erg lange draden langs de voorliggende trap V3 van het TMB kanaal aangesloten zitten. Dit is vragen om problemen als je het mij vraagt. De signaalspanning op de uitgangen van de fasedraaier is behoorlijk fors. Gezien de problemen alleen optreden op het TMB kanaal zou ik daar ook eens goed naar kijken en deze draden eventueel verleggen of alles ombouwen zodat V3 de fasedraaier wordt.

Hendriks
30 juli 2011, 16:11
Heren vele malen dank voor de tips en trucs , na een paar uur solderen is het resultaat positief en ben ik een blij mens.

Wat ik heb gedaan : alle leads naar de turrot losgehaald , de OT omgekeerd , zoals Ceriatone het ook beschrijft , alle leads ingekort en opnieuw gesoldeerd , hierbij heb ik alle adviezen ter harte genomen , dus geen onnodig kruizen , leads met een boog om V3 , etc . Het ziet er nu ook verzorgder uit en het geluid mag er zijn .
Geen brom en ruis ,maar knal harde (18 watt?) Marshall sound.

Nogmaals dank , ik heb weer veel geleerd , op naar het volgende project.

nico verduin
30 juli 2011, 16:18
Heren vele malen dank voor de tips en trucs , na een paar uur solderen is het resultaat positief en ben ik een blij mens.

Wat ik heb gedaan : alle leads naar de turrot losgehaald , de OT omgekeerd , zoals Ceriatone het ook beschrijft , alle leads ingekort en opnieuw gesoldeerd , hierbij heb ik alle adviezen ter harte genomen , dus geen onnodig kruizen , leads met een boog om V3 , etc . Het ziet er nu ook verzorgder uit en het geluid mag er zijn .
Geen brom en ruis ,maar knal harde (18 watt?) Marshall sound.

Nogmaals dank , ik heb weer veel geleerd , op naar het volgende project.Zo kan ik tenminste weer rustig het weekend in :seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

cluseau
30 juli 2011, 16:23
Geen brom en ruis ,maar knal harde (18 watt?) Marshall sound.

Das mooi, gefeliciteerd. Dat van V3 wist ik niet eens, idd een beetje stom onterp dan. Je speakerkabels liepen dus vlak langs de eerste trap, imo vragen om problemen. Mooi dat het is opgelost.

Hendriks
30 juli 2011, 16:30
Das mooi, gefeliciteerd. Dat van V3 wist ik niet eens, idd een beetje stom onterp dan. Je speakerkabels liepen dus vlak langs de eerste trap, imo vragen om problemen. Mooi dat het is opgelost.

Dank Frans,
De bedrading van de OT loopt nu verder van de buisvoeten .

Midwolda
30 juli 2011, 18:11
Ik dacht al dat ik wat hoorde ergens in het noorde...
Gefeliciteerd, volhouder, mooi werk! :ok:

Hendriks
30 juli 2011, 18:32
Zo kan ik tenminste weer rustig het weekend in :seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:

Geniet van de rest van het weekend Nico .

Hendriks
30 juli 2011, 18:35
Ik dacht al dat ik wat hoorde ergens in het noorde...
Gefeliciteerd, volhouder, mooi werk! :ok:

Ha , hij krijgt mij er niet onder.