PDA

View Full Version : Repareren of verkopen? Ibanez RG 505



Fat Franky
26 juli 2011, 12:59
Hallo allen!

Ik heb een Ibanez RG505 (japan '97) staan met een kapotte potmeter/volumeknop bedrading. Nu heb ik al lange tijd de wens om een mooie Gibson aan te schaffen, en met een nieuwe buizenversterker in de aantocht lijkt dit mij het juiste moment daarvoor.

Dus de Ibanez gaat weg, raden jullie aan de gitaar eerste te laten reparen en dan te verkopen (reparatiekosten ca 80 euro) of direct op marktplaats te zetten?

Samen met de verkoop van een akoestische bas moeten ze zoveel mogelijk in de buurt komen van een Les Paul studio =)

BobvanKempen
26 juli 2011, 13:04
Voor een kapotte gitaar ga je op MP niets krijgen dus je kan hem beter eerst laten maken.

Bijl
26 juli 2011, 13:37
Ik heb een Ibanez RG505 (japan '97) staan met een kapotte potmeter/volumeknop bedrading.

Dus de Ibanez gaat weg, raden jullie aan de gitaar eerste te laten reparen en dan te verkopen (reparatiekosten ca 80 euro) of direct op marktplaats te zetten?

80 EURO???

Moet die kerel z'n Ferrari nog afbetalen? Kelere.

Een potmeter kost tussen de 3 en 10 euro. Een METER draad kost 2 euro...

En als je nog geen soldeerbout hebt kost het je nog een tientje. Maak een tekening van de bedrading zoals het nu is en doe het lekker zelf, dan ben je al een stuk dichter bij je Les Paul ;)

Dan verdient die kerel dus ongeveer 60 euro in een kwartier. Bij een 40 urige werkweek zit je dan al snel op 41.600,- euro per maand, ik denk dat ik het verkeerde beroep heb gekozen :seriousf:

marter544
26 juli 2011, 13:46
Waar woon je ergens? Er is vast wel een forummer die je ermee kan helpen want 80 euro is echt asociaal veel idd. Of ga het gewoon eens proberen om het zelf te doen, beetje initiatief enzo.

jim__
26 juli 2011, 13:52
Inderdaad, laten maken en misschien kun je hem zelfs beter als een backup houden. Een Gibson is doorgaans weer een heel ander beestje, en het is misschien leuk om deze als variatie te houden.

Tweedehands markt is nu toch onwijs slecht om je gitaar te verkopen, dus dat zou ik sowieso niet al te snel doen tenzij je een speciaal model hebt.

Fat Franky
26 juli 2011, 14:55
Dank voor de reacties! Heb nagelaten om te vermelden dat ik de gitaar dan ook meteen laat afstellen, komen de kosten dan beter in de buurt?

Ik had al geprobeerd ernaar te kijken, maar ik kon geen mogelijkheid vinden om bij de elektronika te komen zonder de pickguard eraf te slopen. Volgens mij is die niet alleen vastgeschroefd, maar ook gelijmd ofzo.

Maar goed ik ga er nog wel eens naar kijken, misschien kan ik hem ook zelf wel afstellen (wel iritante lo pro edge)!

interessander
26 juli 2011, 15:09
505 ken ik niet persoonlijk maar de 550 wel, fijne gitaren hoor, zeker met een (lo pro) edge! Maar als je hem zelf kan afstellen en wat aan de electronika kan doen dan is dat het wel waard natuurlijk. Ik zou eens kijken bij het tech setup gedeelte van Jemsite: http://www.jemsite.com/articles-menu/tech-setup-questions/ Bedoeld voor een JEM maar ook prima toe te passen voor de RG serie met dezelfde hardware.

TimS
26 juli 2011, 15:22
Afstellen voor verkoop is geldverspilling, dat krijg je er nooit meer uit. Gewoon een potmeter kopen voor een paar euro en door een kennis laten solderen.

Bijl
26 juli 2011, 15:22
Die setup handleiding van Jemsite heb ik ook gebruikt voor mijn Universe, het is heel goed zelf te doen hoor. Misschien plakt je pickguard een beetje aan de body na al die jaren maar het hoort niet vastgelijmd te zitten.

Buzzel
26 juli 2011, 15:39
80 euro..zoveel koste het waxpotten van 3 pickups en een complete afstelbeurt met nieuwe snaren me. Ik denk dat Je als je je even verdiept je zo'n euvel zelf wel kan repareren, koop je op newtone de onderdelen even solderen en klaar :)

Plant
26 juli 2011, 18:17
Afstellen voor verkoop is idd onzin, tenzij de gitaar nu onbespeelbaar is. Bedenk dat zo'n beetje alle instrumenten die nieuw in de winkel hangen ook niet afgesteld zijn. Dat heeft namelijk pas zin als de gewenste snaren (dikte) van de toekomstige gebruiker erop zitten. Bovendien zijn ook de wensen wat betreft aktie nogal verschillend. De een wil zo laag mogelijk, van de ander mag het best wat hoger voor een betere tone.

Vooraf een kapotte potmeter vervangen is wel aan te raden. Doe dus alleen dat tegen een schappelijke prijs die je er bij verkoop ook weer uithaalt.

Tankman
26 juli 2011, 18:22
Afstellen voor verkoop is idd onzin, tenzij de gitaar nu onbespeelbaar is. Bedenk dat zo'n beetje alle instrumenten die nieuw in de winkel hangen ook niet afgesteld zijn. Dat heeft namelijk pas zin als de gewenste snaren (dikte) van de toekomstige gebruiker erop zitten. Bovendien zijn ook de wensen wat betreft aktie nogal verschillend. De een wil zo laag mogelijk, van de ander mag het best wat hoger voor een betere tone.


Niet helemaal. Gitaren die in de winkel hangen worden wel afgesteld in de zin van dat ze gecontroleerd worden op intonatie, of de hals wel juist staat etc. De aktie wordt een beetje neutraal gehouden. Gewoon goed bespeelbaar, maar ook hier wordt aan gesleuteld als deze teveel afwijkt van het gemiddelde. Niet alle winkel doen dit, dat heb ik inmiddels gemerkt, maar zo ga ik iig wel te werk in de winkel.