PDA

View Full Version : Nieuwe Fender Stratocaster



beunklats
26 juli 2011, 12:31
hallo

Ik speel nu een aantal jaar gitaar en zit er over na te denken om een fender strat te kopen,
Ik zit te denken tussen een paar gitaren.
Dit zijn ze:
Fender American Strandard
Fender American Special
Fender Highway one
Fender Classic 70's
Fender Deluxe Players

Ik heb ze nog niet uitgetest.
Ik wil van tevoren graag jullie mening over deze gitaren weten.
Welke steekt er volgens jullie boven uit en welke is er minder.
Graag hoor ik jullie mening.

Gr
Johan

Luke-wannabe
26 juli 2011, 12:50
Als je écht waar voor je geld wilt koop je een Road Worn! Je moet natuurlijk houden van de relic (of je er niet aan storen), maar als je een goed exemplaar hebt, heb je een heel fijne gitaar.

Uit je rijtje vind ik zelf de Highway One toffe gitaren, door de dunne lak. Klinkt stiekem tóch beter ofzo.. Halsjes zijn me persoonlijk alleen iets te dun en te plat.. Am std zou ik persoonlijk niet voor gaan. Beetje vlees noch vis gitaartje vind ik dat persoonlijk.

beunklats
26 juli 2011, 14:25
ha, bedankt voor de reactie.
Hopenlijk komen er nog meer reacties.
Is er ook nog een groot verschil tussen maple en rosewood.

Luke-wannabe
26 juli 2011, 14:57
Er is wel verschil, maar ik kom er nooit zo goed achter wát dan precies...

Kingfisher
26 juli 2011, 16:04
ha, bedankt voor de reactie.
Hopenlijk komen er nog meer reacties.
Is er ook nog een groot verschil tussen maple en rosewood.

Ja:
1) visueel
2) visueel
3) visueel
.
.
.
99) tactiel: rosewood voelt wat harder aan
100) audio: rosewood klinkt warmer, maple wat brighter. Maar je moet al fenders goed kennen om het goed verschil te kunnen horen.

beunklats
26 juli 2011, 21:01
Dat zal ik dan eerst moeten uitproberen wat ik lekkerder vind.

Luke-wannabe
26 juli 2011, 21:05
Ik zou m'n gitaar niet uitkiezen op het hout van de toets. Neem gewoon de gitaar die je het best ligt.

beunklats
27 juli 2011, 12:40
Dat was ik ook van plan.;)
Zijn er nog mensen die wat van die 5 gitaren vind.

Venlonaer
27 juli 2011, 12:59
De fender MiM Classics zijn ook erg fijne gitaren voor niet al te veel geld. Een maat van me heeft een '50's...weet ik niet helemaal zeker. Deze gitaar speelt erg lekker :ok:

Kingfisher
27 juli 2011, 14:58
Ik zou m'n gitaar niet uitkiezen op het hout van de toets. Neem gewoon de gitaar die je het best ligt.

Neen, dat nu niet, maar de nek is wel de interface tussen jou en het instrument, dus het belangrijkste van allemaal. Kijk of de nek radius je ligt, of de frets goed afgevijld zijn, of je de fretgrootte graag hebt (sommigen hebben liever jumbo-frets, anderen liever kleinere frets). Al het andere (pickups, switching, brug) kan je bijsturen.

Kim Wilson
27 juli 2011, 15:06
Ook de hals kun je bijsturen, gewoon vervangen. ;)

De muzikaliteit van het stuk hout (resonantie, combinatie body-hals) kun je ook niet bijsturen, terwijl dat zo'n beetje de bepalende factor is van de hele gitaar. Met een paar pickups kun je wel wat veranderen aan het geluid, maar de akoestische eigenschappen van de gitaar hoor je overal in door.

M.a.w., niet alleen de feel van de hals is belangrijk.

allochthomas
27 juli 2011, 15:11
Speel zelf al een tijdje op een fender hw1 strat en het is een beetje de enige gitaar geweest die ik niet de deur uit heb gedaan. Heeft al een een stuk of 5 verschillende pickups gehad, zit onder de krassen en butsen, is op getekend maar speelt en klinkt nog steeds fantastisch.

FruscianteFan
27 juli 2011, 15:42
Ja:
1) visueel
2) visueel
3) visueel
.
.
.
99) tactiel: rosewood voelt wat harder aan
100) audio: rosewood klinkt warmer, maple wat brighter. Maar je moet al fenders goed kennen om het goed verschil te kunnen horen.
denk dat je hiermee geen recht doet aan het verschil in klank en gevoel van palissander en esdoorn. Boeiend dat de ene donker is en de ander licht...

sas62florett
28 juli 2011, 17:03
Voor mij is de ultieme strat de Fender custom 56 fiesta red gold hardware.
Maar dat is persoonlijk! Ik heb hem gekocht bij Andertons in de U.K. Wel een half jaar op moeten wachten want ze gaan als warme broodjes.......
Kost ook niet niks. In euro's 2400,- Suc6 met jouw keuze.

beunklats
28 juli 2011, 17:49
2400 eurotjes is mij ietsje pietsje te duur.
Voor een student als mij is 1000e het max.;)

Mr.Fingers
28 juli 2011, 17:51
Fender classic (player) reeks:

http://www.fender.com/products/index.php?section=guitars&bodyShape=Stratocaster%C2%AE&series=Classic
http://www.fender.com/products/index.php?section=guitars&bodyShape=Stratocaster%C2%AE&series=Classic+Player

N.D.
28 juli 2011, 17:56
Fender classic (player) reeks:

http://www.fender.com/products/index.php?section=guitars&bodyShape=Stratocaster%C2%AE&series=Classic
http://www.fender.com/products/index.php?section=guitars&bodyShape=Stratocaster%C2%AE&series=Classic+Player

En dan vind ik vooral de Classic Player reeks een aanrader!

grayfink
28 juli 2011, 18:22
Ik zou die ene van marktplaats nemen.

muziekschuur
28 juli 2011, 19:23
Er zijn ook regelmatig aanbiedingen die nergens staan. Een signature met een vlek in de hals of een gitaar die een half jaar bij een beroemdheid heeft gelegen. Een customshop die een goedbetalende klant niet wilde. Etc etc. Vraag ernaar en misschien wordt je er wijzer van.

Er is ook de Strat met een Roland element (extra) circa 700 euro dacht ik. Dan kun je hem ook later als synth gebruiken.

http://www.thomann.de/nl/fender_stdroland_ready_rw_bsb_2009.htm

sas62florett
28 juli 2011, 20:09
2400 eurotjes is mij ietsje pietsje te duur.
Voor een student als mij is 1000e het max.;)

Ik begrijp het. Heb er zelf lang voor moeten sparen. Het bedrag is ook eigenlijk abnormaal. Maar die ultieme droom, een echte Fender, bijna een nachtmerrie, daar moest ik vanaf. Gr. Jos

beunklats
30 juli 2011, 16:37
Misschien dat een road worn ook wat is.
Maar nog een vraagje ontstemmen deze gitaren in deze prijsklassen veel of valt dat dik mee.